This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Konsultacje w semestrze zimowym
wtorek, 10.30-11.30 - stacjonarnie
środa 8.30-9.30 - zdalnie (MS Teams)
Dom Studenta "Kronos"
ul. Sowińskiego 17 (II piętro)
pokój 236
tel. 81 525 10 81, w. 139
Chętnych do skorzystania z konsultacji proszę o uprzedni kontakt mailowy, najpóźniej w dniu poprzedzającym konsultacje.
Mozliwe jest umówienie się na inne niż wyżej podane terminy, w formie stacjonarnej lub online.
MS Teams, kod zespołu: c5fcuuy
Specjalizacja i zainteresowania naukowe
prozodia mowy
emisja i terapia głosu
technika i estetyka mówienia
logorytmika
wykorzystanie muzyki w stymulacji rozwoju mowy i terapii jej zaburzeń
Tematyka prowadznych seminariów dyplomowych
Pełnione aktualnie funkcje
Członkini zespołu programowego kierunku logopedia z audiologią
Nagrody i wyróżnienia
Brązowy Kkrzyż Zasługi nadany przez Prezydenta RP (2013)
Nagroda III stopnia Rektora Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej (2013)
Medal Komisji Edukacji Narodowej (2016)
Nagroda Homo Didacticus (semestr zomowy 2021/22), (semestr zimowy 2023/24)
Medal Srebrny za Długoletnią Służbę (2023)
Członkostwo w towarzystwach naukowych
Zespół Rozwoju i Zaburzeń Mowy RJP przy Prezydium PAN
Polskie Towarzystwo Logopedyczne
Polskie Towarzystwo Rehabilitacji Głosu
Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego
Publikacje
https://orcid.org/0000-0002-7728-6102
https://pbn.nauka.gov.pl/core/#/profile/public/5e7092f5878c28a04739ff80
https://www.researchgate.net/profile/Marta-Wysocka
Monografie:
Wysocka M.,Prozodia mowy w percepcji dzieci, seria: Komunikacja językowa i jej zaburzenia t. 27, red. nauk. S. Grabias, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.
Wysocka M., Kamińska B., Milewski S. (red.), 2020, Prozodia - przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, seria: Logopedia XXI wieku, Harmonia Universalis i Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Artykuły i rozdziały:
Wysocka M., 2004,Ćwiczenia muzyczno-ruchowe w terapii dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, Biuletyn Logopedyczny 1 (13), 17-22.
Wysocka M., 2007, Percepcja struktur prozodycznych i muzycznych w aspekcie rozwojowym, [w:] Język. Interakcja. Zaburzenia mowy. Metodologia badań, red. T. Woźniak, A. Domagała, seria: Mowa. Teoria – Praktyka. Tom 2/2007, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 324 - 351.
Wysocka M., Skoczylas. A., Szkiełkowska A., Mularzuk M., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń głosu, Logopedia 37, 243 - 254.
Wysocka. M.,Ćwiczenia logorytmiczne w terapii logopedycznej dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, Terapia przez Sztukę 1 (01) 2009, s. 25-29.
Wysocka M., 2011/2012, Ocena percepcji prozodii mowy, Logopedia 39/40, 229-240.
Wysocka M., 2012, Zaburzenia percepcji muzyki a odbiór prozodii mowy, Logopedia 41, 121-131.
Wysocka M., 2012, Percepcja prozodii mowy i muzyki na przykładzie badań dzieci pięcio-siedmioletnich, w: Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk, 184 - 192.
Wysocka M., 2012, Zaburzenia prozodii mowy, w: Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, Z. M. Kurkowski, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 165 - 184.
Wysocka M., 2013, Rozwój kompetencji prozodycznej, [w:] Język – Człowiek – Społeczeństwo, red. J. Panasiuk, T. Woźniak, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 861-874.
Wysocka M., 2013, Metody terapii czynnościowych zaburzeń głosu, Logopedia 42, 193 - 202.
Wysocka M., 2015, Opis struktur intonacyjnych, [w:] Metodologia badań logopedycznych. Z perspektywy teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk, 144 - 152.
Wysocka M., 2014/2015, Czynniki wspomagające rozwój prozodyczny dziecka, Logopedia 43/44, 121-133.
