Підрозділи та працівники – адресна книга

dr hab. Andrzej Radomski

Stanowisko
profesor uczelni
Jednostki
KATEDRA INFORMACJI I KULTURY CYFROWEJ
Telefon
+48502238907
Adres e-mail
Wyświetl
Strona www
www.anredinamus.tumblr.com
Link do Bazy Wiedzy
Andrzej Radomski
Konsultacje

Konsultacje w semestrze zimowym 2024/5:


 


Poniedziałek: 11.00 - 12.00


Środa: 15.00 - 16.00 (MS Teams)


mail: andrzejradomski64@gmail.com,


mail: andrzejradomski64@hotmail.com


mail: andrzej.radomski@mail.umcs.pl

Adres

Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4, pok. 331 (Stara Humanistyka)
20-031 Lublin

O sobie

Andrzej Radomski (ur. 1964 w Hrubieszowie). Absolwent indywidualnych studiów historycznych w
UMCS (1988).  Przez cały okres kariery zawodowej związany z UMCS (1987 od stanowiska asystenta do profesora).
Od roku 2004 do chwili obecnej zatrudniony w Instytucie Nauk o Kulturze UMCS (Katedra Informacji i Kultury Cyfrowej).
W latach 2004-2017 kierownik Zakładu Teorii Kultury i Metodologii Badań nad Kulturą. W latach
2007-11 pełnił też funkcję  Z-cy Dyrektora Instytutu Kulturoznawstwa. Academy Teacher w Academia
Electronica - najpierw w Second Life, a obecnie w metaversum: Spatial. Członek Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego i
Historiograficznego. Twórca i Redaktor Naczelny czasopisma: Kultura i Historia. Twórca i Redaktor Naukowy periodyku multimedialnego:

Medialica. Twórca i Redaktor Naczelny portalu: Wiedza i Edukacja (2007-17).Twórca i Redaktor Naczelny
wydawnictwa: e-naukowiec (2012-2020). Współzałożyciel Konsorcjum: DARIAH.PL i członek Rady Naukowej.
Współtwórca Ośrodka Zasobów Cyfrowych i Systemów Inteligentnych ECOTECH-COMPLEX w Lublinie (2021).
Miłośnik turystyki rowerowej i jazdy na rolkach, tworzenia filmów i digital stories oraz programowania w Python i R.
Prowadzi bloga ze swojej działalności w świecie metaversum: www.anredinamus.tumblr.com.
 

Andrzej Radomski (born 1964 in Hrubieszów) is a graduate of individual historical studies at UMCS (1988). Throughout his professional career, he has been associated with UMCS, (1987 progressing from assistant to professor.

Since 2004, he has been employed at the Institute of Cultural Sciences at UMCS, specifically in the Department of Information and Digital Culture. From 2004 to 2017, he served as the head of the Department of Cultural Theory and Methodology of Cultural Studies. Between 2007 and 2011, he was also the Deputy Director of the Institute of Cultural Studies.

He has worked as an Academy Teacher at Academia Electronica, initially in Second Life and now in the metaverse: Spatial. He is a member of the Polish Society for Cultural and Historiographical Studies. He is the founder and editor-in-chief of the journal Kultura i Historia, as well as the creator and scientific editor of the multimedia periodical Medialica. Additionally, he was the founder and editor-in-chief of the portal Wiedza i Edukacja (2007-2017) and the scientific publishing house e-naukowiec (2012-2020).

He is a co-founder of the DARIAH.PL Consortium and a member of its Scientific Council. Moreover, he co-established the Center for Digital Resources and Intelligent Systems ECOTECH-COMPLEX in Lublin (2021).

Radomski is passionate about cycling tourism and roller skating, film creation and digital storytelling, as well as programming in Python and R. He also maintains a blog documenting his activities in the metaverse: [www.anredinamus.tumblr.com](http://www.anredinamus.tumblr.com).

 





Działalność naukowa


Zajmuje się prowadzeniem badań w obszarze humanistyki cyfrowej. Prekursor tego paradygmatu w Polsce. W roku 2012 zorganizował pierwszą w Polsce konferencję naukową: Zwrot Cyfrowy w humanistyce. Ponadto, prowadzi badania nad aplikacją metod Data Science i uczenia maszynowego w obszarze badań nad kulturą cyfrową, a także wizualizacją wiedzy i światem metaversum. Wypromował sześcioro doktorów. Twórca programu studiow licencjackich i magisterskich: Technologie cyfrowe w animacji kultury.

Autor sześciu monografii naukowych:

Kultura – Prawda – Poznanie (1994),

Kultura – Tekst – Historiografia (1999),

Historiografia a kultura współczesna (2006),

Internet – Nauka – Historia (e-book), 2010, wyd. e-naukowiec.eu, dostępny na: www.scribd.comwww.calameo.com,

Humanistyka w świecie Informacjonalizmu, wyd. E-naukowiec, 2014,

Wprowadzenie do Humanistyki Cyfrowej, wyd. UMCS, Lublin, 2023

 

He conducts research in the field of digital humanities and is a pioneer of this paradigm in Poland. In 2012, he organized the first scientific conference in Poland on the subject: The Digital Turn in the Humanities.

