This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Konsultacje w semestrze letnim:
poniedziałek, 14.00-15.00
wtorek, 11.30-12.30
pok. 231 (Nowa Humanistyka)
Pl. Marii-Curie-Skłodowskiej 4a, pok. 231
20-031 Lublin
Rocznik 1975. Teatrolog i literaturoznawca, od czasu do czasu również krytyk i edytor, zajmuje się historią teatru polskiego, dramaturgią XIX i XX wieku, a także twórczością Józefa Czechowicza. Stały współpracownik kwartalnika "Akcent" i miesięcznika "Teatr". Członek-założyciel Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.
WAŻNIEJSZE PUBLIKACJE:
Sezony pierwsze i ostatnie. Teatr Miejski w Lublinie w latach 1944-1949, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2022.
Scena Lublin, Fundacja Teatrikon, Lublin 2017 (wspólnie z Dominikiem Gacem i Grzegorzem Kondrasiukiem).
PRACE POD REDAKCJĄ:
Muzyczność w dramacie i teatrze, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013 (wspólnie z Elżbietą Rzewuską).
Wokół dramatu poetyckiego XX wieku, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018 (wspólnie z Anną Podstawką).
Teatr warty przypomnienia, Wydawnictwo KUL, Lublin 2018 (wspólnie z Witoldem Wołowskim).
EDYCJE TEKSTÓW:
Henryk Bardijewski, Mirakle. Dramaty, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2023 (wspólnie z Agnieszką Kramkowską-Dąbrowską) [wybór tekstów i wstęp].
Szkoła Czechowicza. Antologia, Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN", Lublin 2023.
Szopki Reflektora, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2020 (wspólnie z Justyną Teterwak i Aleksandrem Wójtowiczem).
"Reflektor". Materiały archiwalne i prasowe, Muzeum Lubelskie, Lublin 2018 (wspólnie z Aleksandrem Wójtowiczem).
Józef Czechowicz, Poemat o mieście Lublinie, Józef Łobodowski, Ballada lubelska, Wschodnia Fundacja Kultury "Akcent", Lublin 2017 [opracowanie tekstu i wstęp].
Grażyna Chrostowska, Wiersze, Muzeum Lubelskie, Lublin 2017 (wspólnie z Barbarą Oratowską) [opracowanie tekstu i wstęp].
Stanisław Weremczuk, Ciemność, Norbertinum, Lublin 2016.
Józef Czechowicz, Pisma zebrane, t. 9, Varia, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013 (wspólnie z Aleksandrem Wójtowiczem).
Józef Czechowicz, Pisma zebrane, t. 3, Utwory dramatyczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011 (wspólnie z Joanną Nowakowską).
ARTYKUŁY I ROZPRAWY:
Przestrzenie wyższych syntez w dramacie „Czasu jutrzennego” Józefa Czechowicza, „Przegląd Humanistyczny” 2004, nr 2 (383), s.77-92: http://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/dlibra/docmetadata?id=10009&from=&dirids=1&ver_id=&lp=9&QI=
Teatr i dramat Józefa Czechowicza, „Akcent” 2004, nr 1-2 (95-96), s.227-234: http://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/dlibra/docmetadata?id=10012&from=&dirids=1&ver_id=&lp=5&QI=
W głębinach „świadomości drugich i trzecich” – „Opowieść o papierowej koronie” jako zapis twórczych poszukiwań młodego Czechowicza, [w:] Józef Czechowicz. Od awangardy do nowoczesności, pod red. J. Święcha, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004, s.255-272: http://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/dlibra/docmetadata?id=10007&from=&dirids=1&ver_id=&lp=6&QI=
Grzeszna córka w Teatrze-Świątyni, [w:] Z problematyki literatury i sztuki Młodej Polski, t. I, Krótkie formy dramatyczne, pod red. H. Ratusznej i R. Siomy, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2007, s. 69-84.
Czechowicz w płaszczu Konrada, [w:] Tradycja romantyczna w teatrze polskim, pod red. D. Kosińskiego, Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”, Kraków 2007: http://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/dlibra/docmetadata?id=10015&from=&dirids=1&ver_id=&lp=3&QI=
Teatr stołecznego królewskiego miasta Lublina, „kultura enter” lipiec 2008, nr 00, http://kulturaenter.nazwa.pl/0/t1.html.
Paradoks o Teatrze Centralnym, „Teatr” 2009, nr 7-8, s. 60-62 (wsp. z Grzegorzem Kondrasiukiem): http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/98614.html?josso_assertion_id=5137B6862ED62F99
Głodomór, diabełki i teatr białoruski, [w:] Pomiędzy Białorusią a Polską. Dramaturgia Siarhieja Kawaloua, ukł. i przedm. L. Gramyka, I. Lappo, pod red. A. Liopy i A. Borowiec, Knigazbor, Mińsk 2009, s. 353-355.
„Nuta kozaka skocznego” i „szloch duszy”. Występy ukraińskich zespołów teatralnych w Lublinie na przełomie XIX i XX wieku, „Pamiętnik Teatralny” 2010, z. 1-2 (233-234), s. 82-101: http://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/dlibra/docmetadata?id=25820&from=&dirids=1&ver_id=&lp=8&QI=
Genius loci w historii teatru (na przykładzie Lublina), [w:] Nowe historie 1. Ustanawianie historii, red. A. Adamiecka-Sitek, D. Buchwald, D. Kosiński, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Warszawa 2010, s. 203-212: http://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/dlibra/docmetadata?id=25181&from=&dirids=1&ver_id=&lp=7&QI=
Bliski teatr na wschodzie, „Teatr” 2011, nr 11, s. 63-65; http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/bliski-teatr-na-wschodzie.html.
