Specjalności:
Język wykładowy: polski
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Opis kierunku:
Technologie cyfrowe w animacji kultury to jeden z najbardziej innowacyjnych i nowatorskich kierunków studiów w Polsce, łączący praktyczne umiejętności dotyczące technologii cyfrowych z refleksją nad współczesną kulturą. Dlatego też studia na tym kierunku pozwalają na zdobycie szerokich kompetencji praktycznych w obsłudze nowych mediów i cyfrowych narzędzi do animowania obiektów, wydarzeń, imprez w obszarze kultury (zwłaszcza kultury cyfrowej). Program studiów został opracowany w ścisłej współpracy z instytucjami i osobami zajmującymi się praktycznymi działaniami w sferze szeroko rozumianej kultury cyfrowej.
Kadra dydaktyczna składa się praktyków: specjalistów od gier komputerowych, profesjonalnych grafików komputerowych, informatyków, a także badaczy specjalizujących się w tematyce współczesnej kultury, komunikacji wizualnej, nowych mediów i kultury cyfrowej.
Kierunek technologie cyfrowe w animacji kultury (licencjat) otrzymał Certyfikat Akredytacyjny "Studia z Przyszłością" Fundacji Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego (https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,8304,certyfikat-akredytacyjny-studia-z-przyszloscia-dla-technologii-cyfrowych-w-animacji-kultury,75933.chtm). Certyfikaty przyznawane są kierunkom wyróżniającym się nowoczesnością koncepcji kształcenia, innowacyjnością stosowanych metod i technik nauczania, najwyższą jakością realizowanych programów oraz zgodnością z potrzebami rynku pracy i otoczenia społeczno-gospodarczego. W opinii ekspertów Komisji Certyfikacyjnej kierunek otrzymał łącznie 89 (na 90 możliwych) punktów. Poza Certyfikatem Akredytacyjnym kierunek technologie cyfrowe w animacji kultury dostał również Wyróżnienie Specjalne - Certyfikat Nadzwyczajny „Laur Innowacji”, który otrzymują te spośród certyfikowanych kierunków studiów, które wdrożyły najbardziej innowacyjne i unikalne rozwiązania w zakresie bazy materialnej i technologii wspierających proces dydaktyczny. "Technologie cyfrowe w animacji kultury na UMCS znalazły się tym samym w gronie 15 najlepszych w Polsce kierunków studiów.
Od roku akademickiego 2022/23 na kierunku uruchomione zostały dwie nowe specjalności:
PROJEKTOWANIE NA POTRZEBY RYNKU GIER WIDEO – specjalność, która powstała przy współpracy z przedstawicielami Centrum Badań Gier Wideo UMCS oraz Fundacji Lubelski Gamedev zrzeszającej firmy i twórców gier z Lubelszczyzny. W ramach specjalności zaplanowano 270 godzin zajęć pozwalających nabyć niezbędne kompetencje do kompleksowego projektowania na potrzeby rynku gier wideo. Studenci pozyskają praktyczne umiejętności w takich obszarach jak: modelowanie 3D postaci, środowisk i wnętrz do gier wideo, projektowanie interfejsów, level design i praca z silnikami gier wideo. Dopełnieniem części praktycznej są zajęcia teoretyczne z zakresu groznawstwa i metod badań gier wideo, kultury gier wideo i projektowania. Program realizowany jest przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu gier oraz przez uznanych medioznawców specjalizujących się w badaniach gier wideo.
MULTIMEDIA W PROMOCJI DZIEDZICTWA KULTUROWEGO – nowoczesne instytucje kultury coraz częściej potrzebują specjalistów, którzy posiadają wiedzę na temat zaawansowanej obsługi narzędzi cyfrowych: potrafiących tworzyć modele 3D, znających zagadnienia druku 3D i fotogrametrii oraz potrafiących tworzyć animacje komputerowe i wizualizacje 3D. Nasza specjalizacja pozwala nabyć te umiejętności oraz wiedzę na temat trendów w promocji dziedzictwa kulturowego, czy wykorzystania aplikacji multimedialnych w instytucjach kultury. Na specjalności praktyczna wiedza techniczna łączy się z refleksją teoretyczną na temat wykorzystania multimediów w nowoczesnych instytucjach kultury. Specjalność powstała przy współpracy z Centrum Badań Gier Wideo UMCS i Fundacją Lubelski Gamedev.
Sylwetka absolwenta:
Po skończeniu studiów Technologie cyfrowe w animacji kultury, absolwent będzie posiadał wiedzę i umiejętności z obszarów:
Uprawnienia zawodowe:
Absolwent posiądzie kwalifikacje niezbędne w skutecznym aplikowaniu o pracę m.in. w następujących miejscach:
Miejsca realizacji praktyk zawodowych:
- fundacje, stowarzyszenia i firmy zajmujące się działalnością kulturalną i/lub medialną i/lub edukacyjną, agencje reklamowe, redakcje portali internetowych, telewizja i innej instytucji zajmującej się szeroko pojętą działalnością medialną i/lub kulturową i/lub edukacyjno – szkoleniową (np. mediateki, medialaby, fundacje, galerie sztuki, domy, centra, instytuty kultury, akademickie ośrodki kultury, agencje interaktywne i in.).
Jednostka prowadząca: Instytut Nauk o Kulturze UMCS, Centrum Badań Gier Wideo
Opiekun kierunku: dr Radosław Bomba, prof. UMCS
Prodziekan odpowiedzialny za kierunek: dr hab. Jarosław Krajka, prof. UMCS
Obsługa studentów: mgr Magdalena Małocha
Obsługa procesu dydaktycznego: mgr Magdalena Chudy
Dodatkowe informacje (linki):
Zapoznaj się z multimedialnymi projektami tworzonymi przez naszych studentów w ramach zajęć:
https://www.umcs.pl/pl/projekty-studenckie,8295.htm
Zapoznaj się z sylwetkami absolwentów Instytutu Nauk o Kulturze:
https://www.umcs.pl/pl/absolwenci,8297.htm
Strona główna Instytutu Nauk o Kulturze:
https://www.umcs.pl/pl/instytut-nauk-o-kulturze-umcs,8277.htm
Strona Facebook Instytutu Nauk o Kulturze:
https://www.facebook.com/kulturoznawstwoUMCS
Program studiów:
Specjalność: projektowanie na potrzeby rynku gier wideo (od roku akad. 2022/2023):
Specjalność: multimedia w promocji dziedzictwa kulturowego (od roku akad. 2022/2023):