Dr hab. Urszula Mirecka, prof. UMCS
Obszary zainteresowań badawczych: jako językoznawca, psycholog oraz logopeda badała komunikację ustną i pisemną w normie i patologii, w szczególności dyzartrię i niespecyficzne oraz specyficzne zaburzenia pisania.
Uzyskane stopnie/tytuły naukowe:
1978: magister filologii polskiej (UMCS, praca magisterska pod kierunkiem prof. dra L. Kaczmarka, poświęcona fonetyce i fonologii)
1986: magister psychologii (Uniwersytet Jagielloński, praca magisterska pod kierunkiem prof. dr hab. M. Kielar-Turskiej, poświęcona sprawności językowej dzieci w wieku przedszkolnym)
2004: doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa (UMCS; rozprawa doktorska: „Komunikacja w sytuacji hipnozy”, pod kierunkiem prof. dr. hab. S. Grabiasa)
2014: doktor habilitowany nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo (UMCS, na podstawie monografii:„Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Segmentalna i suprasegmentalna specyfika ciągu fonicznego a zrozumiałość wypowiedzi w przypadkach dyzartrii w mpd.”
2015-2020: profesor nadzwyczajny/ profesor uczelni
Sprawowane funkcje:
wieloletni Kierownik Podyplomowych Studiów Logopedycznych UMCS w Lublinie
Granty badawcze/projekty:
2002-2004: grant KBN pt. „Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Eksperymentalna Skala dyzartrii jako technika diagnostyczna pomocna w określaniu specyfiki zaburzeń mowy w mpd.” – główny wykonawca
2007-2009: projekt badawczy pt. „Zaburzenia komunikacji pisemnej. Profil sprawności grafomotorycznych jako technika diagnozowania dzieci w wieku 7-13 lat. Rozwój grafomotoryki – ryzyko dysgrafii” (NN 106 188533, MNiSW) – kierownik projektu i główny wykonawca
2010-2012: habilitacyjny projekt badawczy pt. „Segmentalna i suprasegmentalna specyfika ciągu fonicznego a zrozumiałość wypowiedzi w przypadkach dyzartrii w mózgowym porażeniu dziecięcym” (NN 106 268538, MNiSW/ NCN) – kierownik projektu i wykonawca całości badań
Wybrane najważniejsze publikacje:
- Monografie autorskie/ współautorskie:
- Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Segmentalna i suprasegmentalna specyfika ciągu fonicznego a zrozumiałość wypowiedzi w przypadkach dyzartrii w mpd., Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2013.
- Komunikacja w sytuacji hipnozy, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2008.
- Skala oceny sprawności grafomotorycznych SOSG, Gdańsk: PTPiP, 2017, wyd. I (wyd. II – 2023) (współautor: A. Domagała).
- Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2010, wyd. I (wyd. II, rozszerzone – 2015; od 2023 roku e-book: Biblioteka Internetowa PWN: www.ibuk.pl)(współautor: A. Domagała).
- Profil sprawności grafomotorycznych, Gdańsk: PTPiP, 2010, wyd. I (wyd. II – 2023) (współautor: A. Domagała).
- Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, T. 1. Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, 2021, ss. 480, wydanie I (wydanie II – 2022) (współredaktor: A. Domagała).
- Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, T. 2. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, 2021, ss. 832 (współredaktor: A. Domagała).
- Metody terapii logopedycznej, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2018, ss. 1094, wyd. I (wyd. II – 2022) (współredaktor: A. Domagała).
- Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, 2017, ss. 918 (współredaktor: A. Domagała).
- Artykuły i rozprawy (i inne):
Autorka/współautorka ponad stu publikacji naukowych: artykułów, rozdziałów w monografiach, recenzji, haseł encyklopedycznych.
Twórczyni narzędzi diagnostycznych:„Skala oceny sprawności grafomotorycznych” (2017, 2023) z Kartą Aplikacji Produktu o zasięgu międzynarodowym oraz „Profil sprawności grafomotorycznych” (2010, 2023) z Kartą Aplikacji Produktu o zasięgu krajowym – wraz z A. Domagałą; „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” (2006) – wraz z K. Gustaw.
Większość osiągnięć naukowo-badawczych stanowi efekt zrealizowanych ministerialnych projektów badawczych. Prace naukowe to jednocześnie wynik wieloletnich doświadczeń zawodowych. Ukończyła Podyplomowe Studia Logopedyczne (UMCS, 1982), kilkanaście lat była logopedą w poradni wychowawczo-zawodowej, szkole specjalnej oraz ogólnodostępnej szkole podstawowej. Jako wolontariuszka pracowała na studiach (w poradni uniwersyteckiej i na oddziale psychiatrii dziecięcej), następnie jako pracownik UMCS prowadziła pacjentów z zaburzeniami mowy w Uniwersyteckiej Pracowni Logopedycznej, obejmując postępowaniem diagnostyczno-terapeutycznym (logopedycznym oraz psychologicznym) osoby z dyzartrią, oligofazją, dyslalią, alalią, palatolalią, dysglosją, dysleksją rozwojową.
Wybrane publikacje:
- Rozwojowe zaburzenia czytania i pisania, [w:] Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, T. 2, red. A. Domagała, U. Mirecka, Gdańsk: Harmonia Universalis, 2021, 391-436 (współautor: A. Domagała).
- Zaburzenia prozodii w dyzartrii, [w:] Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk: Harmonia Universalis, 2020, 381-394.
- Sprawności grafomotoryczne dzieci realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego – o potrzebie oceny szerokozakresowej, „Logopedia” 2018 (47-2), 421-432 (współautor: A. Domagała), także w wersji anglojęzycznej: Graphomotor skills in children carrying out the one-year preschool preparation obligation – the need of wide range assessment, „Logopedia” 2018 (47-2), 329-340 (edycja cyfrowa).
- Realizacja fonemowo-sylabowej struktury wyrazów w mowie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, „Logopedia” 2018 (47-1), 15-38 (współautor: E. Kowal); także w wersji anglojęzycznej: Realization of the Phonemic-Syllabic Structure of Words in the Speech of Children with Intellectual Disability, „Logopedia” 2018 (47-1) (edycja cyfrowa).
- Relaksacja, [w:] Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2018, 707-927.
- Zaburzenia komunikacji pisemnej u osób z dyzartrią, [w:] Zaburzenia komunikacji pisemnej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Gdańsk: Harmonia Universalis, 2017, 461-487.
- Neurologopedyczne postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne w przypadkach dyzartrii, „Wiadomości Lekarskie” 2016 (LXIX, 4), 627-630 (współautor: R. Bytnar-Hys).
- Нарушения графомоторики у школьников в возрасте 7-13 лет, „Логопедия” 2016, № 3 (13), 37-43 (współautor: A. Domagała).
- A picture of speech disturbances in children with cerebellar ataxia, “Acta Neuropsychologica” 2015 (13, 4), 405-415.
- Postępowanie logopedyczne w przypadku dyzartrii,[w:] Logopedia. Postępowanie logopedyczne. Standardy, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2015, 839-866.
- Słuch mowny w ujęciu logopedycznym. Definicje operacyjne, [w:] Surdologopedia, red. E. Muzyka-Furtak, Gdańsk: Harmonia Universalis, 2015, s. 86-96 (współautor: A. Domagała).
- Типология нарушений графомоторики и её использование в дифференциальной диагностике,"Дефектология" 2015 (6), s. 57-63 (współautor: A. Domagała).
- Sprawność grafomotoryczna osób z dyzartrią. Na przykładzie dyzartrii w mózgowym porażeniu dziecięcym, „Logopedia” 2014/2015 (43/44), s. 199-215, także w wersji anglojęzycznej: Graphomotor skills in dysarthric persons. As exemplified by dysarthria in cerebral palsy,„Logopedia” 2014/2015 (43/44), 187-202 (edycja cyfrowa).
- Ocena słuchu fonologicznego u dzieci z dyzartrią w zespole mpd. Badania eksperymentalne, „Logopedia” 2012 (41), 183-196, także w wersji anglojęzycznej: The Assessment of Phonological Hearing in Dysarthric Children in the ICP, „Logopedia” 41, 173-186 (edycja cyfrowa).
- Dyzartria w aspekcie diagnostycznym – typologia zjawisk,[w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2012, 527-545.
- WISC-R w diagnozie trudności w komunikacji językowej ustnej i pisemnej, na przykładzie dwóch uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Kliniczne zastosowania skal inteligencji D. Wechslera, red. K. Wiejak, G. Krasowicz-Kupis, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, 2011, 138-151.
- Ocena zrozumiałości wypowiedzi w dyzartrii „Logopedia” 2010/2011 (39/40), 185-196, także w wersji anglojęzycznej: Assessment of Utterance Intelligibility in Dysarthria, „Logopedia” 2010/2011, 175-186 (edycja cyfrowa).
- O błędach w pisowni identyfikowanych jako symptomy zaburzeń funkcji słuchowych, [w:] Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, red. G. Krasowicz-Kupis, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2009, 152-163.
- Metafora jako jedna z form oddziaływania nie wprost w hipnoterapii, „Logopedia” 2004 (33), 55-72.
- Dysarthria as the Isolated Clinical Symptom of Borreliosis. A Case Report, „Annals of Agricultural and Environmental Medicine” 2001 (8), 95-97 (współautor: K. Gustaw).
Wystąpienia konferencyjne:
Prezentacje dokonań naukowo-badawczych na konferencjach naukowych – ponad 80 wystąpień (referatów/posterów) na forum ogólnopolskim i międzynarodowym (w tym 12 za granicą: Słowacja, Grecja, Hiszpania, Włochy, Węgry).
Promotorstwo/ recenzowanie:
Promotor ok. 100 prac licencjackich i magisterskich oraz ponad 250 prac dyplomowych.
Recenzent 6 prac doktorskich.
Otrzymane nagrody i odznaczenia:
Nagroda Naukowa Polskiego Towarzystwa Dysleksji (2018), za koncepcję i redakcję naukową monografii pt. „Zaburzenia komunikacji pisemnej”, Gdańsk 2017 (wraz z A. Domagałą).
„Gaudeamus 2018", nagroda główna w konkursie Stowarzyszenia Wydawców Szkół Wyższych, dla Wydawnictwa UMCS za najlepszą książkę naukową „Metody terapii logopedycznej”, pod red. A. Domagały i U. Mireckiej, Lublin 2018.
Nagroda Rektora UMCS (2012), indywidualna III stopnia – za wyróżniającą pracę na rzecz Uczelni
Nagroda Rektora UMCS (2017), indywidualna III stopnia – za wyróżniającą pracę na rzecz Uczelni
Medal Komisji Edukacji Narodowej (2007), Medal Złoty za Długoletnią Służbę (2016).
Hobby:
sztuki wizualne, autoterapia ogrodowa, język włoski
Opracowała: Aneta Domagała