Komunikat nr 7 z dn. 14 lutego 2019 r.

Komunikat Komisji Zakładowej „Solidarność” Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (w kadencji 2018-2022)

Komunikat nr 7 z dn. 14 lutego 2019 r.

Przejdź z nami przez ustawę 2.0. Zostań członkiem NSZZ „Solidarność” UMCS.

Związki zawodowe powinny mieć wpływ na nowe akty prawne UMCS: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy i regulamin wynagradzania. Ochrona związkowa ma zasadnicze znaczenie w przypadku podejmowania przez pracodawcę decyzji niekorzystnych dla pracownika (zwolnienia, kary, itp.). Szerzej o pomocy związkowej na naszej stronie internetowej: Komisja Zakładowa NSZZ "Solidarność" Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Relacja ze spotkania ZZ UMCS z JM Rektorem UMCS (podwyżki płac, ubezpieczenia pracowników):

Na zaproszenie JM Rektora w dniu 5 lutego 2019 roku odbyło się spotkanie, któremu przewodniczył Jego Magnificencja Rektor UMCS prof. dr hab. Stanisław Michałowski.

Obecni byli: Pani Kwestor mgr Katarzyna Komotajtis i Pani Dyrektor Centrum Kadrowo-Płacowego mgr Agnieszka Krukowska, a ze strony Związków Zawodowych UMCS przewodniczący i przedstawiciele.

Omawiano następujące tematy:

1. Ubezpieczenia Pracownicze – JM Rektor proponuje dalsze dofinansowywanie tego ubezpieczenia na poziomie roku ubiegłego.

W odpowiedzi ZZ wyraziły gotowość poparcia stanowiska, jednakże po zapoznaniu się z wynikami finansowymi za rok ubiegły i po uzgodnieniu odpisu na ZFŚS na rok 2019.

2. Sprawa podwyżek – JM Rektor poinformował, że zgodnie z Ustawą 2.0 nauczyciele akademiccy dostali wyrównanie wynagrodzeń do ministerialnych stawek minimalnych. Z otrzymanej na ten cel w końcu grudnia dotacji statutowej zostało zaledwie 500 tys. złotych i ta kwota ma zostać rozdysponowana na podwyżki.

Związki Zawodowe wyraziły zdziwienie, że JM Rektor nie uwzględnia rezerwy celowej zarezerwowanej w ustawie budżetowej na rok 2019 przyjętej przez Sejm RP w dniu 16 stycznia 2019 roku przeznaczonej na zwiększenie wynagrodzeń w wys. 7% dla wszystkich pracowników uczelni, a w szczególności dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi. Rezerwa budżetowa wynosi 916.518 tys. zł w skali kraju.

 Informacje z Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność”:                            

  • Wyrównanie wynagrodzeń do stawek minimalnych

Krajowa Sekcja Nauki informuje, że w grudniu 2018 r. Ministerstwo przekazało uczelniom dodatkowe środki, m.in. w ramach zwiększenia dotacji na utrzymanie potencjału badawczego, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

Zgodnie z art. 316 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dniem 1 stycznia 2019 r. środki finansowe na utrzymanie potencjału badawczego przyznane i niewydatkowane do dnia 31 grudnia 2018 r. stały się subwencją. Do środków tych będzie miał zastosowanie przepis art. 407 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, co oznacza, że o ich przeznaczeniu zdecyduje uczelnia.

Środki, o których mowa wyżej, uczelnie będą mogły wykorzystać również na zwiększenie wynagrodzeń pracowników. Wysokość przyznanych w 2018 r. środków powinna pokryć koszty wzrostu wynagrodzeń pracowników do stawek minimalnych obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. i nie należy łączyć tej regulacji z podwyżkami wynagrodzeń przewidzianymi w 2019 r.

Wysokość wynagrodzenia minimalnego dla poszczególnych grup nauczycieli (w tym starszych wykładowców ze stopniem doktora) określa ustawa Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i jest jednakowa niezależnie od dnia rozpoczęcia zatrudnienia. Wszelkie nieprawidłowości związane z wprowadzaniem tych przepisów oraz odmienną jego interpretacją prosimy zgłaszać do KSN i bezpośrednio do ministerstwa.

  • Podwyżki wynagrodzeń w 2019 r.

Krajowa Sekcja Nauki informuje, że w ustawie budżetowej na rok 2019 przyjętej przez Sejm RP w dniu 16 stycznia br. została zaplanowana rezerwa celowa przeznaczona na zwiększenie wynagrodzeń pracowników uczelni w kwocie 916.518 tys. zł.

