Edycja 3. Ksi@żka jest kobietą. Rynek książki (dla) kobiet. Przeszłość - Stan obecny - Perspektywy (2023)

Katedra Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej
UMCS w Lublinie

Department of Social Communication and Information Activities,
Lviv Polytechnic National University

Department of Social Communication,
Lesya Ukrainka Volyn National University

Department of Media Communications,
Ukrainian Academy of Printing

zapraszają na

«Ksi@żka jest kobietą. Rynek książki (dla) kobiet.
Przeszłość – stan obecny - perspektywy»

3. Międzynarodowa Konferencja Naukowa
KSI@ŻKA W MEDIACH – MEDIA W KSI@ŻCE

Lublin, 29-30 czerwca 2023, online MS Teams


Raporty branżowe z ostatnich lat pokazują, że pozycja kobiet w różnych obszarach życia społecznego, kulturalnego, politycznego, naukowego czy gospodarczego stale się umacnia. Kobiety odgrywają w nich kluczową rolę: sprawdzają się na najwyższych stanowiskach, efektywnie zarządzają podmiotami gospodarczymi, organizacjami i instytucjami, tworzą i wdrażają innowacyjne rozwiązania branżowe i technologie, stymulują rozwój firm, stanowią inspirację i motywują do efektywniejszych działań.

Szczególnie interesującym tematem dla toczącej się obecnie w sferze publicznej, debaty o parytecie w zatrudnianiu kobiet i mężczyzn oraz prowadzeniu polityki równości szans w zarobkach, awansach, zajmowaniu stanowisk kierowniczych wydaje się zjawisko feminizacji zawodów związanych z obszarem szeroko rozumianej kultury książki.

Jaki wpływ na kształt branży książkowej mają kobiety? Jaka jest obecnie (i była w przeszłości) sytuacja kobiet w tym obszarze? Jaki odsetek stanowisk kierowniczych na rynku wydawniczo-księgarskim zajmują kobiety? Czy instytucje książki posiadają wewnętrzne polityki równościowe wraz z mechanizmami monitorowania ich implementacji? Czy w Polsce, Europie, na świecie istnieją inicjatywy mające na celu wsparcie karier kobiet w ramach tego sektora?

Poszukując odpowiedzi na te (i inne) pytania, chcemy podczas konferencji skupić się na ustaleniu pozycji kobiet w szeroko rozumianej branży książkowej. Interesuje nas rozpoznanie udziału kobiet w spektrum zawodów związanych z procesami projektowania, tworzenia, publikowania, dystrybuowania, promowania i udostępniania książek. Zawody te reprezentują m.in.: autorki, tłumaczki, ilustratorki, graficzki, wydawczynie, redaktorki, agentki literackie, krytyczki, bibliotekarki, kobiety prowadzące studia graficzne, agencje literackie, hurtownie książek, sieci księgarskie, antykwariaty, aktywnie działające w mediach branżowych, prezeski i członkinie organizacji oraz stowarzyszeń związanych z rynkiem książki i promocją czytania. Równie istotne są dla nas kwestie dotyczące funkcjonowania kobiet jako czytelniczek i konsumentek na rynku książki.


Konferencja ma na celu prezentację stanu badań o aktualnym i historycznym udziale kobiet oraz ich roli w kształtowaniu rynku usług związanych z książką. Zawsze był to sektor wymagający ze względu na dużą konkurencję, zróżnicowane potrzeby czytelniczek i czytelników, podlegający ciągłym zmianom, nie gwarantujący ekonomicznego sukcesu. Jednak kobiety mimo to, zakładały (i nadal zakładają) własne wydawnictwa, drukarnie, księgarnie, biorąc sprawy w „swoje ręce”, stawiają czoła wyzwaniom finansowym, prawnym, technologicznym.

Z naukowego punktu widzenia, istotna jest dla nas perspektywa komunikacyjna i bibliologiczna, ale także kulturowa, społeczna, polityczna, historyczna (m.in. kobiety pionierki i zasłużone w wyżej wymienionych zawodach) i wreszcie literaturoznawcza, pozwalająca na konfrontację z takimi kategoriami pojęciowymi jak „książka/literatura feministyczna”, „książka/literatura kobieca” czy „książka/literatura dla kobiet”.

Proponujemy rozważenie następujących zagadnień:

  • branża książkowa jako obszar aktywności zawodowej kobiet w perspektywie współczesnej i historycznej;
  • kobiety w instytucjach książki w wymiarze krajowym i światowym;
  • kobiety jako inicjatorki społecznego życia książki i propagatorki czytelnictwa (założycielki klubów książki, czytelni, bibliotek, stowarzyszeń i fundacji proczytelniczych, booktuberki, bookstargamerki, booktokerki, podkasterki, itp.);
  • kobiety jako czytelniczki dawniej i dziś (gusta i preferencje lekturowe, rola kobiet w socjalizacji czytelniczej, kształtowaniu kultury (nie tylko literackiej) i tożsamości narodowej w wymiarze mikro i makro: rodzina vs. społeczeństwo);
  • kobiety jako konsumentki książki;
  • kobiety jako target na rynku wydawniczo-księgarskim (specyfika reklamy i promocji książki dla kobiet, narzędzia marketingu wydawniczego adresowanego do kobiet, itp.);
  • książka dla kobiet (wydawcy, autorzy, marki, gatunki, tematy, architektura i design książki dla dziewcząt i kobiet, itp.);
  • media i internet jako przestrzeń rozpowszechniania i promocji książki dla kobiet; – kobiety rynku książki jako bohaterki narracji medialnych.

Można również zgłaszać tematy własne, wychodzące poza proponowane obszary.


Do udziału w konferencji zapraszamy badaczy kultury książki, bibliologów, antropologów i estetyków książki, historyków, komunikologów, medioznawców, socjologów, literaturoznawców oraz przedstawicieli innych dyscyplin i profesji, którzy centrum swych rozważań i praktyki zawodowej uczynili książkę i kobiety.

Konferencja odbędzie się zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams.

Językami roboczymi konferencji są polski, ukraiński, angielski.

Koszt udziału w konferencji wynosi 250 zł. (200 zł. dla członków PTKS).

Osoba do kontaktu: dr Renata Malesa renata.malesa@mail.umcs.pl

Aby wziąć udział w konferencji należy wypełnić do dnia 4 czerwca formularz rejestracyjny dostępny pod linkiem https://forms.gle/JZvgRc2swNtBzE7c7

Organizatorzy przewidują publikację materiałów pokonferencyjnych w recenzowanej monografii naukowej (Wydawnictwo UMCS).


KOMITET ORGANIZACYJNY
dr hab. Anita Has-Tokarz, prof. UMCS
dr Krystyna Kwapisiewicz-Hudzik
dr Renata Malesa
dr Grażyna Piechota
dr Kamil Stępień


Załączniki: