This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
terminy dyżurów w semestrze letnim / my office hours in the winter semester
MS TEAMS po kontakcie mailowym / MS TEAMS after e-mail contact
poniedziałek / Monday / 8.30-10.30
Jakub Nowak – dr hab., profesor UMCS i kierownik Katedry Mediatyzacji na Wydziale Politologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Zajmuje się teoriami komunikowania i mediów, w szczególności: kulturowymi, społecznymi i politycznymi aspektami procesów algorytmizacji i datafikacji, kulturą popularną online, praktykami społecznymi zorientowanymi na media, imaginariami związanymi z technologiami medialnymi.
Autor monografii „Polityki sieciowej popkultury” i „Aktywność obywateli online” oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych publikowanych w kraju i za granicą.
Kierownik grantów badawczych finansowanych przez Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki i Narodowe Centrum Nauki dotyczących praktyk tworzenia prywatności online.
Wydziałowy koordynator programu Erasmus+ / academia.edu / google scholar
-------------------------------------------------------------
PhD, Associate Professor in Department of Journalism in Faculty of Political Science. His research interests are media and communication studies.
Faculty Coordinator of Erasmus+ programme / academia.edu / google scholar
-------------------------------------------------------------
Wybrane publikacje
- Siuda, P., Nowak, J., Gehl, R.W. (2023). Darknet imaginaries in Internet memes: the discursive malleability of the cultural status of digital technologies, Journal of Computer-Mediated Communication 28(1): 1-14. doi: https://doi.org/10.1093/jcmc/zmac023 tekst artykułu tutaj
- “That Prodigious Machinery Designed to Exclude”: The Discourse of Post-truth in Algorithmic Culture (w:) Politics of Disinformation, (red.) G. Lopez-Garcia, D. Palau-Sampio, B. Palomo, E. Campos-Dominguez, P. Masip, Wiley-Blackwell, New Jersey 2021, s. 146-158. Więcej o książce tutaj.
- The Politics of Privacy - A Useful Tautology, (co-author: Johanna Möller, Sigrid Kannengießer, Judith E. Möller) “Media and Communication” 2020, vol. 8(2), pp. 232-236, online.
- The Politics of Privacy: Communication and Media Perspectives in Privacy Research, “Media and Communication” 2020, vol. 8(2). Edited volume (with:Johanna Möller, Sigrid Kannengießer, Judith E. Möller), online.
- Pepe na polskich dróżkach - o memach i ich kulturowych migracjach, „Studia Kulturoznawcze” 2018, nr 2(15), s. 141-158, online.
- Surveillance and privacy as emerging issues in communication and media studies. An introduction, (co-author: Johanna Moeller), "Mediatization Studies" 2018, vol. 2, p. 7-15, online.
- Polityki sieciowej popkultury, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017. online
- Memowe wojny, artykulacja i Stuart Hall. O strukturalnych uwarunkowaniach sieciowej popkultury, „Przegląd Kulturoznawczy” 2017, nr 2(32), s. 207-222, online
- The Good, the Bad, and the Commons: A Critical Review of Popular Discourse on Piracy and Power During Anti‐ACTA Protests, „Journal of Computer‐Mediated Communication” 21 (2), 177-194, online
- Zanim to było modne. O czytaniu dominującej ideologii z internetowych memów o hipsterach, w: "Obcy Inny. Analiza przypadków", (red.) M. Siwiec, M. Karwatowska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018, s. 133-154.
- Internet meme as meaningful discourse: Towards a theory of multiparticipant popular online content, "Central European Journal of Communication", vol. 9, no 1(16) 2016, p. 73-89. online
- On Anti-ACTA: soft (media) power and pleasures of symbolic protest, (w:) New Technologies as a Factor of International Relations, K. Mojska, M. Szkarłat (eds.), Cabridge Scholar Publishing, Cabridge 2016, s. 332-349.
- O popkulturze w nowych mediach w świetle teorii Stuarta Halla, (w:) Człowiek i kultura w komunikacji medialnej, (red.) M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec, Wyd. UMCS, Lublin 2015, s. 41-54.
- Aktywność obywateli online, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011 online
- Internet jako przestrzeń debaty, (w:) Sztuka debaty, (red.) M. Kochan, Gdańsk 2014, s. 127-150.
- Machinima: gra komputerowa jako medium współtwórcze, Sztuka i polityka. Sztuki wizualne, (red.) M. Jeziński, Ł. Wojtkowski, Wydawnictwo UMK, Toruń 2014, s. 169-186.
- Projekt Chanology jako haktywistyczny protest, (w:) Haktywizm (cyberterroryzm, haking, protest obywatelski, cyberaktywizm, e-mobilizacja), (red.) M. Marczewska-Rytko, Lublin 2014, s. 189-202.
- Political Communication, Social Media and Popular Culture: The Adisucks Facebook Protest Case Study, (w:) Political Communication in the Era of New Technologies, (eds.) B. Dobek-Ostrowska, J. Garlicki, Peter Lang Publishing Group, Frankfurt am Main 2013, s. 127-146.
