Этот сайт использует куки.
Соответственно настройкам вашего браузера и для улучшения функционирования сайта umcs.pl были установлены куки. Используя этот сайт Вы соглашаетесь с их использованием. Вы можетеизменить это в настройках вашего браузера.
ROK AKADEMICKI 2024/2025
Wydział Politologii i Dziennikarstwa UMCS
ul. Głęboka 45;
p. A.5.34;
20-612 Lublin
e-mail: anna.granat@mail.umcs.pl
DYŻURY W SEMESTRZE ZIMOWYM 2024/2025
STACJONARNIE
PONIEDZIAŁEK: 14.40-16.10
ONLINE
dzień roboczy po uzgodnieniu e-mailowym (MsTeams):
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a1SSFgM60OLZyYzJN28mmuQk1Ol2lkpVjjLu
Zainteresowania badawcze:
1) mediolingwistyka (pragmatyka językowa w mediach: język nadawcy medialnego, odbiorcy medialnego, komunikatu medialnego);
2) badania nad odbiorem przekazów medialnych, w tym nad komunikacyjnymi skutkami interakcji medialnych;
3) praktyka edukacji medialnej;
4) wiarygodność mediów, dezinformacja (perswazja a manipulacja i propaganda), detekcja fake newsów, fact checking
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9388-4831
WYKSZTAŁCENIE / STUDIA
2019 DOKTOR HABILITOWANY W DZIEDZINIE NAUK SPOŁECZNYCH, W DYSCYPLINIE NAUK O MEDIACH I KOMUNIKOWANIU SPOŁECZNYM
KURSY I SZKOLENIA
2019 Warsztaty Clarin-Pl
2017–2018 Akademicka Kadra Przyszłości, w tym:Szkolenie Learning-By-Doing, Szkolenie Prezi i Ms Power Point , Kurs Design Thinking
2017 Szkolenie Narzędzia Clarin-Pl W Praktyce Badacza
2017 V Cykl Warsztatów I Szkoleń Clarin-Pl
2008 Kurs Kwalifikacyjny Organizacja i Zarządzanie Oświatą
2007 Kurs Pozyskiwanie Funduszy Strukturalnych z Zastosowaniem Prawa Zamówień Publicznych
2006 Kurs Net-Trainers 2
2004 Entc – European Net-Trainers Certificate
KSIĄŻKI POD REDAKCJĄ (WSPÓŁREDAKCJA)
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.),2015, Recepcja mediów, t. 1: Recepcja programów radiowych i telewizyjnych przez dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 152.
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.),2016, Recepcja mediów, t. 2: Wpływ sytuacji medialnych na komunikowanie się dzieci w wieku przedszkolnym. Wypisy, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 135.
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.),2017, Recepcja mediów, t. 3: Recepcja mediów przez dzieci w wieku szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 221 + płyta.
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.),2018, Rola badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej. Recepcja mediów, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 246.
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.),2018, Recepcja mediów, t. 5: Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 242.
Barbara Boniecka, Anna Granat (red.), 2019, Recepcja mediów, t. 6: Badania nad odbiorem przekazów masowych w praktyce edukacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ss. 333.
Anna Granat (red.), 2020, Recepcja mediów, t. 7: Wnioski z badań - lata 2019-2020, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ss. 174.
Anna Granat (red.), 2022, Recepcja mediów, t. 8: Wnioski z badań – lata 2020–2021, Lublin 2022, ss. 293.
MONOGRAFIE AUTORSKIE
Anna Granat, 2014, Podstawy interakcyjności w komunikacji językowej. Interakcje językowe z udziałem dzieci w wieku przedprzedszkolnym, Lublin, ss. 322.
Anna Granat, 2018, Recepcja mediów, t. 4: Rola badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej, seria Recepcja mediów pod red. B. Bonieckiej i A. Granat, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 246 (materiały nieautorskie: s. 91–164).
