This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Dyżury
Semestr LETNI r. ak. 2023/2024 SESJA
Wydział Artystyczny Instytut Sztuk Pięknych al. Kraśnickie 2b p. 36
konsultacje we wrzesniu:
18. 09 godz. 13. 30 -14. 30 (środa)
25. 09 godz. 13. 30 -14. 30 (środa)
PONIEDZIAŁEK godz. 8.50-9.50 on line (po uzgodnieniu)
Dr hab. Anna Boguszewska -
stanowisko profesor UMCS
Absolwentka dwóch kierunków studiów: nauczanie początkowe i wychowanie plastyczne (1986 - UMCS Lublin). W latach 1988-2019 zatrudniona w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej na Wydziale Artystycznym (UMCS Lublin), gdzie w latach 2014-2019 sprawowała funkcję kierownika Zakładu Edukacji Artystycznej. Od dn. 1 października 2019 zatrudniona na Wydziale Pedagogiki w Instytucie Pedagogiki, w Katedrze Wczesnej Edukacji (UMCS Lublin).
1997 - uzyskany stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, na podstawie rozprawy Kształcenie nauczycieli do nauki rysunku w szkołach powszechnych w okresie II Rzeczypospolitej. Zamierzenia i rzeczywistość, opracowanej pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Karola Poznańskiego.
2014 - uzyskany stopień doktora habilitowanego nauk społecznych w zakresie pedagogiki na podstawie rozprawy Projekty graficzne pozapodrecznikowego wyboru książek zalecanego do edukacji elementarnej w Polsce w latach 1918-1945. Wyd. UMCS, Lublin, 2013, ss. 443.
Materiały do Projektów graficzych pozapodrecznikowego wyboru książek zalecanego do edukacji elementarnej w Polsce w latach 1918-1945, CD, ss. 314.
Zainteresowania naukowe:
- historia oświaty i edukacji (koncepcje wychowania estetycznego, założenia i realizacja kształcenia przez sztukę, kształcenie nauczycieli, kształcenie estetyczne dzieci i młodzieży, historia dzieciństwa)
- historia polskiej ilustracji książkowej (aspekty estetyczne, edukacyjne, wychowawcze)
- metodyka edukacji plastycznej
- grafika artystyczna
Członek Zespołu Edukacji Elementarnej PAN, Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych (Polska Sekcja IBBY).
Autorka koncepcji programu kwalifikacyjnych studiów podyplomowych w zakresie wiedzy o kulturze, (funkcja kierownika w latach 2003-2007), Podyplomowych Studiów dla Nauczycieli w zakresie ICT, języków obcych i plastyki (projekt współfinansowany ze środków Budżetu Państwa i EFS, funkcja kierownika w latach 2005-2009).
2020
Sztuka książki. O kształceniu graficznym w środowisku akademickim Krakowa i Warszawy w latach 1918-1989, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 235.
2013
Ilustracje i ilustratorzy lektur dla uczniów w młodszym wieku szkolnym w Polsce w latach 1944-1989,Wyd. UMCS, Lublin, ss. 441.
2013
Projekty graficzne pozapodrecznikowego wyboru książek zalecanego do edukacji elementarnej w Polsce w latach 1918-1945, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 431. Materiały ikonograficzne do Projekty graficzne pozapodrecznikowego wyboru książek zalecanego do edukacji elementarnej w Polsce w latach 1918-1945. CD, ss. 314.
2010
Kształcenie nauczycieli rysunku do szkół powszechnych w okresie Drugiej Rzeczypospolite, Wyd. UMCS, Lublin, 2010, ss. 226.
Współautorstwo publikacji
2020
Polska Szkoła Ilustracji/Pólski Myndskreytingarskólinn, Warszawa-Reykjavik, Anna Boguszewska, Ewa Gruda, s. 49.
2013
Stan wiedzy o sztuce i kulturze plastycznej i muzycznej uczniów kształconych według podstawy programowej obowiązującej w latach 1999-2010, Lublin, Anna Boguszewska, Małgorzata Stępnik, Romuald Tarasiuk, s. 74.
2008
Standardy edukacji kultury. Materiały do konsultacji środowiskowych, Polska Rada Muzyczna, Warszawa. Projekt realizowany w ramach Programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Program: Edukacja kulturalna i upowszechnianie kultury, priorytet 1. Tytuł projektu: Tworzenie i wdrażanie standardów edukacji kulturalnej w Polsce.
2007
Pomaluj Przewodnik metodyczny z plastyki kl. IV - VI, cz. 1-2, MAC, Kielce, Anna Boguszewska, Marzena Żywicka, s.176.
2007
Pomaluj Przewodnik metodyczny z plastyki kl. IV-VI, Płyta CD, MAC, Kielce, Anna Boguszewska, Mikołaj Boguszewski.
2002
160 pomysłów na nauczanie zintegrowane, Edukacja plastyczno-muzyczna, Wyd.Impuls, Kraków, (wyd. VIII, 2019) – Anna Boguszewska Anna, Agnieszka Weiner, s. 154.
Współredakcja publikacji
2015
Sztuka – Edukacja. Muzyka, WA UMCS Lublin, Boguszewska Anna, Niścior Barbara, red.
Sztuka – Edukacja. Sztuki wizualne, WA UMCS Lublin, Boguszewska Anna, Niścior Barbara, red.
Sztuka – Edukacja. Muzyka i sztuki plastyczne, WA UMCS Lublin, Boguszewska Anna, Niścior Barbara, red.
2013
Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży Wyd. UMCS, Lublin, Anna Boguszewska, Anna Mazur, red.
Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej, Wyd. UMCS, Lublin, Agnieszka Weiner, Anna Boguszewska, red.
Wspołautorskie atykuły w czasopismach i rozdziały w monografiach
2023
U. Szuścik, A. I. Boguszewska: Codzienność w pracy plastycznej dziecka w sytuacji pandemii, W: Codzienność/niecodzienność szkolna w czasie pandemii COVID-19 w dyskursie uczniów edukacji wczesnoszkolnej / Bałachowicz Józefa, Zbróg Zuzanna (red.), 2023, ISBN 978-83-67721-07-3, s. 307-31
2021
U. Szuscik, A. Boguszewska, Wychowanie estetyczne dziecka w zakresie sztuk wizualnych. Konteksty historyczne ku współczesności /Aesthetic Education of a Child in the Field of Visual Arts. Historical Contexts Towards the Present Day, Primare Educatione, nr 5, s. 11-23.
2011
A. Boguszewska, A. Weiner. Edukacja artystyczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kontekście innowacji programowych w Polsce. [W:] Kurincová V., Seidler P., Komora J., Strategicý wýznam inovàcii v edukačnej teórii i praxi, Nitra, publikacja elektroniczna Płyta CD
2006
A. Boguszewska, A. Weiner, Wkrótce Boże Narodzenie. scenariusz zajęć zintegrowanych do klasy II, ,,Wychowanie Muzyczne w Szkole’’, nr 5, s. 31-50.
2004
A. Boguszewska, K. Kusiak, Plastyka zapomniana ? Strategicý wýznam inovàcii v edukačnej teórii i praxi, Nitra, publikacja elektroniczna Płyta CD Anna Boguszewska, Agnieszka Weiner, ,,Życie Szkoły’’, nr 9, s. 584-588.
2003
A. Boguszewska, A. Weiner, Kategoria rytmu w aktywności muzycznej i plastycznej w kształceniu zintegrowanym, „Szkoła i Nauczyciel”, 2003 nr 1-2.Kategoria rytmu w aktywności muzycznej i plastycznej w kształceniu zintegrowanym, „Szkoła i Nauczyciel”, 2003 nr 1-2.
2002
A. Boguszewska, R. Gozdecka, Motywy zwierząt wybranych ścieżkach edukacyjnych, ,,Wychowanie Muzyczne w Szkole’’, nr 3, s. 120-137.
2001
A. Boguszewska, R. Gozdecka, Dialog muzyki i plastyki na płaszczyźnie dydaktycznej cz. I, „Wychowanie Muzyczne w Szkole”, 2001, nr 1.
2000
A. Boguszewska, R. Gozdecka, Dialog muzyki i plastyki na płaszczyźnie dydaktycznej cz. I, „Wychowanie Muzyczne w Szkole”, 2000, nr 5, s. 189-193.
1997
S. Popek, A. BoguszewskaPodstawa programowa z plastyki dla klas 1 – 4, „Nauczanie Początkowe”, nr 3.
Autorskie artykuły w czasopismach i rozdziały w monografiach
2023
O ilustracji literatury dla dzieci Janusza Korczaka, Konteksty Pedagogiczne, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, vol. 1,nr 20, 2023, s. 85-99, DOI:10.19265/kp.2023.1.20.374
Obraz polskiej książki dziecięcej przełomu XIX i XX wieku, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (Lublin), vol. 42, nr 2, 2023, s. 225-239
Kierunki badań naukowych z zakresu historii oświaty i wychowania środowiska lubelskiego UMCS w ostatniej dekadzie XX wieku w kontekście badań innych ośrodków w kraju, W: Polscy historycy oświaty i wychowania w XX wieku i początkach XXI wieku / Szulakiewicz Władysława [i in.] (red.), 2023, ISBN 978-83-7614-545-7, s. 295-322
Tematyka wypowiedzi plastycznej uczniów jako możliwość wyrażenia stosunku do rzeczywistości we współczesnych realiach edukacyjnych, W: Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych / Szuścik Urszula, Ogrodzka-Mazur Ewa, Oelszlaeger-Kosturek Beata(red.), Edukacja małego dziecka, vol. 18, 2023, ISBN 978-83-8294-257-6, s. 149-164.
Anna Boguszewska, Kształcenie pedagogiczne, artystyczne i etnologiczne w Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. 50-lecie tradycji (1971–2021), red. nauk. Urszula Szuścik, Studio NOA, Katowice 2022, ss. 596, ,, rozprawy z Dziejów Oświaty;; t. LX, 2023, ss. 287- 293
2022
Artysta – nauczyciel w działaniach z młodzieżą niepełnosprawną. Przyczynek do biografii, ,,Biografistyka Pedagogiczna’’ 2022, (t. 7), nr 1, s. 263-288.ISSN 2543-6112; e-issn 2543-7399 doi: 10.36578/bp. 2022.07.06
Artur Gołębiowski - absolwent pracowni Janusz Stannego, Świat z perspektywy sztuki, sztuka z perspektywy świata # Rysunek, pod red. M. Jaworskiego, J. Cieślikowskiej, t. IV, Wyd. UMK, Toruń s. 21-36.
2021
Radość tworzenia – sprzyjająca okoliczność dla kreatywności zajęć plastycznych dzieci [W:] Edukacja dziecka szansa na budowę kapitału społecznego (red.) M. Adamowicz, L. Kataryńczuk- Mani, M. Nyczaj- Drąg, Wydawnictwo Adam Marszałek Zielona Góra, s. 165-181
Film w kontekście polecanej literatury dla uczniów klas początkowych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (1949-1956) [W:] Edukacja małego dziecka. Pedagogika zmiany w edukacji dziecka. Teoria –badania- praktyka w działaniach międzyedukacyjnych, (red.) E. Ogrodzka- Mazur, U. Szuścik, B. Oelszelaegar- Kosturek, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”’, Kraków, s. 161-174
IBBY docenia polską ilustrację książkową, [W:] Synergia słów i obrazu. Badania ikonotekstu w Polsce, (wyd. on- line) pod red. H. Dymel –Trzebiatowskiej, J. Szyłak, M. Cackowskiej, Gdańsk
2020
O edukacji wizualnej w kontekście ilustracji artystycznej - aspekt historyczny i współczesny, ,,Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze’’, nr 2, s. 14-23.
Z założeń wychowania estetycznego na terenie polskich na przełomie XIX i XX wieku, [W:] Oblicza pedagogiki przedszkolnej, (red.) A. Andrzejewska, B. Bilewicz- Kuźnia, Wyd. UMCS, Lublin, s. 65-82.
Teatr w aspekcie literatury polecanej uczniom klas początkowych w Polsce Ludowej (1944-1953), ,,Konteksty Pedagogiczne'', 2 (15), s. 417- 434.
Urszuli Szuścik Bazgrota w twórcosci plastycznej dziecka. O badaniach w twórczosci rysunkowej małego dziecka, ,,Problemy Opiekunczo-Wychowawcze'', nr 5, s. 76-81.
2019
Zmiany w doborze lektury ucznia w wieku wczesnoszkolnym na przełomie XX i XXI wieku w polskiej szkole, W: Innowacyjność w praktyce pedagogicznej T. III, Współdziałanie rodziców – dziecka – nauczyciela, red. U. Szuścik, R. Raszka, A. Trzcionka - Wieczorek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 71-85.
Edukacyjne i artystyczne walory ilustracji w książkach dla dzieci, W: Innowacyjność w praktyce pedagogicznej T. II, Refleksje pedagogiczne w teorii i praktyce, red. U. Szuścik, R. Raszka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 51-63.
Motyw ,,rodziny’’ i ,,dziecka’’ w europejskiej kulturze malarskiej, ,,Lwowsko- Rzeszowskie Zaszyty Naukowe, Rodzina-Kultura-Wychowanie. i konteksty’’ (red.)A. Śniegulska, M. Urbańska, W. Walc, UR Rzeszów, nr 5.
Aktualność koncepcji wychowania estetycznego Stefana Szumana dla edukacji wczesnoszkolnej, [W:] Teoria i badania, red. B. Borowska, M. Buk-Cegiełka, Wyd. KUL, Lublin, s. 41-58.
Sposoby kształcenia w grafice książkowej w wyższym szkolnictwie artystycznym Krakowa i Warszawyw Polsce Ludowej (1945-1952),,Biuletun Historii Wychowania", (41), s. 63-75.
2018
Twórcza działalność na rzecz książki dla dzieci Krystyny Lipki-Sztarbałło, ,,Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica’’, 6, s. 154-167.
Władysław Skoczylas (1883- 1934) – wybitny nauczyciel kształcenia artystycznego, ,,Cieszyński Almanach Pedagogiczny’’, Nauczyciel wartością w edukacji, nr 4, s. 111-120.
,,Mały Ster'' (1942-1944) – zawartość tematyczna i forma graficzna, W: Zachować dla przyszłości. Sprawy szkolnictwa i oświaty w przekazie prasowym XX i pierwszych lat XXI, red. Michalska I., Michalski G. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 213-224.
Przyczynek do poszukiwania genezy polskiej książki obrazkowej, ,,Ars Educandi’, 2018, s. 17-30.
Nauczyciele-artyści z lat międzywojennych W Polsce – krzewiciele wychowania estetycznego i sztuki książki Nauczyciele. W: Zasłużeni – niedocenieni – zapamiętani, red. Władysława Szulakiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja w Toruniu, s. 301-323.
2017
Książka ilustrowana i książka obrazkowa dla dzieci jako instrument w wychowaniu przez sztukę, [W:] Sztuka w edukacji, Galeria Sztuki Współczesnej, BWA Katowice, s. 32-42.
Książka ilustrowana i książka obrazkowa dla dzieci jako instrument w wychowaniu przez sztukę, [W:] Zabawa i zabawka. Konteksty, wartość, znaczenie, Bilewicz-Kuźnia B., red., Lublin, s. 209-228.
Tematyka książki polskiego dziecka w okresie międzywojennym, [W:] Dziecko w historii w kręgu kultury chrześcijańskiej, Kryńska E., Suplicka A, Wróblewska U., red., Białystok, s. 233-247.
Elżbieta Marek, Przygotowanie do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2015, ss. 424, ,,Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze’’, 2017, nr 4, s. 54-57.
O ilustracji lektur polecanych w programach szkolnych dla uczniów kształcenia zintegrowanego u progu XXI wieku, ,,Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna’’, nr 1 (9) s. 185-197.
Ewa Kłyszewska-Połosak, wierszem malowane. Utwory dla najmłodszych, Poligrafia, Otwock 2016, ,,Prima Educatione'', nr 1 s. 175-178.
2016
Dobór ideowy szkolnej lektury dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym w Polsce w latach 1944-1956 i jej szata graficzna [W:] Polityczne konteksty sztuki, Stępnik M.red., Wyd. UMCS Lublin, s. 223-240.
Ilustracja książkowa twórczości dla dzieci Janiny Porazińskiej, ,,Konteksty Pedagogiczne'', 1(6), s.43-56.
Krajowe i międzynarodowe sukcesy polskich ilustratorów (lata 60. i 70.) [W:] Polska szkoła ilustracji 1960-1980, Poznań 2016, s. 12-14. (The national and international success of Polish illustrators in the 1960 and 1970 s, [W:] The polsh school of ilustration 1960-1980, Poznań 2016, s. 15-18).
2015
Na przykładzie uczniowskich lektur - edukacja medialna a ilustrowana książka dla dzieci w Polsce, [W:] Kultura - Edukacja – Sztuka, Kurowska B., Łopot- Dzierwa K., red., Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków, s. 219-240.
