This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
rok akademicki 2024/2025
Konsultacje odbywają się:
-w trybie zdalnym (video-konferencja) po wcześniejszym zgłoszeniu drogą mailową
malgorzata.samujlo@mail.umcs.pl
czwartek, godz. 12.00-12.30
Link:
https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=29264
- stacjonarnie (p. 1.07, Instytut Pedagogiki)
w semestrze zimowym:
czwartek, godz. 12.30-13.00
Lublin
ul. Głęboka 43, p.1.07
20-612 Lublin
Aktualna tematyka badawcza:
- zarządzanie sobą w czasie,
- teoria i praktyka pedagogicznego kształcenia nauczycieli,
- techniki uczenia się,
- praca dydaktyczna i wychowawcza w szkole,
- emisja głosu,
- komunikacja społeczna
- pasja w życiu człowieka.
Udział w wielu grantach i projektach, m.in.:
- prowadzenie szkolenia „Aktywizacja pracowników oświaty i samorządu do realizacji zadań profilaktycznych w projekcie w ramach ZPORR, Priorytet 2, Działanie 2.1. (2.03.2007-17.03.2007)
-.„Szkoła Równych Szans”. Programy rozwojowe dla szkół z zakątków Lubelszczyzny. Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 – 2006, projekt przygotowywany od 2006 roku, realizowany od 1.01.2007 roku, zakończony 30.06.2008 roku. Numer konkursu 8/2.1.A/2006. Opracowanie i odpowiedzialność za poszczególne aspekty merytoryczne projektu, współpraca z Przewodniczącym Rady Programowej, wspieranie działań merytorycznych podejmowanych w projekcie, prowadzenie szkoleń, warsztatów, konsultacji i porad. Realizacja zadań na stanowisku zastępcy koordynatora ds. dydaktycznych.
- „Pedagogiczne Kwalifikacyjne Studia Podyplomowe – Przygotowanie do roli nauczyciela przedmiotów zawodowych”. Projekt realizowany od 1.01.2009 r. do 31.08.2010 r., współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013, Priorytet III, Poddziałanie 3.3.2 „Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli”. W ramach projektu prowadzenie zajęć dydaktycznych.
- „Praktyki Pedagogiczne drogą do innowacyjnego szkolnictwa”, projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013, Priorytet III, Poddziałanie 3.3.2 „Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli”. Realizacja zadań na stanowiskach: Kierownika prac badawczych w projekcie, Analityka Desk – Research Programów Praktyk Pedagogicznych oraz autora przygotowującego opracowanie raportu zawierającego wnioski z analizy jakości i efektywności programów praktyk pedagogicznych.
-Projekt www.praktyki.wh.umcs - „Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Humanistycznym UMCS” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013, Priorytet III, Poddziałanie 3.3.2 „Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli”. Pełnienie funkcji opiekuna śródrocznej praktyki pedagogicznej w maju 2011 r. i ciągłej praktyki pedagogicznej we wrześniu 2011 r. oraz kierownika merytorycznego.
Nagrody i wyróżnienia:
- nagroda Dziekana Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie w r. ak. 1999/2000,
- nagroda Dziekana Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie za wyróżniającą pracę organizacyjną i dydaktyczno-wychowawczą (2004 r.),
- Brązowy Medal za Długoletnią Służbę, nadany przez Prezydenta RP (2014 r.)
- Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania, nadany przez Minister MEN (19.07.2017 r.).
NAJWAŻNIEJSZE PUBLIKACJE:
Z. Bartkowicz, M. Kowaluk, M. Samujło (red.): Nauczyciel kompetentny. Teraźniejszość i przyszłość. Wydawnictwo UMCS,Lublin 2007, ss. 412.
J. Kirenko, M. Samujło, W. Bobrowicz (red.): Instytut Pedagogiki UMCS wczoraj i dziś. Oficyna Wydawnicza VERBA, Lublin 2010.
M. Samujło: Efektywne posługiwanie się głosem w zawodzie nauczyciela (w): D. Pankowska, T. Sokołowska - Dzioba (red.): Kompetencje nauczyciela przedmiotów zawodowych. Część I. Praca dydaktyczna. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010, s. 77 - 98.
M. Samujło: Jakość i efektywność programów praktyk pedagogicznych w percepcji studentów specjalności nauczycielskiej i nauczycieli - opiekunów praktyk w szkołach. Raport z badań. OFFICINA SIMONDIS, Wydawnictwo PWSZ im. Szymona Szymonowica w Zamościu, Zamość 2011, ss.95.
