This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Konsultacje w semestrze zimowym 2024/2025 :
- wtorek godz. 14.30 - 16.00
- środa godz. 14.30 - 16.00
doktor habilitowany nauk humanistycznych (dyscyplina naukowa: bibliologia i informatologia); doktor nauk humanistycznych (dyscyplina naukowa: literaturoznawstwa, specjalność: komunikacja kulturowa); od 2019 r. dysyplina - nauki o komunikacji społecznej i mediach
PEŁNIONE FUNKCJE:
- Kierownik Katedry Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej (od 1 pażdziernika 2019 do chwili obecnej)
- Zastępca Dyrektora Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa (2 kadencje w l. 2009-2017)
inne:
- członek Rady Naukowej Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach WPiDz; członek Zespołu Programowego kierunku Public Relations i Zarządzanie Informacją; członek Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia (WH do 2018 r.); członek Wydziałowego Zespołu ds. Pracodawców (WH do 2019); koordynator Instytutu INiB ds. Współpracy Miedzynarodowej (do 2017); członek Zespołu ds. Wizualizacji i Digitalizacji Informacji w IINiB WH UMCS (2017-2019);
- członek Kapituły Konkursu: Książka Roku - Laur Pawła Konrada przy WBP im. H. Łopacińskiego w Lublinie (od 2016 r.); przewodnicząca Kapituły Komisji Konkursu im. Anny Platto przy WBP im. H. Łopacińskiego w Lublinie i ZG SBP Oddział w Lublinie
- współpracuje z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności i Fundacją Liderzy Przemian (tutor w Programie Stypendialnym im. Lane`a Kirklanda).
ZAINTERESOWANIA BADAWCZE:
Badania w zakresie:
- kultura medialna, czytelnicza i informacyjna; dzieci i młodzież jako użytkownicy/ konsumenci mediów i internetu (w tym recepcja mediów; zagrożenia medialne; komunikacja marketingowa i content marketing wobec potrzeb komunikacyjnych adolescentów); architektura przestrzeni informacyjnej dla użytkownika dziecięcego (web design for kids);
- edukacja medialna, informacyjna i cyfrowa (w tym media i technologie jako narzędzia alfabetyzacji); biblioteki i instytucje oświatowe w ekosystemie EMIC; kulturotwórcze i edukacyjne funkcje bibliotek publicznych i szkolnych; innowacje komunikacyjne w bibliotekach i instytucjach kultury;
- kultura książki, książka w komunikacji społecznej; mediatyzacja rynku książki, funkcjonowanie książki w przestrzeni medialnej (w tym przekształcenia formy książki pod wpływem technologii cyfrowych); social media jako społeczne przestrzenie życia książki; social reading; wpływ digital culture na społeczne praktyki lekturowe;
- kultura popularna (w tym gatunki popularne i ich społeczna recepcja, horror w filmie i mediach, produkty popkulturowe, medialne systemy rozrywki); mediasfera dla dzieci i młodzieży.
