Підрозділи та працівники – адресна книга

dr Ewa Niestorowicz

Stanowisko
adiunkt
Jednostki
KATEDRA WCZESNEJ EDUKACJI
Adres e-mail
Wyświetl
Link do Bazy Wiedzy
Ewa Niestorowicz
Konsultacje

Konsultacje w semestrze letnim odbywają się w następujące dni:



  • poniedziałek, godz. 8.00-9.00- on-line (wirtualny kampus), proszę o wcześniejszy kontakt mailowy,

  • piątek, godz.13.10-14.10 –Instytut Sztuk Pięknych, Wydział Artystyczny, sala 127

O sobie

Absolwentka dwóch kierunków studiów wyższych: Malarstwa na Wydziale Artystycznym UMCS i Pedagogiki Specjalnej o specjalizacji Tyflopedagogika z Reedukacją na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie. W 2006 r. uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, na Wydziale Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie. Rozprawa doktorska została wyróżniona pierwszą nagrodą na ogólnopolskim konkursie na najlepszą pracę doktorską ,,Otwarte Drzwi 2007”, ogłoszonym przez PFRON.

Przez wiele lat zatrudniona w Zakładzie Wiedzy Wizualnej w Instytucie Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego, obecnie adiunkt w Katedrze Wczesnej Edukacji, na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Nadal prowadzi również działalność dydaktyczną i naukową w ISP na Wydziale Artystycznym. Zajmuje się zagadnieniami z pogranicza pedagogiki specjalnej, psychologii twórczości, semiotyki, a także teorii sztuki i arteterapii. Autorka wielu recenzji, artykułów naukowych oraz książek, m.in. Świat w umyśle i rzeźbie osób głuchoniewidomych/ The World in the Mind and Sculpture of the Deafblind People – pracy opublikowanej w Wielkiej Brytanii przez wydawnictwo naukowe Cambridge Scholars Publishing. W dorobku artystycznym posiada 20 indywidualnych wystaw malarstwa i grafiki oraz około 50 wystaw zbiorowych. Zajmuje się projektowaniem graficznym, a także działalnością artystyczną z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi.

Aktualna tematyka badawcza

Sztuka wobec innych obszarów poznania:

1. Przedmiotem tematyki badawczej jest zagadnienie sprawności rysunkowej i jej rozwoju u osób niewidomych.

2. Zagadnienia związane z percepcją dzieła artystycznego.

Projekty badawcze

Realizacja projektu badawczego  (GRANT naukowy, wewnętrzny KUL), pt. Wpływ informacji kontekstowych na odbiór sztuki w galerii: Moderujący charakter zmiennych osobowych odbiorców, (wraz z dr hab. Magdaleną Szubielską, prof. KUL, z Katedry Psychologii Eksperymentalnej KUL)

Realizacja projektu badawczego „Językowa reprezentacja sztuki przez dorosłych i młodzież z uszkodzeniami słuchu”, wraz z dr hab. Małgorzatą Kupisiewicz, prof. APS i dr hab. Agnieszką Dłużniewską (APS).

Współpraca naukowa

1. Współpraca naukowa z Katedrą Psychologii Eksperymentalnej na KUL-u.

2. Obecnie, z udziałem studentów Wydziału Artystycznego UMCS i we współpracy z zespołem badawczym prof. Bogusława Marka z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, realizuje artystyczny projekt naukowo-dydaktyczny „Sztuka a percepcja dotykowa”.

Nagrody i wyróżnienia:

2007 - I Nagroda, Ogólnopolski konkurs za najlepszą pracę doktorską, ,,Otwarte Drzwi 2007”, ogłoszony przez PFRON, Warszawa.

2015 - Nagroda Rektora III stopnia, za wyróżniającą się pracę na rzecz Uczelni, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

2017 - Nagroda Rektora III stopnia, za wyróżniającą się pracę na rzecz Uczelni, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

2021- Nagroda Prezydenta Miasta Lublin, za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i upowszechniania kultury.

2021- Srebrny Medal za Długoletnią Służbę, odznaczenie państwowe.

2022 - Nagroda Rektora za wyróżniającą się pracę naukową, w szczególności za wysoko punktowany artykuł, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

2023- Medal Komisji Edukacji Narodowej, za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania. Odznaczenie Ministra Edukacji i Nauki.

2024 - Nagroda Rektora III stopnia, za działalność naukową, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Nagrody artystyczne:

2011 - Wyróżnienie, Semi-final Award, Międzynarodowy Konkurs Sztuki ,,New York Art Marathon”, Gertsmann Contemporary Art Galery, New York, USA.