- O badaniu kultur popularnych online, (w:) Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, (red.) T. Gackowski, Warszawa 2013, s. 13-34. online
- Przyjemności oporu: popkulturowe remiksy i współczesne (medialne) protesty, (w:) Komunikacja. Tradycja i innowacje, (red.) M. Karwatowska, A. Siwiec, Lublin 2013, s. 306-321.
- (Nie) tylko zabawa w protest. Sprzeciw wobec ACTA jako aktywność obywatelska i uczestnictwo w kulturze popularnej, (w:) (red.) M. Marczewska-Rytko, Demokracja elektroniczna. Kontrowersje i dylematy, Wyd. UMCS, Lublin 2013, s. 129-146.
- Reguły internetu: aksjologia sieciowych kultur popularnych, (w:) Współczesne media. Wartości mediów, (red.) I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2014, s. 111-126.
- Agenda publiczna czy medialna? Problem statusu publikowanych oddolnie treści medialnych w ramach social media na przykładzie protestu adisucks, [w:] Agenda-setting w teorii i praktyce politycznej, red. E. Nowak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013, s. 75–102.
- Memy internetowe: teksty (cyfrowej) kultury językiem krytyki społecznej, [w:] Współczesne media. Język mediów, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013, s. 227–238.
- Globalne usieciowienie aktywizmu: nowe media a rozwój nowych ruchów społecznych, „Kultura i Historia” 2012, nr 21 online
- Kryzys, protest i social media. Nowe media narzędziem organizacji protestów społecznych, [w:] Współczesne media. Kryzys w mediach, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012, s. 131–148.
- Media Messages’ Flows in Converging Media Systems, Directions of Change as Research Challenges, [in:] Convergence: Media in Future, eds. A. Baczyński, M. Drożdż, IDIKS UPJPII, Cracow 2012, s. 221–237.
- Performatywne aspekty działalności nowych ruchów społecznych, [w:] Performatywne wymiary kultury, red. K. Skowronek, K. Leszczyńska, Wydawnictwo Libron – Filip Lohner, Kraków 2012, s. 275–290.
- Social media jako sieci obiegu przekazów medialnych, „Nowe Media” 2012, nr 1 (3), s. 13–32.
- The Journalists and Journalism of Poland (co-authors: A. Stepinska, S. Ossowski, L. Pokrzycka), [in:] The Global Journalist in 21st Century, eds. D. Weaver, L. Willnat, Routledge, New York 2012, pp. 255–266.
- Trzy Dekady Agresji. Pola znaczeniowe w twórczości Wielkiej Czwórki thrash metalu, [w:] Unisono w wielogłosie 3, red. R. Marcinkiewicz, Wydawnictwo GAD Records, Sosnowiec 2012, 211–224.
- Dlaczego nie nowa (cyfrowa) sfera publiczna? Ograniczenia dotyczące funkcjonowania internetu jako przestrzeni publicznej debaty u progu drugiej dekady XXI wieku, [w:] Konkurencyjny rynek medialny, red. R. Sierocki, M. Sokołowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011, s. 26–42.
- Obywatel online/konsumet polityki – nowe media a proces marketyzacji komunikacji politycznej, [w:] Nowe media w systemie komunikowania, red. M. Jeziński, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011, s. 102–119.
- Debata 2.0? Współczesny internet jako (nowe) medium publicznej debaty, [w:] Com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie, red. M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner, NOMOS, Kraków 2010, s. 147–155.
- Glokalna e-mobilizacja: (naprawdę) nowe media narzędziem obywatelskiej mobilizacji, „Nowe Media” 2010, nr 1, s. 69–84.
- Nowy medialny ekosystem: zmiany wzorców obiegu przekazów w globalnym systemie medialnym wywołane rozwojem nowych mediów, [w:] Współczesne media – wolne media?, t. 2: Oddziaływania mediów, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010, s. 156–169.
- Cyfrowy maoizm czy zbiorowa inteligencja? Debata w nowych mediach – stanowiska teoretyczne i aktualna dyskusja, [w:] Współczesne media – status, aksjologia, funkcjonowanie, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009, s. 214–225.
- Zrób to sam – Web 2.0 jako strefa politycznej aktywności internautów, [w:] Nowe media i demokracja, red. M. Jeziński, Toruń 2009, s. 165–177.
- Hurtownie kodów: popkulturowe portale i magazyny internetowe, [w:] WWW w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.
- Internet w Polsce, [w:] Oblicza polskich mediów po 1989 roku, red. L. Pokrzycka, B. Romiszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008, s. 215–227.
- Nowe media = nowa jakość? Demokracja u progu ery mediów cyfrowych, [w:] Media a demokracja, red. L. Pokrzycka, W. Mich, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007, s. 43–52.
- Polski cyberaktywizm: ochrona praw człowieka i tematyka antywojenna w Internecie, „Studia Medioznawcze” 2007, nr 3 (30), s. 32–47 [online wersja angielska].
- Wszyscy jesteśmy cyberpunkami. Człowiek w sieci – literackie prognozy a rzeczywistość, [w:] Definiowanie McLuhana. Media a perspektywy rozwoju rzeczywistości wirtualnej, red. M. Sokołowski, Wydawnictwo Algraf, Olsztyn 2006, s. 199–210.