Monografie naukowe:
Jach-Salamon, N., Gawda, B. (2023). Rozpoznawanie, nazywanie i regulowanie emocji przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Lublin: UMCS.
Jach-Salamon, N., Gawda, B. (2022). Struktura pojęć afektywnych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Lublin: UMCS.
Artykuły naukowe:
Jach-Salamon, N. (2024). O nienawiści - geneza, istota, mechanizmy. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 24 (3), 283–284
Jach-Salamon, N. (2023). Emocje w narracjach, czyli o strukturze pojęcia strachu u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Człowiek i Społeczeństwo, 56, 115-132.
Jach-Salamon, N. (2023). Analiza funkcjonowania językowego, poznawczego i społecznego chłopca z autyzmem jako uczestnika zaplanowanych oddziaływań terapeutycznych - studium przypadku. Logopedia, 52-1, 295-329.
Jach-Salamon, N. (2022). Autism as a challenge in the medical, diagnostic and therapeutic dimension. Journal of Education, Health and Sport, 12(1),172-191.
Jach-Salamon, N. (2021). Struktura pojęcia smutek u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Logopedia, 50-1, 271-288.
Faber, K., Jach-Salamon, N. (2015). Poziom kompetencji emocjonalno-społecznych u dzieci leczonych z powodu choroby nowotworowej. Psychoonkologia, 4, 129–137.
Rozdziały w monografiach naukowych:
Jach-Salamon, N., Kęsy, M. (2016). Dzieci przejawiające problemy z zachowaniami seksualnymi – przyczyny i konsekwencje tego zjawiska. W: J. Wethacz (red.) Współczesne spojrzenie na seksualność człowieka (rozdział 9). Lublin: UMCS.
Jach, N. (2013). Rodzina niepełna a zaburzenia afektywne u dzieci w fazie wczesnej adolescencji. W: I. Siudem, M. Stencel (red.) Zrozumieć człowieka - Zrozumieć świat. Tom II (s. 253-273). Lublin: UMCS.