Informacje dodatkowe

Deklaracja dostępności

Wstęp deklaracji dostępności

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Deklaracja dostępności dotyczy strony UMCS.

  • Data publikacji strony internetowej: 15 stycznia 2014 r.
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji: 18 marca 2025 r.

Stan dostępności cyfrowej

Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.

Niedostępne treści

Niezgodność z załącznikiem

  • Serwis ma dokumenty PDF, które powstały na podstawie niewłaściwie przygotowanych dokumentów tekstowych lub są skanami dokumentów. Będziemy to poprawiać w przyszłości, mając na uwadze poprawne przygotowanie pliku źródłowego.
  • Niektóre (zwłaszcza archiwalne) filmy oraz materiały audio nie mają transkrypcji lub/i audiodeskrypcji.
  • Niektóre elementy strony nie spełniają minimalnych wymogów dla kontrastu (wynika to często z reguł Systemu Identyfikacji Wizualnej uczelni).
  • Strona może zawierać elementy graficzne, które nie mają dopasowanego tekstu alternatywnego. Pomimo dokładanych starań - ze względu na dużą liczbę stron oraz redaktorów (rozproszony system zarządzania treścią na UMCS) - mogą występować obrazki bez dopasowanej alternatywy tekstowej.
  • Wybrane materiały, które publikują osoby z uprawnieniami redaktorskimi na podstronach serwisu. Nie weryfikujemy na bieżąco treści redaktorów podstron serwisu pod kątem dostępności cyfrowej.

Nadmierne koszty

  • Wybrane, stare pliki PDF. Koszt digitalizacji wszystkich niedostępnych cyfrowo dokumentów przekracza nasze zasoby finansowe. Jeżeli potrzebujesz dostępu do dokumentu, który nie jest dostępny cyfrowo, skontaktuj się z nami. Dodatkowo informujemy, że nieczytelne przez czytniki ekranu dokumenty PDF można rozpoznać przy użyciu narzędzia OCR (optycznego rozpoznawania znaków).
  • Archiwalne multimedia, które nie mają audiodeskrypcji lub napisów. Nie mamy zasobów finansowych, aby je dostosować.
  • Wybrane, archiwalne strony tematyczne serwisu, które nie są już aktualizowane.
  • Systemy wewnętrzne, z których korzysta mała grupa osób oraz których modernizacja przekracza nasze zasoby finansowe.
  • Wybrane aspekty techniczne serwisu, których naprawa jest niemożliwa ze względu na wymóg przeprojektowania całej architektury serwisu, co przekracza nasze zasoby finansowe.

Przygotowanie deklaracji dostępności

Przygotowanie deklaracji dostępności i jej aktualizacja

  • Data sporządzenia deklaracji: 19 października 2020 r.
  • Data ostatniego przeglądu deklaracji: 21 marca 2025 r.

Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2 (docx, 0,12MB).

Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje

  • Planujemy modernizację całego serwisu z zastosowaniem wytycznych dostępności cyfrowej oraz prostego języka.
  • Wdrażamy poprawki techniczne w serwisie, które nie wymagają znacznych nakładów finansowych i nie wymagają przeprojektowania całego serwisu.
  • Regularnie przeprowadzamy testy automatyczne wybranych stron serwisu oraz testy manualne.
  • Monitorujemy zgłoszenia od użytkowników o braku dostępności cyfrowej wybranych stron i materiałów serwisu i szybko reagujemy na te zgłoszenia.
  • Zalecamy osobom, które redagują podstrony serwisu, aby zamieszczały treści i materiały dostępne cyfrowo.

Skróty klawiszowe

  • Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki, z której korzysta użytkownik.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do redakcji serwisu: Joanny Fortuny, Elżbiety Maksym, Bogusza Malca, Agnieszki Stańczak, do których możesz zgłosić niedostępną treść zamieszczoną w serwisie umcs.pl:

Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.

Zgłaszając takie żądanie, podaj:

  • swoje imię i nazwisko,
  • swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
  • dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
  • opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.

Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.

Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki, poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.

Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.

Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.

Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.

Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.

Pozostałe informacje

Aplikacje mobilne

Opis aplikacji mobilnych:

Mobilny USOS UMCS

USOS to Uniwersytecki System Obsługi Studiów używany na największych uczelniach w Polsce. To jest jego mobilna wersja.

