Prof. Artur Blaim

Prof. dr hab. Artur Blaim 

Adres e-mail: artur.blaim@ug.edu.pl

ORCID: 0000-0003-3068-9403

Anglista, literaturoznawca, profesor nauk humanistycznych, członek Academia Europaea, badacz literatury utopijnej i podróżniczej, laureat Nagrody Naukowej Miasta Gdańska im. Jana Heweliusza za szczególne osiągnięcia w dziedzinie nauk humanistycznych (2024). Inspirujący mentor i nauczyciel akademicki. Wraz z profesor Ludmiłą Gruszewską-Blaim wychowali całe pokolenie badaczy pracujących aktualnie w Katedrze Anglistyki i Amerykanistyki UMCS.

Uzyskane stopnie/tytuły naukowe:

1979 – doktor, rozprawa The Poetics of English Literary Utopia 1516-1700 napisana pod kierunkiem prof. Róży Jabłkowskiej z Uniwersytetu Warszawskiego i prof. Andrzeja Zgorzelskiego z Uniwersytetu Gdańskiego

1983-84 - studia postdoktoranckie w Goldsmiths College, University of London w Wielkiej Brytanii

1988 – doktor habilitowany, rozprawa Failed Dynamics. The English Robinsonade of the 18th Century

1997 – profesor zwyczajny, Aesthetic Objects and Blueprints: English Utopias of the Enlightenment 

1980-1981 i 1991-2000 – dyrektor Instytutu Anglistyki, UMCS

1993-2013 – kierownik Zakładu Literatury Angielskiej, UMCS

2000-2006 – kierownik neofilologicznych studiów doktoranckich na Wydziale Humanistycznym UMCS

od 2008 roku – profesor literatury angielskiej w Katedrze Translatoryki Instytutu Anglistyki i Amerykanistyki na Uniwersytecie Gdańskim

od 2013 roku – kierownik Zespołu Badań nad Przekładem Literatury Dawnej na Wydziale Filologicznym UG

Wizytujące profesury/staże naukowe w kraju/za granicą:

1989-1990 – Visiting professor, Siegen University, Siegen, Germany

1994-1995 – Visiting professor, University of Missouri-St. Louis, USA

1998-1999 – Visiting professor, Rutgers University, New Brunswick, NJ, USA

2006 – Visiting professor, Rutgers University, New Brunswick NJ, USA

Współpraca naukowa:

Współzałożyciel (wraz z prof. dr hab. Andrzejem Zgorzelskim) gdańsko–lubelskiej szkoły badań literaturoznawczych działającej od 1993 r.

Założyciel i kierownik Utopia Study Group – polskiej, międzyuczelnianej grupy naukowo–badawczej prowadzącej od 2008 badania nad angielską i amerykańską utopią i dystopią w literaturze, filmie i nowych mediach.

Członek Zarządu Utopian Studies Society, uczestniczący w reaktywacji stowarzyszenia w 1999 r. Współpraca z międzynarodowym, interdyscyplinarnym środowiskiem badaczy utopii.

Granty badawcze/projekty:

2012-2015 – kierownik projektu badawczego „Metamorfozy dyskursu utopijnego: od literatury do nowych mediów”, Opus II, Grant Narodowe Centrum Nauki

Od 2021 kierownik pięcioletniego projektu badawczego „Kanon światowej literatury utopijnej w polskim przekładzie” finansowanego przez Narodowy Program Rozwoju Humanistyki. Celem projektu jest przetłumaczenie na język polski oraz naukowe opracowanie 37 europejskich i amerykańskich dzieł utopijnych (XVII- XX wieku)

Opieka nad doktoratami/magisteriami:

Ludmiła Gruszewska

Adam Janiszewski

Urszula Terentowicz-Fotyga

Andrzej Kowalczyk

Justyna Galant

Wybrane publikacje

Publikacje książkowe:

  1. Early English Utopian Fiction: A Study of a Literary Genre, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1984.
  2. Failed Dynamics: The English Robinsonade of the 18th Century, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1987.
  3. The English Robinsonade of the Eighteenth Century, Studies on Voltaire and the Eighteenth Century, Voltaire Foundation, Oxford 1990.
  4. Daniel Defoe: Robinson Crusoe, Wydawnictwo Gdańskie, Gdańsk 1994.
  5. Thomas More: Utopia, Gdańsk, Wydawnictwo Gdańskie, Gdańsk 1995.
  6. Thomas Stearns Eliot: Murder in the Cathedral, Wydawnictwo Gdańskie, Gdańsk 1995 [z Ludmiłą Gruszewską-Blaim].
  7. Aesthetic Objects and Blueprints: English Utopias of the Enlightenment, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1997.
  8. Gazing in Useless Wonder: English Utopian Fictions 1516-1800, Peter Lang, Oxford 2013.
  9. Robinson Crusoe and His Doubles, Peter Lang, Frankfurt am Main 2016.
  10. Utopian Visions and Revisions, Peter Lang, Frankfurt am Main 2017.

Edycja prac zbiorowych:

  1. Literatura i komunikacja. Od listu do powieści autobiograficznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998 [z Zbigniewem Maciejewski].
  2. Readings in English Literature: From Beowulf to Gulliver’s Travels, WSSP, Lublin 2003 [z Ludmiłą Gruszewską-Blaim].
  3. Texts of Literature, Texts of Culture, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005 [z Ludmiłą Gruszewską-Blaim].
  4. Texts in/of Texts, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007 [z Joanną Kokot].
  5. Zeszyty Naukowe WSSP, vol . III (2007) [z Jerzym Kutnikiem].
  6. Structure and Uncertainty, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008 [z Ludmiłą Gruszewską-Blaim].
  7. Imperfect Worlds and Dystopian Narratives in Contemporary Cinema, Peter Lang, Frankfurt Am Main 2011 [z Ludmiłą Gruszewską -Blaim].
  8. Spectres of Utopia: Theory, Practice, Conventions, Peter Lang, Frankfurt Am Main 2012 [z Ludmiłą Gruszewską -Blaim].
  9. Mediated Utopias, Peter Lang, Frankfurt Am Main 2015 [z Ludmiłą Gruszewską-Blaim].
  10. Dystopia and Solidarity, specjalny numer Beyond Philology 15/3 (2018) .
  11. Solidarity and Utopia, specjalny numer Utopian Studies 29 (2) (2018) [z Ludmiłą Gruszewską-Blaim].
  12. Angielska Utopia okresu Oświecenia. Antologia. Bibliotheca Utopiana, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018 [z Patrycją Sörensen].
  13. Simon Berington. Pamiętniki Gaudentia di Lucca. Bibliotheca Utopiana, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018 [z Krzysztofem Filipem Rudolfem].
  14. Znaki pamięci. Uczniowie i przyjaciele o Profesorze Andrzeju Zgorzelskim, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2019 [z Olgą i Wojciechem Kubińskimi i Ludmiłą Gruszewską -Blaim].

Edycja serii Wydawnictwa Peter Lang:  [z Ludmiłą Gruszewską-Blaim]

  1. Mediating the World in the Novels of Iain Banks: The Paradigms of Fiction by Katarzyna Pisarska, Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol . 1, Peter Lang, Frankfurt am Main 2013.
  2. H. G. Wells: The Literary Traveller in His Fantastic Short Story Machine by Halszka Leleń, Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol. 10, Peter Lang, Frankfurt am Main 2016.
  3. The Uncanny House in Elizabeth Bowen’s Fiction by Olena Lytovka, Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol. 11, Peter Lang, Frankfurt am Main 2016.
  4. Playing Games of Sense in Edwin Morgan’s Writing by Monika Kocot, Me- diated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol. 12, Peter Lang, Frankfurt am Main 2016.
  5. The Stage Career of Cicely Hamilton (1895–1914) by Seán Moran, Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol. 13, Peter Lang, Frankfurt am Main 2017.
  6. Forms and Shadows: A Cognitive-Poetic Reading of Charles Williams’s Fiction by Andrzej Sławomir Kowalczyk, Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol. 14, Peter Lang, Frankfurt am Main 2017.
  7. Space in Literature: Method, Genre, Topos by Urszula Terentowicz-Fotyga (ed.), Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol . 15, Peter Lang, Berlin 2018.
  8. Strange Vistas: Perspectives on the Utopian by Justyna Galant and Marta Komsta (eds.), Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol . 16, Peter Lang, Berlin 2019.
  9. Sanctity as a Story: Narrative (In)Variants of the Saint by Halszka Leleń (ed.), Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol . 17, Peter Lang, Berlin 2020.
  10. Expanding the Gothic Canon: Studies in Literature, Film and New Media by Anna Kędra-Kardela and Andrzej Sławomir Kowalczyk (eds .), Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol . 2, Peter Lang, Frankfurt am Main 2014.
  11. Limits of Orality and Textuality in Ciaran Carson’s Poetry by Grzegorz Cze- miel, Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol . 3, Peter Lang, Frankfurt am Main 2014.
  12. Mediated Utopias: From Literature to Cinema by Artur Blaim and Ludmiła Gruszewska-Blaim (eds .), Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol . 4, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015.
  13. Painted Devils, Siren Tongues: The Semiotic Universe of Jacobean Tragedy by Justyna Galant, Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol . 5, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015.
  14. Welcome to the Chemical Theatre: The Urban Chronotope in Peter Ackroyd’s Fiction by Marta Komsta, Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol . 6, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015.
  15. Dreams, Nightmares and Empty Signifiers: The English Country House in the Contemporary Novel by Urszula Terentowicz-Fotyga, Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol. 7, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015.
  16. (Im)perfection Subverted, Reloaded and Networked: Utopian Discourse across Media by Barbara Klonowska, Zofia Kolbuszewska and Grzegorz Maziarczyk (eds.), Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol . 8, Peter Lang, Frankfurt am Main, 2015.
  17. Characters in Literary Fictions by Jadwiga Wegrodzka (ed.), Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, vol . 9, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015.

