This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Konsultacje w roku akademickim 2024/2025 - semestr zimowy
Stacjonarnie- Instytut Pedagogiki ul. Głęboka 43 pokój 3.17;
środa godz. 13.00-14.00
w formie zdalnej, z wykorzystaniem Wirtualnego Kampusu UMCS:https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=16305 poniedziałek godz.8.00-9.00.
W przypadku konsultacji zdalnych proszę o wcześniejsze zgłoszenie tej informacji drogą mailową (mail: danuta.wosik-kawala@mail.umcs.pl)
Prowadzę zajęcia dydaktyczne m.in z przedmiotów:
Teoria wychowania
Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Formy opieki zastępczej
Podstawy diagnozy pedagogicznej
Diagnoza pedagogiczna
Wspomaganie dzieci w rozwoju emocjonalnym i społecznym
Emisja głosu
Seminarium magisterskie
Seminarium dyplomowe
Seminarium doktorskie
ul. Głęboka 43, p.3.17 Lublin
Tematyka badawcza:
Doktoranci
1) dr Małgorzata Majerek Skuteczność warsztatu edukacyjnego w rozwijaniu kompetencji społecznych młodzieży w ramach lekcji wychowania fizycznego (obrona15.01.2020).
2) dr Joanna Kata Psychospołeczne korelaty poczucia jakości życia wychowanków instytucjonalnych form pieczy zastępczej(obrona 28.11.2022).
3) mgr Oktawia Zalewska Wybrane zasoby osobiste a poczucie sensu życia wychowanków pieczy zastępczej stojących u progu usamodzielnienia (obrona 14.11.2024)
4) mgr Wiktoria Krakowiak Skuteczność warsztatu edukacyjnego ,,SPEAK” w rozwijaniu kompetencji społecznych dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych
Opiekun Koła Naukowego Pedagogów Opiekuńczych(https://www.umcs.pl/pl/kolo-naukowe-pedagogow-opiekunczych,12788.htm)
https://www.umcs.pl/pl/studenckie-kola-naukowe,9948,kolo-naukowe-pedagogow-opiekunczych-umcs,114000.chtm#page-1
ORCID: 0000-0003-2846-7203
Nagrody i wyróżnienia
Medal Komisji Edukacji Narodowej
Medal Srebrny za długoletnią służbę
Monografie autorskie
Monografie wieloautorskie
Książki pod redakcją
Artykuły:
1. Wosik-Kawala D. Dziecko autystyczne w rodzinie, „Opieka-Wychowanie-Terapia" 1999, nr 1, 15 - 18.
2. Wosik-Kawala D. Teatroterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1999, nr 10,38-40.
3. Wosik-Kawala D. Przygotowanie do pracy zawodowej studentów pedagogiki opiekuńczej a wymagania stawiane im przez przyszłych pracodawców, [w:] Ochmański M. (red.)Możliwości i bariery reform edukacyjnych na poziomie wyższym, UMCS, Lublin 1999, 221-228.
4. Wosik-Kawala D., Lewandowska-Kidoń T. Działalność edukacyjna wybranych stowarzyszeń i fundacji kobiecych w Polsce "Rocznik Andragogiczny 1997/98", 212-218.Ten sam artykuł został opublikowany również w: "Edukacja Dorosłych" 1998, nr 4, 41-48.
5. Wosik-Kawala D., Lewandowska-Kidoń T. Poczucie godności wychowanków, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2000, nr 2, 10 - 12.
6. Wosik-Kawala D., Lewandowska-Kidoń T. Edukacja ekonomiczna stowarzyszeń i fundacji kobiecych w Polsce, [w:] Saran J (red.): Edukacja dorosłych teoria i praktyka w okresie przemian, UMCS, Lublin 2000, 149 -155.
7. Wosik–Kawala D. Rozwijanie samooceny dziecka, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2002, nr 3, 31-34.
8. Wosik–Kawala D. Zastępcze środowiska rodzinne. [w:] B. Wojciechowska–Charlak (red.) Środowiska opiekuńczo–wychowawcze, Wyd. WŚ, Kielce 2002, 51–80.
9. Wosik–Kawala D. Pogotowie opiekuńcze. [w:] B. Wojciechowska–Charlak (red.) Środowiska opiekuńczo – wychowawcze, Wyd. WŚ, Kielce 2002, 108–119.
10. Wosik–Kawala D. Po lekcjach do pracy – rzecz o pracujących dzieciach [w:] Cz. Kępski (red.) Opieka i wychowanie w rodzinie, UMCS, Lublin 2003, 156–163.
11Wosik–Kawala D. Samoocena dzieci i młodzieży [w:] B. Wojciechowska–Charlak (red.) Praca opiekuńczo-wychowawcza, Wyd. WŚ Kielce 2003, 23–51.
12.Wosik–Kawala D., Lewandowska–Kidoń T. Wartości uznawane przez wychowanków placówek opiekuńczo– wychowawczych [w:] B. Wojciechowska–Charlak (red.): Praca opiekuńczo–wychowawcza, Wyd. WŚ Kielce 2003, 53–65.
13.Wosik–Kawala D. Twórczość w pracy opiekuńczo - wychowawczej [w:] B. Wojciechowska–Charlak (red.) Praca opiekuńczo–wychowawcza, Wyd. Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2003, 107– 122.
14. Wosik–Kawala D. Stosunek społeczeństwa do rodzin z dzieckiem autystycznym [w:] Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (red.)Intergracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, UMCS, Lublin 2003, 95-101.
15.Wosik-Kawala D., Obraz siebie młodzieży upośledzonej umysłowo [w:]Z. Palak, A. Lewicka, A. Bujnowska (red.) Jakość życia a niepełnosprawność – konteksty psychopedagogiczne, UMCS Lublin 2006, 201-213.
16.Wosik-Kawala D., Nauczyciel kompetentny – postulat czy rzeczywistość [w:] Z. Bartkowicz, M. Kowaluk, M. Samujło, Nauczyciel kompetentny. Teraźniejszość i przyszłość, UMCS Lublin 2007,87-98.
17.Wosik-Kawala D., Przygotowanie przyszłych pedagogów do stosowania pedagogiki zabawy w pracy dziećmi i młodzieżą [w:] D. Herciuk, R. Kucha (red.) Pedagogiczna oświata na Ukrainie i w Polsce: realia i perspektywy, Lwów 2008, 313-320.
18.Wosik-Kawala D., Sarzyńska E., Możliwości i bariery wykorzystania forum dyskusyjnego w kształceniu osób dorosłych [w:] Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych, Zeszyty naukowe 8 t. 2, Kielce 2008, 33-43.
19.Wosik-Kawala D., Rola samooceny w zapobieganiu patologiom życia społecznego - kontekst psychopedagogicznego przygotowania studentów [w:] Lubelski Rocznik Pedagogiczny XXVII, UMCS Lublin 2008, 75-80.
20.Wosik-Kawala D., Grabowski T., Działalność resocjalizacyjna Oddziału Zewnętrznego Aresztu Śledczego w Radomiu [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński Skuteczna resocjalizacja doświadczenia i propozycje, UMCS Lublin 2008,105-116.
21.Wosik-Kawala D., Zachowania twórcze młodzieży gimnazjalnej [w:] S. Popek, A. Winiarz (red.) Nauczyciel, zawód, powołanie, pasja, UMCS Lublin 2009, 228-237;
22.Wosik-Kawala D., Sarzyńska E., Optymizm nauczycieli a przejawiane przez nich strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych [w:] A. Grabowiec, J. Bogucki, A. Bochniarz (red.) Zdrowa szkoła Zdrowy uczeń. Edukacja wobec współczesnych zagrożeń zdrowia, NeuroCentrum Lublin 2008, s.223-231.
