Prof. dr hab. Jerzy Brzeziński (1923–1990)
Obszary zainteresowań badawczych:
Profesor Jerzy Brzeziński - twórca studiów germanistycznych w UMCS, kierownik Zakładu Filologii Germańskiej, nauczyciel akademicki, nauczyciel języków obcych w poznańskich i lubelskich szkołach średnich, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców oraz Okręgowego Ośrodka Metodycznego, współzałożyciel i przewodniczący Lubelskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, założyciel i wieloletni redaktor „Lubelskich Materiałów Neofilologicznych”, wybitny metodyk nauczania języków obcych, organizator laboratorium nauki języka obcego.
Swoją działalność zawodową rozpoczął w latach 50. jako nauczyciel języka rosyjskiego i angielskiego w Społecznym Gimnazjum Mechanicznym w Poznaniu, a następnie w Technikum Ekonomicznym im. Vetterów w Lublinie oraz Ośrodku Metodycznym Szkolnictwa Zawodowego, pełniąc tam funkcję instruktora metodycznego dla nauczycieli języków zachodnioeuropejskich województwa lubelskiego. W 1957 roku rozpoczął pracę jako lektor języka niemieckiego w UMCS.
Praca dydaktyczna w szkolnictwie średnim i wyższym oraz w ośrodku metodycznym dała Profesorowi możliwość prowadzenia badań w zakresie metodyki nauczania języków obcych. Swoje doświadczenia upowszechniał wówczas w formie artykułów naukowych w takich czasopismach jak: „Języki obce w szkole”, „Życie szkoły wyższej” oraz w periodykach niemieckich i amerykańskich. W roku 1966 nakładem PZWS ukazała się jego pierwsza książka Pozaszkolne i pozalekcyjne formy nauczania języków obcych.
Profesor Jerzy Brzeziński zorganizował w latach 60-tych pierwsze w Lublinie laboratorium nauki języka obcego, opracował założenia metodyczne i ich zastosowanie w pracy w laboratorium. W tym czasie ukazała się jego druga pozycja książkowa Laboratorium językowe w nauczaniu języków obcych (PZWS 1969).
Owocem dziewięciomiesięcznego pobytu w USA i pogłębionych tam studiów językoznawczych była praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. Stefana Kubiny Próba zaprogramowania okresu bezpodręcznikowego w nauczaniu języka niemieckiego, obroniona na Uniwersytecie Poznańskim w 1972 roku.
Okres intensywnej pracy naukowej nie oznaczał zerwania kontaktów ze szkolnictwem średnim. Profesor widział konieczność oparcia swych badań o doświadczenia wynikające z bezpośredniego kontaktu z uczniami i nauczycielami. Współpracował z Instytutem Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych w Lublinie oraz Instytutem Programów Szkolnych przy Ministerstwie Oświaty i Wychowania. Dla potrzeb tego instytutu napisał kolejną książkę Okres bezpodręcznikowy w nauczaniu języka niemieckiego (MOiW 1974, 1975). W tym czasie na łamach czasopisma „Radar” ukazał się również cykl artykułów popularyzujących tematy glottodydaktyczne.
Od roku 1966 współpracował jako konsultant metodyczno-pedagogiczny z Ośrodkiem Usług Pedagogicznych i Socjalnych ZNP, Wiedzą Powszechną i Klubem Międzynarodowej Prasy i Książki.
W roku 1973 powierzono mu organizację Zakładu Filologii Germańskiej. Zakład ten rozpoczął działalność dydaktyczną w 1975 roku i pozostawał pod jego kierownictwem do 1990 roku. W roku 1980 ukończył swoją rozprawę habilitacyjną, Pomoce i środki audiowizualne w nauczaniu języków obcych, która wydana została w 1980 roku.
Lata osiemdziesiąte poświęcił badaniom nad nauczaniem języków obcych dzieci. Na ten temat opublikował cały szereg artykułów oraz zorganizował w 1986 roku ogólnopolską konferencję poświęconą tej problematyce. Rezultaty swych dociekań zawarł w prekursorskiej monografii Nauczanie języków obcych dzieci (WSiP 1987).
