This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
wtorek godz.11.30-12.30 sala 107
środa godz.12.00-13.30 sala 107
Al. Kraśnicka 2a
20-718 Lublin
Prof. dr hab. Elżbieta Krzemińska jest pracownikiem Instytutu Muzyki od 1982 roku, początkowo jako korepetytor i dyrygent Chóru Akademickiego UMCS a następnie jako asystent i wykładowca. Po uzyskaniu kwalifikacji I stopnia w zakresie dyscypliny artystycznej: prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych nadanych przez Radę Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Rytmiki i Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Gdańsku (1995 r.) była zatrudniona na stanowisku adiunkta, a następnie po otrzymaniu kwalifikacji II stopnia w tej samej dyscyplinie (2002 r.) została zatrudniona na stanowisku profesora nadzwyczajnego (2006 r.) . W latach 2005-2008 oraz 2012-2016 była członkiem Senatu UMCS. W latach 2010-2012 pełniła funkcję p.o. kierownika Zakładu Kształcenia Wokalnego a od 2012 roku do 2014 pełniła funkcję kierownika Zakładu Dyrygentury. Prowadzi zajęcia z przedmiotów: dyrygowanie, czytanie partytur, emisja głosu zbiorowa, metodyka prowadzenia zespołów. Wielokrotnie była przewodniczącą i członkiem komisji rekrutacyjnej na Wydziale Artystycznym. Przygotowywała akcję promującą Uniwersytet tzw. „Drzwi otwarte”. Sprawuje nadzór merytoryczny nad inicjatywami artystycznymi studentów IM WA (koncerty „Koty za płoty”). Prowadzi wykłady z metodyki emisji głosu na Kwalifikacyjnych Studiach Podyplomowych organizowanych na Wydziale Artystycznym. Opracowała podręcznik w ramach grantu „Kapitał Ludzki” pt.: „Innowacyjne formy kształcenia pedagogiczno-artystycznego na Wydziale Artystycznym UMCS”. Program proponuje studentom możliwość posługiwania się metodą nauki - e-learningiem, który wykorzystywany jest w ramach prowadzonych zajęć. Koordynuje współpracę z Uniwersytetem w Szawle Šiaulių universitetas w ramach wymiany Socrates Erasmus. Pełni funkcję koordynatora Wymiany Erasmus i Erasmus +. Jest redaktorem naczelnym zeszytów naukowych pt. "Studia z pedagogiki muzycznej" wydawanych na Wydziale Artystycznym UMCS.
Przez pięć lat była odpowiedzialna za współpracę z czasopismem Wiadomości Uniwersyteckie.
Z Chórem Politechniki Lubelskiej co roku przygotowuje koncerty dyplomowe studentów I i II st. IM WA UMCS.
Bierze udział w zespołach eksperckich i konkursowych:
- regularnie, dwa razy do roku, przewodniczy pracom jury przeglądów konkursowych organizowanych przez Oddział Regionalny Programu Rozwoju Chórów Szkolnych „Śpiewająca Polska”,
- przewodniczy Jury w Regionalnym Przeglądzie Chórów Pieśni Maryjnej w Lubaczowie,
- przewodniczy Jury w Podkarpackim Przeglądzie Chórów „Pieśni Pasyjne” w Radymnie (konkursy organizuje Centrum Kulturalne w Przemyślu),
- przewodniczy Jury w Konkursie Chórów Szkolnych Miasta Lublin „Cor Cantans” (organizowany przez prezydenta Miasta Lublin i Wydział Oświaty).
- zasiada w Jury Ogólnopolskiego Konkursu Chórów Akademickich "Święty Krzyż" w Kielcach (org. Politechnika Świętokrzyska)
Od 2003 do 2016 roku tworzyła, jako dyrektor artystyczny Festiwal „Wielkopostne Śpiewanie”, który dzięki wsparciu finansowemu miasta i województwa organizuje Klasztor oo. Dominikanów w Lublinie. Coroczny festiwal trwa cały Wielki Post i obejmuje sześć koncertów w każdą niedzielę. Przez dwanaście edycji, w festiwalu występowali m.in. tacy wykonawcy jak Capella Regia z Pragi, Bornus Consort, Orkiestra barokowa i Marek Toporowski, Chór Synagogi pod Białym Bocianem z Wrocławia, Marek Stryszowski z zespołem, Stanisław Soyka, Antonina Krzysztoń, Piotr Baron, aktorzy: Jan Nowicki, Grażyna Barszczewska, Jerzy Zelnik, Andrzej Ferenc, ale także zawsze występują lubelskie chóry, zespoły instrumentalne i soliści. Koncerty są słowno-muzycznymi rekolekcjami na Wielki Post. Festiwal posiada wierną publiczność.