M. Samujło, Przygotowanie uczniów do pracy nad sobą jako zadanie nauczyciela wychowawcy (w): J. Kirenko, T. Zubrzycka – Maciąg, D. Wosik – Kawala (red.): Wychowawcza rola szkoły. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012, s. 185 – 203.
M. Samujło, T. Sokołowska – Dzioba, Openness as a measure of communications competencies of the teacher (w): A. Dudak, A. Kanios, O. Karpenko (red.), Challenges of contemporary education – theoretical and empirical context, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, Drohobych 2014, s. 133-144.
M. Samujło, B. Samujło, Kształcenie zawodowe – oczekiwania i potrzeby (w): Edukacja - Technika – Informatyka. Wybrane problemy edukacji technicznej i zawodowej. Rocznik Naukowy nr 5/2014/Część 1, Katedra Nowoczesnych Technologii Edukacyjnych Uniwersytetu Rzeszowskiego, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2014, s. 180 – 185.
M. Samujło, B. Samujło, EU Support in the Field of Education - Selected Projects Financed by the ESF in the Lublin Region (w): H. Chałupczak, E. Pogorzała, P. Tosiek (red.), Poland in the European Union. Ten Years of Active Membership, Wydawnictwo Officina Simonidis, PWSZ, Zamość 2014, s. 191-198.
M. Samujło, T. Sokołowska – Dzioba, Kształcenie nauczycieli w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (w): "Przegląd Badań Edukacyjnych", nr 18 (1/2014), Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 2014, s. 259-272.
M. Samujło, O potrzebie rozwijania kompetencji nauczycieli w zakresie emisji głosu (w): "EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH". Polish Journal of Continuing Education 4/2014, s. 405-414.
M. Samujło, A. Buczak, O prawach dziecka w ujęciu Janusza Korczaka i według obowiązujących aktów prawnych (w): M. Czepil, R. Bednarz-Grzybek, M. Hajkowska (red.), Janusz Korczak - przyjaciel dzieci. W nurcie rozważań pedagogicznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, s. 173 - 182.
B. Samujło, M. Samujło, Aktywizujące metody i techniki nauczania/uczenia się przedmiotów zawodowych (w): Edukacja - Technika – Informatyka. Kwartalnik Naukowy Nr 1 (11)2015 Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2015, s. 203 – 209.
M. Samujło, T. Sokołowska - Dzioba, Język otwartości w relacjach nauczyciel - uczeń (w): H. Kwiatkowska (red.),Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, Wydawnictwo "Impuls", Kraków 2015, s. 440 - 460.
M. Samujło, T. Sokołowska-Dzioba, Wykorzystanie technologii informacyjnych w edukacji szkolnej (w): E. Sałata, M. Mazur, J. Bojanowicz (red.), Edukacja wczoraj - dziś - jutro. Edukacja w dialogu pokoleń i budowaniu lepszej przyszłości, Radomskie Towarzystwo Naukowe, Radom 2015, s. 539 - 549.
T. Sokołowska-Dzioba, M. Samujło: Zasady budowania relacji nauczyciela z uczniami (w): D. Pankowska, T. Sokołowska-Dzioba: Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela - wychowawcy, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, s. 13-24.
M. Samujło: Samowychowanie uczniów a oddziaływania wychowawcze nauczycieli (w): D. Pankowska, T. Sokołowska-Dzioba: Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela - wychowawcy, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, s. 261-270.
M.Samujło: Zarządzanie czasem przez nauczycieli (w): Lubelski Rocznik Pedagogiczny, vol.35, nr 3 (2016), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016, s. 295-303.
M. A. Samujło, Zarządzanie czasem a wartości (w): I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.), Sprawności moralne a wartości, Uniwersytet Szczeciński, Rozprawy i Studia T. (MXXVII) 953, Szczecin 2017, s. 55 - 69.
B.A.Samujło, M.A.Samujło: Percepcja czasu przez nauczycieli przedmiotów zawodowych w świecie nowych technologii (w): Edukacja - Technika – Informatyka. Kwartalnik Naukowy Nr 3/21/2017, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 163 – 169.