23.Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T., Motywowanie uczniów do nauki – wskazówki dla nauczyciela.// Motivating students to learning – advice for teachers [w:] R. Brazis (red.) Studium Vilnense A, vol. 6, 2009, 69-72.
24.Wosik-Kawala D., Sarzyńska E., Kompetencje komunikacyjne nauczycieli podejmujących kształcenie w formie e-learning [w:] D. Wosik-Kawala, E. Sarzyńska, W. Maliszewski, M. Fiodor (red.) Komunikacja i edukacja – ku synergiczności porozumienia się, Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń 2009, 47-57.
25.Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T., Obraz nauczyciela w teorii i praktyce szkolnej [w:] K. Czerwiński, M. Fiedor, J. Kubiczka (red.) Komunikowanie społeczne w edukacji. Zagrożenia podmiotowe i psychospołeczne, Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń 2010, s. 94-112.
26.Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D., Stres w pracy nauczyciela szkoły podstawowej [w:] A. Buczak, I. Łukasik, A. Witek (red.) Edukacja wobec zagrożeń zdrowia. Zdrowa szkoła – zdrowy uczeń. Między teorią a praktyką, Wyd. NeuroCentrum Lublin 2010, 223-238.
27.Wosik-Kawala D., Czerniak E., Grymuza A., Kołodziej A., Rodzina zastępcza, [w:] D. Wosik-Kawala(red.) Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze, UMCS Lublin 2011, 99-128.
28.Wosik-Kawala D., Ksiądz M., Bury B., Styk B., Rodzina adopcyjna [w:] D. Wosik-Kawala(red.) Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze, UMCS Lublin 2011, 129-159.
29.Parcheta A., Ogrodnik A., Wosik-Kawala D., Rodzinne domy dziecka [w:] D. Wosik-Kawala (red.) Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze, UMCS Lublin 2011,161-177.
30.Wosik-Kawala D., Socha-Szymańska R., Derylak B., Placówka interwencyjna – pogotowie opiekuńcze [w:] D. Wosik-Kawala(red.) Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze, UMCS Lublin 2011, s. 179-216.
31.Dylik A., Klukow J., Wosik-Kawala D., Placówka socjalizacyjna – dom dziecka [w:] D.Wosik-Kawala(red.) Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. UMCS Lublin 2011, s. 227-244.
32.Leziak J., Czepczyński W., Wosik-Kawala D., Wioski dziecięce w Polsce [w:] D. Wosik-Kawala (red.) Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze, UMCS Lublin 2011, s. 245-274.
33.Wosik-Kawala D., Inteligencja emocjonalna w edukacyjnej perspektywie. Nowe znaczenia i tendencje [w:] M. Valihorová, Lada Kaliská (Ed.) ZDRAVÁ ŠKOLA Banská Bystrica 2010, ISBN 978-80-557-0111-0, s. 464-478, ss.678.
34.Wosik-Kawala D. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej uczniów [w:] D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela Impuls, Kraków 2011, s. 119-141.
35.Wosik-Kawala D., Teatroterapia i techniki parateatralne w pracy z dziećmi i młodzieżą [w:] D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela Impuls, Kraków 2011, s. 177-192.
36.Wosik-Kawala D., Wulgaryzmy jako swoisty rodzaj komunikacji – perspektywa ucznia, [w:] J. Podgórecki, A. Dąbrowska, K. Czerwiński (red.) Bezpieczeństwo w perspektywie komunikowania społecznego i jego edukacyjne uwarunkowania, Wyd. A. Marszałek Toruń 2011; 218-236.
37.Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D., Piech A., Doskonalenie zawodowe nauczycieli w ramach studiów podyplomowych [w:] Edukacja Ustawiczna Dorosłych nr 1, 2011;89-94.
38.Wosik-Kawala D., Wartości preferowane przez uczniów a wartości preferowane przez ich nauczycieli, [w:] A. Cudowska, (red.) Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej Trans Humana Wyd. Uniwersyteckie Białystok 2011, ISBN 9788361209546, s.407-417.
