This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Konsultacje w semestrze zimowym 2024/2025
wtorek 16.30 - 17.30 - p. 224
czwartek 9.30 - 10.30 - Wirtualny Kampus UMCS
https://kampus.umcs.pl/mod/bigbluebuttonbn/view.php?id=680861
W pilnych sprawach proszę o kontakt mailowy
lub
Tytuł i stanowisko: doktor habilitowany, profesor nadzwyczajny
Miejsce zatrudnienia: Katedra Edukacji Polonistycznej Wydział Fillologiczny UMCS
ORCID:0000-0001-7866-2272
Publikacje (w latach 2013-2022): 1. I. Morawska, Nowe pomysły na znane lektury, czyli klasyka literacka jako inspiracja dla twórczości metodycznej, [w:] Nowe odsłony klasyki w szkole. Literatura XIX wieku, red. E. Jaskółowa, K. Jędrych,, Wyd. UŚ, Katowice 2013, s.203 – 216. 2. I. Morawska, Czytanie tekstów kultury jako integracja czy dezintegracji? Refleksje inspirowane udziałem studentów w praktyce metodycznej, [w:] Integracja wczoraj i dziś, pod red. Alicja Jakubowska-Ożóg, Urszula Kopeć, Wyd. UR, Rzeszów, s. 234 - 245. 3. I. Morawska, Przygotowanie studentów realizujących praktykę pedagogiczną do pracy z tekstem literackim. W świetle wypowiedzi opiekunów praktyk i konspektów studenckich, [w:] Współczesne problemy badań nad recepcją i oddziaływaniem utworów literackich, red. L. Jazownik, Zielona Góra 2013, s. 290 - 300. (współaut. M. Latoch-Zielińska) 4. I. Morawska, INNY jako wyzwanie komunikacyjne i edukacyjne, [w:] Komunikacja. Tradycja i innowacje, pod red. M. Karwatowskiej i A. Siwca, PWSZ w Chełmie, UMCS Lublin, Chełm 2013, s. 549 - 559. 5. I. Morawska, Czasopisma młodzieżowe w kształceniu nauczycieli, [w:] Stare i nowe w czasopismach dla dzieci i młodzieży, red. B. Olszewska, E. Łucka-Zając, Wyd. UO, Opole 2013, s. 405 - 411. 6. I. Morawska, Sens nawiązywania do dziedzictwa Komisji Edukacji Narodowej w świecie „płynnej nowoczesności”, [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae red. Tomu D. Łazarska, Kraków 2014, s.39-50. 7. I. Morawska, Europejskie arcydzieła w praktyce edukacyjnej, [w:] Teksty kultury w edukacji polonistycznej i refleksji badawczej, pod red. Z. Ożóg-Winiarskiej, Wyd. UJL, Kielce 2014, s. 75-89. 8. I. Morawska, Realizacja innowacyjnych praktyk studenckich w Instytucie Filologii Polskiej UMCS w ramach projektu www.praktyki.wh.umcs – Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Humanistycznym UMCS, [w:] Przez praktyki do praktyki. W stronę innowacyjności w kształceniu nauczycieli. Cz. 1. Język polski. Historia. Wiedza o społeczeństwie, red. M. Latoch-Zielińska, B. Jarosz, M. Ausz, Lublin 2014, s. 97-110. (współautor, M. Karwatowska, M. Latoch-Zielińska, L. Tymiakin, E. Dunaj, M. Potent-Ambroziewicz, B. Jarosz) 9. I. Morawska, Relacje między uczelnią a szkołą jako miejsce i przestrzeń praktyk kulturowych, [w:] Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, red. A. Janus-Sitarz, R. Przybylska i in., Wyd. Universitas, Kraków 2014, s. 56-68. (współaut., B. Myrdzik, M. Latoch-Zielińska). 10. I. Morawska Czytanie (nie tylko) lektur szkolnych – dobrodziejstwo czy udręka?, [w] Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży, red. B. Niesporek – Szamburska, M. Wójcik-Dudek, przy współprac. A. Zok-Smoły, Wyd. UŚ, Katowice 2014, s.325 – 338. 11. I. Morawska Podglądanie Bortnowskiego – efekty, [w:] Stanisław Bortnowski i jego uczniowie. Szkice metodyczne, pod red. E. Nowel, Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2014, s. 65 – 73. 