This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
SEMESTR ZIMOWY 2024/25
wtorek godz. 14.50-15.50
środa godz. 14.50-15.50
DS Kronos pokój 322
Proszę o wcześniejsze umawianie się na konsultacje.
DS Kronos, ul. Sowińskiego 17, pokój 322
20-031 Lublin
Wykształcenie
2013 |
Dyplom w zakresie nauczania jęz. francuskiego dla potrzeb zawodowych Diplôme de Didactique du Français sur Objectifs Spécifiques, Paryska Izba Przemysłowo-Handlowa (Francja). |
2012 |
Uzyskanie stopnia naukowego dra habilitowanego w zakresie dyscypliny naukowej językoznawstwo (specjalność : językoznawstwo stosowane) na podstawie dorobku naukowego i monografii pt. D’une activité pédagogique à l’activité professionnelle. Le cheminement vers la compétence ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. |
2004 |
Uzyskanie stopnia naukowego doktora w zakresie dyscypliny podstawowej językoznawstwo na podstawie rozprawy pt. La temporalité dans les récits oraux et écrits d’apprenants polonophones avancés en français L2 ; Katolicki Uniwersytet Lubelski. |
2000-2001 |
Studia podyplomowe na Uniwersytecie Paryż X Nanterre (Francja) w ramach stypendium Rządu Republiki Francji zakończone uzyskaniem dyplomu Diplôme d’Études Approfondies w zakresie Językoznawstwa (specjalność: Akwizycja języków). |
1999-2001 |
Studia podyplomowe w Polsko-Francuskiej Podyplomowej Szkole Zarządzania (UMCS i EDHEC Lille) zakończone uzyskaniem dyplomu Mastère spécialisé « Ingénieur Affaires Européennes et Internationales », |
2000 |
Magisterium w zakresie filologii romańskiej, Katolicki Uniwersytet Lubelski. |
Publikacje
Wybrane książki (autorstwo i redakcje)
Sowa M. 2005. Parler et écrire en français. Construction de la temporalité dans le discours narratif par des apprenants polonais avancés en français. Towarzystwo Naukowe KUL: Lublin 2005.
Gajewska E., Sowa M., Piotrowski S. 2008. Korespondencja handlowa po francusku. Poradnik z płytą CD. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Sowa M. 2011. D’une activité pédagogique à l’activité professionnelle. Le cheminement vers la compétence. Lublin: TN KUL.
Sowa M. (red.). 2013. „Nauczanie/uczenie się języków specjalistycznych”. Neofilolog 41/1.
Sowa M. (red.). 2013. „Nauczanie/uczenie się języków specjalistycznych”. Neofilolog 41/2.
Gajewska E., Sowa M. 2014. LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset.
Sowa M. (red.). 2014. Enseigner le français sur objectifs spécifiques: de la théorie à la pratique. Lublin: Werset.
Sowa M. (red.). 2015. Enseignement / apprentissage du français face aux défis de demain. Lublin: Werset.
Sowa M., Mocarz-Kleindienst M., Czyżewska U. (red.). 2015. Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Sowa M., Krajka J. (eds). 2017. Innovations in Languages for Specific Purposes. Present Challenges and Future Promises. Frankfurt a/M: Peter Lang.
Sowa M. (ed.) 2020. In search of the LSP teacher’s competencies/ A la recherche des compétences des enseignants de LS. Berlin: Peter Lang.
Gajewska E., Sowa M., Kic-Drgas J. 2020. Filologia wobec wyzwań komunikacji specjalistycznej. Od współpracy z biznesem po kształcenie nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Smuk M., Grabowska M., Sowa M. 2023. Studia filologiczne w Polsce z perspektywy studenta. Kraków: Universitas.
Artykuły w czasopismach (wybrane)
Sowa M. 2012. „Kształtowanie się koncepcji nauczania języka francuskiego dla potrzeb zawodowych”. Lingwistyka stosowana. Tom 6. 155-172. http://www.ls.uw.edu.pl/documents/7276721/11196972/LS6_2012_art_Sowa.pdf
Sowa M. 2012. „Approche communicative ou perspective actionnelle – état des lieux de l’enseignement / apprentissage des langues vivantes en Pologne”. Neofilolog 39/1. 95-106.
