Specjalności:
Język wykładowy: polski
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Opis kierunku:
Jeśli chcesz zgłębiać tajniki języka, literatury, kultury, aby móc je wykorzystać w swojej pracy zawodowej – podejmij studia magisterskie na kierunku filologia polska. Filologia polska to kierunek łączący wiedzę z różnych dziedzin (literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii), stworzony dla osób chcących stale poszerzać swoje horyzonty intelektualne, ciekawych świata w jego aspekcie humanistycznym.
Studia polonistyczne pozwolą Ci zyskać świadomość językową, literacką i kulturową, dadzą wiedzę, umiejętności i kompetencje do podjęcie różnorodnych aktywności zawodowych, w których doskonała znajomość fenomenu języka, literatury i kultury oraz narzędzi ich celowego tworzenia i przekształcania odgrywają ważną rolę.
W trakcie studiów pogłębisz swoją wiedzę o języku, m.in. poznasz jego stan współczesny i kierunki rozwoju, dowiesz się, w jaki sposób może być wykorzystywany w komunikacji różnego typu oraz jak właściwie (tj. pięknie, poprawnie i etycznie) go używać. Pogłębisz też swoją wiedzę o literaturze i kulturze, m.in. poznasz współczesną literaturę polską (i w wybranym zakresie światową) oraz kierunki jej rozwoju, jej twórców i ich dzieła, dowiesz się, jakie istnieją narzędzia analizy i interpretacji oraz zdobędziesz umiejętności ich stosowania. Słowem – filologia polska poszerzy Twoją wiedzę ogólną i rozwinie krytyczne myślenie, wzbogaci Twój język i nauczy skutecznie nim się posługiwać.
Specjalności:
Specjalność przeznaczona dla studentów, którzy już ukończyli filologię polską I stopnia ze specjalnością nauczycielską. Tutaj poszerzysz swoją wiedzę z edukacji polonistycznej i zdobędziesz uprawnienia do pracy jako polonista we wszystkich typach szkół.
Specjalność media i copywriting jest przeznaczona dla studentów, którzy ukończyli pierwszy stopień studiów na kierunkach humanistycznych, np.: filologia polska, e-edytorstwo i techniki redakcyjne, neofilologie, kulturoznawstwo, a także na kierunkach pokrewnych (dziennikarstwo, medioznawstwo, produkcja medialna, architektura informacji i in.). Wiedza zdobyta na przedmiotach specjalnościowych (m. in. polski system medialny, copywriting, webwriting, storytelling) przygotowuje do twórczej pracy ze słowem. Dobrze zaplanowane praktyki pozwalają sprawdzić się na rynku pracy, doskonalić umiejętności i kompetencje.
Co po studiach?
Po ukończeniu specjalności nauczycielskiej można podjąć pracę we wszystkich publicznych i niepublicznych placówkach oświatowych. Specjalność media i copywriting otwiera zaś perspektywy zatrudnienia w redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych czy internetowych, a także w sferze komunikacji marketingowej i biznesowej, w zawodzie copywritera, w agencjach reklamowych i public relations.
W Radzie Pracodawców filologii polskiej (dzięki oferowanym specjalnościom) znajdują się przedstawiciele mediów, biznesu, placówek oświatowych. Wiedza językowa i wykształcenie humanistyczne przydają się również w instytucjach kulturalnych.
Możliwość poszerzania wiedzy i rozwijania pasji naukowych stwarza Szkoła Doktorska, w której można kontynuować studia i prowadzić własne prace badawcze.
Wymiany międzynarodowe dla studentów:
EOTVOS LORAND TUDOMANYEGYETEM, Budapeszt, Węgry
https://www.elte.hu/en/
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI, Ołomuniec, Czechy
https://www.upol.cz/en/
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE, Praga, Czechy
https://cuni.cz/UKEN-1.html
OSTRAVSKA UNIVERZITA V OSTRAVE, Ostrawa, Czechy
https://www.osu.eu/
UNIVERSITATEA BABES-BOLYAI CLUJ-NAPOCA, Cluj-Napoca, Rumunia
https://www.ubbcluj.ro/en/
FRIEDRICH-SCHILLER-UNIVERSITÄT JENA, Jena (Turyngia), Niemcy
https://www.uni-jena.de/en
VILNIAUS UNIVERSITETAS, Wilno, Litwa
https://www.vu.lt/en/
Sylwetka absolwenta:
Absolwent specjalności nauczycielskiej ma szerokie wykształcenie humanistyczne oraz gruntowną wiedzę i umiejętności z zakresu filologii polskiej – nauki o literaturze i języku, pozwalające rozumieć i badać zjawiska oraz procesy literackie, językowe i kulturowe przeszłości i współczesności. Posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie przedmiotów specjalnościowych oraz w wybranym zakresie zagadnień literatury, języka i kultury, związanych z tematem pracy magisterskiej. Absolwent tej specjalności ma kwalifikacje do nauczania języka polskiego we wszystkich typach szkół, co pozwala mu wykonywać zawód nauczyciela w publicznych i niepublicznych placówkach oświatowych. Może zostać również m.in. doradcą metodycznym, ekspertem ds. podręczników i materiałów szkoleniowych, a także pracować jako trener z zakresu komunikacji w firmach szkoleniowych oraz tworzyć i publikować atrakcyjne graficznie materiały edukacyjne.
Absolwent specjalności media i copywriting posiada wiedzę i umiejętności z zakresu komunikacji w mediach tradycyjnych oraz w nowych mediach, ze szczególnym uwzględnieniem kreatywnego pisania, tworzenia nazw i narracji marketingowych, przygotowywania scenariuszy reklam audialnych i audiowizualnych oraz zasad kreowania marki. Może znaleźć zatrudnienie w zawodach dziennikarskich i medialnych, w branży kreatywnego copywritingu i komunikacji marketingowej oraz podjąć wszelką pracę twórczą jako autor tekstów.
Zobacz również: Sylwetki absolwentów
Uprawnienia zawodowe:
Absolwent specjalności nauczycielskiej ma uprawnienia do nauczania języka polskiego we wszystkich typach szkół.
Miejsca realizacji praktyk zawodowych:
- Dla specjalności nauczycielskiej: szkoły;
- Dla specjalności media i copywriting: instytucje publiczne bądź niepubliczne oraz firmy, w których ważnym aspektem jest działalność medialna i/ lub marketingowa.
Jednostka prowadząca: Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UMCS
Opiekun kierunku: dr hab. Dorota Filar, prof. UMCS
Prodziekan odpowiedzialny za kierunek: dr hab. Joanna Szadura, prof. UMCS
Obsługa studentów: mgr Paulina Misztal
Obsługa procesu dydaktycznego: mgr inż. Małgorzata Zalewska-Warpas
Dodatkowe informacje (linki): https://www.facebook.com/filologiapolskaUMCS
Program studiów:
Specjalność: nauczycielska (od roku akad. 2022/23):
Specjalność: media i copywriting (od roku akad. 2023/24):