Соответственно настройкам вашего браузера и для улучшения функционирования сайта umcs.pl были установлены куки. Используя этот сайт Вы соглашаетесь с их использованием. Вы можетеизменить это в настройках вашего браузера.
Pracownik UMCS od 1996r. W r. 2004 uzyskanie stopnia doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy doktorskiej pt. "Topika mityczna. Figury miejsca w twórczości Fiodora Sołoguba" (promotor — prof. dr hab. Maria Cymborska-Leboda). W r. 2017 uzyskanie stopnia doktora habilitowanego. Zatrudnienie na stanowisku adiunkta w Zakładzie Literatury i Kultury Rosyjskiej.
Specjalność naukowa — literaturoznawstwo
Dziedziny badań: - literatura rosyjska przełomu XIX i XX w. oraz jej związki z tradycją mitologiczną i mitopoetycką - mit i figury kobiecości w poezji dekadentów rosyjskich
- twórczość "zapomnianych" pisarek początku XX w.
Prowadzone zajęcia dydaktyczne:
historia literatury rosyjskiej analiza dzieła literackiego
wstęp do literaturoznawstwa
historia i teoria dramatu z elementami teatrologii
teoria literatury
praktyczna nauka języka rosyjskiego
zajęcia fakultatywne:
- Dramat rosyjski. Klasyka i współczesność - Mitotwórczość w życiu i w dziele symbolistów rosyjskich - Topika mityczna w literaturze symbolizmu rosyjskiego - Czechow i "Afterchekhov". Tradycja czechowowska w dramacie rosyjskim XX-XXI wieku
- Eros i Tanatos w małej prozie Fiodora Sołoguba
- Dziecko jako bohater rosyjskiej prozy początku XX wieku seminarium licencjackie
seminarium magisterskie
seminarium doktoranckie
Działalność naukowa
Publikacje:
Monografie:
Topika mityczna. Figury miejsca w twórczości Fiodora Sołoguba, Lublin 2006, ss. 207.
Kobiety mityczne w poezji Walerija Briusowa. Dialog z tradycją, Lublin 2017, ss. 219.
Redakcja monografii:
Kobieta i/jako Inny. Mit i figury kobiecości w literaturze i kulturze rosyjskiej XX-XXIw. (w kontekście europejskim), pod red. M. Cymborskiej-Lebody i A. Gozdek, Lublin 2008, ss. 330.
"Życie serca". Duch - dusza - ciało i relacja ja-Ty w literaturze i kulturze rosyjskiej przełomu XX i XX wieku, po red. M. Cymborskiej-Lebody, A. Gozdek i in., Lublin 2012, ss. 487.
Artykuły naukowe:
Mit i tragedia w twórczości S. Wyspiańskiego, F. Sołoguba, I. Annienskiego i W. Briusowa, „Przegląd Rusycystyczny” 1997, z. 1-2, s. 57-66;
Mit raju w twórczości Fiodora Sołoguba, w: Literatura rosyjska przełomu XIX i XX wieku, pod red. E. Biernat i T. Bogdanowicza, Gdańsk 1999, s. 60-67;
„Играет солнце на восходе / Земной предсказывая рай...”. К интерпретации мотива игры в творчестве Федора Сологуба, в: «Юрьевские чтения». Материалы междисциплинарной конференции молодых филологов, вып. 1, под ред. И. В. Мурина, Санкт-Петербург 1999, с. 111-116;
Topos świata podziemnego i jego mitologiczna semantyka w twórczości Fiodora Sołoguba, „Slavia Orientalis” 2000, nr 3, s. 387-406;
Топос подземного мира и его мифологическая семантика в Даре мудрых пчел Федора Сологуба, w: Dramatrosyjski. Klasyka i współczesność, pod red. H. Mazurek, Katowice 2000, s. 43-52;
Топос подземного мира и его мифологическая семантика в творчестве Федора Сологуба, в: StudiaSlavica. Сборник научных трудов молодых филологов II, состав. A. Меймре, Таллин 2001, с. 86-95;
„Играет солнце на восходе / Земной предсказывая рай...”. Pojęcie i semantyka gry w twórczości Fiodora Sołoguba, „Studia Rossica XI”, pod red. W. Skrundy i W. Zmarzer, Warszawa 2000, s. 123-132;