Zgodnie z informacją MNiSW, wysokość rezerwy została określona w wysokości 7% wynagrodzeń wykazanych przez uczelnie w sprawozdaniach Rb-70 za 2017 r., z uwzględnieniem pochodnych od wynagrodzeń w wysokości 24,41%, w tym odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.

O sposobie podziału środków z przyznanej rezerwy zadecyduje autonomicznie każda z uczelni, przy czym cała przyznana z rezerwy celowej kwota musi zostać wydatkowana na zwiększenie wynagrodzeń. Tryb i kryteria podziału dodatkowych środków finansowych na wynagrodzenia pracowników uczelni powinien zostać uregulowany na poziomie uczelni z poszanowaniem obowiązujących w niej procedur oraz w uzgodnieniu z działającymi w uczelni związkami zawodowymi. Wskazane środki finansowe powinny być przeznaczone na podwyższenie wynagrodzeń wszystkich grup pracowników uczelni, w tym w szczególności wynagrodzeń pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.

W związku z tym Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” UMCS podjęła w dniu 5 lutego 2019 roku Uchwałę o skierowaniu pisma w tej sprawie do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z prośbą o wyjaśnienie (zob. załącznik).


Informacja z zebrania KZ NSZZ „Solidarność” UMCS (05.02.2019 r.):

Zebranie poprowadził przewodniczący Komisji Zakładowej Jacek Kot. Na wstępie, po przedstawieniu kandydatur Komisja Zakładowa przyjęła do Związku 5 osób.

1. Planowana podwyżka płac na 2019 rok;

Omówiono przebieg spotkania związków zawodowych działających na UMCS z JM Rektorem w sprawie podwyżek płac dla pracowników UMCS, które odbyło się 5 lutego br. (relacja wyżej) i postanowiono skierować w tej sprawie pismo do ministerstwa.

2. Usytuowanie pracowników nie będących nauczycielami akademickimi na UMCS (po reformie);

3. Pracownicy naukowo-techniczni i inżynieryjno-techniczni;

W tej sprawie głos zabrali między innymi Anna Gromada i Leszek Grzechnik. Przypomniano, że jest to grupa pracowników zatrudnionych głównie na kierunkach eksperymentalnych, dobrze wykształcona, niektórzy pracownicy posiadają tytuły naukowe. Osiągnięcie wysokiej specjalizacji wymaga odpowiednich szkoleń (często potrzebny jest certyfikat do obsługi skomplikowanej aparatury i interpretacji wyników) i długoletniego doświadczenia. Niskie płace i brak ścieżki awansowej powodują, że trudno jest utrzymać na uczelni młodych i wartościowych pracowników.

Członkowie KZ będący nauczycielami akademickimi zwrócili uwagę na braki kadrowe pracowników technicznych, przez co sami muszą wykonywać prace związane z przygotowaniem zajęć dydaktycznych i dlatego mniej czasu mogą poświęcić na samą dydaktykę.

Uchwała senatu UMCS z dnia 19 grudnia 2018 roku określa, że:

„Pracownicy badawczy, badawczo-dydaktyczni oraz naukowo-techniczni i inżynieryjno-techniczni będą podlegać służbowo dyrektorowi instytutu. Pracownicy dydaktyczni oraz (pozostali pracownicy?) niebędący nauczycielami akademickimi będą podlegać służbowo dziekanowi wydziału.”

Ustawa 2.0 nie określa statusu pracowników nie będących nauczycielami akademickimi. Do tej grupy pracowników będzie stosowany Kodeks Pracy i akty prawne UMCS: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy i regulamin wynagradzania.

Członkowie KZ stwierdzili, że konieczny jest udział związków zawodowych w tworzeniu tych aktów prawnych w zakresie spraw pracowniczych.

4. Reforma UMCS;                                                                                                     

Członkowie KZ zapoznali się z uchwałą Nr XXIV – 23./19 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 30 stycznia 2019 r. w sprawie określenia zasad i trybu powołania pierwszej Rady Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

5. Sprawy Wydawnictwa UMCS;

Pracownicy Wydawnictwa UMCS przedstawili Komisji Zakładowej trudną sytuację w funkcjonowaniu tej jednostki. Zebrani wskazywali na wielką rolę wydawnictwa związaną z działalnością naukową uczelni, większy prestiż uczelni posiadających własne wydawnictwa. Zwrócono uwagę na to, że aby osiągnąć poprawę funkcjonowania Wydawnictwa konieczne jest m.in. zwiększenie obsady kadrowej i dofinansowanie tej jednostki.