Interesował się również nauczaniem języka polskiego jako obcego, czego wynikiem była rozprawa Podstawy glottodydaktyczne nauczania języka polskiego dzieci polonijnych (Wydawnictwo UMCS 1987). Prze ostatnie kilka lat swego życia współpracował z Centrum Polonijnym w Lublinie, prowadził tam w miesiącach letnich wykłady i ćwiczenia dla nauczycieli języka polskiego za granicą.
Począwszy od 1971 roku brał udział we wszystkich kongresach nauczycieli języka niemieckiego, organizowanych przez Internationaler Deutschlehrerverband: Lipsk 1971, Kilonia 1974, Drezno 1977 (referat), Norymberga 1980 (referat), Budapeszt 1983 (referat), Berno 1986 (kierownictwo sekcji i referat). Wygłoszone przez niego referaty były opublikowane w materiałach pokonferencyjnych.
Szeroki obszar działalności Profesora stanowiła praca społeczna. W latach 1958-1968 organizował konferencje rejonowe dla nauczycieli wszystkich przedmiotów, a także jako przewodniczący Komisji Lektorów Sekcji Nauki ZNP, dla lektorów języków obcych.
W 1969 roku powierzono mu założenie Oddziału Lubelskiego Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego. Jako przewodniczący Zarządu Okręgu przez cztery kadencje ukształtował formy pracy w okręgu i je rozwinął, przez co lubelski PTN stał się najsilniejszym okręgiem w kraju. Był także organizatorem I Ogólnopolskiego Sympozjum Neofilologicznego.
Ostatnim zagadnieniem, którym interesował się, było wykorzystanie komputera w nauczaniu języka obcego. Na zamówienie WSiP pisał pracę na ten temat, nie zdążył jej jednak ukończyć
Uzyskane stopnie/tytuły naukowe:
1947-1951 - studia w zakresie filologii angielskiej w Uniwersytecie Poznańskim; uzyskanie stopnia magistra filozofii
1963 - studia germanistyczne w Uniwersytecie Poznańskim, uzyskanie stopnia magistra filologii germańskiej
1972 - uzyskanie stopnia naukowego doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa stosowanego
1980 - uzyskanie stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie dydaktyki języka niemieckiego
1981 - powołanie przez Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego i Techniki na stanowisko docenta
1988 - nadanie tytułu naukowego profesora nauk humanistycznych
Sprawowane funkcje na Uczelni:
1955-1973 - lektor języka niemieckiego w UMCS
1973 - stanowisko docenta kontraktowego w UMCS
1975-1990 – Kierownik Zakładu Filologii Germańskiej w UMCS
Wizytujące profesury/staże naukowe w kraju/za granicą:
1960 – Wielka Brytania, Stypendium Ministerstwa Oświaty, gdzie pod kierunkiem prof. Jana Konopnickiego przeprowadził badania nad szkolnictwem angielskim, które zostały wykorzystane w pracach nad ówczesną reformą szkolnictwa w Polsce
1966 – USA, 9-miesięczne stypendium naukowe
Opieka nad doktoratami/magisteriami:
– promocja ponad 100 magistrów
– trzy doktoraty (opiekę nad dwoma dalszymi przerwała śmierć Profesora)
Otrzymane nagrody i odznaczenia:
Profesor Jerzy Brzeziński został wyróżniony Krzyżem Kawalerskim Orderu Polonia Restituta, Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, dwukrotnie nagrodą Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego i Techniki, odznaką Zasłużony dla Lublina oraz innymi medalami i odznaczeniami polskimi i zagranicznymi, m.in. Towarzystwa Łączności z Polonią zagraniczną „Polonia”.
Publikacje:
Monografie:
Publikacje pod redakcją:
Artykuły i rozdziały:
Opracowała: Anna Pastuszka
Opracowanie edytorskie: Dawid Kobylański