The adressbook

dr Grzegorz Kondrasiuk

Stanowisko
adiunkt
Jednostki
KATEDRA WSPÓŁCZESNEJ LITERATURY I KULTURY POLSKIEJ
Adres e-mail
Wyświetl
Link do Bazy Wiedzy
Grzegorz Kondrasiuk
Konsultacje

Konsultacje w semestrze zimowym


NH UMCS, p. 231


wtorek 11.20-12.05


środa 11.20-12.05


konsultacje również poprzez Teams - proszę o kontakt poprzez czat Teams


   


O sobie

Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Współczesnej Literatury i Kultury Polskiej (Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny UMCS w Lublinie), teatrolog, dramaturg, krytyk teatralny. Sekretarz redakcji (2022-2024) i redaktor portalu e-teatr.pl i Raptularza e-teatru (Wydawca: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie), ekspert współpracujący z MKiDN, kurator w zespole ESK Lublin 2029 - RE:UNION.

Współautor książki Scena Lublin. Autor koncepcji i redaktor pierwszego w języku polskim naukowego opracowania na temat cyrku: Cyrk w świecie widowisk. Współredaktor serii Circusiana (Wydawnictwo Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie). Autor artykułów, esejów, recenzji, wywiadów opublikowanych m. in. w „Akcencie”, „Didaskaliach”, „Do Rzeczy”, „Gazecie Wyborczej – Lublin”, „Kontekstach”, „Kresach”, „Pamiętniku Teatralnym”, „Scenie”, „Teatrze”. Od 2021 stały felietonista miesięcznika „Teatr”.

Współorganizator międzynarodowych konferencji Nowy Cyrk i Sztuka w Przestrzeni Publicznej (2014), Taniec i awangarda w Europie Środkowo-Wschodniej (2017, w ramach otwarcia programu Niepodległa – obchodów setnej rocznicy odzyskania niepodległości), Cyrk: genealogie, imaginaria, translacje (2020, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie), The Animal on Stage: Cultural Performances (2021, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie).

Jako dramaturg współpracował m. in. ze Sceną Prapremier InVitro (Zły, wspólnie z Dariuszem Jeżem, reż. Łukasz Witt-Michałowski, 2009); Lubelskim Teatrem Tańca (Hello Kitty, chor. Wojciech Kaproń, 2012; Ostatnie solo R., chor. Ryszard Kalinowski, 2017), Teatrem Starym w Lublinie (Żywi i umarli, czyli Bandyci w Piekle - na podstawie melodramy fantastycznej Stanisława Krzesińskiego, reż. Joanna Lewicka, 2017), Teatrem Muzycznym w Lublinie (Kraina uśmiechu Franza Lehára, reż. Joanna Lewicka, 2019).

W latach 2008-2010 członek zespołu Lublin ESK 2016, w którym – pod kierownictwem Dragana Klaica – redagował wnioski aplikacyjne do konkursu o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 (Lublin ESK 2016 – Aplikacja, Lublin ESK 2016 – Aplikacja Finałowa). W latach 2023-2024 pracował w zespole kuratorskim i redaktorskim wniosków aplikacyjnych do konkursu o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029 - wygranym przez Miasto Lublin.

Współtwórca i do 2014 redaktor naczelny magazynu kulturalnego kulturaenter.pl wydawanego przez Warsztaty Kultury w Lublinie. W latach 2008-2014 (od momentu powstania Warsztatów Kultury) współtworzył program tej instytucji, pracując m.in. przy wielu edycjach lubelskiej Nocy Kultury, programie współpracy kulturalnej ze Wschodem (Kongres Kultury Partnerstwa Wschodniego, biennale Ukraiński Zriz i inne projekty ze środowiskiem lwowskim). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015). Przewodniczący Komisji Stypendialnej Prezydenta Miasta Lublina (2017-2020). Członek Polskiej Kompanii Teatralnej i Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.