Anna Granat, 2019, Recepcja mediów, t. 6: Badania nad odbiorem przekazów masowych w praktyce edukacji medialnej, seria Recepcja mediów pod red. B. Bonieckiej i A. Granat, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, ss. 333.
ROZDZIAŁY W MONOGRAFIACH ZBIOROWYCH I ARTYKUŁY W CZASOPISMACH
2003, Pojęcie interakcji językowej, „Językoznawstwo. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, seria I, zeszyt 3 (41), s. 137−143.
2004, Językowe odzwierciedlenie miejsca domu w hierarchii wartości młodego człowieka, „Język Polski w Gimnazjum”, R. V, nr 3, Kielce, s. 17−24.
2005, Analiza tekstu w praktyce (scenariusz lekcji koleżeńskiej), „Język Polski w Gimnazjum”, R. VI, nr 3, Kielce, s. 10−20.
2005, Uczniowska świadomość przełączania kodów, „Studia Pragmalingwistyczne”, nr 4: Komunikacja i tekst w perspektywie rozwojowej i dydaktycznej, red. Józef Porayski-Pomsta, Warszawa, s. 226−239.
2006, Semantyka rozumienia w ramach interakcji językowych, [w:] Славяиские языкн системно-описательный и социокультурный аспекты исследования, Материалы международной научно-методической конференции 17−18 ноября 2005 года, B двух частях, Часть 1, Доклады пленарного заседания, Издательство YO «БpГY им. A.C. Пушкиа», Брест, s. 3−7.
2006, Stereotyp rodziny w języku polskim, [w:] Acta Albaruthenica, Rossica, Polonica, VII міжнародная навуковая канферэнцыя, Беларуска–руска-польскае супастаўляльнае мовазнаўства, літаратуразнаўства, культуралогія., Зборнік навуковых артыкулаў Выбавецтва УА,„ВДУ імя П.М. Машэрава”, Віцебск, s. 250−253.
Problem skuteczności językowej w komunikacji społecznej, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, tom XV, red. Zdzisława Krążyńska, Zygmunt Zagórski, Poznań, s. 29–35.
2009, Wyraz ksiądz jako tabu językowe, „Język a Kultura”, A. Dąbrowska (red.), t. 21: Tabu w języku i kulturze, Wrocław, s. 295−305.
2010, Wpływ celu interakcyjnego na zmianę w podsystemie fonologicznym polszczyzny, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio FF: Fhilologiae”, vol. 28, z. 1, Lublin, s. 73–77.
2012, Kryzys delimitacji w języku mediów, [w:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.) Współczesne media: Kryzys w mediach, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 189−206.
2013, Intencja, błąd i skuteczność komunikacyjna w przekazie medialnym, „Annales UMCS: Fhilologiae”, vol. 31, Lublin, s. 125–146.
2013, Język mūneris językiem mediów, [w:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media: Kryzys w mediach, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej ,Lublin., UZUP.
2015, Intencja skracania dystansu i jej skuteczność w mediach – mówienie o kimś „po nazwisku”, „Annales UMCS: Fhilologiae”, vol. 33, nr 1, Lublin, s. 19–33.
Anna Granat, Magdalena Jędrejek, 2015, „Świat realny za zasłoną mediów” – recepcja programów radiowych i telewizyjnych przez dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] B. Boniecka, A. Granat (red.), Recepcja mediów, t. 1: Recepcja programów radiowych i telewizyjnych przez dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 131–152.
2016, Język jako narzędzie publicyzacji mediów informacyjnych, [w:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media: Media informacyjne, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 35–60.
2016, Kreowanie przez media obrazu życia duchowego dziecięcych uczestników programu Mali giganci, [w:] M. Kapełuś, E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 2: Świat oczyma duszy, Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk & Wydział Orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 189–204.
2016, Odzwierciedlenie recepcji wolności dziennikarskiej w języku dzieci przedszkolnych, [w:] M. Gabryś-Sławińska, K. Pilipiuk (red.), Media a wartości. Wolność w mediach, Wydawnictwo: Polska Fundacja Wspierania Talentów, Biała Podlaska, s. 154–162.
