Aneks dostępny jest wyłącznie w wersji online publikacji.
2017: badania ilościowe publiczności i badania jakościowe wizerunku festiwalu w ramach projektu „Wpływ lubelskich festiwali plenerowych na rozwój gospodarczy i społeczny miasta”
Projekt badawczy zatytułowany „Wpływ lubelskich festiwali plenerowych na rozwój gospodarczy i społeczny miasta” miał na celu uzyskanie systematycznego, całościowego i pogłębionego opisu sieci zależności i powiązań o charakterze gospodarczym i społecznym współtworzonych i wzmacnianych poprzez realizację czterech największych, cyklicznych, plenerowych festiwali kulturalnych w Lublinie. Badania dotyczyły czterech festiwali: Nocy Kultury, Jarmarku Jagiellońskiego, Carnavalu Sztukmistrzów oraz Wschodu Kultury – Innych Brzmień Art’n’Music Festival. Projekt został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie „Rozwój sektorów kreatywnych”.
Raport z całego projektu jest dostępny tutaj.
W odniesieniu do Nocy Kultury przeprowadziliśmy następujące działania:
- Reprezentatywne ilościowe badanie publiczności
- problematyka: powody uczestnictwa w festiwalu, źródła informacji, sposoby uczestnictwa (towarzystwo, plany, sposób dotarcia), doświadczenia i oceny wydarzenia oraz jego wpływu na rozwój społeczno-gospodarczy miasta, powody przyjazdu do Lublina, wydatki związane z festiwalem i pobytem w Lublinie
- technika badawcza: sondaż pośredni – ankieta bezpośrednia rozdawana uczestnikom festiwalu w wersji papierowej
- dobór próby: reprezentatywny, metoda Random Route z odliczaniem co 10. osoby oraz dobieraniem osoby mającej ostatnio urodziny (dla grup)
Raport z badania publiczności Nocy Kultury 2017
Kwestionariusze ankiety dla publiczności Nocy Kultury 2017:
- kwestionariusze dla osób mieszkających w Lublinie: PL; ENG
- • kwestionariusze dla osób niemieszkających w Lublinie: PL; ENG
Baza danych – badanie publiczności Nocy Kultury 2017
Zestawienie częstości odpowiedzi – badanie publiczności Nocy Kultury 2017
2. Konkurs na portalu Instagram: jakościowa analiza treści wpisów udostępnionych w mediach społecznościowych
- problematyka: kryteria atrakcyjności, cechy wyróżniające Noc Kultury (w ujęciu porównawczym pomiędzy czterema badanymi festiwalami); zadanie konkursowe: pokaż nam to, co najbardziej atrakcyjne i wyjątkowe w Nocy Kultury + użycie hashtagu #pocztówkaznocy
- źródła danych: dane wizualne wraz z towarzyszącymi opisami i komentarzami, wytworzone przez uczestników_czki festiwalu (niezwiązanych_e branżowo z organizatorami, mediami, itd.) z portali Instagram (dane wywołane w specjalnie zorganizowanym konkursie) i Facebook (dane zastane pozyskane z profili publicznych prowadzonych przez osoby prywatne przy pomocy narzędzia Brand24)
- w konkursie na Instagramie zgłoszono 201 wpisów; w bazie wpisów z Facebooka znalazło się około 290 linków do profili zawierających około 1200 zdjęć
Wnioski z jakościowej analizy wpisów z mediów społecznościowych, Noc Kultury 2017
2018: badania wpływu Nocy Kultury na sposoby postrzegania i użytkowania miasta
Główne pytania badawcze: Czym jest Noc Kultury? Co robi z ludźmi i z miastem? Co robi ludziom i miastu?