Działalność naukowa

GRZEGORZ KONDRASIUK 

Dorobek (wybór):

MONOGRAFIE

1. Cyrk w świecie widowisk, red. Grzegorz Kondrasiuk, Lublin 2017.

2. Scena Lublin, Lublin 2017 (wspólnie z: Dominik Gac, Jarosław Cymerman).

3. Opis przedstawienia teatralnego jako problem teatrologiczny. Lektura spektakli Grzegorza Jarzyny i Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety Rzewuskiej, Zakład Teatrologii UMCS, Lublin 2008.

KRYTYKA TEATRALNA, PUBLICYSTYKA (2022-25):

  1. „Kilka nowych widoków” – „Teatr” 2025
  2. „Czechowicz odzyskany” – „Do Rzeczy” 2025
  3. „Teatr w okładce” – „Do Rzeczy” 2025
  4. „Powrotów nie będzie?” – „Teatr” 2024
  5. „PRASKIE SYNY i „Teatr, który się bardziej wtrąca” – Raptularz e-teatru 2024
  6. „Litera nienapisanego prawa” – „Do Rzeczy” 2024
  7. „Czarna maska burżuja” – „Do Rzeczy” 2024
  8. „Suche oczy. Komentarz do ostatnich premier” – „Teatr” 2024  
  9. „Fotel” – Raptularz e-teatru 2024
  10. „Faust wyjaśniony” – „Do Rzeczy” 2024
  11. „Spytaj milicjanta...” – „Teatr” 2024
  12. „Orwell i mięsożercy” – „Do Rzeczy” 2024
  13. „Deprawator” – „Do Rzeczy” 2024
  14. „Stanisław Herakliusz Lubomirski i pytanie o Arkadię” – „Do Rzeczy” 2024
  15. „Teatralna jesień 2024” – „Do Rzeczy” 2024
  16. „Kraj. Co obejrzeć latem? Atrakcyjne adresy teatralne” – „Do Rzeczy” 2024
  17. „Evergreen w Teatrze Komedia” – „Do Rzeczy” 2024
  18. „Wiersze nasze” – „Teatr” 2024
  19. „Sygnalistka w Nowym Teatrze” – „Do Rzeczy” 2024
  20. „Coetzee, Costello – fikcja i nadzieja” – Raptularz e-teatru 2024
  21. „Mrożek Anny Nasiłowskiej” – „Do Rzeczy” 2024
  22. „Ta niewiarygodna potrzeba” – „Teatr” 2024
  23. „Niepokój – czyli „Teatralny Dekalog” na Scenie lnVitro” – „Do Rzeczy” 2024
  24. „Teatralny „Dekalog” w Lublinie” – „Do Rzeczy” 2024
  25. „Pola walki”  – Raptularz e-teatru 2024
  26. „Odys x 3” – „Teatr” 2024
  27. „To” – przypomnienie Jerzego Grzegorzewskiego – „Do Rzeczy” 2024
  28. „Fakty i trauma” – „Do Rzeczy” 2024
  29. „Wojna, złudzenia, pobożne życzenia” – „Teatr” 2024
  30. „Mrożek nieobezwładniony” – „Do Rzeczy” 2024
  31. „Kolejny powrót Mrożka?” – „Do Rzeczy” 2024
  32. „Rafał Węgrzyniak” – „Teatr” 2024
  33. „Po przemocy” – Raptularz e-teatru 2023
  34. „Kochanowski przywrócony” – „Do Rzeczy” 2023
  35. „Na ślepym torze” – „Do Rzeczy” 2023
  36. „Antoni Libera od lat realizuje swój ambitny program translatorski, mierząc się z kanonicznymi autorami – „Do Rzeczy” 2023
  37. „Peter Grimes”: Święty Paweł i zwierciadło natury” – „Do Rzeczy” 2023
  38. „Mięsny sabat” – „Do Rzeczy” 2023
  39. „Chronos i kairos” – „Teatr” 2024
  40. „Nikt, o sobie” – „Teatr” 2024
  41. „Kolaps” – „Teatr” 2024
  42. „Powiększenie, przybliżenie” – Raptularz e-teatru 2023
  43. „Zgubione, znalezione w tłumaczeniu” – „Do Rzeczy” 2023
  44. „...i nie wracaj więcej” – „Do Rzeczy” 2023
  45. „Terapia dla wszystkich” – „Teatr” 2023
  46. „Terapia, bunt i psychotropy” – „Do Rzeczy” 2023
