Zapisz się na studia tutaj
Kierunek
Architektura informacji
Stopień studiów
studia II stopnia
Forma studiów
studia stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnouniwersytecki
Wydział
Wydział Humanistyczny
Obszar kształcenia
Nauki humanistyczne i nauki społeczne
Zasady kwalifikacji na kierunek
Warunkiem przyjęcia na studia jest złożenie kompletu dokumentów (do wyczerpania limitu miejsc). Dokumenty należy złożyć po rejestracji internetowej, w miejscu i czasie określonym w terminarzu, osobiście lub przez osobę upoważnioną.
Opis
Kierunek Architektura informacji kładzie nacisk na teoretyczne i praktyczne aspekty Information Resorce Management (czyli tworzenia, przetwarzania i zarządzania zasobami informacyjnymi). Program studiów uwzględnia również kwestie dotyczące aplikacji mobilnych, Internetu, zasobów typu big data, linked data etc. Moduł przedmiotów fakultatywnych umożliwia zdobycie wiedzy odnoszącej się do zjawisk i procesów zachodzących w społeczeństwie informacyjnym i gospodarce opartej na wiedzy, m. in. języka mediów społecznościowych, kultury języka w pracy architekta informacji, manipulacji wiedzą i informacją, kultury informacyjnej. Studia adresowane są do osób gotowych twórczo łączyć wiedzę i umiejętności humanistyczne i społeczne z kompetencjami cyfrowymi. Program kształcenia nastawiony jest na kształtowanie unikatowych kompetencji informacyjnych, poszukiwanych na rynku pracy. Studia przygotowują do kontynuacji nauki w szkołach doktorskich.
W programie studiów znajdują się m.in. przedmioty takie jak:
- Architektura informacji przekazów medialnych,
- E-marketing w działalności informacyjnej,
- Analiza, interpretacja i wizualizacja danych,
- Architektura systemów identyfikacji wizualnej,
- Systemy informacyjne i komunikacyjne w organizacjach,
- Biały wywiad informacyjny,
- Bezpieczeństwo informacji,
- Kultura informacyjna,
- Manipulowanie wiedzą i informacją w dziejach,
- Druk 3D,
- Eyetracking,
- Aksjologia mediów,
- Infografika przekazów informacyjnych,
- Aplikacje mobilne,
- Kontrola publikacji – jej dzieje, formy i narzędzia,
- Gatunki informacji prasowej,
- Media społecznościowe.
Sylwetka Absolwenta
Po ukończeniu studiów absolwent:
- Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych przemian kulturowych, wyzwań stojących przed społeczeństwem informacji i wiedzy.
- Zna zagadnienia z zakresu diagnozowania, oceny i opisu potrzeb i zachowań informacyjnych oraz metody i formy pracy z różnymi kategoriami odbiorców informacji.
- Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą kompleksowej problematyki związanej z architekturą przekazów medialnych, systemów informacyjnych i komunikacyjnych w organizacjach, analizy, interpretacji i wizualizacji danych, systemów identyfikacji wizualnej oraz bezpieczeństwa informacji.
- Zna metody, techniki i narzędzia pozyskiwania, digitalizacji i wizualizacji danych wykorzystywanych w analizie i ocenie jakości systemów informacyjnych.
- Ma wiedzę odnoszącą się do problemów badawczych nauki o informacji.
- Zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania prowadzenia działalności informacyjnej.
- Zna i rozumie zasady stosowania narzędzi i strategii marketingowych w prowadzeniu usług i zasobów informacyjnych.
- Zna i rozumie problemy związane z językiem mediów społecznościowych i kulturą języka w pracy architekta informacji.
Możliwości zatrudnienia
Absolwent będzie mógł pracować w zawodach:
- architekt informacji
- projektant baz danych
- projektant stron internetowych
- menedżer serwisu internetowego
- menedżer zbiorów cyfrowych
- infobroker
- operator systemów informacyjnych w przedsiębiorstwie i urzędzie
- tester użyteczności aplikacji
- wydawca
- księgarz
Absolwent tego kierunku będzie mógł podejmować pracę m.in. w:
- instytucjach, fundacjach, stowarzyszeniach oraz innych organizacjach zajmujących się planowaniem i realizowaniem polityki informacyjnej, zdobywaniem, przetwarzaniem i organizacją informacji,
- repozytoriach cyfrowych,
- firmach gromadzących i przetwarzających informację,
- jednostkach administracji publicznej i państwowej,
- placówkach informacyjnych,
- mediatekach,
- wydawnictwach,
- agencjach reklamowych,
- portalach i serwisach internetowych,
- mediach społecznościowych,
- firmach zajmujących się analizą mediów i Internetu,
- a także prowadzić własną działalność na rynku usług informacyjnych.
Architektura informacji zajmuje się budową i zarządzaniem m.in. takimi systemami informacyjnymi jak: biblioteka (tradycyjna i cyfrowa), repozytorium naukowe, kurs e-learning, serwis/portal/wortal WWW (np. sklep internetowy, strona firmy, urzędu, uczelni, medium internetowe), książka tradycyjna i hipertekstowa książka cyfrowa, internetowy rozproszony podręcznik, systemy CMS, a także typowo biznesowe systemy CRM, ERP i BI.
Wydział Humanistyczny oferuje studentom możliwość udziału w:
- Samorządzie Studentów
- Studenckich Kołach Naukowych
- Programie ERASMUS
- Programie MOST
- doradztwie edukacyjnym i zawodowym prowadzonym przez Biura Karier UMCS
Zapisz się na studia tutaj