PROWADZONE PRZEDMIOTY:
Nauka o komunikowaniu; Książka w kulturze cyfrowej; Wspólczesny rynek książki; Komunikacja marketingowa i PR na rynku książki; Edukacja medialna; Wprowadzenie do medioznawstwa; Współczesny rynek mediów; Semiotyka książki i nowych mediów;
Edukacja medialna i informacyjna; Dzieci i młodzież jako odbiorcy mediów i Internetu; Użytkownicy informacji; Zarządzanie w kulturze i mediach
Seminarium licencjackie/magisterskie;
MONOGRAFIE:
Horror w literaturze współczesnej i filmie, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010, ss. 493 [dodruk 2010 ; wyd. 2 2011]
Książki kucharskie i (około)kulinarne dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1945-1989. Teksty - funkcje - konteksty, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016, ss. 392
MONOGRAFIE REDAGOWANE:
Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje bibliotek publicznych. Teoria i praktyka, (red.) A. Has-Tokarz, R. Malesa, Lublin 2011, ss. 188
Around the book, the library and information – current state – challenges – perspective. Studies and Esseys, (red.) M. Juda, A. Has-Tokarz, R. Malesa, Lublin 2014, ss. 303
Homo legens czy homo consumens? Czytelnik i książka w XXI wieku, (red.) A. Has- Tokarz, R. Malesa, Lublin 2014, ss. 229
Przestrzeń komunikacyjna współczesnej biblioteki. Studia i szkice z teorii i praktyki, (red.) A. Has-Tokarz, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2022, ss. 186
Edukacja medialna, informacyjna i cyfrowa (nie tylko) w bibliotece. Doświadczenia i wyzwania, (red.) Anita Has-Tokarz, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2023, ss. 214
Ksi@żka w mediach - Media w ksi@żce. Rynek - Technologie - Konsumpcja, [red.] Anita Has-Tokarz i Nadija Zelinska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2023, ss. 277
REDAKCJA NAUKOWA CZASOPISM:
członek redakcji oraz redaktor naukowy i statystyczny czaspisma naukowego "Folia Bibliologica" (2009 - 2019) zob. http://journals.umcs.pl/fb/about
Zredagowała tomy: „Folia Bibliologica" R. 2009, [druk 2010], vol. LI, 157 ss. ; „Folia Bibliologica" R. 2010, [druk 2012], vol. LII, 199 ss. ; „Folia Bibliologica” R 2011/2012, [druk 2013], vol. LIII/LIV, 110 ss. ; „Folia Bibliologica” R.2013/2014 [druk 2014], vol. LV/LVI, 233 ss. ; „Folia Bibliologica” R. 2015 [druk 2015], vol. LVII, 186 ss. ; "Folia Bibliologica" R. 2016, vol LVIII, 212 ss. ; "Folia Bibliologica" R. 2017, vol. LIX, 336 ss. ; "Folia Bibliologica" R. 2018, vol, LX, ss. 255
ZAGRANICZNE WYJAZDY STUDYJNE i STAŻE:
1. Uniwersytet w Windsor (Kanada), katedry Communication Studies i English Languages and Cultures oraz Leddy Library (2008)
2. Uniwersytet w Lund i Pedagogiska Centrolen w Malmo/ Szwecja (2011)
3. Uniwersytet w Malmo i Pedagogiska Inspiration w Malmo/ Szwecja (2012)
4. Department of Social Communication and Information Activities,
Lviv Polytechnic National University, Lwów/ Ukraina (2023)
WYBRANE ARTYKUŁY W CZASOPISMACH NAUKOWYCH I ROZDZIAŁY W MONOGRAFIACH:
Autorka ponad 100 artykułów naukowych, recenzji i sprawozdań publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych. Ponadto tekstów popularnonaukowych, wstepów, wprowadzeń i not redakcyjnych.
1. Groza i makabra w kinie - kilka refleksji o horrorze u schyłku XX wieku, "Studia Filmoznawcze" T. 21, (red.) Sławomir Bobowski, Wrocław 2000, s. 25-45
2. Światy apokaliptyczne... Wizualizacja obaw i niepokojów społecznych w filmie grozy, "Studia Filmoznawcze" T. 22, (red.) Sławomir Bobowski, Wrocław 2001, s. 121-139
3. Między kiczem a sztuką: możliwości wychowawcze kina grozy, [w:] Sztuka jako wyzwanie edukacyjne, (red.) Janusz Plisiecki, Lublin 2001, s. 129-159