2011; 2012 - Wyróżnienie, Special Recognition Award, Międzynarodowy Konkurs Sztuki ”Abstracts” Art Competition, Light Space & Time Online Art Galery, USA.

 

 


Działalność naukowa

 

Monografie naukowe:

2007 – Świat w umyśle i rzeźbie osób głuchoniewidomych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

2017 – The World in the Mind and Sculpture of the Deafblind People.Cambridge Scholars Publishing.

2024- Rysunek osób niewidomych. Kreacja świata i jej uwarunkowania, Lublin:Wydawnictwo UMCS.

 

Wykaz opublikowanych rozdziałów w monografiach naukowych

Niestorowicz, E. (2006). Rzeźba osoby głuchoniewidomej jako komunikat. W: : K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan (red.), „Nie głos, ale słowo…” Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu (s. 125–135). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Niestorowicz, E. (2012). Głuchoniewidomi – typologia zaburzeń. Twórcze możliwości osób głuchoniewidomych. W: S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Podręcznik akademicki (s. 315–334). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Niestorowicz, E. (2012). Komunikat wizualny w twórczości osób głuchoniewidomych. W: P. Francuz (red.), Komunikacja wizualna (s. 269–297). Warszawa: Scholar.

Niestorowicz, E. (2013). Możliwości artystyczne osób głuchoniewidomych. Badanie kompetencji estetycznej. W: A. Żukowska (red.), Edukacyjny i terapeutyczny aspekt sztuki (s. 177–191). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Niestorowicz, E., Szubielska, M., Błaszak, D. (2013). Badanie recepcji malarstwa współczesnego. Przeżycia estetyczne wobec obrazów figuratywnych i niefiguratywnych. W: M. Stępnik (red.), Sztuka jako remedium (s. 49–51). Lublin: Petit S.K.

Szubielska, M., Niestorowicz, E. (2013). Twórczość plastyczna jako forma wspierania rozwoju osób niewidomych i głuchoniewidomych. W: A. Sobczak & D. Muller (red.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji (s. 89–103). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Niestorowicz, E. (2015). Między terapią a kreacją: Słów kilka o wyobraźni i akcie twórczym głuchoniewidomych rzeźbiarzy. W: A. Boguszewska, B. Niścior (red.), Sztuka i edukacja (s. 211–222). Lublin: Wydział Artystyczny UMCS.

Szubielska, M., Marek, B., Niestorowicz, E. (2016). The recognisability of representational drawings made by congenitally blind students. W: E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk (red.), Język i wychowanie (s. 563–570). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Niestorowicz, E. (2017). Świat głuchoniewidomych: wyzwania twórcze. W: E. Domagała-Zyśk, G. Wiącek (red.), Świat głuchoniewidomych: wyzwania współczesności (s. 253–263). Lublin: Wydawnictwo Episteme.

Niestorowicz, E., Szubielska, M., Marek, B. (2017). Graficzna forma narzędzi diagnostycznych a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi (s. 89–103). Warszawa: Wydawnictwo ORE.

Niestorowicz, E., Szubielska, M., Marek, B. (2017). Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami wzroku. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi (s. 121–136). Warszawa: Wydawnictwo ORE.

Niestorowicz, E. (2020). Dotyk Sztuki. Sztuka wizualna a percepcja dotykowa. W: E. Głażewska, M. Grabias (red.), Wizualność w kulturze. Sztuka, kultura popularna i media cyfrowe (s. 11–25). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Niestorowicz, E. (2020). O ilustracjach, rzeźbach i twórcach... Dotykowy język sztuki, plastyczność świata niewidomych. W: J. Andrzejewska, B. Bilewicz-Kuźnia (red.), Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej (s. 317–324). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wykaz opublikowanych artykułów w czasopismach naukowych

Niestorowicz, E. (2007). Język. Poznanie. Twórczość. Świat w umyśle osób głuchoniewidomych. Logopedia, 36, 137–149.

Niestorowicz, E. (2013). Język a artystyczna projekcja świata. Badanie recepcji rzeźb głuchoniewidomych twórców. Logopedia, 41, 151–165.

Niestorowicz, E. (2015). Wizja rzeźby w wypowiedziach osoby głuchoniewidomej.  Logopedia, 43/44, 281–293.