Edycja serii Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego: [z Olgą Kubińską]

  1. Angielska utopia literacka okresu Oświecenia, edited by Artur Blaim and Patrycja Sørensen, Bibliotheca Utopiana, vol . 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018 .
  2. Świat Blasku by Margaret Cavendish, edited by Olga Kubińska and Aleksandra Arumińska, Bibliotheca Utopiana, vol . 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2019 .
  3. Pamiętniki Gaudentia di Lucca by Simon Beringotn, edited by Artur Blaim and Krzysztof Filip Rudolf, Bibliotheca Utopiana, vol . 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2019 .
  4. Mizora: Przepowiednia (amerykańska utopia feministyczna XIX wieku) by Mary E. Bradley Lane, edited by Ludmiła Gruszewska-Blaim, Bibliotheca Utopiana, vol . 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020.

Artykuły:

  1. “Approaches to Utopia,” Lubelskie Materiały Neofilologiczne 4 (1975), pp . 25-36.
  2. “Uwagi o nauczaniu idiomów angielskich,” Lubelskie Materiały Neofilologiczne 4 (1975), pp . 223-228 [z Jerzym Durczakiem i Tomaszem Jurczyńskim].
  3. “Russian Formalist and Structuralist Studies in English Translation,” Lubelskie Materiały Neofilologiczne 5 (1976), pp. 118-124 .
  4. “Text and Genre Pattern,” Essays in Poetics VI (1981), pp. 18-53.
  5. “More’s Utopia: Persuasion or Polyphony?” Moreana XIX (1982), pp. 5-20.
  6. “Genre and Change,” Essays in Poetics VIII (1983), pp. 74-98.
  7. “The Genre Structure of More’s Utopia and the Tradition of Carnivalized Literature,” Revista Canaria de Estudios Ingleses VI (1983), pp. 1-14.
  8. “The Critical and Utopian Functions of Soviet Semiotics,” Essays in Poetics 15 (1990), pp. 56-67.
  9. “Utopias in History, History in Utopias,” Annales UMCS, VIII (1990), pp. 85-98.
  10. “The Twain Shall Meet? Some Observations on Soviet Cultural Semiotics and Empirical Study of Literature and the Media,” Poetics 21 (1992), pp. 33-44.
  11. “Constructivist Aspects of Cultural Semiotics in: Poetics of the Text,” w Joe Andrew (ed.) Poetics of the Text, Rodopi, Amsterdam 1992, pp. 17-27.
  12. “Utopia Simplified: Thomas Lupton’s Siuqila,” Lubelskie Materiały Neofilologiczne 17 (1993), pp. 7-13.
  13. “Recent Studies of Defoe,” Utopian Studies IV (1993), pp. 146-157.
  14. “More’s Utopia: Persuasion, Polyphony, Genre Pattern,” w Jerzy Limon and Jay. L. Halio (eds.) Shakespeare and His Contemporaries, Delaware University Press, Newark 1993, pp. 70-107.
  15. “Implied Authors, Implied Readers, Implied Texts,” w Grażyna Bystydzieńska i Leszek S . Kolek (eds .) Focus on Literature and Culture, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1994, pp. 145-155 [z Ludmiłą Gruszewską-Blaim].
  16. “Languages at War: T.S . Eliot’s Murder in the Cathedral,” Yeats-Eliot Review XIII (1994), pp. 17-25 [z Ludmiłą Gruszewską-Blaim] .
  17. “Cultural Semiotics: The Uses of a Theory,” Russian Literature XXXVI-III (1994), pp. 243-254.
  18. “Of Islands and Critics. Genres. Ideologies. Entropy,” w Leszek Kolek (ed.) Approaches to Fiction, Folium, Lublin 1996, pp. 25-38.
  19. “Signs. Truth, Reality. The Quests for Truth in the Memoirs of Signor Gaudentio di Lucca,” w Leszek Kolek and Wojciech Nowicki (eds .) Discourses of Literature, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 1997.