Od 1981 r. kierowała zespołami:
1981-87 – Dziecięcy Zespół Wokalno-taneczny Grażynki
1982-84 – Dziecięcy Chór Skowronki Lubelskie przy Towarzystwie Śpiewaczym Echo
1982-87 – Chór Akademicki UMCS – drugi dyrygent
1986-87 – Chór dziecięcy PSM I i II st.
od 1987 – Chór Akademicki Politechniki Lubelskiej.
od 2012 – Profesjonalny Oktet Wokalny
od 2013 – Chór "Lutnia Lubelska" Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie
Z chórem Politechniki pracuje od 28 lat. Stworzyła przy współpracy z cudownymi ludźmi liczący się w Polsce zespół akademicki, z którym uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach i konkursach chóralnych przywożąc nagrody:
w 1996 r. – Złoty Dyplom i Specjalna Nagroda dla Najlepszego Dyrygenta na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Riva del Garda (Włochy),
w 1998 r. – Brązowy Medal na Międzynarodowym Konkursie w Rodos (Grecja),
w 2001 r. – I Nagroda w kategorii chórów mieszanych i Specjalna Nagroda dla Najlepszego Dyrygenta na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Grado (Włochy),
w 2007 r.- I Nagroda i Specjalna Nagroda dla Najlepszego Dyrygenta na Międzynarodowym Konkursie Pieśni Bożonarodzeniowej w Bratysławie (Słowacja),
w 2014 r. - I miejsce w Ogólnopolskim Przeglądzie Chórów Akademickich "Święty Krzyż" w Kielcach,
w 2015 r. - Złoty Dyplom w kategorii "Musica Sacra", Złoty Dyplom w kategorii "Folklore", Srebrny Dyplom w kategorii "Musica Catalana" na V Międzynarodowym Konkursie Chóralnym "Canco Mediterrania" Hiszpania.
Akademicki Chór PL nagrał dotąd trzy płyty kompaktowe:
w 2000 r. płytę zatytułowaną „Chwile naszych spotkań” z muzyką a cappella od renesansu do współczesności oraz prawykonaniem utworu Anonima Łowickiego „Magnificat” wraz z zespołem instrumentalnym „Musica Dynamica” i solistami: Izabelą Urban, Piotrem Olechem, Marcinem Opalińskim i Dariuszem Kowalskim
w 2006 r. płytę zatytułowaną „Laudamus te” z utworami a cappella oraz „Mszą Karaibską” Glena McClure’a
w 2009 r. powstała płyta nagrana wspólnie z solistami pod tytułem „Benedicimus te” z utworami współczesnego kompozytora irlandzkiego Michaela McGlynna, po raz pierwszy wykonywanymi w naszym kraju, m.in. „Mszą Celtycką”
w 2015 r. w przygotowaniu jest kolejna płyta pod tytułem „Adoramus te” z prawykonaniem polskim utworu współczesnego kompozytora niemieckiego Martina Voellingera „The Latin Jazz Mass”.
Chór Politechniki Lubelskiej pod jej dyrekcją odbył podróże koncertowe do takich krajów jak: Niemcy, Włochy, Hiszpania, Wyspy Kanaryjskie, Portugalia, Chorwacja, Węgry, Anglia, Walia, Słowacja, Ukraina, Szwecja.
Od 2013 r. założyła i do 2018 r. prowadziła Chór Filharmonii im. H. Wieniawskiego "Lutnia Lubelska". Z zespołem dokonała wielu prawykonań muzyki współczesnej, nagrała płyty CD i DVD dla TVP Historia. Chór pod jej dyrekcją przygotował wiele utworów oratoryjnych i koncertów a cappella.
Za działalność społeczną oraz artystyczną i pedagogiczną prof. Elżbieta Krzemińska została wyróżniona następującymi nagrodami:
1984 – Srebrna Odznaka „Zasłużony dla Lublina” za działalność społeczną
1984 – „Brązowa Odznaka Honorowa” PZChiO za zasługi w pracy społecznej
1990 – „Srebrna Odznaka Honorowa” PZChiO za zasługi w pracy społecznej
1991 – Nagroda Prezydenta Miasta Lublina za działalność społeczną i artystyczną
1996 – Specjalna Nagroda dla Najlepszego Dyrygenta na Festiwalu w Riva del Garda – Włochy oraz Złoty Dyplom dla Chóru
1996 – Nagroda II Stopnia Rektora UMCS za wyróżniającą się pracę na rzecz uczelni
1997 – Odznaka „Zasłużony Działacz Kultury” Ministerstwo Kultury i Sztuki RP
1998 – Brązowy Dyplom na Festiwalu w Rodos – Grecja dla Chóru
2000 – „Złota Odznaka Honorowa” PZCHiO za zasługi w pracy społecznej
2001 – Specjalna Nagroda dla Najlepszego Dyrygenta na Festiwalu w Grado – Włochy oraz Złoty Dyplom i I Miejsce w kategorii chórów mieszanych dla Chóru
2001 – Nagroda Prezydenta Miasta Lublina dla Twórców i Działaczy Kultury
2003 – Srebrny Krzyż Zasługi
2004 – Medal Komisji Edukacji Narodowej
2004 – Nagroda II Stopnia Rektora UMCS za wyróżniającą się pracę na rzecz uczelni
2005 – Nagroda I Stopnia Rektora Politechniki Lubelskiej
2008 – Nagroda III Stopnia Rektora Politechniki Lubelskiej za szczególne osiągnięcia zawodowe
2009 – Nagroda dla Najlepszego Dyrygenta na Festiwalu w Bratysławie – Słowacja oraz Złote Pasmo w kategorii chórów mieszanych dla Chóru
2012 – Nagroda I stopnia Rektora Politechniki Lubelskiej
2013 – Nagroda II stopnia Rektora UMCS.