W poszukiwaniu ego. Topos labiryntu a schemat inicjacji w twórczości Fiodora Sołoguba, w: "Rossica Lublinensia" 2. Literatura. Mit. Sacrum. Kultura, pod red. M. Cymborskiej-Lebody i W. Kowalczyka, Lublin 2002, s. 43-60;
Topos labiryntu w twórczości Fiodora Sołoguba, w: "Rossica Lublinensia" 3. Literatura. Mit. Sacrum. Kultura, pod red. M. Cymborskiej-Lebody, Lublin 2005, s. 83-96;
Лабиринт и Ариадна: женский персонаж в лирике Федора Сологуба, в: Художественный текст: восприятие, анализ, интерпретация, под ред. В. Гудонене и др., Вильнюс 2006, с. 214-219;
Миф и фигуры женственности в лирике Федора Сологуба, w: Kobietai/jakoInny. Mit i figury kobiecości w literaturze i kulturze rosyjskiej XX-XXIw. (w kontekście europejskim), pod red. M. Cymborskiej-Lebody i A. Gozdek, Lublin 2008, s. 71-79;
Женские мифологические образы в поэзии Валерия Брюсова1900-х годов: Афродита, RossicaOlomucensia XLVIII, red. O. Richterem, J. Gregor, Olomouc 2009, s. 357-360;
Wizerunek i symboliczny wymiar cielesności kobiecej w poezji Walerija Briusowa. Ciało kobiety mitycznej, w: Wielkie tematy kultury w literaturach słowiańskich. Ciało, pod red. A Matusiak i in., Wrocław 2011, s. 309-316;
Поэзия русских декадентов как голос в диалоге с античностью. Стихотворение Валерия Брюсова "В публичном доме", "Slavia Orientalis" 2012, tom LXI, nr 3, s. 309-319;
Афродита — олицетворение созидающей силы любви. Стихотворение Федора Сологуба "Не иссякли творческие силы...", "Русская литература" 2013, нр 4, с. 90-95;
Wizerunki kobiet mitycznych w poezji Walerija Briusowa: Afrodyta, w: Między tradycją a nowoczesnością. Tożsamość kobiety w przestrzeni domu, w historii, kulturze i na drogach emancypacji, red. W. Laszczak, D. Ambroziak, B. Pudełko, K. Wysoczańska-Pająk, Opole 2014, s. 303-312.
Мифопоэтическая традиция в поэзии Валерия Брюсова. Мифические героини как олицетворения страсти: Ариадна и Афродита, в: Брюсовские чтения 2013 года, ред. коллегия: Г. Р. Гаспарян и др., Ереван 2014, сс. 86-99. + wersja elektroniczna
Afrodyta i Ariadna. Miłość a samotność w poezji Walerija Briusowa , “Slavia Orientalis“ 2015, nr 4, s. 711-727.
К проблеме: Брюсов и традиция. Мифопоэтический образ Клеопатры в поэме "Египетские ночи", в: Брюсовские чтения 2016 года, ред. Г. Р. Гаспарян и др., Ереван 2017, с. 159-177.
Мотив стихий в стихотворениях В. Я. Брюсова о мифических волшебницах и прорицательницах, в: Брюсовские чтения 2018 года, ред. Н. М. Хачатрян и др., Ереван 2018, с. 48-60.
Antropologiczny aspekt pisarstwa Lidii Zinowjewej-Annibał. Obraz kobiety w dramacie Кольца, „Studia Wschodniosłowiańskie” 2019, t. 19, s. 49-62.
Lidia Zinowjewa-Annibał i Fiodor Dostojewski: echa Idioty w dramacie Obrączki (wybrane aspekty), "Slavia Orientalis" 2022, nr 2, s. 277-292.
Lidia Zinowjewa‑Annibał: w kręgu refleksji o sztucei i miłości (na materiale listów do Wiaczesława Iwanowa z lat 1894‑1899), "Slavia Orientalis" 2023, nr 3, s. 467-483.
Recenzje:
Н. Н. Евреинов, ОТКРОВЕНИЕ ИСКУССТВА, издание подготовила Клаудиа Пьералли, Санкт-Петербург, Изд. дом «Мир», 2012, сс. 776, “Slavia Orientalis“ 2015, nr 1, ss. 150-152.
Inne:
Dr Wacław Maciejewski (1945-1998). Wspomnienie, "Lublin. Kultura i społeczeństwo" 2013, nr 3(52), s. 49.