  20. “Lotman in the West,” w Joe Andrew and Robert Reid (eds.) Neoformalist Papers, Rodopi: Amsterdam-Atlanta, GA 1998, pp. 329-337.
  21. “The Appearance of Fiction: The Theory and Practice of Daniel Defoe’s Allegoric Allusive Autobiography,” w Zbigniew Maciejewski i Artur Blaim (eds.) Literatura i komunikacja. Od listu do powieści autobiograficznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, pp. 331-343.
  22. “‘The Thing which is not’: Utopia and Anti-Utopia in Gulliver’s Travels,” w Olga Kubińska i David Malcolm (eds.) Paradoksy humanistyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001, pp. 45-59.
  23. Julius Caesar. A Play of Signs,” w Andrzej Zgorzelski (ed.) Conventions and Texts, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003, pp. 47-73.
  24. “Terry Eagleton . Author of Macbeth,” w Ludmiła Gruszewska-Blaim i Artur Blaim (eds.) Texts of Literature, Texts of Culture, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005, pp. 257-262.
  25. “Gulliver’s Fifth Voyage, or Farther Adventures of Robinson Crusoe: Margaret Atwood’s Oryx and Crake,” w Artur Blaim i Joanna Kokot (eds.) Texts in/ of Texts, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007, pp. 187-202.
  26. “1934: The Institution of Utopian Literature,” Zeszyty Naukowe WSSP III (2007), pp. 205-216.
  27. “Perfect Signs for Imperfect Bodies,” w Ludmiła Gruszewska Blaim i Artur Blaim (eds.) Structure and Uncertainty, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008, pp. 15-29.
  28. “Failed Carnival—The Metonymic Dystopias in Werner Herzog’s Even Dwarfs Started Small,” w Artur Blaim i Ludmiła Gruszewska-Blaim (eds.) Imperfect Worlds and Dystopian Narratives in Contemporary Cinema, Peter Lang, Frankfurt am Main, 2011, pp. 13-20.
  29. “The Questionable Case of More’s Utopia,” w Katarzyna Pisarska and Andrzej Sławomir Kowalczyk (eds.) The Lives of Texts: Exploring the Metaphor, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle, 2012, pp. 293-295.
  30. “Theses on Synecdoche and Utopia,” w Artur Blaim and Ludmiła Gruszewska-Blaim (eds.) Spectres of Utopia: Theory, Practice, Conventions, Peter Lang, Frankfurt Am Main 2012, pp. 189-193.
  31. “Hell on a Hill. Reflections on Anti-utopia and Dystopia,” w Fatima Vieira (ed.) Dystopia(n) Matters: On the Page, on Screen, on Stage, Newcastle, Cambridge Scholars Publishing 2013, pp. 80-91.
  32. “Anti-communist Dystopias: Fulfilled desire, unreality, gothic carnival,” w Fatima Vieira (ed.) Dystopia(n) Matters: On the Page, on Screen, on Stage, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing 2013, pp. 54-57.
  33. “Herland/Hisland: A Case of Faulty Intertextuality?”, w Dieter Fuchs and Wojciech Klepuszewski (eds.) Academic Fiction Revisited: Selected Essays, Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2014, pp. 27-35.
  34. “Gothic Castaways. Dreams, Demons and Monsters in Early Modern Desert Island Narratives,” w Anna Kędra-Kardela i Andrzej Sławomir Kowalczyk (eds.) Expanding the Gothic Canon: Studies in Literature, Film and New Media, Peter Lang, Frankfurt am Main 2014, pp. 51-71.