12. I. Morawska Ciało jako tekst kultury w edukacji polonistycznej gimnazjalistów, [w:] O płci, ciele i seksualności, pod red. M Karwatowskiej, R. Litwińskiego, A. Siwca, Wyd. UMCS, Lublin 2014, s. 339-351. 13. I. Morawska Humor w działaniach dydaktycznych studentów realizujących praktyki pedagogiczne Humor w kulturze i edukacji, red. E. Dunaj, I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Wydawnictwo UMCS , Lublin 2014, s. 153-165. 14. I. Morawska I., Wpływ nowych mediów na doświadczenia lekturowe współczesnych nastolatków, [w:] Człowiek i kultura w komunikacji medialnej, Wyd. UMCS, Lublin 2015, s. 221 – 232. 15. I. Morawska, Gimnazjaliści wobec Biblii, [w:] K. Biedrzycki i E. Jaskółowa (red.) Fundamenty czy fundamentalizm? Antyk grecko-rzymski i Biblia w szkole, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015, s. 64-76. (współaut. M. Latoch-Zielińska) 16. I. Morawska I., "Od czytania do pisania", czyli strategie kształcenia umiejętności tekstotwórczych w edukacji polonistycznej, [w:] Działania na tekście w edukacji szkolnej i uniwersyteckiej, "Czerwona Seria" t.34, red. S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, T. Piekot, Wyd. UMCS, Lublin 2015, s. 61-77. 17. I. Morawska I., Sens, wartość i projekty edukacji muzealnej w świecie „płynnej nowoczesności, [w:] Muzea w kulturze współczesnej, red. A. Ziębińska-Witek, G.Żuk, Wyd. UMCS, Lublin 2015. 18. Morawska I., Czym skorupka za młodu nasiąknie…, o roli wczesnych doświadczeń lekturowych, [w:] (Przed)szkolne spotkania z lekturą, red. B. Niesporek-Szamburska, Wyd. UŚ, Katowice 2015, s.67-80; 21. I. Morawska, 2016, Polonista w szkole. Między kształceniem uniwersyteckim a wyzwaniami współczesności, [w:] Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowania kształcenia studentów do wyzwań rynku pracy, red. A. Gis, M. Wobalis, Poznań, s. 109 – 121. I. Morawska, 2016, Słabość i/czy moc lektur szkolnych w świetle wypracowań gimnazjalistów, [w:] Szkice o dojrzałości, kulturze i szkole, M. Karwatowska, L. Tymiakin, s. 295-306. I. Morawska, 2016, Tożsamość i tradycja w dyskursie edukacyjnym, (zatytułowany "Tożsamości społeczno-kulturowe - kreacja i komunikacja". 9. tom serii: "Tradycja dla współczesności", red. Marta Wójcicka, Małgorzata Dziekanowska, Wyd. UMCS, Lublin, s. 41-58.I. Morawska, 2016, Co ma wspólnego polonistyka z innymi naukami? O przekraczaniu granic, [w:] Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki. Red. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek‑Szamburska, M. Wójcik-Dudek, przy współpracy D. Jagodzińskiej i A. Zok-Smoły. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 21-37, (współaut.: B. Myrdzik, M. Latoch-Zielińska). I. Morawska, Interkulturowa koncepcja kształcenia glottodydaktycznego. Inspiracje polsko-gruzińskie, [w:] „Polski Kaukaz”. Historia i perspektywy kontaktów polsko-gruzińskich, red. M. Filina, Wyd. „Universal”, Tbilisi 2016, s. 45-59.
B. Myrdzik, I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. Szkice i studia z edukacji polonistycznej. O roli kulturowego doświadczenia przestrzenności, Lublin 2015,ss. 434.
B. Myrdzik, I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. Szkice i studia z edukacji polonistycznej. Metodyczny wielogłos o różnych przestrzeniach, Lublin 2015, ss. 478.
I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, red., Edukacja wobec przemian kulturowych, Lublin 2017.
Iwona Morawska: Literackie kreacje postaci historycznych w cyklu książek dla młodych czytelników „Zdarzyło się w Polsce”, „Filoteknos” 2022, vol. 12, s. 333 – 334. DOI:10.23817/filotek.12-20.