Ustanowienie historii. Teatr w Lublinie w 1944, [w:] Nowe historie 2. Wymowa faktów, red. A. Adamiecka-Sitek, D. Buchwald, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Warszawa 2011, s. 37-65.
Wielkie Księstwo Józefa Czechowicza, [w:] Miłosz-Czechowicz. Lektury paralelne, pod red. A. Tyszczyka, U. Wieczorek, A. Zińczuk, Wydawnictwo Ośrodka „Brama Grodzka” – Teatr NN, Lublin 2011, s. 108-122.
Dziejba, czyli teatr Leśmiana, [w:] Leśmian nowoczesny i ponowoczesny, pod red. B. Grodzkiego i D. Trześniowskiego, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2012 (seria: Radomskie Monografie Filologiczne), s. 267-278.
Poezja Stanisława Weremczuka, „Lublin. Kultura i Społeczeństwo” 2012, nr 4, s. 70-74.
„Paradoks Wielkiej Nocy” Józefa Czechowicza – komentarz edytorski o atrybucji tekstu, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2013, t. IX, s. 357-362, (wsp. z Aleksandrem Wójtowiczem).
Польський театр історії, „Український театр” 2015, nr 4-5-6, s. 46-47.
Polski teatr historii, „Teatr” 2015, nr 10, s. 39-41: http://www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/1248/polski_teatr_historii/
"Le Dieu vivant" de Cita et Suzanne Malard: radio-reportage de la Passion. Contribution à l’histoire du théâtre radiophonique d’avant-guerre en France et en
Pologne, „Skén&Graphie” 2015, nr 3, s. 21-38 (wspólnie z Witoldem Wołowskim): http://skenegraphie.revues.org/1227
Czechowicz - autor, podmiot, bohater. Przypadek Zasławskiego, [w:] Czechowicz - poeta, prozaik, krytyk, tłumacz, pod red. A. Niewiadomskiego i A. Wójtowicza, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, s. 81-97: https://www.academia.edu/40009521/Czechowicz_-_autor_podmiot_bohater._Przypadek_Zasławskiego
Nowe (?) Kresy (?) Wschodnie (?) i ich dramat, [w:] Świat (w) polskiej dramaturgii najnowszej. W lekturze i na scenie, red. J. Kopciński, Warszawa 2016, s. 125-134.
Konfrontacje z miastem. Festiwale teatralne w Lublinie, [w:] Między świętem a przesytem. Festiwale teatralne i ich miejsce we współczesnym życiu kulturalnym Polski, pod redakcją Dariusza Kosińskiego, Szczecin 2016, s. 115-125.
Nos Cyrana. Przygody młodego Józefa Łobodowskiego z teatrem, "Akcent" 2016, nr 2.
"Czynnik walki o nowe". Grupa poetycka "Reflektor" na łamach "Ziemi Lubelskiej" w 1927 roku, "Akcent" 2016, nr 2.
Z Mekki do Medyny. Rena Mirecka i Zbigniew Cynkutis w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie, „Performer” 2016, nr 11-12 (http://www.grotowski.net/performer/performer-11-12/z-mekki-do-medyny-rena-mirecka-i-zbigniew-cynkutis).
„Weryfikacja”. Przypadek teatralny z 1946 roku, „Akcent” 2017, nr 2, s. 158-163: http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/12011/akcent-literatura-i-sztuka-nr-2-4-czerwca-2017.pdf.
Związki pruskie [w:] „Wreszcie nie pojawia się nikt". Szkice o twórczości Andrzeja Niewiadomskiego, red. A. Jarzyna, K. Kuczyńska-Koschany, A. Szulc-Woźniak i J. Żabnicka, Lublin 2016, s. 39-48.
Dwa teatry - dwa początki. Pierwsze miesiące teatru tzw. Polski Lubelskiej, „Pamiętnik Teatralny” 2017, z. 1-2, s. 134-164.
Przyczynek do międzywojennej dyskusji o treści i formie, „Tekstualia” 2019, nr 2, s. 130-134.
Obecność symboliczna. Juliusz Osterwa i Reduta w Lublinie, [w:] Reducie na stulecie. Studia i rozpoznania, pod red. D. Kosińskiego i W. Świątkowskiej, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Warszawa 2019, s. 407-427.
Nowy teatr w fotelu, „Teatr” 2019, nr 1, s. 79-81.
Przyczynek do międzywojennej dyskusji o treści i formie w sztuce, „Tekstualia” 2019, nr 2, s. 130-134.
Osterwa po wojnie albo Pięknosłużca w Polsce Ludowej, „Pamiętnik Teatralny” 2020, z. 2, s. 179-204.
Buty Małego, czyli eksperymentowanie Mrożkiem, [w:] Mrożek i nowoczesność, red. A. Winch, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Polska Kompania Teatralna, Warszawa 2021, s. 61-70.
„Rozpylacz młodej literatury” – fronty walki i współpracy warszawskiego Klubu Artystycznego S (1933–1936), „Tekstualia” 2021, nr 3, s. 117-126.
HASŁA LEKSYKOGRAFICZNE I ENCYKLOPEDYCZNE:
[Hasło:] Misterium (w literaturze polskiej), [w:] Encyklopedia katolicka, t. XII, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2008, s. 1271-1274.