Szubielska, M., Niestorowicz, E., Marek, B. (2016). Jak rysują osoby, które nigdy nie widziały? Badania niewidomych uczniów. Roczniki Psychologiczne, 19 (4), 659-680.

Szubielska, M., Niestorowicz, E., Bałaj, B. (2016). Wpływ figuratywności obrazu i zapoznania się z informacją katalogową na percepcję estetyczną malarstwa współczesnego przez ekspertów i laików. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 9, 21–34.

Szubielska, M., Niestorowicz, E. (2017). Sztuki wizualne oczami niewidomych. Fragile, 1(35), 36–40.

Niestorowicz, E. (2017). Dotykowa percepcja płaskorzeźby. Audiodeskrypcja jako środek udostępniania sztuki niewidomym. Studium przypadku. Logopedia, 46, 305–319.

Niestorowicz, E., Szubielska, M. (2018). Maszkary i szkarady. Percepcja estetyczna brzydoty w przedstawieniach malarskich. Historia i Kultura, 32, 248–262.

Szubielska, M., Francuz, P., Niestorowicz, E., Bałaj, B. (2018). The impact of reading or listening to contextual information relating to contemporary paintings on the evaluation by non-experts in the field of art. Polskie Forum Psychologiczne, 23 (3), 610–627.

Niestorowicz, E. (2018). Rzeczywistość w rysunkach osób niewidomych. Procedury i narzędzie badawcze. Szkoła Specjalna, 5, 341–353.

Niestorowicz, E., Szubielska, M. (2018). Wpływ deskrypcji dzieła sztuki na jego percepcję. Logopedia, 47 (1), 143–153.

Niestorowicz, E. (2018). Rysunkowa wizja rzeczywistości w wypowiedziach niewidomego dziecka. Logopedia, 47 (2), 463–477.

Szubielska, M., Niestorowicz, E., Marek, B. (2019). The relevance of object size to the recognisability of drawings by individuals with congenital blindness. Journal of Visual Impairment & Blindness, 113 (3), 295–310.

Niestorowicz, E. (2019). Rysunki osób niewidomych od urodzenia i ociemniałych. Studium porównawcze. Roczniki Pedagogiczne, 11 (47), 3, 111–126.

Szubielska, M., Niestorowicz, E. (2020). Seeing suppresses haptic pleasure while perceiving contemporary art. i-Perception, 11 (3), 1–5.

Niestorowicz, E. (2020). Postać człowieka w rysunkach trzynastoletnich dzieci całkowicie niewidomych od urodzenia i widzących – analiza wybranych problemów. Niepełnosprawność Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Edukacja i integracja społeczna dzieci i młodzieży, 37, 229–244.

Niestorowicz, E., Szubielska, M. (2022). O udostępnianiu dzieł sztuki współczesnej i ich percepcji przez osoby z dysfunkcją wzroku. Perspektywy Kultury, 37 (2), 237–250.

Niestorowicz, E. (2023). Specyfika rysunku niewidomych uczniów. Na przykładzie reprezentacji schematu drzewa. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 42 (3), 103–117.

Niestorowicz, E. (2024). Reprezentacja postaci człowieka i jej specyfika w twórczości rysunkowej dzieci i młodzieży niewidomej, Roczniki Pedagogiczne, 16 (3), 79-95.

Niestorowicz, E. (2024). Reguły translacji i konwencje ujawniające się w kreacjach rysunkowych niewidomych uczniów, Forum Pedagogiczne, 14 (2.1), 137-151.

   

Publikacje w katalogach:

2013 -W stronę arteterapii, [w:] Sztuka i Edukacja, pod red. M. Letkiewicz, M. Stępnik- s. 222-225, Wydawca: Wydział Artystyczny UMCS, Lublin,

2016- wstęp do katalogu wystawy zorganizowanej przez KUL: Aby to piękno służyło innym... Kolekcja Olgi i Tadeusza Litawińskich, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu, E. Niestorowicz, B. Marek, Wydawnictwo KUL, Lublin

 

Udział w zespołach eksperckich:

2017- udział w pracach zespołu ekspertów MEN, do spraw dostosowań podstawy programowej kształcenia ogólnego do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zakres pracy obejmował przygotowanie materiałów wspierających nauczycieli w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dotyczących historii sztuki, plastyki.

2017- udział w pracach zespołu ekspertów Ośrodka Rozwoju Edukacji, opracowując standardy, wytyczne oraz wskazówki do diagnozy specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży.

2019; 2020; 2021; 2022; 2023; 2024- udział w pracach zespołu ekspertów programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kultura Dostępna.