  35. “In Praise of Imperfection: Shakespeare’s Ambivalent (Anti)Utopianism,” w Jerzy Limon i Agnieszka Żukowska (eds.) Anatomizing Theatre, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014, pp. 48-60.
  36. “‘A Jew, and circumcised’: Constructing Collective and Individual Characters in Early Modern Utopian Fictions,” w Jadwiga Węgrodzka (ed.) Characters in Literary Fictions, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015, pp. 294-311.
  37. “‘As if it wasn’t a good island’”: Failed and Forgotten utopias in the Cinematic Adaptations of William Golding’s Lord of the Flies, w Artur Blaim and Ludmiła Gruszewska-Blaim (eds.) Mediated Utopias: from Literature to Cinema, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015, pp. 95-108.
  38. “‘Nowhere plans for nobody’: Constructing Utopia in Popular Music,” w Barbara Klonowska, Zofia Kolbuszewska, i Grzegorz Maziarczyk (eds.) (Im)perfection Subverted, Reloaded and Networked: Utopian Discourse Across Media, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015, pp. 29-54.
  39. “On Utopia, Adaptation, and Utopian Film Analysis,” w Artur Blaim i Ludmiła Gruszewska-Blaim (eds.) Mediated Utopias: from Literature to Cinema, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015, pp. 7-25.
  40. “Utopian Studies in Poland: A Preliminary Survey,” Utopian Studies, vol. 27, no. 2 (2016), pp. 230-249.
  41. “‘A Conspiracy of the Rich’: Dystopianizing the Real in More’s Utopia,” Utopian Studies vol. 27, no. 3 (2016), pp. 601-614.
  42. “Utopias in language, language in utopias,” w Paulina Gorszczyńska i Wioleta Karwacka (eds.) Pod pretekstem słów, Wydawnictwo Części Proste, Ogonowska i Rogoś, Gdańsk 2016, pp. 237-257.
  43. “Utopian Fictions: Before and After Revolution,” Beyond Philology, 14/4 (2017), pp. 45-63.
  44. “Superhumans, Transhumans, and Posthumans in Early Modern Utopian Fiction,” Roczniki Humanistyczne KUL, no. LXVI (2018), pp. 17-27.
  45. “Academia Utopiana: Universities and Research Institutions in Early Modern Utopian Fictions,” w Dieter Fuchs i Wojciech Klepuszewski (eds.) The Campus Novel: Regional or Global? Brill, Rodopi 2019, pp. 11-19.
  46. “Islands and Laboratories in Early Modern Literature and Beyond,” Tekstualia 2/6 (2020), pp. 5-16.
  47. “Joshua Barnes’s Gerania: A Diminutive Utopia of Hospitality,” Utopian Studies, vol. 31, no. 2 (2020), pp. 366-376 [z Ludmiłą Gruszewską-Blaim].
  48. “Anti-utopia”. The Palgrave Handbook of Utopian and Dystopian Literatures. Palgrave Macmillan, 2022, 39-51.
  49. “Sub specie aeternitatis: The Consensual, the Idiosyncratic, and the Imaginary, or the (Re-)Constructions of Reality, Memory, and History in Jerzy Limon’s Fictions” [w:] On Time: Essays in Honour of Professor Jerzy Limon, Wydawnictwo UG, 2023.

Nagrody i odznaczenia:

2006 ­– Kościuszko Foundation Fellowship

1998-1999 ­– Kościuszko Foundation Fellowship

1994-1995 ­– Senior Fulbright Research Fellowship, University of Missouri-St. Louis

1989 ­–  Nagroda Ministra Edukacji Narodowej

1983-1984 ­– British Council Scholarship, University of London

2000 ­– Medal Komisji Edukacji Narodowej

2018 ­– Nagroda indywidualna I stopnia Rektora Uniwersytetu Gdańskiego


Opracowała: Urszula Terentowicz-Fotyga

Opracowanie edytorskie: Wiktoria Dzianak