Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W dniach 10-16 września odbył się Lubelski Festiwal Nauki. Tegoroczna edycja pod hasłem „Ogrody Nauki” to już XVIII odsłona tego wydarzenia kulturalno-naukowego. Lubelski Festiwal Nauki to największe wydarzenie kulturalno-naukowe w regionie, które promuje i popularyzuje naukę oraz badania naukowe wśród lokalnej społeczności. W ramach tego wydarzenia został zrealizowany projekt "Ujrzeć dźwięki" Organizatorem projektu był Wydział Filologiczny Uniwersytetu Marii-Curie Skłodowskiej, a kierownikiem była Dr Małgorzata Waryszak (Katedra Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego). W realizację projektu zaangażowani byli także członkowie Naukowego Koła Logopedów i Audiologów.
Projekt zakładał udział w zajęciach o charakterze warsztatowym. Uczestnicy brali udział w interaktywnych zajęciach, w ramach których samodzielnie lub w niewielkich grupkach przeprowadzali doświadczenia i prowadzili badania z wykorzystaniem zestawów doświadczalnych, urządzeń i narzędzi, aplikacji oraz instrumentów muzycznych. W ramach warsztatu uczestnikom przybliżono zagadnienia z obszaru percepcji słuchowej w powiązaniu z naukowymi (fizycznymi) podstawami generowania dźwięku. Subiektywność odbioru dźwięku była zestawiona z obiektywnością analizy sygnałów dźwiękowych.
Zajęcia podzielone były na bloki tematyczne:
1. Narząd i zmysł słuchu – dla uczestników przygotowano składany model ucha oraz fizyczne modele ilustrujące mechanizm odbierania dźwięków.
2. Instrumenty muzyczne – uczestnikom zostały udostępnione klasyczne instrumenty muzyczne oraz mniej znane eksponaty generujące dźwięki i idiofony. Uczestnicy mogli kształtować percepcję słuchową generując dźwięki z wykorzystaniem instrumentów różniących się budową i mechanizmem wytwarzania dźwięku. Poznając barwę dźwięków różnych instrumentów, z którymi mogli dowolnie eksperymentować. Oceniąc głośność i wysokość dźwięków.
3. Wizualizacja akustyczna – uczestnikom udostępniono narzędzia do wizualizacji dźwięku i umożliwiono obserwację zmian częstotliwości oraz poziomu natężenia dźwięku.
4. Profilaktyka słuchu – w ramach warsztatu umożliwiono skorzystanie z przesiewowych profilaktycznych badań słuchu (progu słyszenia) z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu audiologicznego.
Atutem projektu była realizacja zajęć interdyscyplinarnych z pogranicza audiologii i akustyki z udziałem ekspertów z Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki oraz Wydziału Filologicznego przy wsparciu studentów logopedii z audiologią.