A. Buczak, M.A. Samujło: Zachowania związane z jedzeniem w kontekście zarządzania czasem studentów (w): V. Tanaś, W. Welskop (red.), Człowiek wobec zagrożeń współczesności, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź 2017, s. 197-206.
M. A. Samujło, T. Sokołowska - Dzioba: Nauczyciel wobec otwartości uczniów w przestrzeni edukacyjnej (w):Studia Paedagogica Ignatiana, Edukacja domowa. Stan i perspektywy, vol. 20, No 3 (2017), s. 119 - 137.
M. A. Samujło, Profilaktyka i terapia wypalenia zawodowego przez sztukę w kontekście zarządzania czasem nauczycieli (w): W. Bobrowicz, A. Żukowska (red.), Edukacja estetyczna a kształcenie postawy twórczej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017, s. 133-141.
M. A. Samujło: Zarządzanie czasem przez rodziny w społeczeństwie konsumpcyjnym (w): V. Tanaś, W. Welskop (red.), Rodzina w społeczeństwie konsumpcyjnym, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź 2018, s. 115-122.
M. A. Samujło: Szacunek do siebie i innych jako predyktor alokacji czasu (w): I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.), Szacunek jako sprawność moralna w wychowaniu, Uniwersytet Szczeciński, Rozprawy i Studia T. (MXCII) 1018, Szczecin 2018, s. 111 - 124.
M. A. Samujło, T. Sokołowska - Dzioba: Postawy rodziców a otwartość w zachowaniach uczniów (w): Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Edukacja wobec wyzwań współczesności, A. Bochniarz, A. Grabowiec (red.), vol. 37, nr 4 (2018), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018, s. 79-91.
M. A. Samujło, T. Sokołowska - Dzioba: Zagospodarowanie czasu młodzieży w kontekście środowiska rodzinnego i szkolnego (w):Studia Paedagogica Ignatiana, Współczesna polska rodzina wobec niektórych dylematów pedagogicznych, vol. 22, No 2 (2019), s. 145 - 160.
B.A.Samujło, M.A.Samujło: Zarządzanie czasem a wymiary profesjonalizmu nauczyciela (w): Edukacja - Technika – Informatyka. Kwartalnik Naukowy Nr 1/27/2019, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2019, s. 23 – 28.
M. A. Samujło, T. Sokołowska - Dzioba: Otwartość uczniów w relacjach z rodzicami i nauczycielami (w): Wychowanie w Rodzinie, Family Upbringing. S. Walasek, E. Jurczyk – Romanowska (red.), Wrocław 2019, Tom XX, 1/2019, s. 195 - 206.
M. Kowaluk-Romanek, M. Samujło, T. Sokołowska-Dzioba: Budowanie relacji w przestrzeni edukacyjnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2022, ss. 195.
M. A. Samujło, A. A. Samujło: Wychowawcze aspekty edukacji przez szachy (w): D. Wosik-Kawala (red.), Quo vadis wychowanie. Wybrane problemy, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2022, s. 145-155.
A. Bochniarz, M. Samujło, A. Witek: Nauczyciel wobec wyzwań dotyczących wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w): A.Prokopiak (red.), Oblicza kultury dostępności, Wydawnictwo Episteme, Lublin 2023, s. 235-252.
J. M. Kirenko, D. M. Pankowska, i M. A. Samujło, „Teachers’ Perceptions of Their Own Competences in View of the Demands of the Professionalisation of the Teaching Profession”, Przegląd Badań Edukacyjnych, t. 1, Art. nr 41, 2023, doi: 10.12775/PBE.2023.004.
M. A. Samujło, A. A. Samujło: Ryzyko wypalenia zawodowego wychowawcy w pracy z dziećmi i młodzieżą (w): D. Wosik-Kawala, W. Krakowiak (red.), Quo vadis wychowanie. Wybrane problemy,cz.II, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2023, s. 123-132.
E. Berlińska, M. Bis, M. Chojak, M. Król, M. Samujło, B. Twarowski, M. Zub-Nowosad, K. Ślebocka: Przedsiębiorcza młodzież - przykład dobrych praktyk w zakresie kształtowania postaw przedsiębiorczych u uczniów szkół średnich (pkt.6. ABC autoprezentacji. Autoprezentacja w relacjach społecznych) (w): Z. Pastuszak, M. Sagan (red.), Młodzi i miasto przyszłości. Lublin 2030, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2024, s. 219-275 (242-247).