Sowa M., Gajewska E. 2014. Les facettes multiples du français enseigné sur objectifs spécifiques : un enjeu pour l’ingénierie de formation. Points Communs Recherche en didactique des langues sur objectif(s) spécifique(s) 1. 6-17; http://www.francais.cci-paris-idf.fr/pc1/
Gajewska E.,Sowa M. 2014. FS, FOS, FLP… Étiquettes vides ou concepts éducatifs opérationnels ? Points Communs Recherche en didactique des langues sur objectif(s) spécifique(s) n°1/avril 2014. 18-28. http://www.francais.cci-paris-idf.fr/pc1/
Gajewska E., Sowa M. 2014. Refleksyjna praktyka w nauczaniu języka specjalistycznego. Neofilolog 42/2. 155-166.
Gajewska E.,Sowa M. 2014. L’exploitation des TICE au service de l’enseignement des langues à objectif spécifique. Studia Romanica Posnaniensia XLI/3. 17-32.
Gajewska E., Sowa M. 2015. Sposoby kształcenia nauczycieli języków specjalistycznych: od rzeczywistości edukacyjnej do rozwiązań systemowych. Neofilolog 44/2. 233-248.
Sowa M., Djordjevic S., Komur-Thilloy G. 2015. Enseignement des langues de spécialité en Pologne et en France. Regards croisés. Roczniki Humanistyczne KUL, zeszyt 10, tom LXIII. 135-161.
Sowa M. 2015. Savoir-évaluer, czyli co i jak oceniać w języku obcym. Języki Obce w Szkole. 2/2015. 43-48. http://jows.pl/artykuly/savoir-evaluer-czyli-co-i-jak-oceniac-w-jezyku-obcym
Sowa M. 2015. Specjalizacja nauczycielska na filologii romańskiej a kompetencje nauczyciela języka specjalistycznego. Linguodidactica XIX. 239-254.
Sowa M. 2016. Le français à des fins professionnelles: entre le langagier et le professionnel. Studia romanistica (Ostrava, République tchèque, ISSN 1803-6406, ERIH PLUS). Vol. 16, N°1/2016. 43-56.
Sowa M. 2016. Nomenklatura na usługach glottodydaktyki. Koncepcje nauczania języka francuskiego dla potrzeb zawodowych. Języki Obce w Szkole 3/2016. 4-11. http://jows.pl/artykuly/nomenklatura-na-uslugach-glottodydaktyki-koncepcje-nauczania-jezyka-francuskiego-dla-potrze
Sowa M. 2016. Planowanie kursu języka specjalistycznego: problemy i wyzwania metodyczne przyszłych nauczycieli języka francuskiego dla potrzeb zawodowych. Lingwistyka Stosowana 19, 4/2016. 119-135. http://www.ls.uw.edu.pl/documents/7276721/0/Lingwistyka+Stosowana+19.pdf
Sowa M. 2016. La formation des formateurs FLE face à la professionnalisation du travail. Synergies Chine 11. 137-147. (ISSN 1776-2669, ISSN on-line 2260-6483).
Sowa M. 2016. Nauczyciel języka specjalistycznego: pomiędzy standardami kształcenia a rzeczywistością zawodową. Języki Obce w Szkole 4/2016. 12-17. http://jows.pl/artykuly/nauczyciel-jezyka-specjalistycznego-pomiedzy-standardami-ksztalcenia-rzeczywistoscia-zawodo
Sowa M. 2017. Agir pour enseigner. Quel rôle peut jouer la perspective actionnelle dans la formation des enseignants de FOS ? Points Communs Recherche en didactique des langues sur objectif(s) spécifique(s) 4. 24-42. https://www.lefrancaisdesaffaires.fr/wp-content/uploads/2017/09/Points-Communs_Septembre_2017_n4.pdf
Sowa M., Krajka J. 2017. Teacher Autonomy in Languages for Specific Purposes – Reflections on LSP Teacher Development Process. Lingwistyka Stosowana 22, 2/2017. 65-84. http://www.ls.uw.edu.pl/documents/7276721/0/Lingwistyka+Stosowana+22.pdf
Sowa M. 2017. Pierwsze słówka… Nauka leksyki na poziomie A1/A2 dla potrzeb komunikacji zawodowej. Języki Obce w Szkole 3/2017. 14-19. http://jows.pl/artykuly/pierwsze-slowka…-nauka-leksyki-na-poziomie-a1a2-dla-potrzeb-komunikacji-zawodowej
Sowa M. 2017. Analyse des besoins au service de l’enseignement des langues de spécialité. Défis et pièges diagnostiques. Acta Philologica 50. 127-137.