39.Wosik-Kawala D., Grabowiec A., Developing psychosocial skills of pupils as an objective of a modern school, [w:] Žiak v kontexte psychológie a pedagogiky, Kolekiv autorov, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, Katedra Psychológie 2011, s. 495-507.
40.Grabowiec A., Wosik-Kawala D., Violence among students the challenge for modern school,[w:] Žiak v kontexte psychológie a pedagogiky, Kolekiv autorov, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, Katedra Psychológie 2011, s. 58 – 70 ISBN 978-80-557-0239-1
41.Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. Znaczenie wartości w wychowaniu [w:] J. Kirenko, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (red.) Wychowanie wobec wyzwań współczesności, UMCS, Lublin 2011, s. 29-46.
42.Piech A., Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. Droga do osiągnięcia sukcesu zawodowego - praca, kariera i rozwój zawodowy człowieka dorosłego Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2011 nr 2, s. 60-65.
43.Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T., Obraz wychowawcy w percepcji wychowanków domu dziecka, Problemy Opiekuńczo Wychowawcze 2012, nr 3, s. 41-45.
44.Wosik-Kawala D., Grabowiec A., Szkoła miejscem kształtowania kompetencji społecznych – postulaty a rzeczywistość [w:] K. Czerwiński, A. Knocińska, M. Okrasa (red.), Szkoła, komunikacja i edukacja. Komunikowanie w różnorodnych relacjach interpersonalnych, Wyd. A. Marszałek Toruń 2012 s. 38-62.
45.Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole w świetle doświadczeń i opinii studentów pedagogiki [w:] J. Kirenko, T. Zubrzycka-Maciąg, D. Wosik-Kawala (red.) Wychowawcza rola szkoły, UMCS Lublin 2012, s.39-58.
46.Wosik-Kawala D., Teacher’s Emotional Competence in the context of education interactions, [w:] Romuald Brazis (red.) Studium Vilnense A, vol. 9, 2012, s.92-95.
47.Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T., Piech A. Postulaty nauczycieli w kontekście potrzeb wychowawczych w pracy z uczniem, Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2012 nr 2, s.92-98.
48.Sarzyńska E., Wosik-Kawala D., Successful teaching career [w:] R. Bera, A. Dudak, K. Klimkowska (red.) Pedagogical education in the context of the Job market requirements, Impuls Kraków 2012, s. 119-137.ISBN 978-83-7850-070-4
49.Wosik-Kawala D., Gotowość do zachowań asertywnych a radzenie sobie ze stresem uczniów szkół ponadgimnazjalnych [w:] Aktualni otazky pedagogiky, psychologie a vychovneho poradenstvi VIII, Univerzita Palackeho v Olomouci, Olomouc 2012, s. 51-66;
50.Wosik-Kawala D., Grabowiec A., Techniki projekcyjne w pracy pedagoga [w:] V. Korim, R. Uździcki (red.) Szkoła w perspektywie jej realnych przeobrażeń, Zarządzanie-Kompetencje-Kreatywność, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2013; 176-186.
51.Wosik-Kawala D., Emotional self-awareness in high school students [w:] R. Brazis (red.) Studium Vilnense A, vol. 10, Vilnius 2013, 62-66.
52.Wosik-Kawala D., Emotional intelligence versus self-esteem of high school students - pedagogical implications [w:] A. Dudak, A. Kanios, O. Karpenko Challenges of contemporary education – theoretical and empirical context, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, Drohobych 2014, 145-158.
53.Korczyński M., Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T., Stres zawodowy nauczycieli i możliwości jego przezwyciężania (w:) J. Ślusarski (red.) Humanistyczne (pozatechniczne) konteksty przygotowania zawodowego do pracy w warunkach trudnych i niebezpiecznych, Wyd. WSOSP Dęblin 2014, s. 177-201.