Walencik-Topiłko A, Wysocka M., 2015, Logorytmika w terapii surdologopedycznej, [w:] Surdologopedia. Teoria i praktyka, red. E. Muzyka-Furtak, Harmonia Universalis, Gdańsk, 343- 353.
Wysocka M., 2015, Przyczyny i objawy zaburzeń prozodii mowy, w: Sens i brzmienie, Prace Językoznawcze Instytutu Filologii Polskiej UKSW, t. VII, red. M. Danielewiczowa, J. Bilińska, K. Doboszyńska-Markiewicz, J. Zaucha, Wydawnictwo UKSW, Warszawa, 185-194.
Wysocka M., 2015, Narzędzia badawcze do oceny prozodii mowy, Nowa Audiofonologia 4(4), 20-27.
Wysocka M., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 603-623.
Wysocka M., 2016, Prozodia mowy - problemy opisu, w: Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk, 213-231.
Wysocka M., 2016, Programy terapeutyczne usprawniające percepcję i realizację prozodii - przegląd literatury, Nowa Audiofonologia 5(2), 47-52.
Wysocka M., Mackiewicz L., 2016, Percepcja intonacji u dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, Logopedia 45, 73-89.
Wysocka M., Mackiewicz L., 2017, Muzyka i intonacja w percepcji dzieci korzystających z aparatów słuchowych, Logopedia 46, 139-154.
Wysocka M., Mackiewicz L., 2017, Odbiór emocji wyrażonych w prozodii u dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, Logopedia Silesiana 6, 89-103.
Wysocka M., Kwaterkiewicz M., 2018, Program terapeutyczny usprawniający percepcję prozodii mowy, Logopedia 47(1), 247-266.
Wysocka M., Kwaterkiewicz M., 2018, Program terapeutyczny usprawniający ekspresję prozodii mowy, Logopedia 47(2), 325-344.
Wysocka M., 2018, Logorytmika, w: Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 651-670.
Wysocka M., 2018, Usprawnianie realizacji prozodii – przegląd metod i programów terapeutycznych, w: Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 627-647.
Wysocka M., 2019, Możliwości zastosowania muzyki w terapii logopedycznej. Przegląd badań, Logopedia 48(1), 215-230.
Wysocka M., 2020, Prozodia emocjonalna w percepcji dorosłych osób z uszkodzonym narządem słuchu – badania wstępne, Logopedia, 49(1), 153-166.
Wysocka M., 2020, Wpływ uszkodzenia narządu słuchu na odbiór prozodii mowy, w: Prozodia – przyswajanie, badanie, terapia, red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski , Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 332-348.
Wysocka M., 2020, Usprawnianie odbioru i ekspresji prozodii – programy terapeutyczne, w: Prozodia – przyswajanie, badanie, terapia, red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski , Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 456-477.
Karpiński M., Podlipniak P., Wysocka M., 2020, Prozodia mowy a muzyka, w: Prozodia – przyswajanie, badanie, terapia, red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski , Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 102-122.
Wysocka M. 2020, Odbiór struktur intonacyjnych i akcentu frazowego przez dzieci z prelingwalnym uszkodzeniem narządu słuchu, w: Osoba z uszkodzeniem słuchu a współczesne tendencje w edukacji, „Nie głos, ale słowo…7.” R. Kołodziejczyk, A. Borowicz, E. Domagała-Zyśk (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin, 121-135.
Wysocka M., 2021, Zastosowanie piosenki we wspomaganiu rozwoju sprawności językowych, komunikacyjnych i poznawczych dziecka, Logopedia, 50 (1), 143-156.
Wysocka M., 2021, Rozwój sprawności prozodycznych, w: Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, t. 1, A. Domaga, U. Mirecka (red.), Harmonia Universalis, Gdańsk, 122-140.
Wysocka M., 2022, Percepcja rytmu w muzyce i mowie, Logopedia, 51 (2), 211-228.
Wysocka M., 2023, Akcent wyrazowy w percepcji dorosłych użytkowniczek języka polskiego, Logopedia, 52, (1), 207-225.
Wysocka M., 2023, Ocena prozodii mowy u pacjentów z dysfonią, Logopaedica Lodziensia, 8, s. 187-199.