Ważne aspekty wychowania estetycznego dziecka przedszkolnego. Książka obrazkowa, książka ilustrowana – z tradycji i współczesności, [W:] Przestrzenie dziecka i dzieciństwa. Wielość perspektyw i znaczeń, Parczewska T., red., Wyd. UMCS, Lublin, s. 49-66.
Forma książki wychowuje. O twórczości polskich artystów książki dla dzieci w świetle nagród Konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek (1989-2010),[W:] Sztuka – Edukacja. Sztuki wizualne, Boguszewska A., Niścior B., red., WA UMCS Lublin, s. 127-148.
O zmianach w formie książki dla dzieci w Polsce, [W:] Sztuka w kulturze konwergencji, Zalewska-Pawlak M., red., Wyd. UŁ., s. 325-341.
Dobór ideowy szkolnej lektury dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym w Polsce w latach 1944-1956 i jej szata graficzna, [W:] Polityczne konteksty sztuki, Stępnik M., UMCS Lublin.
2014
Dekoracyjne techniki malarskie w doświadczaniu artystycznym z uczniem w wieku wczesnoszkolnym,[W:] Mazur A., Tarasiuk R., Interpretacje inspiracje dla edukacji artystycznej, Wyd. UMCS Lublin, s. 81-114.
Najpiękniejsza książka dla dzieci polecana przez Komisję Oceny Książek do Czytania dla m Młodzieży i Szkolnej w latach 1923-1929, [W:] W służbie szkole i nauce, księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Jerzemu Doroszewskiemu, W. Kowalski, A. Winiarz, red., Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe WSEI w Lublinie, Lublin, s. 191-206.
Popularyzacja twórczości artystów ilustratorów i projektantów książki adresowanej dla dzieci w Polsce po transformacji ustrojowej (1989-2010), Annales Sectio L, UMCS, Lublin 2014, s. 91-105.
The creative didactic activity of outstanding artists, graphic arts teachers in Poland, ,,Creativity. Theories- Research-Applications’’, 2014, nr 1 s. 131-140.
2013
Wybitni artyści-nauczyciele sztuki książki [W:] Sztukmistrze XX I wieku, M. Zalewska-Pawlak, (red.), Łódź 2013, s. 169-184.
O znaczeniu sztuki książki w kształtowaniu postawy estetycznejdzieci, [W:] (red.) Weiner A., Boguszewska A., Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej, UMCS, Lublin, s. 55-80 .
Medale polskiej sekcji IBBY dla ilustratorów książek dla dzieci,[ W:] Edukacyjny i terapeutyczny aspekt sztuki, red., A. M. Żukowska, Wyd. UMCSLublin, s. 145-168.
Kształcenie w zakresie grafiki w szkolnictwie artystycznym Krakowa, Lwowa i Wilna w latach międzywojennych, ,,Biuletyn Historii Wychowania” 2013, (nr 29), s. 85-100.
Nurt pięknej książki. Konteksty historyczne, ,,Świat Książki Dziecięcej’, nr 1, wkładka do ,,Poradnika Bibliotekarza’’, nr 3, s. 4-6.
Co czytali nasi pradziadkowie?, ,,Świat Książki Dziecięcej’, nr 3, wkładka do ,,Poradnika Bibliotekarza’’, nr 9, 1-3.
Bożena Truchanowska, ,,Świat Książki Dziecięcej’’, nr 4, wkładka do ,,Poradnika Bibliotekarza’’, nr 12.
Kształcenie w zakresie grafiki w szkolnictwie artystycznym Krakowa, Lwowa i Wilna w latach międzywojennych, ,,Biuletyn Historii Wychowania”, nr 29, s. 85 - 100.
2012
O ilustracji w książkach dla dzieci, ,,Wychowanie w Przedszkolu’’, nr 6, s. 17-22.
2011
Polska ilustracja książki dla dzieci przełomu XIX i XX wieku oraz okresu międzywojennego jako instrument wychowania estetycznego, [W:] Polska ilustracja książki dla dzieci przełomu XIX i XX wieku oraz okresu międzywojennego jako instrument wychowania estetycznego, [W:] W kręgu oświaty, szkolnictwa i nauki, red., A. Winiarz, Lublin,, s. 159-168.
Powojenna kształcenie w zakresie grafiki, [W:] Komunikowanie artystyczne, red. M. Stępnik, Wydawnictwo WSPA, Lublin, s. 115-133.
