Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Copywriter
Zaczynającemu studia nastolatkowi z pewnością trudno jest wyobrazić sobie, jak potoczy się jego kariera zawodowa. Choć copywriting w ogromnym stopniu związany jest z programem nauczania na kierunku e-edytorstwo i techniki redakcyjne, sam nie spodziewałem się, że to właśnie tym będę zajmował się po zakończeniu edukacji na UMCS-ie. Jak wiadomo, w życiu często spotykają nas niespodzianki. Wierzę jednak, że studia humanistyczne pozwalają z dużo większą łatwością odnaleźć się w wielu nieprzewidzianych sytuacjach.
Decyzja o wyborze kierunku, jakim jest e-edytorstwo i techniki redakcyjne, dojrzewała we mnie przez dość długi czas. Jej zalążkiem było z pewnością zainteresowanie literaturą, które mocno nasiliło się podczas lekcji języka polskiego w szkole średniej. Zależało mi jednak na tym, by kierunek studiów, na który się zdecyduję, pozwalał nie tylko na pozyskanie wiedzy teoretycznej, ale również na zdobycie umiejętności praktycznych, które przydadzą się w pozaakademickim życiu. Po przeanalizowaniu wszelkich dostępnych informacji dotyczących programu studiów stwierdziłem więc, że to właśnie e-edytorstwo zapewni mi to, czego oczekuję – pozwoli rozwinąć moje zamiłowanie do literatury i da mi umiejętności, które okażą się przydatne na rynku pracy. Czy moje przypuszczenia się sprawdziły?
Już od pierwszych chwil spędzonych na uczelni nie miałem wątpliwości, że program studiów pozwoli mi na zdobycie dosyć szerokiej wiedzy z zakresu historii literatury. Co okazało się niezwykle istotne w kolejnych latach, duży nacisk został położony także na zajęcia językoznawcze, bez których praca z tekstem byłaby znacznie trudniejsza. Co jednak z umiejętnościami praktycznymi, na których zdobycie tak bardzo liczyłem w momencie podejmowania decyzji o wybraniu tego kierunku?
Na nie oczywiście również przyszedł czas. Nasilenie występowania zdecydowanie bardziej praktycznych zajęć przypadło na kolejne semestry, kiedy to zdobyta wiedza teoretyczna pozwoliła na znacznie łatwiejszą pracę z tekstem. Mogę więc uspokoić wszystkich tych, którzy zastanawiają się, czy e-edytorstwo faktycznie rozwinie w nich przydatne na rynku pracy umiejętności. Szans na nauczenie się między innymi tworzenia najróżniejszych tekstów oraz ich poprawiania jest naprawdę dużo i każda osoba, która chce poszerzyć swoje kompetencje w tym zakresie, będzie w stanie to zrobić.
Gdy opisuję zdobyte podczas studiów umiejętności, nie mogę nie wspomnieć o czymś, co wydaje mi się bardzo istotne na obecnym rynku pracy. Chodzi mianowicie o kompetencje miękkie. Studia humanistyczne są w stanie znacznie poprawić umiejętności komunikacyjne – w ich trakcie można nauczyć się sprawnego wyszukiwania informacji, jasnego i precyzyjnego wyrażania swoich opinii i skutecznego prowadzenia prezentacji. Choć rozwijanie takich zdolności może wydawać się niekiedy nieprzydatne, to z perspektywy czasu mogę stwierdzić, że była to jedna z kwestii najistotniejszych w całym toku kształcenia.
Zaczynając tworzenie tego tekstu, obiecałem sobie, że postaram się przedstawić w nim jedynie swoje prawdziwe opinie. Nie mogę więc nie wspomnieć o pewnych aspektach, o których powinny wiedzieć wszystkie osoby wybierające ten kierunek. Przede wszystkim warto mieć świadomość, że wiedza dotycząca zagadnień takich jak copywriting (a w szczególności copywriting nastawiony na pozycjonowanie stron internetowych) i media społecznościowe ciągle ewoluuje i jest wręcz niemożliwe, by program nauczania akademickiego w pełni oddawał to, jak w praktyce wygląda współczesny rynek. Każdy, kto zaczyna studia, powinien więc wiedzieć, że poleganie jedynie na tym, czego nauczy się w trakcie zajęć, nie pozwoli na dysponowanie najbardziej aktualną wiedzą. Sam program nauczania daje jednak narzędzia, których wykorzystanie z pewnością umożliwi dobre przygotowanie się do późniejszej pracy.
Tak jak wspomniałem na początku, obecnie pracuję jako copywriter w agencji e-marketingowej. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że na co dzień wykorzystuję umiejętności, które zyskałem właśnie w trakcie zajęć na kierunku e-edytorstwo i techniki redakcyjne. Poza zdobyciem wiedzy, która pozwala mi na pracę na tym stanowisku, bardzo doceniam także to, że obecne w toku nauczania zajęcia o bardzo ogólnym charakterze zapewniły mi znacznie lepsze zrozumienie otaczającej nas kultury. Z pewnością to między innymi dzięki nim nie tylko jestem tu, gdzie jestem, ale także patrzę na świat w inny sposób, niż miało to miejsce przed rozpoczęciem studiów.
Absolwenci filologii polskiej oraz e-edytorstwa i technik redakcyjnych