Udział w konferencjach: 1. Konferencja naukowa MUZEA W KULTURZE WSPÓŁCZESNEJ: wyzwania, możliwości, zagrożenia, Lublin 22-23 maja 2014r. Instytut Kulturoznawstwa UMCS, Zamek Lubelski: I. Morawska: Sens, wartość i formy edukacji muzealnej w świecie „płynnej nowoczesności” 2.Interdyscyplinarna konferencja naukowa nt. „CZŁOWIEK – MEDIA -KULTURA” Wydział Humanistyczny UMCS w Lublinie, Instytut Nauk Humanistycznych PWSZ w Chełmie, 23-25 czerwca 2014 r.: I. Morawska, Wpływ mediów na doświadczenia lekturowe współczesnych nastolatków 3.Konferencja naukowa: HORYZONTY DYDAKTYKI POLONISTYCZNEJ na temat: „Literatura dawna w dydaktyce szkolnej”, 4-5 czerwca 2014 r. Instytut Filologii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach i jego Zakład Lingwistyki Stosowanej i Dydaktyki oraz Stowarzyszenie Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego: |I. Morawska, Pożyteczna – czy zbyteczna? - literatura dawna w edukacji polonistycznej gimnazjalistów 4. Konferencja w IFP UMCS: Działania na tekście, Lublin, 2-5 września 2014 r., I. Morawska: „Od czytania do pisania” , czylistrategie kształcenia umiejętności tekstotwórczych w edukacji polonistycznej gimnazjalistów 5. Konferencja naukowa: (PRZED)SZKOLNE SPOTKANIA Z LEKTURĄ Katowice, 20-21 listopada 2014r. I. Morawska Czym skorupka za młodu nasiąknie…, czyli o roli „wczesnych” doświadczeń lekturowych 6. II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa "Medycyna personalizowana: GENOM-ARCHITEKTURA-SZKOŁA DESIGN", 11-13 grudnia 2014r., Politechnika Lubelska: I. Morawska, Humanistyczne aspekty przestrzeni edukacyjnej 7. Iwona Morawska, Polonista w szkole. Między kształceniem uniwersyteckim a wyzwaniami współczesności, UAM w POZNANIU: Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowywania kształcenia studentów polonistyki do nowej rzeczywistości, 18-19 maja 2015 r. w Collegium Maius w Poznaniu. 8. Iwona Morawska, Interkulturowa koncepcja kształcenia glottodydaktycznego. Inspiracje polsko-gruzińskie: Gruzja, Uniwersytet w Tbilisi, Konferencja: „Polski Kaukaz: historia i perspektywy”(poświęconej 20-leciu Polonii gruzińskiej), Gruzja, Tbilisi, 14-16 czerwca 2015r. 9. Iwona Morawska, Gry z tradycją w kulturze i edukacji polonistycznej, Chełm 25-27.06.2015. Konferencja: „Kreacja i konwencja w tekstach kultury”. 10. Iwona Morawska, Barbara Myrdzik, Małgorzata Latoch-Zielińska, Co ma wspólnego polonistyka z innymi naukami? O przekraczaniu granic, Katowice, 18 – 21 listopada 2015 r. Uniwersytet Śląski II KONGRES DYDAKTYKI POLONISTYCZNEJ: Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki. 11. Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska, Polonista w cyfrowym świecie – warsztaty naukowo-metodyczne dla studentów i nauczycieli, Lublin, 26-27 listopada 2015 r. UMCS, DARIAH-PL. Konferencja: "Humanistyka cyfrowa: badanie tekstu, obrazu i dźwięku”. Współorganizacja konferencji (w latach 2013-2015): 1. Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Dydaktyczna Innowacyjne formy kształcenia nauczycieli, UMCS Lublin, 2013 - członek komitetu organizacyjnego. 