Wychowanie plastyczne a odpowiedzialność nauczyciela, Kultura artystyczna w przestrzeni wychowania, red., B. Żurakowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 47-57.
2010
Specyfika twórczości plastycznej Marii Sołtyk. O zastosowaniu metody biograficznej, [W:] Wybrane problemy z badań naukowych z zakresu edukacji artystycznej, red., W. Sacher, Bielsko-Biała, s. 127-133.
Tajne nauczanie w zakresie grafiki użytkowej w latach 1939-1944, ,,Przegląd Historyczno-Oświatowy’’, nr 3-4, s. 126-133.
Kształcenie w zakresie projektowania książki w grafice użytkowej w szkolnictwie Warszawy (1939-1944), ,,Biuletyn Historii Wychowania”, nr 26.
Kicz we współczesnej ilustracji w książkach dla dzieci, ,,Poradnik Bibliotekarza'' nr 10, dod. s. 1-3 19.
Polscy ilustratorzy wybranych baśni, ,,Wychowanie w Przedszkolu’’, nr 11, s. 5-11.
Tajne nauczanie w zakresie grafiki użytkowej w latach 1939-1944, ,,Przegląd Historyczno-Oświatowy’’, nr 3-4, s. 126-133.
Kształcenie nauczycieli rysunku w szkołach powszechnych w okresie II Rzeczypospolitej, [W:]Profesjonalne funkcjonowanie nauczyciela, red. J. Szempruch, M. Blachnik-Gęslarz, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, Częstochowa, s. 258-271
2009
Ilustracja książkowa jako środek wychowania estetycznego, [W:] K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.): Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Wyd.UMCS, Lublin s. 339-349.
Kicz a ilustracja autorska w polskich czasopismach dla dzieci w latach 1980-2000, [W:] Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego. Pedagogiczne rozważania i doświadczenia, red., M. Zalewska Pawlak, Łódź, s.357-366.
Znaczenie ilustracji w książce dla dzieci , ,,Wychowanie w Przedszkolu’’, nr 11, s. 20-22.
2008
Książka obrazkowa i książka z obrazkami dla dzieci zagadnienie kiczu w sztuce, [W:] K. Krasoń B. Mazepa-Domagała Wyrazić odnaleźć siebie czyli o sztuce, ekspresji, edukacji i arteterapii,, Katowice-Mysłowice 2008, Katowice-Mysłowice, s. 242-248.
2007
Przemiany w edukacji plastycznej w polskiej szkole w aspekcie wychowania estetycznego dzieci i młodzieży, [W:] red. M. Chepil, R. Kucha, Europejska wspólnota a przeobrażenia oświatowe w Polsce na Ukrainie, 1989-2006, Drohobycz,-Lublin,s. 428-437.
Lektury wykorzystywane procesie dydaktycznym z zakresu rysunku w seminariach nauczycielskich w II Rzeczypospolitej, [W:]red A. M. Żukowska, Sztuka, edukacja, współczesność, Lublin, s. 183-194.
Ilustratorzy Zdzisław Witwicki- artysta ilustrator - dzieciom, Znaczenie ilustracji w lekturze dziecięcej w poglądach badaczy, [ W:] K. Krasoń B. Mazepa-Domagała, W obliczu sztuki dziecka. W poszukiwaniu ekspresji, Katowice-Mysłowice, s. 171-180.
Z założeń polskiej edukacji estetycznej w zakresie plastyki adresowanej do dziecka, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, UMCS, XXVI s. 73-88.
Wyższe Kursy Nauczycielskie dla nauczycieli rysunku w dwudziestoleciu międzywojennym, Annales Sectio L, UMCS, Lublin s. 9-26.
2006
Edukacja estetyczna dziecka poprzez ilustrację książkową w Polsce, [W:] red. W. Limont, K. Nielek-Zawadzka, Dylematy edukacji artystycznej potencjał twórczy człowieka, t.2, Kraków, s. 377-387.
Znaczenie ilustracji w edukacji dziecka, [W:] W obliczu sztuki dziecka. red. K. Krasoń, Katowice
Ilustratorzy baśni o krasnoludkach i sierotce Marysi, ,,Życie Szkoły'', nr 1, s. 50-53.
2005
Ilustratorzy wybranych baśni polskich, Annales Sectio L, UMCS, Lublin, s. 79-92.