54.Wosik-Kawala D., Majerek M., Wartość przyjaźni w opinii młodzieży, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2015, nr 1, 38-45.
55.Sarzyńska-Mazurek E., Wosik-Kawala D., Nie(dostatki) zasadniczej szkoły zawodowej Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2015 nr 1, s.45-57.
56.Wosik-Kawala D., Wizerunek ciała młodzieży o zaniżonej samoocenie STUDIA Z TEORII WYCHOWANIA TOM V: 2014 NR 2 (9),125-145.
57.Wosik-Kawala D., Kompetencje emocjonalne jako przesłanka ku racjonalności w konfliktach szkolnych (w:) M. Okrasa, W. J. Maliszewski, M. Fiedor Komunikowanie się w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Nowe trendy i obszary, Wyd. A. Marszałek Toruń 2015;101- 111.
58. Wosik-Kawala D., Sarzyńska-Mazurek E., Wartość pracy w percepcji uczniów szkół ponadgimnazjalnych (w:) Horyzonty Wychowania 2015, Vol.14, No.30, s.167-184.
59.Wosik-Kawala D., Grabowiec A., BochniarzA., Samoocena dzieci z rodzin niepełnych (w:) K. Gąsior, T. Sakowicz (red.) Sprawiedliwość i miłość w rodzinie zagubiona i odnaleziona Tom II, Kielce 2015, s.343-353.
60.Wosik-Kawala D.,Dziecko wychowywane w rodzinie zastępczej „Wychowanie w Rodzinie” t. XI (1/2015);271-288
61.Wosik-Kawala D., Self-esteem and communication activity of secondary school students (w:) Людиноэнавчі Студії, Серія „Пебагогіка”, Винуск 3/35, 2016; 52-63.
62.Wosik-Kawala D., Wychowanie ku wartościom w edukacji szkolnej, Studium Vilnense A (ISSN 1648-7907), vol. 13, 2016, 194-197.
63. Sarzyńska-Mazurek E., Wosik-Kawala D., Postrzeganie pracy przez pracowników wykonujących zawody trudne i niebezpieczne a radzenie sobie przez nich ze stresem Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J Vol 29, No 4 (2016), 103-114.
64.Wosik-Kawala D., Postrzeganie dziadków przez młodzież szkół ponadgimnazjalnych, Wychowanie w Rodzinie tom XV 1/2017.
65.Wosik-Kawala D., Życie wartościowe w opinii uczniów kończących naukę w gimnazjum (w:) K. Czykiera, T. Sosnowski, T. Bajkowski (red.) Wartości - Edukacja - Przemiany. Inspiracje dla teorii i praktyki społecznej, Białystok, 2017, 63-73.
66. Wosik-Kawala D., Meandry aksjologiczne -recenzja monografii autorstwa Grzegorza Żuka Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Studia z Teorii Wychowania, t 8, Nr 3 (20)/2017, 149-155.
67.Wosik-Kawala D., Uwarunkowania skuteczności wychowania – implikacje pedagogiczne, Studium Vilnense A (ISSN 1648-7907), vol. 15, 2018, s.38-42
68. Wosik-Kawala D., Uwarunkowania skuteczności wychowania w środowisku szkolnym, Annales UMCS Lublin, Vol. XXXI, 3, 2018, s. 9-21.
69.Wosik-Kawala D., Uwarunkowania poczucia szczęścia małżeńskiego w opinii kobiet i mężczyzn, Wychowanie w Rodzinie t. XVIII, 2, 2018, 243-259.
70.Wosik-Kawala D., Postawy młodzieży szkół średnich wobec osób starszych, Edukacja-Technika-Informatyka, nr 3(29) 2019, 52-57.
71.Wosik-Kawala D., Szkoła miejscem (nie)bezpiecznym - perspektywa ucznia, Annales Universitatis Marie Curie-Skłodowska Lublin-Polonia,VOL. XXXII, No 3, 2019, 83-96.