Additionally, his research focuses on the application of Data Science and machine learning methods in the study of digital culture, as well as knowledge visualization and the metaverse. He has supervised six PhD candidates to completion.

He is the creator of the bachelor's and master's degree program Digital Technologies in Cultural Animation.

He is the author of six academic monographs:

- Culture – Truth – Knowledge (1994)
- Culture – Text – Historiography (1999)
- Historiography and Contemporary Culture (2006)
- Internet – Science – History (e-book), 2010, published by e-naukowiec.eu, available at: [www.scribd.com](http://www.scribd.com), [www.calameo.com](http://www.calameo.com)
- The Humanities in the Age of Informationalism, published by E-naukowiec, 2014
- Introduction to Digital Humanities, published by UMCS, Lublin, 2023.

 

 Redakcja:

Antropologia Integralna. W kręgu myśli filozoficzno-kulturoznawczej Krzysztofa J. Broziego (razem z Bogumiła Truchlińska), wyd. UMCS, Lublin, 2008,

2. Męskość w kulturze współczesnej(razem z Bogumiła Truchlińska), wyd. UMCS, Lublin 2008,

3. Męskość w kulturze współczesnej. Praktyki męskości (razem z Magdalena Dąbrowska), wyd. Wiedza i Edukacja (www.wiedzaiedukacja.eu), 2010, e-book,

4. Zwrot Cyfrowy w humanistyce, e-book, wyd. e-naukowiec, 2013

Artykuły - pełne wersje:

O potrzebę wizualizacji wiedzy w naukach o kulturze,

Digital Storytelling. Kilka słów o wizualizacji wiedzy w humanistyce,

Remiks jako sposób przedstawiania historii w Informacjonalizmie,

Kultura – \”Bóg\” humanistów?

Michaela Foucaulta koncepcja \’dyskursu\’ i możliwość jej zastosowania do dziejów medycyny i farmacji,

Nauka 2.0 w Polsce. Szanse i bariery rozwoju,

Granice wolności w kulturze – na marginesie dyskusji o prawach autorskich,

10 tez na temat: informacjonalistycznej edukacji,

Wartości hakerskie jako podstawa kultury Informacjonalizmu,

Recenzja z najnowszej książki Jerome de Groote,

Historiografia 2.0,

Sztuka jako źródło do badania historii. Czy historiografia jest sztuką? (na przykładzie literatury),

Fakt historyczny w dziejach farmacji zdefiniowany metodologicznie,

Fundamentalizmy we współczesnym świecie – widziane w perspektywie kulturoznawczej,

Rola wiedzy historycznej w funkcji technologicznej,

Kłopoty z \’kulturą\’ we współczesnej refleksji filozoficznej i kulturoznawczej,

Apteka jako zjawisko kulturowe,

Czy jest możliwa polityka w kulturze bez symboli?,

Dyskurs kulturoznawczy a kultury współczesnych społeczności,

Pharmacy as a cultural phenomenon,

Nie(obecność) pamięci historycznej w kulturze ponowoczesnej,

Kryzys narracji historycznej we współczesnej kulturze Zachodu,

Historiografia a praktyka edukacyjna,

Czy kulturoznawstwo ma przyszłość? (od kulturoznawstwa jako nauki do kulturoznawstwa jako postanauki),

Literatura wobec przemocy kultury (na wybranych przykładach),

Kultura 2.0 a praktyki męskości,

Wielkie narracje a mikronarracje – etyczne dylematy współczesnego pisarstwa historycznego,

Edukacja historyczna a ponowoczesna rzeczywistość,

Kulturoznawstwo wobec wyzwań \’Inteligentnej Rzeczywistości\’,

Kulturoznawstwo jako postnauka,

Historiografia pragmatyczna i jej znaczenie dla praktyki edukacyjnej,

Historiografia jako hipertekst,

Michaela Foucaulta koncepcja \’dyskursu\’ i możliwość jej zastosowania do dziejów medycyny i farmacji,

Dzieje Farmacji w ujęciu Georga Urdanga,

Historiografia jako poszerzanie wyobraźni. Pisanie historii jako poszerzanie wyobraźni,

Od badania historii do pisania historii (w związku z załamaniem się doktryny empiryzmu we współczesnej myśli metodologicznej),

Historiografia wobec wyzwań ponowoczesności,

Antropologia jako nauka. Krzysztofa Broziego koncepcja standardu kulturowego w badaniach kulturoznawczych,

Kto jest \”autorem\” prac historycznych?,

Spór naturalizmu z antynaturalizmem a perspektywa pragmatyczna we współczesnej nauce,

Edukacja w Informacjonalizmie. Przypadek historii,

Historia w kulturze remiksu,

Recenzja z najnowszej książki Petera Burk\’ea

Czy jest możliwa historyczna interpretacja tekstów źródłowych?