WYKAZ OSIĄGNIĘĆ ARTYSTYCZNYCH

Wystawy indywidualne (wybór):

2001 – „Preludium”, Galeria 31, Lublin

2003 – „Malarstwo’, Galeria Politechnika, Białystok

2003 – „Przebudzenie”, Galeria ZPAP Marszand, Białystok

2003 – „Rytm życia”, CKSiT, Tykocin

2004  „Jesienne impresje”, Galeria Schodek,  Kazimierz Dolny nad Wisłą

2004 – „O-czarowanie”, Galeria Przy Krótkiej, Sandomierz

2005 – „Malarstwo”, Galeria TPSP Przy Bramie, Lublin

2008 – „Kalejdoskop wzruszeń”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Sandomierz

2011 – „Między Światłem a Przestrzenią”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Krosno

2011 – „Tajemnica Przestrzeni”, Galeria LTPSP, Lwów, Ukraina

2012 – „Grafika i Malarstwo”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Rzeszów

2012 – ,,Grafika”, Zamek Sandomierski, Muzeum Okręgowe, Sandomierz

2013 – „Melodie Świateł i Powietrza”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Sandomierz

2013 – ,,Malarstwo i grafika. E. Niestorowicz – A. Papiernik”, Galeria Na Piętrze ZPAP, Toruń

2013 – ,Malarstwo”, Galeria 31, Lublin

2015 – ,,Przestrzenie sekretne – pomiędzy gestem a kompozycją”, Zamek Sandomierski, Muzeum Okręgowe, Sandomierz

2021- ,,O zaklętej przestrzeni”, Objazdowa Galeria Sztuki ZPAP, Galeria WOK, Lublin

 

Udział w wystawach zbiorowych:

2002 - „Artyści UMCS”, Zamek Lubelski, Lublin.

2003 - „XI Wschodni Salon Sztuki”, Galeria Zamek, ZPAP, Lublin.

2003 - „II Ogólnopolskie Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej”, Trójmiasto.

2003 - „V Biennale Małych Form Malarskich”, Galeria Wozownia ZPAP, Toruń.

2004 - „Autograf Roku 2003”, Zamek Lubelski, Lublin.

2005 - „Autograf Roku 2005”, Zamek Lubelski, Lublin.

2005 - „I Ogólnopolskie Biennale Obrazu”, Galeria Tower Building, Łódź.

2005 - „VI Biennale Małych Form Malarskich” ,Galeria Wozownia ZPAP, Toruń.

2007 - „X lat Wydziału Artystycznego UMCS”, Zamek Lubelski, Lublin.

2007 - „Biennale Małej Formy Malarskiej”, Galeria Wozownia ZPAP, Toruń.

2008  -  „Wystawa Plastyków Okręgu Lubelskiego”, Galeria Sztuki Zamek, Sucha Beskidzka.

2008 - „V Międzynarodowe Biennale Miniatury”, Galeria Ośrodka Promocji Kultury, Częstochowa; Galeria Akademii Sztuk Pięknych, Kraków.

2009 - „Międzynarodowe Biennale Miniatury”, Galeria Muzeum Stanisława Staszica, Piła; Galeria BWA, Tarnów; Galeria Nowohuckiego Centrum Kultury, Nowa Huta; Galeria BWA,  Kalisz; Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin; Muzeum im. A. Ostrowskiego, Tomaszów Mazowiecki; Galeria Ladhaus, Graz,  Austria; Galeria Brotzinger Art, Pforzheim, Niemcy.

2009 - „Unia Lubelska 1569 i jej tradycje”, Muzeum UMCS, Lublin.

2010 - „V Międzynarodowe Biennale Miniatury”, Galeria Bez podziału, Pałac Kultury Zagłębia,  Dąbrowa Górnicza.

2010 - „Sztuka i wirtualność - artyści UMCS”, Galeria Zajezdnia ISP, Lublin.

2011 - „VII Międzynarodowy Plener Artystyczny”, Galeria CK, Łęczna.

2011 - „16 Wschodni Salon Sztuki”, Galeria Zajezdnia ISP, Lublin.

2011 - „Różowa Wystawa”, Galeria SOS Sztuki, Lublin.

2011 - „Alchemia Kobiet UMCS”, Akademickie Centrum Kultury UMCS Chatka Żaka, Lublin.

2011 - „Abstracts” Art Competition, Light Space & Time Online Art Galery, USA.