2016, Postulatywne wartości mediów, [w:] M. Gabryś-Sławińska, K. Pilipiuk (red.), Media a wartości. Człowiek w mediach, Wydawnictwo: Polska Fundacja Wspierania Talentów, Biała Podlaska, s. 246–271.
2016, Recepcja intencji komunikacyjnej zawartej w warstwie fonologicznej przekazu medialnego, [w:] B. Skowronek, E. Horyń, A. Walecka-Rynduch (red.), Język a Media. Zjawiska językowe i komunikacyjne we współczesnych mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków, s. 235–251.
2016, Stereotyp mediów w języku polskim a konceptualizacja ich prototypu w procesach recepcji i edukacji, „Kognitywistyka i Media w Edukacji”, nr 1, s. 111–125.
2016, The Communication Behaviour of a Child During an Artistic Performance in a TV Show, [w:] M. Chepil, A. Żukowska. O. Karpenko (red.), [w:] In the Sphere of Education and Artistic Work, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, Drohobych, s. 252–261.
2017, Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość dzieci w wieku szkolnym,[w:] B. Boniecka, A. Granat (red.), Recepcja mediów, t. 3: Recepcja mediów przez dzieci w wieku szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 75–111.
2017, Odzwierciedlenie recepcji gatunków dziennikarskich w zachowaniach językowych dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media: Gatunki w mediach, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 387–408.
2017, Planowanie i realizacja przekazu medialnego w praktyce dydaktycznej, „Kognitywistyka i Media w Edukacji”, nr 1, s. 70–89.
2018, Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość młodzieży w wieku szkolnym – komunikat o wynikach badań, [w:] B. Boniecka, A. Granat (red.), Recepcja mediów, t. 5: Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 71–74.
2018, Jak media wpływają na zachowania komunikacyjne? Odbiorcza samoświadomość studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej – komunikat o wynikach badań, [w:] Barbara Boniecka, Anna Granat (red.), Recepcja mediów, t. 5: Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 229–232.
2018, Problem kompetencji medialnych uczniów w Polsce, [w:] B. Skowronek, E. Horyń, A. Walecka-Rynduch (red.), Język a Media. Zjawiska językowe i komunikacyjne we współczesnych mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków, ss. 225–239.
2018, Wpływ mediów a edukacja medialna. Zachowania komunikacyjne dziecka podczas jego występu artystycznego w programie telewizyjnym – analiza przypadku, [w:]Agnieszka Stępińska, Ewa Jurga-Wosik i Bartłomiej Secler (red.), Oblicza współczesnej komunikacji. Konteksty, problemy, wyzwania,Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej,Poznań, ss. 177–192.
2018, Wpływ mediów na prototypowe myślenie i językowe operowanie schematami przez dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] Medialne kody w wyobraźni i języku dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 70–85.
2020, Power of the Media as Part of the Communication Effects of Media Reception, [w:] Матеріали 9-ої Міжнародної наукової конференції "Інформація, комунікація, суспільство 2020", Lviv Polytechnic Publishing House, Lviv, p. 144–145; УДК 004:316.77:002(06), І-741
2020, Lecture on the UMCS Virtual Campus platform as an example of distance learning with added research value for media education, [w:] L. Pokrzycka (ed.), Innovative Teaching Methods: Practical Teaching In Higher Education, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 81–100.
2020, Publikowanie w sieci jako reakcja odbiorcy na przekaz masowy w interakcji medialnej, „Dziennikarstwo i Media”, nr 13, Wrocław 2020, s. 51–65.
2020, Wykorzystanie TIK na zajęciach „Badania nad odbiorem mediów w praktyce”, [w:] A. Granat (red.), Recepcja mediów, t. 7: Wnioski z badań – lata 2019–2020, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 111–174 (ISBN: 978-83-227-9458-6).
