This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Semestr zimowy 2024/2025
Zapraszam na konsultacje stacjonarne w czwartki, w godz. 15.00-16.00 (Instytut Psychologii UMCS, pok. B4.31), natomiast na konsultacje zdalne w poniedziałki, w godz. 12.00-13.00.
Konsultacje zdalne realiozwane są w formie wideokonferencji, na Wirtualnym Kampusie. Link do konsultacji zdalnych: https://kampus.umcs.pl/mod/bigbluebuttonbn/view.php?id=160837. Proszę o wcześniejsze zgłoszenie mailem uczestnictwa w konsultacjach zdalnych.
Zainteresowania naukowe
Publikacje
MONOGRAFIE:
Zarzycka, B., Tychmanowicz, A. (2015). Wiara i siła. Religijność w procesach koherencji. Lublin: UMCS.
Kuśpit, M., Tychmanowicz, A., Zdybel, J. (red.), (2015). Twórczość, kreatywność, innowacyjność. Wybrane zagadnienia. Lublin: UMCS.
Rydz, E., Tychmanowicz, A. (2019). Religijność seniorów. Uwarunkowania i funkcje. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
ARTYKUŁY NAUKOWE:
Ignaciuk, A. (2001). Alkohol a wczesna inicjacja seksualna. Problemy Alkoholizmu, 3, 5-6.
Ignaciuk, A. (2002). Preferencje wartości u młodzieży. Zdrowie Publiczne, 112(Supl.1),78-80.
Olszewska, A., Tychmanowicz, A. (2004). Terapeutyczne znaczenie baśni. Wybrane aspekty biblioterapii. Annales, Sekcja J, t. XVII, 65 – 73.
Tychmanowicz, A. (2004). Postawa twórcza a hierarchia wartości. W: S. Popek, R. E. Bernacka, C. Domański, B. Gawda, D. Turska (red.), Twórczość w teorii i praktyce (s. 191-197). Lublin: UMCS.
Tychmanowicz A. (2004). System wartości uczniów zdolnych. W: S. Popek (red.) Uczeń o zróżnicowanych zdolnościach i uzdolnieniach we współczesnej szkole (s. 75-85). Zamość: WSHE.
Czechowska, M., Tychmanowicz, A. (2004). Orientacja na wartości pracowników socjalnych. Pedagogika Społeczna, 2 – 4, 131 – 138.
Kuśpit, M., Tychmanowicz, A. (2005). Poziom postawy twórczej uczniów o zróżnicowanym poziomie osiągnięć szkolnych. Annales, Sekcja J, t. XVIII, 59-71.
Tychmanowicz, A. (2006). System wartości uczniów o zróżnicowanym poziomie postawy
twórczej. W: W. Dobrołowicz, K.J. Szmidt, I. Pufal – Struzik, U. Ostrowska, J. Gralewski (red.), Kreatywność – kluczem do sukcesu (s. 96-105). Warszawa: Wszechnica Polska Szkoła Wyższa Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie.
Czechowska – Bieluga, M. , Tychmanowicz A. (2008). Kompetencje społeczne studentów niepełnosprawnych. Możliwości wspomagania i rozwoju. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki (s. 247 – 255). Lublin: UMCS.
Tychmanowicz, A. (2008) Konformizm – nonkonformizm a wartości. W: R. E. Bernacka
(red.), Niezależni i ulegli. Studia o nonkonformizmie (s. 254-262). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Tychmanowicz, A. (2009) Baśnie w wychowaniu i terapii dziecka. W: K. Kusiak, I. Nowakowska – Buryła, R. Stawinoga (red.), Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym (s. 422 – 429). Lublin: UMCS.
Tychmanowicz, A. (2009) Orientacje społeczne a postawa twórcza. W: S. Popek, R. E.
Bernacka, C. Domański, B. Gawda, D. Turska, A.M. Zawadzka (red.), Psychologia twórczości. Nowe horyzonty (s. 128 – 135). Lublin: UMCS.
Tychmanowicz, A. (2009). Pojęcie zdolności i twórczości w psychologii polskiej. W: J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji (s. 127 – 136). Warszawa: Wydawnictwo Universitas Redivia.
Tychmanowicz, A., Kuśpit, M. (2012). Social competences of health service workers. Pilot study. Progress in Health Sciences, 2 (1), 107-112.
Goździewicz A., Tychmanowicz, A. (2013). Social distance towards migrants. In: S. Byra., E. Chodkowska (Ed.), Sociopedagogical context of social marginalization (p. 87-103). Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press.
Kuśpit, M., Tychmanowicz, A. (2013). Zdolności i twórczość w świetle teorii interakcyjnej profesora Stanisława Popka. W: M. Kuśpit (red.)., Barwy twórczości (s. 415-422). Lublin: UMCS.
Tychmanowicz, A. (2013). Psychologia twórczości w Polsce. Wybrane koncepcje. W: M. Kuśpit (red.)., Barwy twórczości (s. 69 – 83). Lublin: UMCS.
