Ksi@żka jest kobietą | Zaproszenie na konferencję naukową

Serdecznie zapraszamy na 3. Międzynarodową Konferencję Naukową z cyklu KSI@ŻKA W MEDIACH – MEDIA W KSI@ŻCE, która odbędzie się w dniach 29-30 czerwca 2023 roku w trybie online, pod hasłem „Ksi@żka jest kobietą. Rynek książki (dla) kobiet. Przeszłość - Stan obecny - Perspektywy”.

Konferencja ma na celu prezentację stanu badań o aktualnym i historycznym udziale kobiet oraz ich roli w kształtowaniu rynku usług związanych z książką. Interesuje nas rozpoznanie udziału kobiet w spektrum zawodów związanych z procesami projektowania, tworzenia, publikowania, dystrybuowania, promowania i udostępniania książek. Zawody te reprezentują m.in.: autorki, tłumaczki, ilustratorki, graficzki, wydawczynie, redaktorki, agentki literackie, krytyczki, bibliotekarki, kobiety prowadzące studia graficzne, agencje literackie, hurtownie  książek, sieci księgarskie, antykwariaty, aktywnie działające w mediach branżowych, prezeski i członkinie organizacji oraz stowarzyszeń związanych z rynkiem książki i promocją czytania. Równie istotne są dla nas kwestie dotyczące funkcjonowania kobiet jako czytelniczek i konsumentek na rynku książki.

Z naukowego punktu widzenia, istotna dla organizatorów jest perspektywa komunikacyjna i bibliologiczna, ale także kulturowa, społeczna, polityczna, historyczna (m.in. kobiety pionierki i zasłużone w wyżej wymienionych zawodach) i wreszcie literaturoznawcza, pozwalająca na konfrontację z takimi kategoriami pojęciowymi jak „książka/literatura feministyczna”, „książka/literatura kobieca” czy „książka/literatura dla kobiet”.


Organizatorzy proponują rozważania wokół następujących zagadnień:

  • branża książkowa jako obszar aktywności zawodowej kobiet w perspektywie współczesnej i historycznej;
  • kobiety w instytucjach książki w wymiarze krajowym i światowym;
  • kobiety jako inicjatorki społecznego życia książki i propagatorki czytelnictwa (założycielki klubów książki, czytelni, bibliotek, stowarzyszeń i fundacji proczytelniczych, booktuberki, bookstargamerki, booktokerki, podkasterki, itp.);
  • kobiety jako czytelniczki dawniej i dziś (gusta i preferencje lekturowe, rola kobiet w socjalizacji czytelniczej, kształtowaniu kultury (nie tylko literackiej) i tożsamości narodowej w wymiarze mikro i makro: rodzina vs. społeczeństwo);
  • kobiety jako konsumentki książki;
  • kobiety jako target na rynku wydawniczo-księgarskim (specyfika reklamy i promocji książki dla kobiet, narzędzia marketingu wydawniczego adresowanego do kobiet itp.);
  • książka dla kobiet (wydawcy, autorzy, marki, gatunki, tematy, architektura i design książki dla dziewcząt i kobiet itp.);
  • media i internet jako przestrzeń rozpowszechniania i promocji książki dla kobiet; – kobiety rynku książki jako bohaterki narracji medialnych.

 Można również zgłaszać tematy własne, wychodzące poza proponowane obszary.


Do udziału w konferencji zapraszamy badaczy kultury książki, bibliologów, antropologów i estetyków książki, historyków, komunikologów, medioznawców, socjologów, literaturoznawców oraz przedstawicieli innych dyscyplin i profesji, którzy centrum swych rozważań i praktyki zawodowej uczynili książkę i kobiety.


Konferencja odbędzie się zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams.

Językami roboczymi konferencji są polski, ukraiński, angielski.

Koszt udziału w konferencji wynosi 250 zł (200 zł dla członków Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej).


[WIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW] | [WYDARZENIE NA FB]


Organizatorami wydarzenia są:

  • Katedra Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS w Lublinie,
  • Department of Social Communication and Information Activities, Lviv Polytechnic National University (Ukraina),
  • Department of Social Communication, Lesya Ukrainka Volyn National University (Ukraina),
  • Department of Media Communications, Ukrainian Academy of Printing (Ukraina).

    Aktualności

    Data dodania
    26 maja 2023