4. Ekranizacje w kręgu współczesnej literatury popularnej, [w:] Z książką przez wieki, "Res Historica" T. XIII, (red.) Antoni Krawczyk, Lublin 2002, s. 337-357
5. Horror według Stephena Kinga i Grahama Mastertona. Studium o poetyce współczesnej powieści grozy, [w:] Literatura i kultura popularna, t. X, (red.) Tadeusz Żabski,Wrocław 2002, s. 127-145
6. Motyw wampira w literaturze i filmie grozy, [w:] Wokół gotycyzmów: wyobraźnia - groza - okrucieństwo, (red.) G. Gazda, A. Izdebska i J. Płuciennik, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2002, s. 167-178
7. Medialne gry intertekstualne: formuła horroru między starymi a nowymi mediami, [w:] Stare i nowe media w procesie komunikacji społecznej, red. Janusz Plisiecki, Radom, Wyd. Wyższej Szkoły Handlowej, Radom 2003, s. 67-104
8. Krzywe zwierciadło sitcomu. Uwagi o tele-gatunku, "Studia Filmoznawcze" T. 24, (red.) Sł. Bobowski, Wrocław 2003, s. 159-176
9. Książka w środowisku studentów bibliotekoznawstwa UMCS, [w:] Lublin i książka, (red.) A. Krawczyk, Lublin 2004, s. 695-704
10. Horror w biblijnej perspektywie. Figura diabła w kinie satanicznym, "Studia Filmoznawcze" T. 25, (red.) Sł. Bobowski, Wrocław 2004, s. 211-224
11. Horror w kształceniu współczesnym - zagrożenie czy szansa edukacyjna, [w:] Relacje między kulturą wysoką i popularną w literaturze, języku i edukacji, (red.) B. Myrdzik i M. Karwatowska, Lublin 2005, s. 361-370
12. Horror architektoniczny: o fizycznym i semantycznym statusie przestrzeni w literaturze i filmie grozy, [w:] Literatura i wyobraźnia. Prace ofiarowane Profesorowi Tadeuszowi Żabskiemu w 70 rocznicę urodzin, (red.) J. Kolbuszewski, Wrocław 2006, s. 465-486
13. Czytelnictwo współczesnych nastolatków (opinie, obserwacje badania), [w:] Kultura popularna w szkole: pobłażliwe przyzwolenie czy autentyczny dialog?, (red.) B. Myrdzik i M. Latoch-Zielińska, Lublin 2006, s. 169-180
14. E-handel książką. Rynek księgarski w Polsce w dobie globalnej gospodarki internetowej, [w:] Oblicza Internetu. Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI wieku, (red.) M. Sokołowski, Elbląg 2006, s. 125-134
15. Nieprofesjonalistów i znawców czytanie tekstów literatury/kultury. O demokratycznej i arystokratycznej postawie odbiorców wobec sztuki, [w:] Czytanie tekstów kultury. Metodologia. Badania. Metodyka, (red.) B. Myrdzik i I. Morawska, Lublin 2007, s. 205-218
16. Angielska literatura grozy z przełomu XVIII i XIX wieku oraz jej związki z myślą społeczną i koncepcjami naukowymi epoki oświecenia,[w:] Z książką przez życie, (red.) A. Krawczyk, Lublin 2008, s. 100-115
17. O przyjemności płynącej z grozy… czyli dlaczego młodzież czyta i ogląda horrory, [w:] Homo creator czy homo ludens. Nowe formy spędzania czasu wolnego, (red.) M. Sokołowski i W. Muszyński, Olsztyn 2008, s. 332-344
18. Czytają, nie czytają... O kulturze czytelniczej studentów w epoce mediów elektronicznych, [w:] "Czas ukoi nas?" Jakość życia i czas wolny we współczesnym społeczeństwie, (red.) Wojciech Muszyński, Olsztyn 2008, s. 260-271
19.. Między słowem a obrazem: afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparatystyczna), „Folia Bibliologica” R XLVIII/XLIX 2006/2007 [druk 2008], s. 87-113
20. W.I.T.C.H.(mania) jako przykład globalnego produktu medialnego dla dzieci, [w:] Bestsellery. Literatura popularna. Odbiorcy. Empiryczne badania współczesnego czytelnictwa, (red.) A. Dymmel, Lublin 2009, s. 29-47
21. Dialog (między)kulturowy w działaniach nowoczesnej biblioteki dla dzieci i młodzieży (w świetle projektów europejskich), [w:]Oswajanie inności w edukacji polonistycznej, (red.) B. Myrdzik i E. Dunaj, Lublin 2010, s. 19-29
22. Kategoria "gatunku" i "formuły" w refleksji teoretyków literatury, filmu i mediów: korespondencje i transpozycje, "Folia Bibliologica" R. 2008 [druk 2010], vol. L, s. 135-152
23. Zabawa w kupowanie. Ikony mediów dla dzieci na przykładzie Barbie i Winx Club oraz innych współczesnych bohaterów dziecięcych, [w:] "Nowy wspaniały świat?" Moda, konsumpcja i rozrywka jako nowe style życia, (red.) W. Muszyński, Toruń 2009, s. 260-272
24. Kształcenie na potrzeby gminnych bibliotek publicznych w Instytucie Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UMCS w Lublinie, [w:] Aktualizacja kształcenia akademickiego bibliotekarzy pracujących w małych bibliotekach gminnych, (red.) E. Chuchro, M. Ochmański i M. Zając, Warszawa 2010, s. 185-200
25. O pożytkach płynących z głośnego czytania dzieciom w epoce mass mediów (doświadczenia amerykańskie i polskie), [w:] Czytanie, czytelnictwo, czytelnik - jako zjawisko kultury i przedmiot badań, (red.) A. Żbikowska-Migoń i A. Łuszpak, Wrocław 2010, s. 105-117
26. O (inter)medialności współczesnej literatury dla młodzieży (na przykładzie cyklu "Zmierzch" Stephenie Meyer), [w:] Książka. Biblioteka. Informacja. Między podziałami a wspólnotą, cz. II, (red.) J. Dzieniakowska, I. Krasińska, M. Olczak-Kardas, Kielce 2011, s.139-149
27. Biblioteki publiczne wobec edukacji międzykulturowej, [w:] Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje bibliotek publicznych. Teoria i praktyka, (red.) A. Has-Tokarz i R. Malesa, Lublin 2011, s. 23-38
28. Problematyka książki dla dzieci i młodzieży oraz jej odbioru w obszarze współczesnej bibliologii: o potrzebie badań interdyscyplinarnych,[w:] Bibliologia i informatologia, (red.) D. Kuźmina, Warszawa 2011
29. Biblioteczne spotkania kultur: edukacja międzykulturowa w bibliotece publicznej, [w:] Biblioteka w przestrzeni edukacyjnej. Funkcje i wyzwania XXI wieku, (red.) S. Skórka, współ. E. Piotrkowska, Kraków 2013, s. 233-248
30. Książeczki o kupie, cipkach, siusiakach… i inne – kontrowersje wokół serii dla dzieci i młodzieży „Bez tabu” oficyny wydawniczej Czarna Owca, [w:] Tabu – Trend – Transgresja, t. 2: Skandal w tekstach kultury, (red.) M. Ursel, M. Dąbrowska, J. Nadolna, M. Skibińska, Warszawa 2013, s. 393-406
31. Digital Libraries and Digital Book Collections for Children (Selected Examples in the World and in Europe), [w:] Information, Communication, Society 2013, (ICS-2013), Lviv-Slavske, Ukraina 2013
32. Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej – z perspektywy dziesięciu lat istnienia, „Forum Bibliotek Medycznych – Medical Library Forum”, Wydawca: Uniwersytet Medyczny w Łodzi, 2013 [druk 2014] R. 6, nr 2, s. 145-160 [współ. R. Malesa]
33. Nowe specjalizacje w programach kształcenia studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa IBiIN UMCS w Lublinie, [w:] Sfera kultury – sfera nauki. Współczesny obraz biblioteki, (red.) Maja Wojciechowska, Oficyna Wydawnicza EM, Gdańsk 2014, s. 217-231 [współ. R. Malesa]
34. „Monster High” jako opowieść transmedialna – od książki do monsterhighmani, [w:] Literatura i Kultura Popularna, t. XIX, (red.) A. Gemra., Wrocław 2013 [druk 2014], s. 29-39
35. Fenomen Gwiezdnych wojen w perspektywie badań interdyscyplinarnych. Rec. Dawno temu w Galaktyce Popularnej, red. naukowa Albert Jawłowski, Seria: Popkultura i Media, Warszawa 2010, ss.237, [w:] Literatura i Kultura Popularna, t. XIX, (red.) A. Gemra,, Wrocław 2013 [druk 2014], s. 172-177
36. The Book for children and young people as an advertising and marketing product (as exemplified by the publishing policy of Egmont Publishers),[w:] Around the book, the library and information. Current state – challenges – perspective. Studies and Esseys, (red.) M. Juda, A. Has-Tokarz, R. Malesa, Lublin 2014, s. 61-74
37. Technologia hitu - bestsellery współczesnego rynku książki dla młodych czytelników, [w:] Literatura i kultura popularna. Badania i metody, (red.) A. Gemra i A. Mazurkiewicz., Wrocław 2014, s. 303-315
38. The book and new media technologies– interactive book applications for children, [w:] Information, Communication, Society 2014, (ICS-2014), Lviv-Slavske, Ukraina 2014
39. (S)konsumujmy małe Conieco.... Książki kucharskie dla dzieci i młodzieży (zarys problematyki), [w:] Homo legens czy homo consumens? Czytelnik i książka w XXI wieku, (red. ) A. Has-Tokarz, R. Malesa, Lublin 2014, s. 81-106
40. Biblioteki internetowe i kolekcje cyfrowe dla dzieci jako narzędzie edukacji informacyjnej (wybrane projekty światowe, europejskie i krajowe), [w:] Biblioteka. - Książka - Informacja - Internet 2014, (red.) Z. Osiński, R. Malesa, S.D. Kotuła, Lublin 2015, s. 189-204
41. Ikona popkultury dzieciom - książki Madonny dla najmłodszych (między promocją literatury a autokreacją), [w:] Literatura i kultura popularna. Badania, analizy, interpretacje, (red.) Anna Gemra, Wrocław 2015, s. 87-98
42. Nie taka "Koralina" straszna... Postmodernistyczna baśń Neila Gaimana między literatura a filmem (fakty, opinie, komentarze), [w:] Maski Dziesiątej Muzy. Edukacyjne i lterackie refleksje wokół sztuki filmowej, (red.) U. Lewartowicz, Kraków 2015, s. 71-86
43.Zwierzę-zabójca jako motyw literacki i filmowy – rzecz o horrorze ekologicznym, [w:] Emancypacja zwierząt?, (red.) E. Łoch, A. Trześniowska, D. Piechota, Lublin 2015, s. 87-104
44. Na tropie detektywa Pozytywki – wokół serii Grzegorza Kasdepkego, [w:] Literatura kryminalna, (red.) A. Gemra, Kraków 2016, s. 353-369
45. Dziecięca kult(ura) gotowania. Rynek książek kucharskich dla dzieci i jego rola w kulinarnej emancypacji i socjalizacji kulturowej najmłodszych konsumentów, [w:] Literatura i kultura popularna. Między tradycją a nowatorstwem, (red.) A. Gemra, Wrocław 2016, s. 165-187
46. Polskie książki dla dzieci i młodzieży w międzynarodowym Katalogu książek BARFIE, „Bibliotheca Nostra” 2016, nr 3 (45), s. 10-23
47. Od zabawy w gotowanie do książeczek „dla małych kucharzy” – o proweniencji pierwszych książek kucharskich dla dzieci (prolegomena), [w] O literaturze i kulturze (nie tylko) popularnej, (red.) A. Gemra i A. Mazurkiewicz, Łódź 2017, s. 181-195
48. Architektura informacji w ofercie kształcenia Instytutu Informacji NAukowej i Bibliotekoznawstwa UMCS w Lublinie - od koncepcji do realizacji, "Folia Bibliologica" 2017, vol. LIX
49. Fantasy for Children and Young People in the Media Space, "Literatura i Kultura Popularna" T. XXII (red.) A. Gemra, Wrocław 2017
50. Książka kucharska jako zjawisko kulturowe i przedmiot badań, [w:] Polska i świat przez kuchnię. Studia o dzidzictwie kulinarnym, (red.) A. Kamler, D. Pietrzkiewicz, K. Seroka, Warszawa 2018, s. 237-253
51. Współczesna książka kucharska dla dzieci jako produkt medialny, „Folia Bibliologica” 2018, R/ 60, s. 59-79
52. Małym gospodyniom… - książki kucharskie i upowszechniające wiedzę kulinarną dla dziewcząt na ziemiach polskich w drugiej połowie XIX wieku, [w:] Przyjemność (z) czytania, (red.) A. Gemra, Wydawnictwo UWr., Wrocław 2019, s. 355 - 368
53. Creatively Playing Kitchen and Cooking – Reflections on Contemporary Cookbooks for Children (Selected Examples), „Filoteknos” 2020, vol. 10, s. 473-489
