This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
The ORCID iD orcid.org/0000-0002-2306-5726
Publikacje
Monografie
Szkoła–opieka–wychowanie na łamach prasy guberni lubelskiej w latach 1864–1914, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2019, ss. 504, ISBN 978-83-227-9183-7.
Z kart historii szkolnictwa Lubelszczyzny. Ogólnokształcące Liceum Wojskowe w Lublinie w latach 1985–1992, Wydaw. UMCS, Lublin 2017, ss. 292, ISBN 978-83-2278-9052-6, [Współautor: Grzegorz Leśniewski].
Bursy i internaty szkolne w województwie lubelskim w latach 1918-1998, Wydaw. UMCS, Lublin 2017, ss. 249, ISBN 978-83-7784-970-5.
Obraz życia młodzieży szkolnej na Lubelszczyźnie od średniowiecza do początków XX w. Studium z dziejów burs i internatów szkolnych, Wydaw. UMCS, Lublin 2012, ss. 234, ISBN 978-83-7784-244-7.
Redakcja książek i czasopism
„Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, nr 1 (35), [Współredaktorzy: Teresa Zubrzycka-Maciąg, Lilianna Klimek].
W trosce o wychowanie, UMCS, Lublin 2015, ss. 259, ISBN 978-83-7784-727-5, [Współredaktorzy: Teresa Zubrzycka-Maciąg, Mariusz Korczyński].
Komunikowanie się w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, ss. 339, ISBN 978-83-8019-248-5, [Współredaktorzy: Wojciech J. Maliszewski, Marian Fiedor].
Pochylmy się nad dzieckiem. Idea i dzieło Janusza Korczaka, Wydaw. UMCS, Lublin 2014, ss. 329 ISBN 97883-77845608, [Współredaktorzy: Mariusz Korczyński, Bożenna Wierzchowska-Konera].
Szkoła, komunikacja i edukacja. Komunikowanie w różnych relacjach interpersonalnych. Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2012, ss. 227, ISBN 978-83-7780-320-2, [Współredaktorzy: Kazimierz Czerwiński, Anna Knocińska].
Artykuły w czasopismach
Samoocena a poziom aspiracji edukacyjno-zawodowych uczniów, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia” 2024, nr 37(1), s. 139–151. DOI: 10.17951/j.2024.37.1.139-151.
Postrzeganie imigrantów w aspekcie afektywnym przez studentów pedagogiki w perspektywie ich przyszłej pracy zawodowej, „Kultura i Edukacja” 2020, nr 3 (129) s. 94-112, [Współautor: Katarzyna Dąbrowska Żmuda]. https://doi.org/10.15804/kie.2020.03.06
Różnice kulturowo-religijne jako komponent wiedzy i poglądów rodziców z centralnej Lubelszczyzny na temat wielokulturowości, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2017, z. 3, s. 187–207, [Współautor: Ilona Nowakowska-Buryła].
"To be" or "to have" and the meaning of life as the predictor of adulthood, “Liudinoznabczi Studii” Seria: Pedagogika 2016 nr 2 (34) s. 172–183.
„Mistrz i Małgorzata” źródłem inspiracji w kształtowaniu wartości w procesie wychowania, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, nr 1 (vol. 35) s. 141-154, [Współautor: Ekaterina Skakowska].
Wiedza i stosunek do mniejszości narodowych i etnicznych jako element kompetencji intelkulturowych studentów, „Edukacja Międzykulturowa” 2016, nr 5, s.125-146, [Współautor: Ilona Nowakowska-Buryła].
Dystans społeczny rodziców wobec innych narodowości wyznacznikiem do dialogu międzykulturowego "Studia Białorutenistyczne" 2015 r., nr 9, s. 105–117, [Współautor: Mariusz Korczyński].
Współpraca rodziny i szkoły na przykładzie szkół w Lublinie w okresie II Rzeczypospolitej, „Wychowanie w rodzinie”, 2013, nr 1, t. 7, Od starożytnej myśli filozoficznej do współczesnych rozwiązań legislacyjnych, s. 217–234.
Wskazówki dotyczące wychowywania w rodzinie prezentowane na łamach czasopism w XIX wieku, [w:] S. Walasek, L. Albański (red.), „Wychowanie w rodzinie” 2011, t.2, Rodzina na przestrzeni wieków, s. 33-51.
Alternative forms of Pre-school education as a creterion improving the quality of education in Poland, „Problems of Education in the 21 st Century" 2010, vol. 20, s. 109-117. ISSN 1822-7864.
Zagrożenia uzależnieniem od Internetu wśród młodzieży szkolnej a kontrola ze strony rodziców, „StudiumVilnensie A” 2009, vol. 6, s. 51-54.
Педагог творець cистеми цiнностей детей та молоді. „Молодь i pинок” 2007, nr 9 (32), s. 45–49. [tł: Pedagog kreatorem systemu wartości dzieci i młodzieży]
Bursy i internaty funkcjonujące w województwie lubelskim w latach 1945-1948, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 2005, nr 3–4, s. 267-281.
Warunki życia w konwiktach funkcjonujących w XVIII i XIX wieku w Lublinie, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2003, nr 1-2, s. 59-73.
Przyczyny alkoholizowania się młodzieży mieszkającej w internacie – w świetle jej wypowiedzi, „Opieka-Wychowanie-Terapia” 2002, nr 1, s. 5-13.
Internat i stancje dla młodzieży zamiejscowej funkcjonujące w latach 1864-1905, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2001, nr 3-4, s. 83-95.
Pensjonat działający w Lublinie w latach 1859-1863, „Przegląd Historyczno–Oświatowy” 2001, nr 1-2, s. 83-94.
