Підрозділи та працівники – адресна книга

dr Marlena Duda

Stanowisko
adiunkt
Jednostki
KATEDRA METODOLOGII NAUK PEDAGOGICZNYCH
Adres e-mail
Wyświetl
Strona www
http://orcid.org/0000-0001-9168-808X
Link do Bazy Wiedzy
Marlena Duda
Konsultacje

Konsultacje w semestrze zimowym 2024/2025 odbywają się w czwartki w godz. 13.00-15.00 w pok. 412.


 

Adres

ul. Głęboka 43
20-004 Lublin

O sobie

Profil naukowy

  • zasoby podmiotowe i ich uwarunkowania
  • wtórne komplikacje zdrowotne towarzyszące długotrwałej niepełnosprawności ruchowej (SHCs)
  • pomyślna starość osób z niepełnosprawnością ruchową
  • psychospołeczne funkcjonowanie osób chorych przewlekle i z długotrwałą niepełnosprawnością
  • problematyka poczucia jakości życia (HRQL) osób bezrobotnych, chorych przewlekle i z długotrwałą niepełnosprawnością

 Profil dydaktyczny

  • metodologia badań społecznych
  • metodologia badań jakościowych
  • zaburzenia komunikacji językowej, mowa i jej mechanizmy
  • emisja głosu
  • fukcjonowanie osób starszych z niepełnosprawnością ruchową

Nagrody i wyróżnienia:

Nagroda Prezesa Rady Ministrow za rozprawę doktorską - 24.11.2016r.

Nagroda Indywidualna Rektora za wyróżniającą się pracę na rzecz Uczelni - 23.10.2019r.

Medal 50-lecia Wydziału Pedagogiki i Psychologii w uznaniu za pracę włożoną w rozwój Wydziału - 12.10.2023r.

 

Członkowstwo:

Akademickie Towarzystwo Andragogiczne

Polskie Towarzystwo Logopedyczne

Lubelski Rocznik Pedagogiczny

 

Promotorstwo pomocnicze:

Katarzyna Skalska "Postrzeganie własnej autonomii a zasoby radzenia sobie u studentów z niepełnosprawnością ruchową". Termin obrony: 01.03.2021r.


Działalność naukowa

WYBRANE PUBLIKACJE

Monografie

Janusz Kirenko, Marlena Duda (2018) Bezrobocie - Jakość życia - Uwarunkowania, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Marlena Duda (2016) Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Publikacje w czasopismach

Duda M. (2024) Autonomy and participation (IPA) in Polish research on people with physical disabilities, Studia z Teorii Wychowania 4(49), s. 289-199.

Duda M. (2024) Autonomia i uczestnictwo a zróżnicowanie Ja u osób z długotrwałą niepełnosprawnością ruchową - moderacyjna rola płci, Kwartanik Pedagogiczny, vol 69, nr 1, s. 45-61.

Duda M. (2023) Rola wybranych czynników kontekstualnych w kształtowaniu poczucia jakości życia osób z urazem rdzenia kręgowego – przegląd badań, Roczniki Pedagogiczne, t.15, nr 3, s. 127-144.

Duda M. (2022) Wybrane czynniki personalne ICF w doświadczaniu autonomii i uczestnictwa u osób z niepełnosprawnością ruchową w obszarze pracy socjalnej, "Praca Socjalna", vol 37, nr 1, s. 95-108.

Duda M. (2022) Place of residence as a determinant of adolescents’ pro-healthy lifestyle, "Lubelski Rocznik Pedagogiczny", vol. 42, nr 2, s. 159-177.

Duda M. (2021) Secondary health conditions in individuals with acquired long-term disability, "Croatian Review of Rehabilitation Research", vol. 57, no 1, s.158-171.

Duda M. (2021) Rola autonomii i uczestnictwa społecznego w kształtowaniu poczucia jakości życia osób z długotrwałą niepełnosprawnością nabytą, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” , nr 44, s. 11-27.

Duda M. (2021) O potrzebie badań nad starością osób z długotrwałą niepełnosprawnością ruchową, "Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej", nr 41, s. 251-264.

Duda M. (2021) Czynniki podmiotowe jako predyktory zachowań zdrowotnych kobiet czynnych zawodowo, "Rozprawy Społeczne", nr 2, s. 100-116.

Duda M. (2021) Quality of life and healthy lifestyle of ill youth from rural and urban areas, „Journal of Education,Technology and Computer Science”, nr 2(32), s. 210-213.

Duda M. (2020) Wtórne komplikacje zdrowotne w badaniach nad niepełnosprawnością, "Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej", nr 38, s. 52-63.