72.Wosik-Kawala D., Sarzyńska-Mazurek E., Obraz pracy w opinii młodzieży szkół średnich, Annales Universitatis Marie Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, Vol. XXXII, No 4, 2019, 285-305.
73.Wosik-Kawala D. Samoocena młodzieży stojącej u progu dalszego kształcenia lub tranzycji na rynek pracy – na przykładzie uczniów lubelskich szkół ponadpodstawowych Lubelski Rocznik Pedagogiczny T. XXXIX, z. 2 (2020), 243-257.
74.Sarzyńska-Mazurek E., Wosik-Kawala D.(2021). Próba typologii osób przygotowujących się do pracy w zawodach pomocowych – na podstawie ich zasobów osobistych (w:) M. Piorunek, J. Nawój-Połoczańska, A.Skowrońska-Pućka(red.) Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne. Wyd. Naukowe UAM,Poznań 2021,309-336.
75.Wosik-Kawala D. (2021). Pedagogical function of Polish school during the COVID-19 pandemic - teachers' problems and students' expectations. W: T. Kutluca, M. N. Cizreliogullari (ed.) International Eurasian Conference on Educational&Social Studies, Cyprus Science University, Antalya, p. 384-389. https://www.eclss.org. e-ISBN 978-605-71031-2-3
76.Wosik-Kawala D. (2022). Kwestionariusz Postawy Młodzieży Wobec Osób Starszych (PMWOS) – właściwości psychometryczne narzędzia. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 607 (2): 64-78. DOI: 10.5604/01.3001.0015.7748
77. Wosik-Kawala D. (2022). Model nauczyciela-wychowawcy w opinii studentów kierunków nauczycielskich stojących u progu tranzycji na rynek pracy. W: QUO VADIS WYCHOWANIE. Wybrane problemy (red.) D. Wosik-Kawala. Lublin UMCS, s. 75-87.
78.Wosik-Kawala D., Sarzyńska-Mazurek E. (2022). Losses and gains among adult Poles during the COVID-19 pandemic JOURNAL OF MODERN SCIENCE TOM 2/49/2022 p. 215-232 doi.org/10.13166/jms/155804
79.Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D. (2022). Wychowanie w ujęciu Profesora Mieczysława Łobockiego oraz kierunki zainteresowań badawczych pracowników Katedry Teorii Wychowania UMCS – Jubileusz pięćdziesięciolecia. Lubelski Rocznik Pedagogiczny T. XLI, z. 3, s. 179-194. DOI: 10.17951/lrp.2022.41.3.179-194
80.Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (2022).Myśl pedagogiczna Profesora Mieczysława Łobockiego (1929–2012) – lubelskiego pedagoga, teoretyka wychowania i humanisty. Biografistyka Pedagogiczna nr 1, s. 149-171.DOI: 10.36578/bp.2022.07.14
81. Wosik-Kawala D., Korczyński M. (2023). Empatia przyszłych nauczycieli a ich wrażliwość międzykulturowa. Edukacja Międzykulturowa 2(21), s. 133- 146doi.org/10.15804/em.2023.02.09
82.Wosik-Kawala D., Sarzyńska-Mazurek E., Bevz H. (2024). POCZUCIE SAMOSKUTECZNOŚCI I SATYSFAKCJI Z ŻYCIA MŁODYCH UKRAIŃCÓW W CZASIE WOJNY Вісник післядипломної освіти. Вип. 27(56) Серія «Соціальні та поведінкові науки»; Серія «Управління та адміністрування» (психол. 053, екон. 051, держ. управ. 281) (Категорія «Б»)doi.org/10.58442/2522‐9931‐2024‐27(56).
83.Wosik-Kawala D., Sarzyńska-Mazurek E., Korczyński M. Bevz H. (2024). Ukrainian adaptation of Chen and Starosta’s Intercultural Sensitivity Scale. Edukacja Międzykulturowa 4(27), p. 114- 126; DOI: 10.15804/em.2024.04.08