KZ ze zrozumieniem odniosła się do przedstawionej sytuacji i wyraziła wolę wsparcia Wydawnictwa w rozmowach w tej sprawie z władzami uczelni.

6. Utrata niektórych praw przez bibliotekarzy na podstawie Ustawy 2.0;

Kol. Elżbieta Świder zapoznała zebranych z sytuacją prawną bibliotekarzy uczelni publicznych. Na mocy Ustawy z 12 września 1990 roku o szkolnictwie wyższym podzielono kadrę biblioteki akademickiej na trzy grupy:

  1. bibliotekarzy dyplomowanych;
  2. starszych bibliotekarzy i kustoszy bibliotecznych;
  3. pozostałych pracowników biblioteki.  

Wskutek tego podziału pierwsza i druga grupa bibliotekarzy uzyskała prawo do 36-godzinnego tygodnia pracy i 36-dniowego wymiaru urlopu wypoczynkowego. Ponadto bibliotekarze dyplomowani zostali zaliczeni do nauczycieli akademickich.

Kolejna ustawa z 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym wyraźnie określiła czas pracy bibliotekarzy. Natomiast nie został wyraźnie sprecyzowany zamiar ustawodawcy, co do zachowania prawa do 36-dniowego urlopu wypoczynkowego przez drugą grupę bibliotekarzy.

W związku z tym pracownicy niektórych bibliotek uczelni publicznych zostali pozbawieni korzystniejszego prawa do urlopu. Część uczelni, honorując prawo do zachowania praw słusznie nabytych, nadal udziela tej grupie bibliotekarzy korzystniejszego wymiaru urlopu.

Ustawodawca w nowym Prawie o szkolnictwie wyższym i nauce z 2018 roku nie umieścił odpowiednich zapisów o ww. grupach pracowników bibliotek akademickich i ich prawach. Pozostawił w rękach rektorów szkół wyższych decyzję, co do statusu pracowników bibliotek naukowych - w tym bibliotekarzy dyplomowanych - i zachowania przez nich dotychczasowych uprawnień. Zachowanie dotychczasowego stanu prawnego rekomenduje stanowisko Zgromadzenia Plenarnego KDBASP z dnia 26 listopada 2018 roku w sprawie statusu pracowników szkół wyższych zatrudnionych w bibliotekach uczelnianych.

Zebrani stwierdzili, że konieczne jest podjęcie rozmów przedstawicieli tej grupy pracowniczej z JM. Rektorem i uregulowanie statusu tej grupy w aktach prawnych UMCS.


Zmarł Marian Budzicki (28 stycznia 2019 r.)

Pogrzeb śp. Mariana Burdzickiego odbył się na cmentarzu przy ulicy Lipowej w Lublinie w dniu 30 stycznia 2019 r. W pogrzebie uczestniczyła rodzina zmarłego i licznie przybyli koledzy i koleżanki z UMCS. Podczas uroczystości pogrzebowych obecny był poczet sztandarowy NSZZ „Solidarność” UMCS. Po mszy świętej w imieniu pracowników Instytutu Fizyki zmarłego pożegnał Dyrektor Instytutu dr hab. prof. Ryszard Zdyb. Żegnając podkreślił wielkie zaangażowanie Mariana Burdzickiego w pracę zawodową jako elektryka, wielką Jego pomoc przy wykonywaniu prototypowej aparatury badawczej i przypomniał, że zmarły przez długie lata pełnił funkcję Inspektora BHP.

W imieniu NSZZ „Solidarność” UMCS zmarłego pożegnał dr Józef Kaczor. Powiedział, że zmarły był współzałożycielem NSZZ „Solidarność” w Instytucie Fizyki. W latach 1980-1981 był członkiem Komisji wydziałowej Instytutu Fizyki i przewodniczącym koła pracowników obsługi Instytutu. W 1980 roku zorganizował Ogólnopolski Konkurs Rysunkowy „Solidarność w Oczach Dziecka”, który nie został jednak rozstrzygnięty ze względu na stan wojenny (prace zdeponowane są w lokalu KZ „Solidarność” UMCS). Był też w grupie technicznej obsługującej Pierwszy Regionalny Zjazd delegatów NSZZ „Solidarność” w Świdniku, a także wizytę Czesława Miłosza w Lublinie (nagłośnienie, telewizja przemysłowa). W latach 80-tych organizował w Instytucie Fizyki zabawy choinkowe dla dzieci pracowników UMCS.

    Komunikaty 2018-2024

    Autor
    Irmina Wawrzyczek
    Data dodania
    21 marca 2019