Byra S., Duda M. (2020) Impact on Participation and Autonomy Questionnaire (IPA) – sprawdzenie właściwości psychometrycznych polskiej wersji narzędzia, "Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej", nr 35, s. 103-127.

Duda M. (2020) Satysfakcja z życia a zasoby podmiotowe u osób bezrobotnych, "Rocznik Andragogiczny", nr 27, s. 91-106.

Kirenko J., Duda M. (2020) Social Support and Preferred Values of the Unemployed with Varying Senses of Coherence, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1 (10) s. 93-113.

Duda M. (2020) Fatigue and health behaviour of ill youth from rural and urban Areas, "Journal of Education, Technology and Computer Science", 1(31), s. 95-99.

  • 2015-2019

Duda M. (2019) Social workers' informations and telecommunications technology competences, "Problemy Profesjologii", nr 1, s. 129-140.

Byra S., Duda M. (2019) Postrzeganie własnej autonomii a satysfakcja z życia u osób z nabytą niepełnosprawnością ruchową – analiza roli moderatorów, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, s. 17-36.

Duda M. (2019) „Zmęczyli się, zniechęcili i przestali szukać...” Analiza zjawiska zmęczenia wśród bezrobotnych, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 1, vol 27, s.  97-104.

Duda M. (2019) Stracone pokolenie – młodość ryzykiem socjalnym, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 2, vol 28, s.  116-121.

Duda M. (2019) Współczesne modele jakości życia –analiza teoretyczna, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 1, vol 27, s. 79-83.

Duda M., Czerski M. (2018) Poczucie zmęczenia a poczucie koherencji osób bezrobotnych, „Ruch Pedagogiczny” nr 3, s. 94-102.

Czerski W., Duda M. (2018) Kompetencje informacyjne bezrobotnych Lubelszczyzny– badania pilotażowe, "Szkoła – Zawód – Praca”,  nr 16.

Duda M. (2017) Problemy metodologiczne w badaniach nad jakością życia, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 3(21), s. . 17-22.

Duda M. (2017) Zmęczenie jako współczesne zagrożenie cywilizacyjne, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 1(19), s. 153-157.

Duda M. (2016) Zmyśle ruchy, które doskonalą umysł w opinii studentów pedagogiki – dylematy wyborów,  „Konteksty Pedagogiczne”, nr 2 (7), s. 163-172.

Duda M. (2016) Poczucie jakości życia zależnej a zdrowie lubelskich licealistów, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” t. 36, nr 3.

Byra S., Boczkowska M., Duda M. (2016) Współczesne konteksty znaczeniowe terminu niepełnosprawność – implikacje Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), „Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo”, nr 4(34).


Rozdziały w monografiach


Duda M. (2021) Uwarunkowania poczucia zmęczenia młodych dorosłych [w] K. Kuszak, J. Mizerka (red.) "Nowe media i informatyzacja a poznawcze i społeczne funkcjonowanie jednostek i grup społecznych", Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, s. 28-47.


Duda M., Czerski W. (2018) Nowe uzależnienia XXI wieku jako problem zdrowotny [w:] D. Zbroszczyk (red.) „Wybrane problemy i zagrożenia bezpieczeństwa człowieka”, Wydawnictwo UTH, Radom, s. 9-29.


Duda M., Boczkowska M. (2017) Czynniki kontekstualne ICF w doświadczaniu niepełnosprawności [w:] K. Barłóg (red.), „Współczesne konteksty i wyzwania współczesnej pedagogiki specjalnej”, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 261-278.


Duda M. (2017) Problemy zdrowotne młodzieży jako zagrożenia edukacyjne [w:] V. Tanaś, W. Welskop (red.), „Człowiek wobec zagrożeń współczesności”, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, s. 207-218.


Duda M. (2017) Medyczne i psychospołeczne aspekty wybranych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży [w:] B. A. Nowak, M. Maciąg (red.) „Obraz społeczeństwa w badaniach naukowych”, Wydawnictwo TYGIEL, s. 68-98.


Magdalena Boczkowska, Marlena Duda (2016) Poziom poczucia koherencji studentów kierunków nauczycielskich a wybrane wskaźniki socjodemograficzne [w] red. M.Warchała "Cywilizacja zdrowia", Wyd. E-bookowo, s. 261-278.


Marlena Tracz (2012) Dziecko z padaczką w szkole. Kształcenie kadry pedagogicznej w dziedzinie epileptologii szansą na normalne funkcjonowanie dziecka chorego przewlekle, [w]: Boczkowska M., Tymoszuk E., Zielińska P. (red), Wychowanie. Profilaktyka. Terapia. Szanse i zagrożenia, Wyd. Impuls, Kraków, s. 227-237.