Internaty szkół zawodowych w Polsce w latach 1947-1997, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2001, nr 6, s. 58-62
Rozdziały w monografiach
Szkolnictwo na łamach „Kalendarza Lubelskiego” w latach 1869–1924, [w:] I. Michalska, G. Michalski (red.), Zachować dla przyszłości. Sprawy szkolnictwa, oświaty i opieki w przekazie prasowym XIX i początków XX wieku, Łódź 2018, s. 39–53.
Nauczyciel kreatorem działań wychowawczych w ujęciu Mieczysława Łobockiego, [w:] T. Zubrzycka-Maciąg, M. Korczyński, M. Okrasa, W trosce o wychowanie, UMCS, Lublin 2015, s. 189–198.
Emotional competence of teachers and educational errors committed by them, [w:] A. Dudak, A. Kanios, O. Karpienko (red.), Challenges of contemporary education – theoretical and empirical contex, Drohobych 2014, s. 101–116. , [Współautor: Mariusz Korczyński].
Rozważania wokół Pedagogiki żartobliwej Janusza Korczaka [w:] M. Korczyński, M. Okrasa, B. Wierzchowska-Konera (red.), Pochylmy się nad dzieckiem. Idea i dzieło Janusza Korczaka, Wydaw. UMCS, Lublin 2014 s. 99–112.
O potrzebie uświadamiania studentom pedagogiki ich roli i zadań wobec grup mniejszościowych [w:] T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Wydawnictwo Akademicki Żak, Warszawa 2014, s. 180–195, [Współautor: Ilona Nowakowska-Buryła].
Dobroczynna działalności księdza Zygmunta Chełmickiego [w:] A. Winiarza (red.), W kręgu oświaty szkolnictwa i nauki. Księga Pamiątkowa dedykowana Profesorowi Karolowi Poznańskiemu, Lublin 2011, s. 256 – 269.
Biblioterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą, [w:] D. Wosik-Kawal, T. Zubrzycka-Maciąg, Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Impuls, Kraków 2011, s. 207–226.
Edukacja rodziców jako forma współpracy szkoły z rodziną ucznia [w:] A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Trans Humana, Białystok 2011, s. 361-369. , [Współautor: Lilianna Klimek].
Taniec w wychowaniu i terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży, [w:] J. Kirenko, D. Wosik, T. Zubrzycka-Maciąg (red.), Wychowanie wobec wyzwań współczesności, Lublin 2011, s. 239–260.
Działania pomocowe na rzecz osób bezdomnych w Lublinie, [w:]S. Bębas (red.), Oblicza patologii społecznych, Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, Radom 2011, s. 133-155
Wybrane świadczenia niepieniężne wspomagające funkcjonowanie rodzin w mieście Lublin, [w:] A. Garbarz, B. Szluz, M. Urbańska, W. Walc, Rodzina w środowisku lokalnym, Pomoc –wsparcie-opieka, Rzeszów 2011, s. 313–325.
Sytuacja dziecka w rodzinie zastępczej na przykładzie powiatu kraśnickiego i przeworskiego w Polsce [w:] Marii Chepil (red.), Opieka i wychowanie dzieci. Historia i współczesność. Drohobycz 2010, s. 354-363.
Działalność Zakładu Teorii Wychowania Instytutu Pedagogiki UMCS w Lublinie, [w:] J. Kirenko, M. Samujło, W. Bobrowicz (red.) Instytut Pedagogiki UMCS wczoraj i dziś, Oficyna Wydawnicza WERBA, Lublin 2010, s. 227-244/258.
Działalność opiekuńczo-wychowawcza zakonu pijarów naLubelszczyźnie do roku 1832 [w:] K. Wróbel-Lipowa, M. Ausz (red.), Szkolnictwo pijarskie w czasach minionych a współczesne problemy edukacji historycznej, tom 2, eSPe, Kraków-Lublin 2010, s. 183-204.
Poczucie własnej wartości jako jeden z zasobów osobistych sprzyjających zdrowiu, [w:] A. Witek, I.M. Łukasik, A. Buczak (red.), Zasoby osobiste i społeczne. Zdrowa szkoła-zdrowy uczeń. Między teorią a praktyką. Wyd. NeuroCentrum, Lublin 2010, s. 9 – 20. , [Współautor: Lilianna Klimek].
Nauczyciel kreatorem postaw twórczych młodzieży w okresie Drugiej Rzeczypospolitej [w:] S. Popek, A. Winiarz (red.), Nauczyciel. Zawód, powołanie, pasja, Lublin 2009, s. 177-187.
Poczucie samotności młodzieży a jej relacje z rówieśnikami jako wyznacznik działań wychowawczych [w:] E. Kubiak-Szymborska, D. Zając (red.), Teoria wychowania w okresie przemian, Bydgoszcz 2008, Wyd. Wers, s. 257–273.
Problemy edukacji zdrowotnej na łamach czasopisma „Bluszcz” (1865-1918) [w:] J. Kirenko (red.), Zdrowa szkoła – zdrowy uczeń, Lublin 2008, s. 137–147.
Kompetencje wychowawców burs i internatów niezbędne w pracy opiekuńczo-wychowawczej – w świetle badań [w:] Z. Bartkowicz, M Kowaluk, M. Samujło (red.), Nauczyciel kompetentny. Teraźniejszość i przyszłość. Lublin 2007, s. 281-290.
Pensja ss. Wizytek funkcjonująca w XIX wieku w Lublinie, [w:] Cz. Kępski (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Lublin 2005, s. 79–88.
Działalność Towarzystwa Burs i Stypendiów w województwie lubelskim, [w:] Cz. Kępski (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Lublin 2005, s.89-102.