2014 – Nagroda za wybitne osiągnięcia artystyczne Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2014 – Nagroda III stopnia Rektora Politechniki Lubelskiej
2014 – I miejsce na Ogólnopolskim Przeglądzie Chórów Akademickich „Święty Krzyż”, Kielce
2015 – Nagroda II stopnia Rektora Politechniki Lubelskiej
2015 – Złoty Dyplom w kategorii „Muzyka sakralna”, Złoty Dyplom w kategorii „Folklor”, Srebrny Dyplom w kategorii „Muzyka katalońska” na V Międzynarodowym Konkursie Chóralnym „Cançó Mediterrània” Lloret de Mar, Barcelona – Hiszpania
2017 – Złoty Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP
2017 – Medal 700-lecia Miasta Lublin przyznany przez Prezydenta Miasta Lublin
2018 – Nagroda okolicznościowa od Prezydenta M. Lublin z okazji 40-lecia Akademickiego Chóru PL
2018 – Złota Odznaka Honorowa z wieńcem laurowym PZCHiO
Prof. E. Krzemińska bierze aktywny udział w konferencjach dotyczących obszaru jej zainteresowań naukowych. Brała udział w ogólnopolskich konferencjach dotyczących dyrygentury i emisji głosu:
- w ramach Warsztatów Chóralnych Krakowskiego Oddziału Federacji Caecilianum Kraków
- oraz VI Dni Muzyki Kościelnej w Archidiecezji Krakowskiej organizator: Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej, Uniwersytet Papieski JP II w Krakowie, Akademia Muzyczna w Krakowie,
- I Konwencji muzyki polskiej (IMIT Warszawa 2011r.),
- I Forum Liderów Animacji Muzycznej (IMIT Warszawa 2011 r.),
- I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu „Konteksty sztuki dyrygenckiej” pt. „Osobowość dyrygenta” (Akademia Muzyczna w Łodzi 2013),
- w Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej „Sztuka i Edukacja” (UMCS 2013),
- Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej na temat: „Relacje interpersonalne w zespole artystycznym” zorganizowanej przez Katedrę Animacji Muzycznej Instytutu Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (2013 r.),
- w 2014 r. zorganizowała w Instytucie Muzyki UMCS Konferencję "Sztuka jako wsparcie".
Współorganizowała w Instytucie Muzyki Sesję naukową poświęconą Muzyce Wokalnej Wolfganga Amadeusza Mozarta
Organizowała również wykłady i warsztaty na temat „Chorał gregoriański tradycja i współczesność” prowadzone przez M. Bornusa-Szczycińskiego.
Na zlecenie Departamentu Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli brałam udział w opracowaniu projektu „Standardy kształcenia nauczycieli w zakresie emisji głosu” (2003).
W 2013 roku była w komitecie naukowo-organizacyjnym Ogólnopolskiej Konferencji pt. „Sztuka i Edukacja”, która towarzyszyła obchodom Jubileuszu 40-lecia kształcenia artystycznego na UMCS. Przewodniczyła sesji naukowej pt. „Edukacja muzyczna: poszukiwanie nowej tożsamości”.
Jest autorką rozdziałów w monografiach m.in.:
- Studia Pro Musica Sacra tom VIII, rozdział „Prawidłowa emisja głosu a ekspresja wokalna” Wyd. Naukowe UPJII Kraków 2010 (str. 101-154)
- „Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce”
Rozdział „Edukacja muzyczna nie tylko w szkole” red. A Białkowski, IMIT 2012, (str. 235-249).
- „Kreatywność kluczem do sukcesu w pracy dyrygenta” wydane, jako publikacja pokonferencyjna w ramach ogólnopolskiej konferencji „Konteksty sztuki dyrygenckiej” zorganizowanej przez Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (2013 r.)
- „Udział w procesie twórczym metodą na powszechne umuzykalnienie dzieci i młodzieży” w ramach monografii wydanej po ogólnopolskiej konferencji „Sztuka Edukacja” (UMCS 2013 r.)
Pisze również artykuły do prasy fachowej pt. „Wychowanie przez muzykę” i „Porwać w stronę muzyki” w czasopiśmie Twoja Muza (nr 2 [51] i nr 4 [53] / 2012).