Książka dla dzieci w kulturze wizualnej, [W:] Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, red. nauk. A. Sajdak, Wyd. UJ, Kraków, s. 161-171.
Kształcenie dzieci w wieku wczesnoszkolnym w zakresie plastyki w Polsce, [W:] red., E. Kozak-Czyżewska, D. Zdybel, B. Kępa, Współczesne tendencje rozwoju pedagogiki wczesnoszkolnej, MAC Kielce.
2004
Funkcja terapeutyczna w założeniach programowych przedmiotu „sztuka”, [W:] Terapia sztuką w edukacji, red., L. Kataryńczuk- Mania, J. Karcz, Zielona Góra, s.241-246.
Ilustracje do literatury dla dzieci Ewy Szelburg – Zarembiny Wydawnictwie Lubelskim, [W;] red. A. Krawczyk, E. Józefowicz-Wisińska, Lublin a książka, Materiały z konferencji naukowej, Lublin-Pszczela Wola, 6-7 listopada 2002 roku, LTN, Lublin, s. 643- 652.
Zamierzenia wychowania estetycznego w zakresie plastyki wobec dziecka w Polsce w latach dwudziestych XX wieku, Annales Sectio L, UMCS, Lublin, s. 227-240.
2003
Międzynarodowe Kongresy Nauczania Rysunku w okresie międzywojennym w odniesieniu do założeń edukacji plastycznej końca XX wieku, [ W:] Edukacja artystyczna dzieci i młodzieży, red., L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra, 2003, s. 278-298.
Pracownie i gabinety rysunkowe w polskich seminariach nauczycielskich oraz pedagogiach w okresie międzywojennym, ,,Przegląd Historyczno-Oświatowy’’, nr 3-4, ss. 187-198.
Szancer w Wydawnictwie Lubelskim, „Niecodziennik Biblioteczny”, nr 2,s. 20-21.
Polska gościem honorowym Targów Książki Dziecięcej- Bolonia 2-5 kwietnia 2003 Literatura dziecięca, ,,Niecodziennik Biblioteczny”, nr 2, s.13.
Obrazy w Biblii, ,,Niecodziennik Biblioteczny”, 2003, nr 3, s. 6-7.
Goya zostanie z nami dłużej, [ W:] ,,Niecodziennik Biblioteczny”, 2003, nr 2, s. 15.
Lubelska kolęda, Niecodziennik Biblioteczny”, nr 4, s. 5.
Nauczanie przedmiotu „rysunek” w pedagogiach w okresie międzywojennym, Annales, Sectio L, UMCS, Lublin, s. 197-224.
Opłatek w książce, ,,Niecodziennik Biblioteczny”, nr 4, s. 5.
2002
Konferencje rejonowe jako forma doskonalenia nauczycieli szkół powszechnych uczących rysunku w okresie międzywojennym, ,,Przegląd Historyczno-Oświatowy’’, nr 3-4, s. 209-212.
2001
Wykorzystanie techniki origami jako czynnika integrującego w nauczaniu początkowym, „Nauczyciel i Szkoła’’, 2001, nr 1 – 2, s. 238-242.
Miejsce przedmiotu „,rysunek” w kształceniu ogólnym w pierwszej połowie XX wieku, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”,1-2, s. 65-82.
1998
Kształcenie nauczycieli do szkół powszechnych w zakresie rysunku w II Rzeczypospolitej. Założenia, [W:] red., K. Olbrycht, Kształcenie pedagogów realizujących wychowanie plastyczne w świetle aktualnych potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań społeczno – kulturowych, UŚ Cieszyn.
1996
Początki nauki rysunku i jego łączności z innymi przedmiotami nauczania w II Rzeczypospolitej, [W:] red. Kida J., Sztuka a świat dziecka, Rzeszów.
1995
Efektywność nauczania plastyki w dwóch pierwszych latach nauki szkolnej, Zeszyty Naukowe IWA, UMCS, tom 1, nr 1.
Planowanie zajęć plastycznych w przedszkolu, Zeszyty Naukowe IWA, Wyd. UMCS, Lublin, nr 1.
Grafika w przedszkolu, Zeszyty Naukowe IWA, UMCS, Lublin, 1995, nr 1.
1992- 1994
Rozkład treści nauczania dla klas 0 – 4, Plastyka, [W:] red.: Cackowska M., Integralny system nauczania początkowego, cz. 1-4, Kielce.