Funkcjonalności aplikacji:

  • oceny i powiadomienia o ocenach z przedmiotów i sprawdzianów, rozkłady ocen, wystawianie ocen,
  • wypełnianie ankiet oceny zajęć (student) i podgląd postępu ich wypełniania (pracownik),
  • przydatne informacje,
  • kalendarz roku akademickiego,
  • katalog pracowników i przedmiotów,
  • grupy zajęciowe,
  • wysyłanie wiadomości do grup zajęciowych, pracowników oraz grup odbiorców stworzonych w USOSweb,
  • identyfikatory osoby w formie kodów QR,
  • plan zajęć (dostępny pilotażowo na niektórych kierunkach) oraz widget z planem zajęć,
  • mapa budynków.

Mobilny USOS UMCS

MobiWsparcie UMCS

Aplikacja ułatwia zarządzanie wsparciem dla studentów / doktorantów / pracowników o szczególnych potrzebach na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie przez Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Wsparcia Psychologicznego Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

MobiWsparcie UMCS

UMCS Guide

UMCS GUIDE to aplikacja dla zagranicznych studentów Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Użytkownicy tej aplikacji otrzymają podstawowe wiadomości ze społeczności akademickiej i miasta, a także najważniejsze informacje na temat pogody, wymiany walut, informacji o jedzeniu i restauracjach, usługach medycznych i opiece zdrowotnej, danych kontaktowych do służb ratunkowych i wielu innych. Aplikacja jest zintegrowana z systemami komunikacji miejskiej oferującymi rozkłady jazdy i rozkłady lotów z lokalnego lotniska, a także oferuje naukę ponad dwustu polskich słów.

UMCS Guide

Dostępność architektoniczna

pl. Marii Curie-Skłodowskiej 5, 20-031 Lublin

Do budynku prowadzą trzy wejścia:

  • wejście główne od placu Marii Curie-Skłodowskiej – dostępne z poziomu chodnika,
  • wejście od strony ulicy Radziszewskiego – dostępne za pomocą schodów i pochylni,
  • wejście w prześwicie przez Wydział Ekonomiczny – dostępne z poziomu chodnika.

Główne wejście posiada automatyczne drzwi. Drzwi i ściany szklane nie są oznaczone w sposób kontrastowy. Recepcja jest po prawej stronie od wejścia głównego. Informacji o sposobie poruszania się po budynku udziela pracownik recepcji. Recepcja jest wyposażona w pętlę indukcyjną.

Przy recepcji znajduje się duża winda, która zatrzymuje się na wszystkich piętrach. Przy wejściu od strony ulicy Radziszewskiego, w dobudowanej klatce schodowej, znajduje się druga duża winda, która również zatrzymuje się na wszystkich piętrach. W korytarzu po lewej stronie od wejścia głównego znajdują się dwie małe windy, które zatrzymują się od czwartego piętra. Przyciski w windach są oznaczone alfabetem brajla.

Schody są wyposażone w poręcze. Do budynku jest możliwy wstęp z psem asystującym. Szerokość korytarzy pozwala na swobodne poruszanie się osobom z niepełnosprawnością ruchową.

Toalety dla osób z niepełnosprawnościami znajdują się na parterze.

Przed budynkiem znajdują się wyznaczone miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Do budynku można dojechać komunikacją miejską liniami: 26, 031, 0N2, 150, 303. Najbliższe przystanki znajdują się na ul. Sowińskiego: UMCS 01 oraz UMCS 02.

Szczegółowy opis dostępności architektonicznej.

Dostępność komunikacyjno-informacyjna

Opis dostępności komunikacyjnej:

Strony podmiotowa UMCS ma następujące ułatwienia:

  • trzy wersje z podwyższonym kontrastem (1. czarne tło i żółte litery; 2. czarne tło i białe litery; 3. żółte tło i czarne litery),
  • narzędzie powiększenia wielkości liter na stronie,
  • mapa strony.
Zgodność ze standardami:

Witryna spełnia szereg zaleceń drugiego i trzeciego stopnia, określanych przez WCAG 2.1.

Przystosowanie dla urządzeń mobilnych:

Strony witryny można przeglądać na ekranach urządzeń mobilnych poprawnie wspierających wymienione standardy, takich jak tablety, smartfony itp.

Przystosowanie do druku:

Strony witryny w pełni zoptymalizowane są na potrzeby druku, serwis dodatkowo ma wydzielony przycisk służący do druku.