Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Informujemy, że artykuł pt. Impact of the COVID-19 Pandemic on the Process of Making Public Finance Law Norms in Poland autorstwa prof. dr. hab. Antoniego Hanusza oraz dr. Pawła Szczęśniaka został opublikowany w czasopiśmie "International Journal of Legal and Social Order" 2023, Vol. 3, No. 1: https://doi.org/10.55516/ijlso.v3i1.116
W opracowaniu wskazano, że wpływ pandemii COVID-19 w najwyższym stopniu uwidocznił się w zakresie reguł dotyczących wykonywania budżetu państwa. W konsekwencji doszło do fundamentalnej zmiany pozycji ustrojowej Prezesa Rady Ministrów. W celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 Prezes Rady Ministrów uzyskał uprawnienie do dokonywania przeniesienia planowanych wydatków budżetowych między częściami i działami budżetu państwa. Podobne kompetencje w pewnych przypadkach przyznawane były dotychczas Radzie Ministrów. Kompetencje Prezesa Rady Ministrów nie zostały jednak ograniczone czasowo z uwagi na trwanie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Może to budzić wątpliwości natury konstytucyjnej. Jedyną przesłanką, uprawniającą Prezesa Rady Ministrów do przeniesienia planowanych wydatków budżetowych między częściami i działami budżetu państwa, była potrzeba przeciwdziałania pandemii COVID-19. Ponadto Prezes Rady Ministrów uzyskał prawo do blokowania planowanych wydatków w zakresie całego budżetu państwa również z uwagi na potrzebę przeciwdziałania pandemii. Formą wzmocnienia współdziałania między organami władzy wykonawczej jest wydawanie przez Prezesa Rady Ministrów wiążących pole-ceń Ministrowi Finansów. Polecenia te dotyczą zmian przeznaczenia rezerwy celowej z uwagi na potrzebę finansowania zadań związanych z przeciwdziałaniem pandemii. Prezes Rady Ministrów uzyskał zatem kompetencje do kierowania w określonym ustawowo zakresie wykona-niem budżetu państwa, które dotychczas konstytucyjnie przysługiwać mogły jedynie Radzie Ministrów. Kompetencje te mogą kolidować z konstytucyjnymi kompetencjami pozostałych ministrów, w tym Ministra Finansów. W artukule dokonano także analizy zmian w zakresie tworzenia i wykonywania budżetu przez organy gminy, powiaty i województwa.
"International Journal of Legal and Social Order" jest uznanym czasopismem naukowym indeksowanym w m.in. HeinOnline oraz ERIHPlus. Periodyk ukazuje się pod auspicjami SARA Law Research Center. Redaktorem naczelnym czasopisma jest Profesor Elena-Ana Iancu z Uniwersytetu w Arad. Prof. dr hab. Antoni Hanusz oraz dr Paweł Szczęśniak są członkami zespołu redakcyjnego czasopisma.