Hakowanie Uniwersytetu

Humanistyka cyfrowa. Badanie tekstów, obrazów i dźwięku

Męskość jako kategoria kulturowa. praktyki męskości

Zwrot cyfrowy w humanistyce

Badanie kultury w Informacjonalizmie –czyli w stronę antropologii cyfrowej
Clifford Geertz a gramatyka kultury

Historiografa dwóch „ prędkości” czyli jak narzędzia cyfrowe zmieniły Klio,

Wizualne analizy, wizualne narracje,

Wizualne analizy, Interaktywne narracje

Alternatywne przestrzenie do prowadzenia działalności wiedzotwórczej i edukacyjnej jako konsekwencja upowszechnienia się nowych technologii informatycznych,

Historiografia w okresie transformacji. Kilka uwag na marginesie monografii! Historia “wizualna

Apteka jako zjawisko kulturowe,

Humanistyka cyfrowa w badaniu świataobrazów

Humanistyka cyfrowa w praktyce – analiza i wizualizacja obrazów,

Humanistyka „nostalgiczna” a humanistyka cyfrowa – czyli w stronę: Trzeciej Kultury,

Uprawianie historii w „chmurze”. Kilka uwag na temat warsztatu historyka początków  XXI wieku,

Big data jako nowy przedmiot nauk o kulturze,

Źródła historyczne w „Trzeciej kulturze”: od biologii do informatyki,

Nauka 2.0 jako nowy paradygmat prowadzenia działalności badawczej,

Granice wolności w kulturze – na marginesie dyskusji o prawach autorskich,

Narracja historyczna czy historyczna baza danych ?

Humanistyka cyfrowa czyli rewolucja w praktyce badawczej

Internet – Nauka – Historia,

Humanistyka w świecie Informacjonalizmu

O dwóch sposobach wykorzystania materiałów multimedialnych w naukach historycznych o kulturze

O potrzebie wizualizacji wiedzy w naukach o kulturze

 

Analiza i wizualizacja okładek polskich tygodników społeczno-politycznych

Jak Komunikować Dane. O konieczności edukacji w zakresie technik wizualizacyjnych na gruncie humanistyki ja… by Andrzej Radomski on Scribd

ucz się we własnym tempie. … by on Scribd,

Sztuczna Inteligencja w badaniu wybranych aspektów kultury: https://www.scribd.com/document/861171740/Sztuczna-inteligencja-w-badaniu-wybranych-aspektow-kultury

O możliwości zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji do badań humanistycznych (na wybranych przykladach): https://www.scribd.com/document/861470371/O-mo%C5%BCliwo%C5%9Bci-zastosowania-algorytmow-sztucznej-inteligencji-do-bada%C5%84-humanistycznych-na-wybranych-przyk%C5%82adach,

Analiza eksploracyjna i wizualizacja danych za pomocą ggplot2 czyli o podstawach warsztatu cyfrowego badacza kultury i historii: https://www.scribd.com/document/86pakietu 1475737/ANALIZA-EKSPLORACYJNA-I-WIZUALIZACJA-DANYCH-ZA-POMOC%C4%84-PAKIETU-GGPLOT2-W-R-CZYLI-PODSTAWY-CYFROWEGO-WARSZTATU-BADACZA-KULTURY-I-HISTORII,

Narzędzia cyfrowe w badaniu obrazów: https://www.scribd.com/document/861481032/Narz%C4%99dzia-cyfrowe-do-badania-obrazow,

Analityka kulturowa czyli jak narzędzia Data Science zmieniły humanistykę: https://www.scribd.com/document/861482102/Analityka-kulturowa-czyli-jak-narz%C4%99dzia-cyfrowe-zmieni%C5%82y-humanistyk%C4%99,

 

 

 

 

Spis publikacji i filmów naukowych (nie wszystkie):

Artykuły:

1.Od badania historii do pisania historii (w związku z załamaniem się doktryny empiryzmu we współczesnej myśli metodologicznej), Historyka, t. XXXI, 2001,

2. Sztuka jako źródło do badania historii. Czy historiografia jest sztuką? (na przykładzie literatury), w: www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl, nr 1, 2001,

3. Johna Arnolda wprowadzenie do historii, w: www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl, nr 1, 2001,

4. Rec. z: Multimedialna Historia Polski na tle Europy 950-1991, WsiP, W-wa, 2000, w: www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl, nr 1, 2001,

5. Georga Urdanga Paradygmat Historii Farmacji (wspólnie z Peterem Gorskim), w: XVIII Naukowy Zjazd Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego, Farmacja w XXI w., Poznań, 2001, t.I,

6. Dzieje Farmacji w ujęciu Georga Urdanga, w: www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl,

7. 70-lecie urodzin Prof. Jerzego Kmity, w: www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl., nr 3, 2002,

8. Historiografia jako hipertekst, w: www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl