Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Pracownik UMCS od 1996r. W r. 2004 uzyskanie stopnia doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy doktorskiej pt. "Topika mityczna. Figury miejsca w twórczości Fiodora Sołoguba" (promotor — prof. dr hab. Maria Cymborska-Leboda). W r. 2017 uzyskanie stopnia doktora habilitowanego. Zatrudnienie na stanowisku adiunkta w Zakładzie Literatury i Kultury Rosyjskiej.
Specjalność naukowa — literaturoznawstwo
Dziedziny badań: - literatura rosyjska przełomu XIX i XX w. oraz jej związki z tradycją mitologiczną i mitopoetycką - mit i figury kobiecości w poezji dekadentów rosyjskich
- twórczość "zapomnianych" pisarek początku XX w.
Prowadzone zajęcia dydaktyczne:
historia literatury rosyjskiej analiza dzieła literackiego
wstęp do literaturoznawstwa
historia i teoria dramatu z elementami teatrologii
teoria literatury
praktyczna nauka języka rosyjskiego
zajęcia fakultatywne:
- Dramat rosyjski. Klasyka i współczesność - Mitotwórczość w życiu i w dziele symbolistów rosyjskich - Topika mityczna w literaturze symbolizmu rosyjskiego - Czechow i "Afterchekhov". Tradycja czechowowska w dramacie rosyjskim XX-XXI wieku
- Eros i Tanatos w małej prozie Fiodora Sołoguba
- Dziecko jako bohater rosyjskiej prozy początku XX wieku seminarium licencjackie
seminarium magisterskie
seminarium doktoranckie
Działalność naukowa
Publikacje:
Monografie:
Topika mityczna. Figury miejsca w twórczości Fiodora Sołoguba, Lublin 2006, ss. 207.
Kobiety mityczne w poezji Walerija Briusowa. Dialog z tradycją, Lublin 2017, ss. 219.
Redakcja monografii:
Kobieta i/jako Inny. Mit i figury kobiecości w literaturze i kulturze rosyjskiej XX-XXIw. (w kontekście europejskim), pod red. M. Cymborskiej-Lebody i A. Gozdek, Lublin 2008, ss. 330.
"Życie serca". Duch - dusza - ciało i relacja ja-Ty w literaturze i kulturze rosyjskiej przełomu XX i XX wieku, po red. M. Cymborskiej-Lebody, A. Gozdek i in., Lublin 2012, ss. 487.
Artykuły naukowe:
Mit i tragedia w twórczości S. Wyspiańskiego, F. Sołoguba, I. Annienskiego i W. Briusowa, „Przegląd Rusycystyczny” 1997, z. 1-2, s. 57-66;
Mit raju w twórczości Fiodora Sołoguba, w: Literatura rosyjska przełomu XIX i XX wieku, pod red. E. Biernat i T. Bogdanowicza, Gdańsk 1999, s. 60-67;
„Играет солнце на восходе / Земной предсказывая рай...”. К интерпретации мотива игры в творчестве Федора Сологуба, в: «Юрьевские чтения». Материалы междисциплинарной конференции молодых филологов, вып. 1, под ред. И. В. Мурина, Санкт-Петербург 1999, с. 111-116;
Topos świata podziemnego i jego mitologiczna semantyka w twórczości Fiodora Sołoguba, „Slavia Orientalis” 2000, nr 3, s. 387-406;
Топос подземного мира и его мифологическая семантика в Даре мудрых пчел Федора Сологуба, w: Dramatrosyjski. Klasyka i współczesność, pod red. H. Mazurek, Katowice 2000, s. 43-52;
Топос подземного мира и его мифологическая семантика в творчестве Федора Сологуба, в: StudiaSlavica. Сборник научных трудов молодых филологов II, состав. A. Меймре, Таллин 2001, с. 86-95;
„Играет солнце на восходе / Земной предсказывая рай...”. Pojęcie i semantyka gry w twórczości Fiodora Sołoguba, „Studia Rossica XI”, pod red. W. Skrundy i W. Zmarzer, Warszawa 2000, s. 123-132;
W poszukiwaniu ego. Topos labiryntu a schemat inicjacji w twórczości Fiodora Sołoguba, w: "Rossica Lublinensia" 2. Literatura. Mit. Sacrum. Kultura, pod red. M. Cymborskiej-Lebody i W. Kowalczyka, Lublin 2002, s. 43-60;
Topos labiryntu w twórczości Fiodora Sołoguba, w: "Rossica Lublinensia" 3. Literatura. Mit. Sacrum. Kultura, pod red. M. Cymborskiej-Lebody, Lublin 2005, s. 83-96;
Лабиринт и Ариадна: женский персонаж в лирике Федора Сологуба, в: Художественный текст: восприятие, анализ, интерпретация, под ред. В. Гудонене и др., Вильнюс 2006, с. 214-219;
Миф и фигуры женственности в лирике Федора Сологуба, w: Kobietai/jakoInny. Mit i figury kobiecości w literaturze i kulturze rosyjskiej XX-XXIw. (w kontekście europejskim), pod red. M. Cymborskiej-Lebody i A. Gozdek, Lublin 2008, s. 71-79;
Женские мифологические образы в поэзии Валерия Брюсова1900-х годов: Афродита, RossicaOlomucensia XLVIII, red. O. Richterem, J. Gregor, Olomouc 2009, s. 357-360;
Wizerunek i symboliczny wymiar cielesności kobiecej w poezji Walerija Briusowa. Ciało kobiety mitycznej, w: Wielkie tematy kultury w literaturach słowiańskich. Ciało, pod red. A Matusiak i in., Wrocław 2011, s. 309-316;
Поэзия русских декадентов как голос в диалоге с античностью. Стихотворение Валерия Брюсова "В публичном доме", "Slavia Orientalis" 2012, tom LXI, nr 3, s. 309-319;
Афродита — олицетворение созидающей силы любви. Стихотворение Федора Сологуба "Не иссякли творческие силы...", "Русская литература" 2013, нр 4, с. 90-95;
Wizerunki kobiet mitycznych w poezji Walerija Briusowa: Afrodyta, w: Między tradycją a nowoczesnością. Tożsamość kobiety w przestrzeni domu, w historii, kulturze i na drogach emancypacji, red. W. Laszczak, D. Ambroziak, B. Pudełko, K. Wysoczańska-Pająk, Opole 2014, s. 303-312.
Мифопоэтическая традиция в поэзии Валерия Брюсова. Мифические героини как олицетворения страсти: Ариадна и Афродита, в: Брюсовские чтения 2013 года, ред. коллегия: Г. Р. Гаспарян и др., Ереван 2014, сс. 86-99. + wersja elektroniczna
Afrodyta i Ariadna. Miłość a samotność w poezji Walerija Briusowa , “Slavia Orientalis“ 2015, nr 4, s. 711-727.
К проблеме: Брюсов и традиция. Мифопоэтический образ Клеопатры в поэме "Египетские ночи", в: Брюсовские чтения 2016 года, ред. Г. Р. Гаспарян и др., Ереван 2017, с. 159-177.
Мотив стихий в стихотворениях В. Я. Брюсова о мифических волшебницах и прорицательницах, в: Брюсовские чтения 2018 года, ред. Н. М. Хачатрян и др., Ереван 2018, с. 48-60.
Antropologiczny aspekt pisarstwa Lidii Zinowjewej-Annibał. Obraz kobiety w dramacie Кольца, „Studia Wschodniosłowiańskie” 2019, t. 19, s. 49-62.
Lidia Zinowjewa-Annibał i Fiodor Dostojewski: echa Idioty w dramacie Obrączki (wybrane aspekty), "Slavia Orientalis" 2022, nr 2, s. 277-292.
Lidia Zinowjewa‑Annibał: w kręgu refleksji o sztucei i miłości (na materiale listów do Wiaczesława Iwanowa z lat 1894‑1899), "Slavia Orientalis" 2023, nr 3, s. 467-483.
Recenzje:
Н. Н. Евреинов, ОТКРОВЕНИЕ ИСКУССТВА, издание подготовила Клаудиа Пьералли, Санкт-Петербург, Изд. дом «Мир», 2012, сс. 776, “Slavia Orientalis“ 2015, nr 1, ss. 150-152.
Inne:
Dr Wacław Maciejewski (1945-1998). Wspomnienie, "Lublin. Kultura i społeczeństwo" 2013, nr 3(52), s. 49.