2. II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa Medycyna personalizowana GENOM-ARCHITEKTURA-SZKOŁA-DESIGN Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Politechnika Lubelska, UMCS Lublin, 2014 - członek komitetu organizacyjnego i referat w sesji plenarnej: I. Morawska, Humanistyczne aspekty przestrzeni edukacyjnej 3. Ogólnopolska Konferencja Interdyscyplinarna Media w przestrzeni edukacyjnej, UMCS 1. Bydgoszcz UMK 21–23 kwietnia 2016r.: Istnieć w kulturze – Istnieć w kulturach… Między teorią a praktyką edukacyjną; I. Morawska: Interkulturowość w edukacji polonistycznej i w glottodydaktyce. Poznań UAM, 14-15 kwietnia 2016 r.: I. Morawska, Język polski jako wartość w życiu Polonii gruzińskiej (współaut. M. Belokoneva-Shiukashvili). Katowice UŚ, 22-25 czerwca 2016r., VI Światowy Kongres Polonistów: I. Morawska, Dylematy tożsamościowe i próby ich rozstrzygania na przykładzie Polonii gruzińskiej, (współaut. M. Belokoneva-Shiukashvili). UMCS IFP 26-27 września 2016r.: Edukacja polonistyczna – metamorfozy; I. Morawska, Szkolny kanon lekturowy. Krytyka i obrona. Lublin, Uniwersytet Medyczny, Politechnika Lubelska, listopad 2016, III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowej (z udziałem gości zagranicznych) „GENOM-CZŁOWIEK-ŚWIAT-ZAGROŻENIA”; I. Morawska: „Neuronaukowe wymiary i konteksty edukacji – od teorii do praktyki” (z M. Latoch-Zielińską). Lublin, 2014 - członek komitetu organizacyjnego. 4. Ogólnopolska Konferencja HUMANISTYKA CYFROWA – badanie tekstów, obrazów i dźwięku pod patronatem DARIAH.PL i MNiSW, UMCS Lublin 2015 - członek komitetu organizacyjnego; I.Morawska, "Ekranowe czytanie" jako wyzwanie edukacyjne: referat na konferencji Książka w mediach, media w książce. Korespondencje i transpozycje, 12-13 października 2017, WH UMCS;
KUL III Kongres Dydaktyki Polonistycznej, 22-25 listopada 2017r.: I. Morawska, M.Latoch-Zielińska: warsztat metodyczny: Kłamstwo i manipulacja.
KUL III Kongres Dydaktyki Polonistycznej, 22-25 listopada 2017r Iwona Morawska: Trwanie i zmienność wartości jako wyzwanie edukacyjne
Edukacja wobec przemian kulturowych, red. Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska, Wyd. UMCS, Lublin 2017.
B. Myrdzik, I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Co ma wspólnego polonistyka z innymi naukami? O przekraczaniu granic [w:] Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki. Tom I, Red. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek‑Szamburska, M. Wójcik-Dudek, przy współpracy D. Jagodzińskiej i A. Zok-Smoły. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, s. 21–37. ISBN 978-83-8012-952-8
I. Morawska, Interkulturowa koncepcja kształcenia glottodydaktycznego. Inspiracje polsko-gruzińskie, [w:] „Polski Kaukaz”. Historia i perspektywy kontaktów polsko-gruzińskich, red. M. Filina, Wyd. „Universal”, Tbilisi 2016, s. 45-59. ISSN 1512-472X
Iwona Morawska, Inność jako wartość odkrywana w „ojczyźnie najbliższej”. Refleksje edukacyjne, [w:]Inny w edukacji i kulturze regionu, red. Z. Budrewicz, M. Sienko, Wydawnictwo Naukowe UP w Krakowie, Kraków 2017, s. 171-182; ISBN: 978-83-8084-101-7. (ósmy tom/2017 monografii wieloautorskiej z serii: Region – Edukacja – Kultura)
ka, Przeobrażenia w kulturze jako wyzwania edukacyjne, [w:] Edukacja wobec przemian kulturowych, red. Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska, Wyd. UMCS, Lublin 2017, s. 29-44.
Iwona Morawska, Szkolny kanon lekturowy – krytyka i obrona, [w:] Edukacja wobec przemian kulturowych, red. Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska, Wyd. UMCS, Lublin 2017, s. 29-44.
Iwona Morawska, Zabytek literacki czy „dzieło w ruchu”? „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego jako lektura szkolna, „Polonistyka Innowacje” 2017, nr 6, s. 177-192.