  47. „1989” – fajny mit” – „Do Rzeczy” 2023
  48. „Przed i po” – „Teatr” 2023
  49. „Bałucki, Kaczmarski, Klynstra” – „Do Rzeczy” 2023
  50. „Jakub Skrzywanek mówi, jak jest” – „Do Rzeczy” 2023
  51. „Kroplówka” – „Do Rzeczy” 2023
  52. „Niemy dźwięk duszy” – „Do Rzeczy” 2023
  53. „Wehikuł czasu, pokemony i ustawa o statusie artysty zawodowego” – „Teatr” 2023
  54. „Kilka śmierci i białoruska Atlantyda” – „Teatr” 2023
  55. „Transparentni” – „Teatr” 2023
  56. „Klątwa białego słonia, czyli Opera Lubelska” – „Teatr” 2023
  57. „Szczupłość miejsca” – „Teatr” 2023
  58. „Droga Rodowicza” – „Teatr” 2023
  59. „Strumienie. Kadysz” – „Teatr” 2023
  60. „List otwarty do Igi Dzieciuchowicz” – „Teatr” 2023
  61. „Kompleks Portnoya” – aktorski koncert” – „Do Rzeczy” 2023
  62. „Gajewskiego gra na cześć… gry” – „Do Rzeczy” 2023
  63. „Korepetycje z Brechta” – „Do Rzeczy” 2023
  64. „Oszukani oszuści” – „Do Rzeczy” 2023
  65. „Bez podsumowania” – „Do Rzeczy” 2023
  66. „Polski teatr terapii zbiorowych” – Raptularz e-teatru 2023
  67. „Vatzlav” w Teatrze Klasyki Polskiej” – „Do Rzeczy” 2023
  68. „Dekalog” w Narodowym, czyli decyzja repertuarowa” – „Do Rzeczy” 2022
  69. „Cyrkulacje dzisiejszego cyrku artystycznego” – „Do Rzeczy” 2022
  70. „Eschaton, w teatrze” – „Do Rzeczy” 2022
  71. „Fatalna reputacja” – „Do Rzeczy” 2022
  72. „Unieś, unieś, dokąd chcesz” – „Teatr” 2022
  73. „Lubelskiemu Teatrowi Staremu do sztambucha” – „Teatr” 2022
  74. „Dugin i spotkanie z Realnym” – „Teatr” 2022
  75. „Mitologie jeszcze raz” – „Teatr” 2022
  76. „Franciszek Piątkowski” – „Teatr” 2022
  77. „Koleżankom i kolegom z pracy” – „Teatr” 2022
  78. „Słowa i rzeczy, które się zestarzały po 24 lutego” – „Teatr” 2022
  79. „Wielkie oszustwo” – „Teatr” 2022
  80. „Z wolnością w tle” – „Teatr” 2022
  81. „Siedemset sześćdziesiąt cztery” – „Teatr” 2022
  82. „W mrowisku” – „Do Rzeczy” 2022
  83. „Białoruskie postapo w teatrze” – „Do Rzeczy” 2022
  84. „Pomiłość" spoza zestawu obowiązkowego” – „Do Rzeczy” 2022
  85. „Ankieta o krytyce. GRZEGORZ KONDRASIUK”  – Raptularz e-teatru 2022
  86. „Bestiariusz artystyczny” – „Do Rzeczy” 2022
  87. „To idzie młodość” – „Do Rzeczy” 2022
  88. „Ciepły, brutalny „Bezmatek” – „Do Rzeczy” 2022
  89. „Wolność, teatr, intonacja” – „Do Rzeczy” 2022
  90. „Kłopoty z Brittenem” – „Do Rzeczy” 2022
  91. „Teatr skeczów meczących Jędrzeja Piaskowskiego” – „Do Rzeczy” 2022
  92. „Rassija nasza – bolszynskoje błoto” – „Do Rzeczy” 2022
  93. „Jamci Go po chlebie poznał” – „Do Rzeczy” 2022
  94. „Zaginione w tłumaczeniu” – „Do Rzeczy” 2022
  95. „Białoruskie „Dziady” w rytmie wiecznego powrotu” – „Do Rzeczy” 2022
  96. „O kulturalnym samorządzie kilka myśli, co nie nowe” – Raptularz e-teatru 2022
  97. „Nie próbujmy go wygładzić” – „Do Rzeczy” 2022
  98. „A jednak, jednak istnieje tu i ówdzie zwykły teatr” – „Do Rzeczy” 2022
  99. „Przedsionek” – „Do Rzeczy” 2022