2011 - „New York Art Maraton”, Gertsmann Contemporary Art Galery, New York, USA.

2012 - „VIII Międzynarodowy Plener Artystyczny”, Galeria CK, Łęczna.

2012 - „OtwaARTa Grupa i przyjaciele”, Galeria ZPAP, Gdańsk.

2012 - „Abstracts” Art Competition”, Light Space & Time Online Art Galery, USA.

2012 - „International Triennal of Graphic Art Bitola”, Bit Fest Festiwal, Museum of Bitola, Bitola, Macedonia.

2012 - „The 32nd Mini Print International of Cadaques”, Taller Galeria Fort, Cadaques, Hiszpania; Galeria Fundació Tharrats d'Art Gràfic, Pineda de Mar, Barcelona, Hiszpania; Galeria Wingfield Barns, Suffolk, Wielka Brytania; Galeria L'Etangd'Art Galery, Bages, Francja.

2012 - „Panienki Lwowskie”, Pałac Sztuki, Lwów, Ukraina.

2013- ,,Emotion”, 27th ASROPA- International art Exhibition, Santarosa gallery, Korea Płd.

2013 - „Poland – Japan. 4 Artists Painting Exhibition” (Kiyohiro-Niestorowicz-Touru-Papiernik), Galeria WAY, Shima, Japonia.

2013 - „IX Międzynarodowy Plener Artystyczny”, Galeria CK, Łęczna.

2013 - „Japan-Poland. 4 Artists Painting Exhibition” (Kiyohiro-Niestorowicz-Touru-Papiernik), Galeria 31, Lublin.

2013 - „OtwARTa Grupa”, Galeria TPSP Przy Bramie, Lublin.

2013 - „The 33rd Mini Print International of Cadaques”, Taller Galeria Fort, Cadaques, Hiszpania; Galeria Fundació Tharrats d'Art Gràfic, Pineda de Mar, Barcelona, Hiszpania; Galeria Wingfield Barns, Suffolk, Wielka Brytania; Galeria L'Etangd'Art Galery, Bages, Francja.

2013 - „Sztuka bez granic”, He Shuifa Museum, Hangzhou, Chiny.

2013 - „Dialog intymny”, Museum of Fine Arts of He Shuifa, Shaoxing, Chiny.

2014 - „X Międzynarodowy Plener Artystyczny”, Galeria CK, Łęczna.

2014 - ,,Absolwenci Wydziału Artystycznego UMCS”, Galeria Zajezdnia, Lublin.

2014 - „Artyści UMCS 2014”, Galeria He Shuifa, Lublin.

2014- „The 34th Mini Print International of Cadaques”, Taller Galeria Fort, Cadaques, Hiszpania ; Galeria Fundació Tharrats d'Art Gràfic, Pineda de Mar, Barcelona, Hiszpania; Galeria Wingfield Barns, Suffolk, Wielka Brytania; Galeria L'Etangd'Art Galery, Bages, Francja.

2015 - 18th International Print Biennial Varna 2015, Polish Pavilion, Varna, Bułgaria.

2016- „Rekwizyty Artystyczne”, Pałac Sztuki, Lwów, Ukraina.

2016- ,,Wystawa Grafiki Polskiej”, Pałac Sapiehów, Lwów, Ukraina.

2016- ,,Graficzne Tete-a-tete” 21 Wschodni Salon Sztuki, Galeria Po Schodach, Lublin.

2017- udział w wystawie zbiorowej- Międzynarodowy Przegląd Sztuki ALTERNATYWY 33, Galeria 33, Ostrów Wielkopolski.

2018- Międzynarodowa wystawa graficzna 17 th LESSEDRA WORLD ART PRINT ANNUAL,  Lessedra Gallery , Sofia, Bułgaria.

2019 - ,,Art without borders- China & Polish Art Exchange Exhibition”, Museum of Fine Arts of He Shuifa, Shaoxing, Chiny.

2019-Wystawa ,,Dotyk Sztuki”, Galeria Wydziału Artystycznego, Lublin.

2021-Wystawa ,,Dotyk Sztuki”, Galeria Wydziału Artystycznego, Lublin.

2023-Wystawa ,,Dotyk Sztuki II”, CSK, Lublin.

2024-Wystawa ,,Dotyk Sztuki II”, Galeria Bielska BWA; RIPPL Gallery, Kaposvár, Węgry, 2024; Galeria Wozownia, Toruń.

2025 -Wystawa ,,Dotyk Sztuki II”, Galeria BWA Kielce.