Nowa książka dra Wojciecha Magusia

Nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego ukazała się książka pt. Ewolucja „Wiadomości” TVP w latach 2015–2023. Od audycji informacyjnej telewizji publicznej, poprzez perswazyjny biuletyn rządowy, aż po propagandową audycję, której współautorem jest dr Wojciech Maguś z Katedry Mediatyzacji UMCS.

Bezpośrednią motywację do podjęcia badań nad „Wiadomościami” stanowił spór, który pojawił się w polskiej przestrzeni publicznej po roku 2015. Wówczas to zarówno wśród masowej publiczności mediów publicznych, dziennikarzy, polityków, jak i badaczy mediów, ale też politologów, socjologów czy historyków pojawiło się często formułowane podejrzenie, że media publiczne stały się bardziej upolitycznione, niż bywały dotąd. Liczne głosy w tej sprawie bardzo często odnosiły się właśnie do najpopularniejszej audycji informacyjnej nadawanej przez TVP1. W „Wiadomościach” widziano zwykle manifestację tendencji obecnych w mediach publicznych dotyczących relacjonowania zjawisk politycznych oraz kreowania politycznej narracji.

Celem badania było ustalenie, czy po wyborach parlamentarnych w 2015 roku główne wydanie serwisu „Wiadomości”, stało się bardziej stronnicze, niż było przed wyborami.

Analizie poddano newsy z okresu parlamentarnych kampanii wyborczych w trzech kolejnych elekcjach parlamentarnych: w 2015 roku, przed objęciem rządów przez PiS, gdy władzę od niemal ośmiu lat sprawowała koalicja PO i PSL, oraz w 2019 i 2023 roku, gdy władzę sprawowało od odpowiednio czterech i ośmiu lat PiS. Wykorzystano metodę analizy zawartości mediów, a w celach porównawczych narzędzie diagnostyczne w postaci indeksu stronniczości politycznej mediów (ISPM).

Zachęcamy do lektury! Więcej informacji na temat publikacji można znaleść na stronie wydawcy po linkiem


Praca składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy z nich ma charakter wprowadzający, określający założenia dotyczące mediów publicznych oraz specyficzne cechy kolejnych kampanii wyborczych w latach 2015, 2019 i 2023. Na początku przedstawione zostały argumenty przemawiające za tym, że telewizja publiczna nie powinna być traktowana tak samo jak telewizja komercyjna. Następnie zaprezentowane zostały cechy gatunkowe serwisu informacyjnego oraz przeanalizowane przykłady wzorców takich audycji z wybranych państw świata. Dokonana została także analiza pozycji mediów publicznych w 2015 roku oraz zmian instytucjonalno-prawnych, które miały miejsce po tym okresie w odniesieniu do mediów publicznych. Na końcu skrótowo omówiono główne uwarunkowania elekcji parlamentarnych w latach 2015, 2019 i 2023.

W drugim rozdziale szczegółowo zaprezentowana została metodologia badań, w tym dobór próby, metodyka, konstrukcja narzędzia badawczego oraz zastosowane techniki badawcze.

Kolejny rozdział zawiera szczegółowe opracowanie wyników badań, a na końcu przedstawione zostało narzędzie umożliwiające porównanie skali stronniczości „Wiadomości” w każdym z badanych okresów.

Rozdział czwarty koncentruje się na roku 2023 oraz sposobie, w jaki w czasie kampanii wyborczej flagowa audycja informacyjna Telewizji Polskiej kreowała narracje polityczne. Szczegółowa analiza ewolucji sposobów relacjonowania polityki w „Wiadomościach” TVP doprowadziła do wniosku, że ostatnia z kampanii wymaga głębszej prezentacji wyników. Uznano, że pozwoli to Czytelnikom zapoznać się w szerszym kontekście z ostatnim etapem ewolucji serwisu informacyjnego TVP.

Wieńczący książkę piąty rozdział przedstawia kulturotwórcze i społeczne oddziaływanie omawianej audycji TVP. Omówiono w nim, w jak wielu miejscach i różnorodnych formach popkultura przejęła „Wiadomości” jako obiekt zainteresowania, często czyniąc z nich przedmiot memów, satyry, a także narzędzie rozrywki i zabawy. W zakończeniu pracy zaprezentowane zostały końcowe, uogólniające wnioski.


O Autorach: 

Wojciech Maguś – politolog i medioznawca, doktor nauk społecznych, adiunkt w Instytucie Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS. Od 2019 roku zastępca dyrektora INoKSiM. Jego zainteresowania badawcze obejmują komunikację polityczną, public relations oraz procesy mediatyzacji. Autor monografii poświęconej prezydenckiej kampanii wyborczej oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych skupiających się na profesjonalizacji komunikowania politycznego. Laureat ogólnopolskiego konkursu Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej "Doktorat" na najlepszą pracę doktorską z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach (2013).

Rafał Klepka – politolog i medioznawca, doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie nauk o polityce, profesor w Instytucie Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół komunikacji politycznej. Zajmuje się badaniami stronniczości politycznej mediów, medialnych relacji dotyczących wybranych zjawisk politycznych, głównie wyborów, a także polityką medialną. Autor, współautor i redaktor kilkunastu monografii naukowych oraz ponad 70 artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych. Kierownik i wykonawca krajowych i międzynarodowych projektów naukowych.

Wojciech Kułaga – doktorant w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół komunikacji politycznej, cyberpsychologii i patologii medialnych. Autor i współautor publikacji naukowych, wykonawca projektów badawczych. Laureat pierwszej nagrody ogólnopolskiego konkursu na najlepszą pracę magisterską z wiedzy o mediach Medi@stery (2024). Obecnie pracuje nad projektem wielowymiarowych badań jakościowych dotyczących patologicznych treści w przestrzeni wirtualnej, który ma stanowić podstawę tworzonej przez niego dysertacji doktorskiej.

Aktualności

Data dodania
27 lutego 2025