Studencki raport pt. "Jak żyć według TikToka?"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
TikTok jest najpopularniejszą platformą wśród polskiej młodzieży. Na całym świecie pobraną
ponad 3,5 miliarda razy. W Polsce jest ponad 13 milionów aktywnych użytkowników.

 

 

  

 

 

Jako studenci pierwszego roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej, postanowiliśmy przeprowadzić badania na temat wpływu aplikacji TikTok na jego słuchaczy wśród osób uczęszczających do szkół średnich.

Badania rozpoczęliśmy od postawienia hipotezy, iż aplikacja ta ma wpływ na użytkowników, co udało się nam wykazać w badaniach, które zostały przeprowadzone na 1738 użytkownikach, spełniających założenia wstępne.

Na pytanie „Czy kiedykolwiek treści publikowane na TikToku wpłynęły na chęć zmiany Twojego ciała?” pozytywnie odpowiedziało 59% ankietowanych. Aż 66% kobiet uważa, że TikTok wpływa na chęć zmiany ich ciała. Mimo wyraźnej przewagi w tej grupie, wśród mężczyzn podobne deklaracje padają z ust 44%.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udało się nam również wykazać, iż w przypadku grona osób używających TikToka do 30 minut dziennie, chęć zmiany pod jej wpływem sygnalizuje jedynie 40% respondentów. Wraz z wzrostem czasu używania, rośnie odsetek osób wskazujących, że doświadczyli chęci podjęcia zmiany. Wśród osób korzystających z platformy ponad 2 godziny dziennie badania wskazały tą odpowiedź aż w 70% przypadkach. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolejne pytanie postawione w ankiecie brzmiało „Czy TikTok zmienił sposób Twojego odżywiania?” I w tym przypadku uzyskane wyniki mogą okazać się dość zaskakujące, ponieważ na postawione pytanie w sposób twierdzący odpowiedziało aż 30% ankietowanych. 

 

 

W ankiecie zapytaliśmy również o wpływ aplikacji na pewność siebie, tolerancyjność, zainteresowania religijne czy polityczne. Ankietowani udzieli, także odpowiedzi na pytania dotyczące wpływu platformy a ich otwarcie na świat czy śmiałość w kontaktach z innymi.

W przeprowadzonych badaniach wykazujemy, w jaki sposób wielkość miejsca zamieszania czy płeć z jaką identyfikują się użytkownicy przekłada się na udzielane przez nich odpowiedzi.

Niebanalne i często zaskakujące wyniki przedstawiamy w raporcie zamieszczonym poniżej.