Tychmanowicz A., Goździewicz A., Zarzycka, B. (2013), Transmisja wartości w rodzinach migrantów, Annales UMCS, sekcja J, Vol 26, No 1-2, 89-99, doi: 10.17951/j.2013.26.1-2.89
Tychmanowicz, A. (2014). Jak uczyć języka sztuki? O wychowaniu estetycznym w ujęciu Stefana Szumana. W: G. E. Kwiatkowska, J. Posłuszna, (red.) Relacja Mistrz-Uczeń. Rozważania z perspektywy psychologii muzyki (s. 247-257). Kraków: Aureus, 2014.
Tychmanowicz A. (2015). Stefan Szuman-nauczyciel, wychowawca, mistrz. W: J. Posłuszna, M. Prejsnar-Wąsacz (red.), Mistrz – mentor – wychowawca. Z problematyki twórczości i twórczego wychowania. Kraków: Aureus.
Turska, D., Skrzypek, M., Tychmanowicz, A., Baran, T. (2016). Concept of distinct surgical personality revisited. Personality traits and personal values as surgical specialty choice predictors. European Journal of Medical Technologies, 1(10), 54-59.
Zarzycka, B., Tychmanowicz, A., Goździewicz-Rostankowska, A. (2016). The Interplay between Religiosity and Horizontal and Vertical Individualism-Collectivism among Polish Catholic Students. Polish Psychological Bulletin, 47(3), 383-393.
Tychmanowicz, A., Goździewicz-Rostankowska, A., Zarzycka, B.(2017). Związki sprawczości i wspólnotowości z wybranymi miarami religijności u polskich katolików. Studia Psychologica, 17(1), 5-22.
Tychmanowicz, A. (2017). Personality traits and personal values in polish students. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія “Педагогіка”, 5(37), 230-239.
Goździewicz-Rostankowska, A., Zarzycka, B., & Tychmanowicz, A. (2018). Centralność religijności i przekonania postkrytyczne a otwartość na karierę międzynarodową studentów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia, 31(1), 149-168.
Tychmanowicz, A. (2018). Dawno, dawno temu… O roli baśni w wychowaniu i edukacji. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia, 31(3), 101-111.
Tychmanowicz, A., Filipiak, S., Sprynska, Z. (2018). Dyspozycje osobiste a poczucie jakości życia u studentów w Polsce i na Ukrainie. Edukacja, 3(146), 85–98.
Sprynska, Z., Tychmanowicz, A., Filipiak, S. (2019). Kto jest szczęśliwszy? Optymizm, wartości i satysfakcja z życia studentów polskich i ukraińskich. Czasopismo Psychologiczne, 25(1), 69-77.
Lickiewicz, J., Hughes, P. P., Sałapa, K., Tychmanowicz, A., & Makara-Studzińska, M. (2019). Perceptions of Fear, Likelihood of Victimization, and Confidence About Dangerous Situations Among University Women in Poland. Journal of Interpersonal Violence. https://doi.org/10.1177/0886260519888190
Tychmanowicz, A., Filipiak, S. & Sprynska, Z. (2019). Extravert individualists or introvert collectivists? Personality traits and individualism and collectivism in students in Poland and Ukraine. Current Psychology, https://doi.org/10.1007/s12144-019-00480-x
Zarzycka, B., Tychmanowicz, A., Krok, D. (2020). Religious Struggle and PsychologicalWell-Being: The Mediating Role of Religious Support and Meaning Making. Religions, 11, 149; https://doi.org/10.3390/rel11030149
Tychmanowicz, A. (2020). Czy religijność nas wzmacnia? Związki między religijnością a zdrowiem psychicznym [Does religiosity make us stronger? Relationships between religiosity and mental health]. Przegląd Psychologiczny, 63(4), 533-560 [561–589].
Zarzycka, B., Tychmanowicz, A., Korulczyk, T. & Bjorck, J.P. (2022): Religious support and psychological functioning in a Polish sample. Mental Health, Religion & Culture, DOI: 10.1080/13674676.2021.2014798
Filipiak, S., Tychmanowicz, A. (2022). On the pursuit of happiness. Personality underpinnings of life satisfaction of Spanish and Polish university freshmen. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 50(2), 73-82. https://doi.org/10.34766/fetr.v50i2.1022
Kuśpit, M., & Tychmanowicz, A. (2022). Relationships of the Big Five Personality with Self-Esteem and Emotion Understanding in Students from Visual Arts High Schools and General Education High Schools. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review), 36(1), 121–152. https://doi.org/10.12775/PBE.2022.006
Rydz, E., Tychmanowicz, A. & Zarzycka, B. (2024). Religion and Satisfaction with Life in Polish Seniors: Mediation by Forgiveness and Hope. Journal of Religion and Health. https://doi.org/10.1007/s10943-024-02070-z
Kuśpit, M., Nowak, M., Tychmanowicz, A. (2024). Emotionality and psychosexual maturity of male prison inmates. Probacja, 2, 89-119, doi: https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.5839