I. Morawska, Blaski i cienie edukacji patriotycznej, [w:] Powrót do ojczyzny? Patriotyzm wobec nowych czasów. Kontynuacje i poszukiwania, red. C. Smuniewski, P. Sporek, Wyd. Instytut Nauki o Polityce, Warszawa 2017, s. 195-215. ISBN: 978-83-950685-0-8. Objętość: 1 / 44 359. (ukazała się w 2018 z rokiem wyd. 2017)
I. Morawska, Interkulturowość w edukacji polonistycznej i w glottodydaktyce, [w:] Istnieć w kulturze - Istnieć w kulturach. Między teorią a praktyką edukacyjną, red.A. Rypel, D. Jastrzębska-Golonka, Bydgoszcz 2018, s. 25 – 38. ISBN:978-83-8018-187-8. Objętość: 1 / 45 787.
I. Morawska, M. Belokoneva-Shiukashvili, Dylematy tożsamościowe i próby ich rozstrzygania na przykładzie polonii gruzińskiej, [w:] Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy. Koncepcje. Perspektywy. T.6: Języki i kultury w kontakcie, red. J. Malejka, wyd. UŚ, Katowice 2018, s. 205 – 219. ISBN: 0208 – 6336. Objętość: 1 / 41 635. (tom po konferencji międzynarodowej)
I. Morawska Aktywność uczniów motywowana szkolną lekturą, [w:] W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane…, red. A. Guzy, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2018, s. 211-223. 0 75 / 32 509. ISBN 978-83-226-3354-0.
I. Morawska, Jak znajdować klucze do lektur szkolnych? Refleksje inspirowane nową podstawą programową (i nie tylko), Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Paedagogica 2018, t. 7, ISSN 2082 - 0909, s. 124 - 139.
I. Morawska, Literatura jako „głos Innego” w przestrzeni edukacyjnej, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova, 2018, nr 3, s.17-35.
I. Morawska, Trwałość i zmienność wartości jako wyzwanie edukacyjne, [w:] Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, red. M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S. J. Żurek, przy współpracy M. Nowak i M. Karwatowskiej, Lublin 2019, s. 213-228.
I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli. Od teorii do praktyki, [w:] Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, red. M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S. J. Żurek, przy współpracy M. Nowak i M. Karwatowskiej, Lublin 2019, s. 255-270.
I. Morawska, „Działanie” czy „milczenie” wyobraźni w wypracowaniach uczniów klas siódmych (w roku szkolnym 2017/2018), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis.Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguage Polonae Partinentia”, red. Z. Budrewicz, D. Łazarska, 2019, z. 10, s.194-209.
I. Morawska, M. Latoch-Zielińska (współred.), Edukacja wobec przemian kulturowych, Lublin 2017.
I. Morawska, M. Karwatowska, M. Latoch-Zielińska (współred.), Ocenianie w szkole na cenzurowanym. Badania – dylematy – inspiracje, Wyd. UMCS, Lublin 2020.
Wygłoszenie referatów podczas Kongresów Dydaktyki Polonistycznej: w 2017 (KUL w Lublinie, I. Morawska, IFP UMCS: Trwałość i zmienność wartości jako wyzwanie edukacyjne); w 2019 roku (UAM w Poznaniu, I. Morawska, IFP UMCS Edukacja patriotyczna w świetle wypowiedzi i projektów przyszłych nauczycieli języka polskiego); w 2024 r. Uniwersystet Wrocławski: I. Morawska, Bunt na maturze (i nie tylko) jako wyzwanie edukacyjne
Pełnione funkcje: 1. Członek Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia; 2. Z-ca dyrektora IFP (w roku akademickim 2014/2015) 3. Kierownik merytoryczny w projekcie www.praktyki.wh.umcs - Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Humanistycznym UMCS (2010-2015); 4. Członek zespołu ds. promocji IFP, uczestnictwo w programie współpracy Instytutu Filologii Polskiej ze szkołami; 5. PAN Oddział w Lublinie - członek Sekcji Psychologii Klinicznej i Edukacji Zdrowotnej; 6. Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza – członek; od 30.08.2019 roku członek Zespołu Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk.