2021, The" Communicative Types" Of Female Recruiters Involved In Mlm, [w:] Матеріали 10-ої Міжнародної наукової конференції "Інформація, комунікація, суспільство 2021", Lviv Polytechnic Publishing House, Lviv, p. 123–124; УДК (https://ics.skid-lp.info/ics_2021.pdf#page=124)
2021, Podmiotowość czy przedmiotowość odbiorcy indywidualnego w interakcji medialnej?, M. Drożdż, K. Drąg, S. Soczyński (red.), Etyka Mediów, t. 20: Wolność słowa – wolne media, pod red. Michała Drożdża, Katarzyny Drąg, Sławomira Soczyńskiego, Wydawnictwo Biblos, Tarnów, s. 81–98, ISBN: 978-83-7793-834-8.
2021, Mediatization of Colloquial Language, [w:] „Mediatization Studies” 2021, vol. 5, s. 37–58; DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ms.2021.5.37-58. Data publikacji: 2022-06-07 (https://journals.umcs.pl/ms/article/view/11468/pdf)
2022, Human aspects of human-machine dialog, [w:] Матеріали 11-ої Міжнародної наукової конференції "Інформація, комунікація, суспільство 2022", Lviv Polytechnic Publishing House, Lviv, s. 190–191.
2022, Przemoc językowa jako zachowanie towarzyszące grającym w gry cyfrowe, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” (65), nr 2 (258); DOI: 10.31743/znkul.13790. Data publikacji: 2022-11-04 (https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/13790), ss. 75–95, ISSN: 0044-4405 (Print), ISSN:2543-9715 (Online) DOI: 10.31743
2022,Akty mowy o funkcji zabezpieczającej nadawcę jako pandemiczne absurdy komunikacyjne,[w:] A. Granat (red.), Recepcja mediów, t. 8: Wnioski z badań – lata 2020–2021, Lublin 2022, s. 51–64
2023, Artificial Intelligence Ethics – the issue of objectification of machines and empowerment of humans,[w:] Матеріали 12-ої Міжнародної наукової конференції "Інформація, комунікація, суспільство 2023", Lviv Polytechnic Publishing House, Lviv 2023, s. 181–182 (https://skid.lpnu.ua/wp-content/uploads/2023/05/ICS2023_Proceedings.pdf).
SPRAWOZDANIA
2004, Konferencja «Potoczność a zachowania językowe Polaków», „Język Polski”, LXXXIV 3, MAJ – CZERWIEC, s. 226−229.
2017, „Nowe media i wyzwania współczesności”, red. Marek Sokołowski, „Kognitywistyka i Media w Edukacji”, nr 1, s. 109–113 (recenzja opublikowana)
2017, Sprawozdanie z konferencji „Nauczanie praktyczne w naukach społecznych”, „Kognitywistyka i media w edukacji”, nr 1, s.138–141 (sprawozdanie opublikowane).
Magdalena Trysińska, „Akty mowy jako klucz do interpretacji postaw rodzicielskich. Wychowawcze, komunikacyjne i edukacyjne aspekty filmów animowanych dla dzieci (na przykładzie filmów emitowanych w MiniMini+ i Cartoon Network), „Kognitywistyka i Media w Edukacji” 2017, nr 2, s. 109–113 (recenzja opublikowana).
Brzeski Uniwersytet Państwowy im. Aleksandra Puszkina (biał. Брэсцкі дзяржаўны ўніверсітэт імя А. С. Пушкіна; ros. Брестский государственный университет имени А.С. Пушкина), 2004–2006 (praca na stanowisku starszego wykładowcy w Zakładzie Logopedii i Języka Stosowanego na Wydziale Humanistycznym i oddelegowanie na Białoruś na podstawie Umowy o współpracy akademickiej, gdzie wykonywałam obowiązki adiunkta z obciążeniem dydaktycznym 240 godzin rocznie).
Wypowiedź ekspercka
Anna Granat (2019), Udzieliłam odpowiedzi na pytania, [w:] The Ten Big Questions about ICT in Education, Pracownia Edukacyjnych Zastosowań Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych, Akademia NASK