Zakres i forma egzaminu dyplomowego dla studentów
Wydziału Politologii i Dziennikarstwa na kierunku:
Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna – studia stacjonarne
pierwszego stopnia - od roku akademickiego 2022/2023
- Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym.
- Na egzaminie dyplomowym student otrzymuje jedno pytanie z zakresu pracy dyplomowej oraz losuje dwa pytania z listy pytań egzaminacyjnych.
Zagadnienia na egzamin dyplomowy:
- Powstanie (czynniki warunkujące) i podział dziejów filozofii
- Podstawy definiowania życia społecznego
- Media i rzeczywistość kulturowa (teorie, pojęcia)
- Funkcje języka i wypowiedzi
- Atrakcyjność i skuteczność komunikacji wizualnej – omów na przykładzie wybranych przekazów
- Odbudowa suwerenności politycznej Polski w roku 1918 i 1989: podobieństwa i różnice
- Komunikowanie, znak, kultura jako komunikacja
- Teorie oddziaływania mediów
- Istota i społeczne znaczenie procesów mediatyzacji
- Cyberkultura i cyfrowa rewolucja technologiczna
- Podstawowe zasady organizacji przedsiębiorstwa medialnego w Polsce
- Sposoby rozumienia relacji między perswazją a manipulacją
- Pojęcie gatunku w genologii dziennikarskiej
- Rodzaje i funkcje przekazów reklamowych
- Koncepcja społecznej odpowiedzialności mediów
- Rola i znaczenie technologii w społeczeństwie informacyjnym
- Rola mediów w procesie kształtowania opinii publicznej: teorie ustanawiania agendy (agenda-setting) i ram interpretacyjnych (framing)
- Początki komunikacji społecznej
- Składniki kultury języka jako kryteria oceny tekstu medialnego
- Podstawowe zagadnienia współczesnej retoryki
- Komunikowanie polityczne: podmioty, zjawiska, rytuały
- Modele komunikacji interpersonalnej
- Komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna w PR
- Taktyki autoprezentacyjne
- Dostęp do informacji publicznej w Polsce – ochrona prawna a praktyka administracji
- Prawa i obowiązki dziennikarza w świetle prawa prasowego w Polsce
- Modele systemów medialnych w państwach demokratycznych
- Wartość informacji dziennikarskiej
- Rodzaje i rola dziennikarstwa branżowego
- Metody i narzędzia stosowane w kryzysowym PR