Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Z przyjemnością informujemy, że czworo pracowników naszego instytutu opublikowało nowy artykuł w Environmental Nanotechnology, Monitoring & Management, w którym analizują wpływ ruchu drogowego i innych źródeł emisji na zanieczyszczenie gleb miejskich w Lublinie. Zgłobicki W., Telecka M., Hałas P., Bis M., 2025. Impact of traffic and other sources on heavy metal pollution of urban soils (Lublin, Poland). Environmental Nanotechnology, Monitoring & Management 23, 101058. https://doi.org/10.1016/j.enmm.2025.101058 Badania ujawniły, że głównym źródłem zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi w Lublinie jest transport drogowy, a największe nagromadzenie miedzi i cynku występuje w pyłach oraz glebach przydrożnych. Z kolei na terenach poprzemysłowych wykryto podwyższone stężenia kadmu, co świadczy o długotrwałej akumulacji zanieczyszczeń związanych z dawną działalnością przemysłową. Autorzy zastosowali metody geochemiczne i statystyczne (PCA, CA), aby wskazać główne mechanizmy transportu i akumulacji tych pierwiastków w środowisku miejskim. Analiza przestrzenna wykazała, że poziom skażenia maleje wraz z odległością od głównych dróg, a gleby na obszarach mieszkalnych pozostają stosunkowo czyste. Wyniki sugerują, że zanieczyszczenia drogowe mają charakter krótkotrwały, natomiast gleby stanowią długoterminowy rezerwuar metali ciężkich. Artykuł nie tylko dostarcza cennych informacji na temat dynamiki przemieszczania się zanieczyszczeń w miastach, ale także podkreśla konieczność monitorowania ich wpływu na zdrowie mieszkańców i środowisko. Według aktualnego Wykazu Czasopism MNiSW artykuł opublikowany w ENM&M to 140 punktów (CiteScore'23 13.0). |