PUBLIKACJE (do 2022)

Krótka historia nowożytnego cyrku, w: Cyrk, katalog wystawy pod red. nauk. Katarzyny Szydłowskiej-Schiller, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2022.

[Hasła] akrobatyka, charakteryzacja/makijaż w tańcu, Grupa Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej, Konfrontacje Teatralne, kostium w tańcu, Kujawa Teresa, Litwa - rozwój tańca współczesnego, Lubelski Teatr Tańca, Łotwa - rozwój tańca współczesnego, Międzynarodowe Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych, Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca, nowy cyrk, Plisiecka Maja, rekwizyt, spektakl taneczny, Śląski Teatr Tańca, Ukraina, w: Słownik tańca współczesnego, red. Małgorzata Leyko, Joanna Szymajda przy współpracy Tomasza Ciesielskiego, Łódź 2022.

Ekoteatr po naturze, „Teatr” 2022, nr 5.

Lata chude, ale bardzo ciekawe, „Teatr” 2020, nr 4.

Gimnastyka, sport, akrobatyka cyrkowa – a taniec w międzywojennej Warszawie, w: Taniec w Warszawie – sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku, red. Marta Seredyńska, Warszawa 2019.

Socmodernizm i historia polskiego tańca. Rekonesans, „Studia Choreologica” 2019, vol. XX.

Konfrontacje, albo co jest w Polsce do zademonstrowania?, „Teatr” 2018, nr 12.

Niecała. Rena Targońska, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa" 2018, nr 1-2 (wspólnie z: Dominik Gac)

Wojciech Klimczyk, Wirus mobilizacji… [recenzja], „Pamiętnik Teatralny” 2018, z. 1-2.

O cyrku w świecie widowisk [wstęp], w: Cyrk w świecie widowisk, red. Grzegorz Kondrasiuk, Lublin 2017.

Cyrk – ciało – muzyka – performans, w: Ciało – muzyka – performans, red. Jacek Mikołajczyk, Maria Popczyk, Katowice 2017.

Taniec, Wschód, contemporary i znak zapytania, „Didaskalia“ nr 127, 2015.

Świadomość Terpsychory. Nowe spojrzenia na taniec współczesny, „Akcent" nr 3, 2015.

„Water on Mars”. Żonglując chaosem, „Didaskalia” nr 123, 2014.

Klucze i wytrychy. Muzyczność według Włodzimierza Staniewskiego; w: Muzyczność w dramacie i teatrze, red. Elżbieta Rzewuska, Jarosław Cymerman, Lublin 2013.

Publiczne instytucje kultury. Obszary nieciągłości; w: Po co nam centra kultury?, red. Grzegorz Kondrasiuk, Olga M. Marcinkiewicz, Bydgoszcz-Lublin-Gdańsk 2012. (http://issuu.com/labkultury/docs/po_co_nam_centra_kultury-issuu ).

ESK, wiedza kultury, instrumentalizacja; w: Kultura wiedzy, red. Piotr Celiński, Jan P. Hudzik, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.

Z ojca syn, „Dialog” nr 11, 2009.

Pożegnanie z esejem, „Scena” nr 4, 2007.

Kobiecość, teatr i znak zapytania, „Akcent” nr 4, 2007.

Bezsenność eseisty, „Akcent” nr 2, 2007.

Lubelskie teatralne bezrybie AD 2006, „Lublin. Kultura i społeczeństwo”, 1-2, 2007.

Żarliwość i analiza, „Akcent” nr 1, 2006.