Metody i techniki badawcze wykorzystane w badaniu
- Krótkie rozmowy swobodne
- przeprowadzone na 1 tydzień przed Nocą Kultury 2018
- 28 rozmów trwających od 5-10 minut z celowo dobraną próbą osób (ukierunkowanie na maksymalną różnorodność ze względu na wiek, płeć, zakładany status społeczno-ekonomiczny), które uczestniczyły wcześniej w Nocy Kultury
- problematyka: sposoby uczestniczenia w poprzednich edycjach Nocy Kultury (motywacje, towarzystwo), co najmocniej zapadło w pamięć osobie badanej i dlaczego, wyobrażenia (nie oczekiwania sensie normatywnym) dotyczące zbliżającej się edycji
Scenariusz rozmowy swobodnej przed Nocą Kultury 2018
2. Konkurs na portalu Instagram: jakościowa analiza treści wpisów udostępnionych w mediach społecznościowych
- problematyka: specyfika doświadczenia udziału w Nocy Kultury z perspektywy uczestników_czek; zadanie konkursowe: „Pokaż mi swoją Noc Kultury” + użycie hashtagu #mojanockultury
- zgłoszono 171 wpisów konkursowych
3. Indywidualne wywiady mobilne wspomagane fotografiami
- działanie przeprowadzone w dwóch grupach celowo dobranych uczestników (po 9 w każdej z grup; łącznie 18 osób):
- grupa 1: tzw. eksperci (studenci_tki studiów podyplomowych związanych z kształtowaniem i zarządzeniem miastem w Instytucie Badań Przestrzeni Publicznej, ASP w Warszawie), niemieszkający w Lublinie, nieznający Nocy Kultury z własnego doświadczenia
- grupa 2: tzw. nie-eksperci (osoby niezajmujące się profesjonalnie czy wolontarystycznie miastem, kulturą), mieszkający w Lublinie, którzy wzięli udział w co najmniej 1 poprzedniej edycji Nocy Kultury
- w czasie NK: osoby badane zostały poproszone o uczestniczenie w festiwalu w sposób możliwie swobodny, zgodny z własnymi oczekiwaniami, jedyne zadanie do wykonania do zrobienie min. 5 zdjęć obrazujących „moją NK” (bez udziału badaczy)
- po NK: spotkanie osób badanych z członkami zespołu badawczego w siedzibie Warsztatów Kultury
- prośba o narysowanie mapy „mojej NK”
- mobilny wywiad: spacer do max. 5 miejsc wybranych przez osobę badaną razem z członkiem zespołu badawczego, wywiad jest przeprowadzany w miarę spaceru i dotyczy odwiedzanych miejsc
- problematyka wywiadu: powody chęci powrotu do danego miejsca, sposoby dotarcia do miejsca (droga, towarzystwo, program NK), wrażenia, doświadczennia i wspomnienia z NK w tym miejscu, doświadczenia i wrażenia w momencie wywiadu w danym miejscu
- w każdym z miejsc wybranych do powrotu badacz pokazywał na swoim telefonie zdjęcie z NK + badany wykonywał nowe zdjęcie „pokazujące różnicę między NK a tym dniem”
Instrukcja do map mentalnych NK 2018
Scenariusz indywidualnych wywiadów mobilnych NK 2018
Raport z badania wpływu Nocy Kultury na sposoby postrzegania i użytkowania miasta
2019: rysunki o temacie #mojaNocKultury (prośba: Narysuj swoją Noc Kultury)
Główne pytania badawcze: Na czym polega / co się składa na doświadczanie nocokulturowości? Jaką rolę w doświadczaniu nocokulturowości ma kontekst poznawczy, tzn. dyspozycja „oczekiwanie nieoczekiwanego” (por. raport badawczy z 2018 roku)? Jakie są sposoby postrzegania i użytkowania miasta przez uczestników NK?
Dodatkowe pytania metodologiczne: Czy rysunki mogą być źródłem danych socjologicznych i pod jakimi warunkami? W jaki sposób można je analizować? Czy dane zawarte na rysunkach pozwolą pogłębić rozumienie tego, co składa się na doświadczenie nocokulturowości, poprzez wykroczenie poza dane werbalne?
- rysunki tworzone przez uczestników_czki Nocy Kultury w czasie festiwalu jako jedyne, samodzielne źródło danych (niewsparte wywiadami)
- dobór próby ochotniczy; łącznie 105 rysunków zrobionych przez dorosłych
Link do bazy z rysunkami osób dorosłych #mojaNocKultury 2019
Link do bazy z rysunkami dzieci #mojaNocKultury 2019
- dodatkowo dla pogłębienia analiz na temat sposobów postrzegania miasta: dwie tury zbierania rysunków w zwykły dzień, nie festiwalowy, z wywołaniem „Narysuj swoje Stare Miasto” + #mojeStareMiasto; runda 1: niedziela, 30 czerwca, godz. 9.30-12.00, stoisko pod siedzibą WK; 48 rysunków osób dorosłych
Link do bazy z rysunkami #mojeStareMiasto, 2019
Analizy zawartości rysunków pozostają niedokończone, zarys procedur analitycznych i robocze wnioski można zobaczyć w prezentacji.
2019: konkurs na Instagramie, jakościowa analiza zawartości wpisów pod kątem sposobów przedstawiania przestrzeni miejskiej (treść) i obecności metafor wizualnych (forma)
- problematyka: metaforyczność (tekstowa i wizualna) w sposobie przedstawiania przestrzeni miejskiej w czasie Nocy Kultury; zadanie konkursowe: dokończyć zdanie „W Noc Kultury Lublin jest JAK…”, dodać zdjęcie pokazujące, w co zmienia się miasto w Noc Kutury + użycie hasztagów #NocKultury i #NocKulturyJAK
- zgłoszono 197 wpisów konkursowych
Wyniki analizy zebranego materiału znajdują się w artykule Anastazji Szuły i Mateusza Stępniaka.
2020: festiwal i zaplanowane badania nie odbyły się w związku z pandemią COVID-19
2021: stworzenie repozytorium danych zastanych na temat Nocy Kultury
1. Archiwum zawierające materiały promocyjne i informacyjne wytwarzane przez organizatorów, m.in. programy wydarzenia, logotypy i plakaty, regulaminy (gdy pojawiały się nowe), teksty przewodnie do poszczególnych edycji, materiały dla mediów
- w oparciu o archiwa udostępnione przez organizatorów
- tworząc archiwum dążyliśmy do uzyskania porównywalności danych na przestrzeni lat; braki wynikały z niedostępności pewnych materiałów
Link do archiwum materiałów promocyjnych Nocy Kultury 2007-2019
2. Baza danych stworzona w oparciu o zawartość programów z lat 2007-2019
- wyjściowa baza danych tzw. surowych zrekonstruowana z programów Nocy Kultury z lat 2007-2019, zawierająca informacje metryczkowe dla każdego wydarzenia:
- temporalne – rok, miesiąc, dzień, czasu trwania, ewentualna powtarzalności
- przestrzenne – miejsce wydarzenia
- identyfikacyjne – nazwa, twórcy i/lub wykonawcy
- identyfikacyjne – dziedzinowe nadane przez twórców bazy – teatr, muzyka, słowo, film, inne
- właściwa baza danych uzupełniona o kodowane in vivo informacje o:
- dziedzinie kultury (rekodowane w celu uzyskania precyzji dane wyjściowe – udało się np. zlikwidować kategorię „inne” z bazy wyjściowej)
- formie kultury (np. koncert, wystawa itp.)
- typie kultury (np. tzw. kultura wysoka, ludowa itp.)
Uwaga: wydarzeniom o cechach hybrydalnych nadane zostały kody identyfikujące wszystkie te cechy – celem było uzyskanie typologii, a nie klasyfikacji. Wyniki analiz zostały opisane w tekstach: Barbary Fatygi, Bogny Kietlińskiej i Aleksandry Zalewskiej-Królak.
3. Baza danych z lat 2007, 2009-2019
Wyniki analiz opisane zostały w tekście Mariusza Piotrowskiego.