54. Przyjemność (z) konsumowania... Książki kucharskie jako element systemów rozrywki dla dzieci (konteksty kultury medialnej i konsumpcyjnej), „Literatura i Kultura Popularna”, T. XXV, Wrocław 2020, s. 127-147
55. Cookbooks for children in the USA in the second half of the 19th and 20th centuries – tendencies and development trends, "Folia Toruniesia" 2020, vol. 20. s. 91-117
56. Pornografia, bicie, wulgaryzmy… – przemoc i treści szkodliwe w mediach dla dzieci (skala oraz przejawy zjawiska), [w:] Współczesne media. Przemoc w mediach. t.1, (red.) I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2020, s. 209-230
57. Postrzeganie architektury informacji przez studentów wybranych szkół wyższych w Polsce w świetle badań ankietowych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2020, t.18, s. 303-320
58. Przestrzeń komunikacyjna biblioteki – przedmiot badań i obszar działań, [w:] Przestrzeń komunikacyjna współczesnej biblioteki. Studia i szkice z teorii i praktyki, (red.) A. Has-Tokarz, Wydawnictwo UMCS. Lublin 2022, s. 4-17
59. Kryminały (są) dla dziewczyn – refleksje wokół cyklu detektywistycznego Karen Karbo o Minervie Clark, „Literatura i Kultura Popularna” 2022, T. 28, s. 63-80
60. Alpha Generation in children`s libraries in Poland. „Digital Kids – children`s digital playground” as an example of a project, [w:] Information – Communication – Society (ICS 2022), Lviv 2022
61. Nastolatki gotują Sabiny Witkowskiej – bestsellerowa książka kucharska dla młodzieży na polskim rynku wydawniczym w latach 80. XX wieku i jej współczesna recepcja, [w:] "Powroty do przeszłości". Literatura i kultura lat 80. i ich współczesna recepcja, red. naukowa W. Gardocki, D. Piechota, Białystok 2022, s. 195-218
62. Edukacja medialna w bibliotece wobec zmieniających się potrzeb i zachowań komunikacyjnych iGen(eracji) i pokolenia Alpha, [w:] Edukacja medialna, infromacyjna i cyfrowa (nie tylko) w bibliotece. Doświadczenia i wyzwania, red. naukowa A. Has-Tokarz, Lublin 2023, s. 33-62
63. Event marketing, [w:] Marketing w działalności bibliotecznej, red. naukowa Maja Wojciechowska, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2023, s. 601-620
64. Celebrity marketing jako przejaw mediatyzacji rynku ksiazki w Polsce, [w:] Książka w mediach - Media w książce. Rynek - Technologie - Konsumpcja, red. naukowa Anita Has-Tokarz i Nadija Zelinska, Lublin 2023, s. 205-234
65. Mały Książę Antoine’a de Saint Exupéry’ego w paradygmacie supersystemu rozrywkowego: sposób na promocję klasyki literackiej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 21 (2023). s. 248-266, ISSN 2081-1861 DOI 10.24917/20811861.21.17
Czynnie (z referatem) uczestniczyła w ponad 150 konferencjach naukowych, w tym zagranicznych oraz krajowych o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim.
Inicjatorka i organizatorka Lubelskiego Forum Bibliologów Informatologów i Bibliotekarzy (10 edycji od 2015 roku) [Zob. https://www.umcs.pl/pl/lubelskie-fora-bibliologow-informatologow-i-bibliotekarzy,26056.htm ] oraz międzynarodowej konferencji naukowej z cyklu "Ksi@żka w Mediach - Media w Ksi@żce" (4 edycje) [Zob. https://www.umcs.pl/pl/ksi-zka-w-mediach-media-w-ksi-zce,26624.htm ].
Odznaczona Medalem Brązowym za Długoletnią Służbę (2009). Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2021), Brązowym Krzyżem Zasługi (2023). Wyróżniona tytułem "Homo Didacticus UMCS" (2022). Uhonorowana medalem "550-lecia Województwa Lubelskiego" przez Marszałka Województwa Lubelskiego (2024).