Działalność ekspercka
1. Realizacja zadań w ramach badania Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego (20.06.2014r.) - na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych, we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną oraz wszystkimi okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przez Zespół Realizacji Badań. Pion Badań Społecznych. 2. Instytut Badań Edukacyjnych: wykonawca badań dotyczących kompetencji uczniów z języka polskiego w gimnazjum „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej” – badanie w ramach projektu „Entuzjaści edukacji”. Projekt systemowy realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty –. 3. Recenzowanie programów przedmiotowych do wiedzy o kulturze na IV etapie kształcenia – na zlecenie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie - jako ekspert zewnętrzny w obszarze oceny programów i materiałów dydaktycznych. 4. Przygotowanie zadań w ramach prac związanych z Konstrukcją testu osiągnięć szkolnych (TOS6) – na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych i Pracownię Millward Brown Spółka Akcyjna, z siedzibą w Warszawie. 5. Udział - jako ekspert zewnętrzny - w realizacji projektu: Działanie 3.2 „Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych”, Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”, PO KAPITAŁ LUDZKI. Projekt VII Budowa banków zadań recenzentów/sędziów kompetentnych : w ramach realizacji przez Instytut Badań Edukacyjnych projektu systemowego: "Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1: Tworzenie warunków i narządzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty. Projekt ma na celu wzmocnienie systemu edukacji w zakresie wykorzystania wyników badań naukowych w polityce i praktyce edukacyjnej oraz w zarządzaniu oświatą. – (w obszarze tworzenia i oceny materiałów dydaktycznych). 6. Instytut Badań Edukacyjnych – ekspert zewnętrzny w obszarze tworzenia i oceny materiałów dydaktycznych Szkolne Uwarunkowania Efektywności Kształcenia – badanie w ramach projektu „Entuzjaści edukacji”. Projekt systemowy realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty – wykonawca badań dotyczących kompetencji uczniów z języka polskiego w szkole podstawowej. 7. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – egzaminator zewnętrzny (sprawdzanie i ocenianie prac maturalnych – część pisemna egzaminu maturalnego). 8. Kierownictwo merytoryczne w ramach realizacji projektu www.praktyki.wh.umcs - Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Humanistycznym UMCS – priorytet 3.3.2 POKL (01.09.2010 – 30.06.2015). Recenzje w czasopismach: - Polonistyka Innowacje (2015 - 2024; wyd. UAM) - członek zespołu recenzentów: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum.
INNE AKTYWNOŚCI ZAWODOWE
Przygotowanie i prowadzenie zajęć dla nauczycieli – w ramach projektu „Modelowa Szkoła Ćwiczeń w Lublinie (woj. lubelskie)”. Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego: Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty, współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Zajęcia: dr hab. Iwona Morawska, prof. UMCS: Szkolenia z dziedziny retoryki i debat oxfordzkich; Logodydaktyka w edukacji.
Przygotowanie wykładów i prowadzenie warsztatów dla nauczycieli języka polskiego, w tym np.: warsztaty metodyczne dla nauczycielek i nauczycieli języka polskiego: Klucze do szkolnych (i nie tylko) lektur – org. przez Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lublinie (09.03.2020r.); wykład: Jak uczyć języka polskiego? Metodyka nauczania języka polskiego okiem specjalistów - w ramach współpracy z Muzeum Zespołu Synagogalnego we Włodawie (25 września 2020r.) i realizacji projektu: „Języki pogranicza” współfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Polski – dodaj do ulubionych”.
Udział w promocji czytelnictwa, w ramach współpracy IFP UMCS z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką w Lublinie między innymi podczas następujących wydarzeń:
- Narodowe Czytanie 2017 w Lublinie: Wprowadzenie do lektury, dr hab. prof. UMCS Iwona Morawska, Zabytek literacki czy „dzieło w ruchu”? „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego wśród lektur szkolnych.
- Narodowe Czytanie 2018 w Lublinie: Wprowadzenie do lektury, dr hab. prof. UMCS Iwona Morawska, Spór o Polskę w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego.
- Narodowe Czytanie 2019 w Lublinie: Wprowadzenie do lektury, dr hab. prof. UMCS Iwona Morawska, Od noweli do noweli ku wartościom w dniu Narodowego Czytania A.D. 2019.
- Narodowe Czytanie 2020 w Lublinie: Wprowadzenie do lektury, dr hab. prof. UMCS Iwona Morawska „Balladyna” czytana dzisiaj – wprowadzenie do lektury (05.09.2020).
Udział w przygotowaniu wniosku projektowego i realizacji projektu pod egidą Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej: „JĘZYK POLSKI PONAD GRANICAMI”. Okres realizacji projektu: 1.10.2020 – 31.12.21.