Sowa M., Komur-Thilloy G., Musinova T., 2018. From Linguistic Aspects to Designing Course of (French) Language for Specific Purposes. Modern Journal of Language Teaching Methodsvol. 8, Issue 6. 172-182. http://mjltm.org/files/cd_papers/r_1000433_180619104758.pdf
Sowa M. 2018. Pozyskiwanie danych na potrzeby nauczania języków specjalistycznych. Wyzwania językowo-metodyczne. Języki Obce w Szkole2/2018. 5-9.
Sowa M. 2018. Rzetelność źródeł informacji a trafność treści nauczania w planowaniu kursu języka obcego dla potrzeb zawodowych. Applied Linguistics Papers 25/3. 121-134. http://alp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/315/2018/11/ALP-25_3-9-Magdalena-SOWA.pdf
Sowa M. 2019. Défis méthodologiques de la programmation des cours en langues sur objectifs spécifiques. Glottodidactica 46/1. 145-156. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/gl/article/view/19446/19243
Sowa M. 2020. La tâche pédagogique au service du développement des savoir-faire langagiers et professionnels. Exemple de français des affaires. Glottodidactica47/1. 161-176. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/gl/article/view/23267/21874
Sowa M. 2020. Gramatyka jako element treści nauczania języków obcych dla potrzeb zawodowych. Języki Obce w Szkole3/2020. 93-101. http://jows.pl/artykuly/gramatyka-jako-element-tresci-nauczania-jezykow-obcych-dla-potrzeb-zawodowych
Sowa M., Kic-Drgas J. 2021. La médiation au service de la construction du sens dans l’enseignement d’une matière par l’intégration d’une langue étrangère. XLinguae 4. 264-281. DOI : 10.18355/XL.2021.14.04.18
Sowa M. 2022. Rendre une LSP enseignable. La transposition externe des savoirs à enseigner en français de spécialité dans les établissements professionnels du secondaire en Pologne. Lidil Revue de linguistique et de didactique des langues 65 [on line]. http://journals.openedition.org/lidil/10248
Sowa M. 2022. Le lexique transdisciplinaire des écrits scientifiques dans les mémoires de diplôme des étudiants polonophones de français. Studia Romanica Posnaniensia 49/2. 57-71. DOI: 10.14746/strop.2022.492.005
Rozdziały w monografiach (wybrane)
Gajewska E., Sowa M. 2012. „Nauczanie JO dla potrzeb zawodowych: terminologia a kształtowanie się dziedziny” in: Jodłowiec M., Tereszkiewicz A. (red.) Dydaktyka języka obcego w okresie przemian. Kraków: Tertium. 77-86 (współautor E. Gajewska).
Sowa M. 2013. „10 lat minęło…, o wpływie ESOKJ na dyskurs edukacyjny w polskiej klasie językowej” in: Pawlak M. (red.). Rola dyskursu edukacyjnego w uczeniu się i nauczaniu języka obcego.115-138.
Sowa M. 2014. „Wyznaczniki sukcesu w uczeniu się języka obcego dla potrzeb zawodowych” in: Karpeta-Peć B., Kucharczyk R., Smuk M., Torenc M. (red.) Wyznaczniki sukcesu nauczyciela i ucznia w glottodydaktyce. Warszawa. 311-324 (współautor E. Gajewska).
Sowa M. 2014. « Principes méthodologiques de la didactique du français sur objectifs spécifiques » in: Sowa M. (red.) (2014). Enseigner le français sur objectifs spécifiques: de la théorie à la pratique. 2014. Lublin: Werset. 12-41.
Sowa M. 2015. „Ewolucja programu kształcenia na filologii romańskiej w świetle wyzwań rynku pracy i Krajowych Ram Kwalifikacji” in: M. Srebro, E. Typek, L. Zielińska (red.) Przyszłość nauczania języków obcych na uczelniach wyższych. Kraków. 111-122.
Sowa M. 2015. „Le bon usage du français au service des tâches professionnelles » in: Kucharczyk R., Smuk M. (red.) Redéfinir la compétence linguistique en classe de langue. Hommage à Ludomir Przestaszewski.Warszawa. 93-108.
Sowa M. 2016. « Paysage éducatif en mouvement : les défis politiques et didactiques de l’enseignement des langues de spécialité en Pologne » in : G. Komur-Thilloy, U. Paprocka-Piotrowska (dirs) Education plurilingue : contexte, représentations, pratiques, coll. « Université », Série Sciences du langage. Paris: Orizons. 323-334.