Wybór miejsca. Przestrzeń gry i gra z przestrzenią w teatrze Włodzimierza Staniewskiego, w: Przestrzeń w dramacie, teatrze i sztukach plastycznych, red. Wojciech Baluch, Dominika Łarionow, Michał Lachman, Księgarnia Akademicka Kraków 2006.

 

OPRACOWANIA REDAKCYJNE

1. Circusiana 1 - Otwarcia, pod red. G. Kondrasiuka i S. Siedleckiej, Warszawa 2022.

2. J. Cymerman, D. Gac, G. Kondrasiuk, Scena Lublin, Lublin 2017.

3. Cyrk w świecie widowisk, red. Grzegorz Kondrasiuk, Lublin 2017.

4. 1317-2017. 700 lat Lublina. Wielki Jubileusz, [edycja 2], red. Grzegorz Kondrasiuk z zesp., Lublin 2017, ss. 252.

5. Po co nam centra kultury?, red. Grzegorz Kondrasiuk, Olga M. Marcinkiewicz, Bydgoszcz-Lublin-Gdańsk, 2012. (http://issuu.com/labkultury/docs/po_co_nam_centra_kultury-issuu )

6. „Kultura Enter” – Almanach. Koncepty miejskie 2008-2012; red. Grzegorz Kondrasiuk, Marcin Skrzypek, Jarosław Cymerman, Katarzyna Hołda, Paweł Laufer, Lublin 2012.

7. Lublin - Europejska Stolica Kultury 2016. Aplikacja finałowa, red. Grzegorz Kondrasiuk, Michał Miłosz Zieliński, Urząd Miasta Lublin, Lublin 2011; 

8. Lublin - Europejska Stolica Kultury 2016. Aplikacja, red. Grzegorz Kondrasiuk, Marcin Skrzypek, Amy Brouillette, Urząd Miasta Lublin, Lublin 2010.

9. Jan Świdziński, Konteksty, Galeria Labirynt, Lublin 2010.

10. Ukraiński przekrój: sztuka współczesna Ukrainy – Ukraïn'skij zriz: sučasne mistectvo Ukraïni, wstęp Volodimir Kaufman; red. Lìda Savčenko-Duda, Grzegorz Kondrasiuk, przekład Ûrko Izdrik, et al, Lwów-Lublin 2010.

WSPÓŁPRACA DRAMATURGICZNA.

1. „Zły”, Dariusz Jeż, Grzegorz Kondrasiuk, reż. Łukasz Witt-Michałowski, Scena Prapremier InVitro - Teatr Centralny, 2009, „Malo”, Dariusz Jez y Grzegorz Kondrasiuk, reż. Lilianne Lugo, Havana 2013.

2. „All inclusive”, Grzegorz Kondrasiuk, Arkadiusz Ziętek, spektakl w ramach projektu „Dramatyczne zmiany klimatu”. Lublin - Praga - Berlin, 2011.

3. „Hello Kitty”, Lubelski Teatr Tańca. Choreografia Wojciech Kaproń, dramaturgia Grzegorz Kondrasiuk,  Centrum Kultury w Lublinie 2012.

4. „Ostatnie solo R.”, Lubelski Teatr Tańca. Koncepcja, choreografia, wykonanie: Ryszard Kalinowski; Współpraca dramaturgiczna: Grzegorz Kondrasiuk. Na motywach „Ostatniej taśmy” S. Becketta i spektaklu „DC 5861494” w choreografii Hanny Strzemieckiej (2000), Centrum Kultury w Lublinie 2017.

5. „Żywi i umarli, czyli Bandyci w Piekle - na podstawie melodramy fantastycznej Stanisława Krzesińskiego", Reżyseria: Joanna Lewicka; Dramaturgia: Jarosław Cymerman, Grzegorz Kondrasiuk. Teatr Stary w Lublinie - Fundacja Teatricon, Lublin 2017.

6. „Kraina uśmiechu” , libretto: Ludwig Herzer, Fritz Lohner, muzyka: Franz Lehar, reżyseria: Joanna Lewicka, kierownictwo muzyczne: Przemysław Fiugajski, opieka literacka: Grzegorz Kondrasiuk. Teatr Muzyczny w Lublinie 2019.



Attachments