Sowa M. 2016. „Nauczyciel języka czy nauczyciel zawodu? Kompetencje nauczyciela języka specjalistycznego” in: J. Łącka-Badura (red.) Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce. Katowice. 139-156.
Sowa M. 2017. « De l’analyse des besoins à la conception des formations professionnalisantes en FLE ». In B. Pavelin Lesic (dir.) Francontraste 3 : Structuration, langage et au-delà. Activité Traduisante, Enseignement du FLE, Études littéraires. Éditions CIPA : Mons. 185-195.
Sowa M. 2018. « Former les enseignants de langue de spécialité : enjeux, compétences, outils ». In J. Cholewa, M. Kamecka, U. Kochanowska (red.) Nauczyciel Język Kultura. Białystok: Prymat. 35-46.
Sowa M. 2019. « Professionnel de langue et besoins d’apprentissage : enjeux actuels de la formation des professeurs de langues de spécialité ». In O. Mentz & H.-P. Burth (Hrsg.): Border Studies. Concepts, Positions and Perspectives in Europe. Conceptions, positions et perspectives en Europe. Konzepte, Positionen und Perspektiven in Europa. Wien/Zürich: LIT-Verlag. Vol. 9. 235-258.
Sowa M. 2020. « Le mystère de la langue disparue. Y a-t-il de la place pour le français dans l’enseignement professionnel en Pologne ? ». In F. Kakoyianni-Doa, M. Monville-Burston, S. Papadina-Sophocleous, F. Valetopoulos (dir.) Langues moins Diffusées et moins Enseignées (MoDiMEs) / Less Widely Used and Less Taught Languages. Langues enseignées, mangues des apprenants/ Language learners’ L1s and languages taught as L2s. Bruxelles : Peter Lang. Col. Études contrastives Vol. 14. 51-66.
Gajewska E., Sowa M. 2020. « Czego spodziewać się po pracowniku z certyfikatem z języka biznesowego, czyli o kłopotach z testowaniem umiejętności językowych w kontekście zawodowym ». In A. Dąbrowski, R. Kucharczyk, A. Leńko-Szymańska, J. Sujecka-Zając (red.) Kompetencje XXI wieku: certyfikacja biegłości językowej/Competence for the 21st Century: Certification of Language Proficiency. Warszawa: Wydawnictwo UW. 203-215.
Sowa M. 2022. Potrzeby nauczycieli języków obcych specjalistycznych względem przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego. Próba diagnozy. In J. Kic-Drgas i J. Woźniak (red.) Perspektywy kształcenia nauczycieli języków specjalistycznych w Polsce. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. 30-55. (tekst dostępny także w języku angielskim: The needs of LSP teachers in the preparation and implementation of the didactic proces. An attempt at diagnosis. In J. Kic-Drgas i J. Woźniak (eds) Perspectives on Educating LSP Teachers in Poland. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. 30-54).
Sowa M. 2022. L’urgence de l’innovation dans la formation des formateurs FOS en Pologne : de l’analyse des besoins des enseignants à la révision des programmes universitaires. In J.-M. Mangiante et Ch. Parpette (dir.) Le FOS aujourd’hui. État de la recherche en Français sur Objectif Spécifique. Bruxelles : Peter Lang. 501-521.
Sowa M. 2022. Rendre une LSP enseignable. La transposition externe des savoirs à enseigner en français de spécialité dans les établissements professionnels du secondaire en Pologne. Lidil Revue de linguistique et de didactique des langues 65 [on line]. http://journals.openedition.org/lidil/10248
Sowa M. 2022. Le lexique transdisciplinaire des écrits scientifiques dans les mémoires de diplôme des étudiants polonophones de français. Studia Romanica Posnaniensia 49/2. 57-71. DOI: 10.14746/strop.2022.492.005
Sowa M. 2023. Dyskurs dydaktyczny w nauczaniu dwujęzycznym na przykładzie języka francuskiego. Neofilolog 60/1. 158-173.
Sowa M. 2023. Język jako narzędzie mediacji poznawczej w zintegrowanym nauczaniu językowo-przedmiotowym. Języki Obce w Szkole 1/2023. 9-16.
Sowa M. 2023. Nauczanie języków obcych specjalistycznych (JOS) : standardy kształcenia nauczycieli a programy przygotowania do zawodu. Neofilolog 61/1. 117-132.