dr Margaret Ohia-Nowak

Stanowisko
adiunkt
Jednostki
KATEDRA DZIENNIKARSTWA
Adres e-mail
Wyświetl
Strona www
https://www.linkedin.com/in/dr-margaret-ohia-nowak/
Link do Bazy Wiedzy
Margaret Ohia-Nowak
Konsultacje

środy godz. 16.10-17.10, czwartki 18.00-19.00 (online MS Teams) - po wcześniejszym umówieniu


 


 


 


 


 

O sobie

Adiunktka w Katedrze Dziennikarstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Prezeska w firmie szkoleniowo-badawczej Word Idea. Tytuł magistra filmoznawstwa ze specjalnością medioznawczą uzyskała na Uniwersytecie Jagiellońskim (2009). Stopień doktora językoznawstwa o specjalności krytyczna analiza dyskursu uzyskała na Uniwersytecie Wrocławskim w Instytucie Filologii Polskiej (2014).

ZAINTERESOWANIA BADAWCZE: krytyczna analiza dyskursu, rasa, urasawianie i konstruowanie "czarności" w Europie Środkowo-Wschodniej, intersekcjonalność, semantyka i pragmatyka, dyskurs publiczny i rasizm

Absolwentka Black Europe Summer School (BESS) w National Institute for the Study of Dutch Slavery and its Legacy na Vrije University w Amsterdamie (2010), od 2023 roku wykładowczyni BESS. Była stypendystką Fulbrighta na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley (2012-2014). Prowadziła badania m.in. na City University London (2012) i na Uniwersytecie Amsterdamskim (2010-2011). Kierowniczka i uczestniczka wielu badawczych projektów krajowych i międzynarodowych.

Językoznawczyni, medioznawczyni i kulturoznawczyni. Certyfikowana trenerka międzykulturowa i doświadczona trenerka antydyskryminacyjna. Aktywistka praw człowieka. Konsultantka i ekspertka Diversity, Equity and Inclusion z 15-letnim stażem. Prowadzi szkolenia, wykłady i konsultacje z zarządzania różnorodnością i inkluzywnością w lokalnych i międzynarodowych organizacjach. Prowadzi warsztaty z komunikacji włączającej, kompetencji międzykulturowej oraz z profilaktyki dyskryminacji, bullyingu i mobbingu.

Członkini rad naukowych "Journal of Right-Wing Studies" i "African Journal of Economics, Politics and Social Studies", a także zarządu Black Europe Foundation. Lokalna łączniczka w Multitudes Foundation. Założycielka Centrum Intersekcjonalnej Sprawiedliwości w Polsce. Współzałożycielka Alliance for Black Justice in Poland. 

Praktykuje jogę, lubi tańczyć, słuchać rapu i drum'n'bassu. 

Wybrane wsytąpienia medialne/wywiady:


Działalność naukowa

 Publikacje naukowe:

  1. Balogun, B., Ohia-Nowak, M. A. (2024). Geographies of race in Poland and Central and Eastern Europe. Ethnic and Racial Studies, 1–20. https://doi.org/10.1080/01419870.2024.2400301
  2. Bieńkowski M., Winiewski M., Ohia-Nowak M., (2024), Rasizm wobec osób czarnych w Polsce., w: Bulska, D., Winiewski, M., Bilewicz, M. (red.). Uprzedzenia w Polsce. Postawy a ideologia polityczna. Wydawnictwo Liberi Libri, s. 91-113 https://doi.org/10.47943/lib.9788363487645
  3. Smith Angharad, Vaughn Leona , Toni Cela, Louis Herns Marcelin, Margaret Ohia-Nowak, Charu Hogg and Ronny Marty. 2024. Modern Slavery and Financial Exclusion: Exploring Crisis-Related Risks for Men : UNU-CPR: https://unu.edu/publication/modern-slavery-and-financial-exclusion-exploring-crisis-related-risks-men-0
  4. Balogun, B., Ohia-Nowak, M. (2023). Geographies of imagination: why decolonizing Polish children’s classics matters. Cultural Geographieshttps://doi.org/10.1177/14744740231191533.
  5. Nowak P., Ohia-Nowak M., 2022, Prosty język i naturalny porządek rzeczy w nowoczesnej rekrutacji (na przykładzie ogłoszeń o pracy), „Poradnik Językowy” 8/2022, s. 53-63.
  6. Gabriel Mestre Arrioja, Eugenia Siapera, Andrea Průchová Hrůzová, Thuc Linh Nguyen Vu, Margaret Amaka Ohia-Nowak, Hana Umeda, Marta Ziółek, Monika Bobako, 2020, Kwestionariusz: kultura wizualna rasy, „Widok. Teorie I Praktyki Kultury Wizualnej” 28(2020). https://doi.org/10.36854/widok/2020.28.2295
  7. Gabriel Mestre Arrioja, Eugenia Siapera, Andrea Průchová Hrůzová, Thuc Linh Nguyen Vu, Margaret Amaka Ohia-Nowak, Hana Umeda, Marta Ziółek, Monika Bobako, 2020, Questionnaire: Visual Culture of Race, "View. Theories and Practices of Visual Culture" 28 (2020). https://doi.org/10.36854/widok/2020.28.2314
  8. Ohia-Nowak M., 2020, Słowo „Murzyn” jako perlokucyjny akt mowy, „Przegląd Kulturoznawczy” 3, s. 195-212. doi: 10.4467/20843860PK.20.023.12583
  9. Ohia-Nowak M., 2020, O języku rasizmu, w: Rasizm po polsku (e-book). wyd. HOW2, s. 14-39.
  10. Biegalska A., Maziarz M., Ohia-Nowak M., 2018, Wzorcowy zbiór relacji pomiędzy synsetami Słowosieci i artykułami Wikipedii, w: Kolekcja e-Statystyka PWr. Wyd. Politechniki Wrocławskiej.
  11. Ohia-Nowak, M. 2016, In Black and White. Reflections from studies about Black people in everyday Polish language and in media discourse in Poland, Africa and Eastern/Central Europe Series, “Africa in Words”, 19.12.2016.
  12. Ohia M., 2016, Racism in public discourse in Poland. A preliminary analysis, «Edutainment» 01(2016), s. 135-149.
  13. Ohia M., 2016, Narracje medialne o «innym», w: Jacek Wasilewski (red.), Narracje w życiu. O grupie i o jednostce, Warszawa: Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 17-42.
  14. Ohia M., 2015, Mówienie o 'obcym' – opiniotwórcze czy tabloidowe? Analiza przekazów prasowych na temat osób 'ciemnoskórych' w Polsce na przykładzie tematów Simona Mola i Maxwella Itoyi, w: Katarzyna Kubin (red.), Media w społeczeństwie różnorodnym: etyka, pluralizm i równe traktowanie, Warszawa: Fundacja na Rzecz Różnorodności Społecznej, s. 56-96.
  15. Ohia M., 2014, Struktury rasistowskie. Przypadek Festona i Wieslawa, w: Irina Uchwanowa-Szmygowa i in. (red.), Dyskurs w perspektywie akademickiej: materiały międzynarodowego okrągłego stołu, 3-5 kwietnia 2009, Mińsk, Białoruś, Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej, s. 116-120.
  16. Ohia M., 2013, Mechanizmy dyskryminacji rasowej w systemie języka polskiego, “Przegląd Humanistyczny”, 5, s. 93-105.
  17. Ohia M., 2012, Nowa choreografia: nowy wymiar choreografii scenicznej, w: Małgorzata Różewicz, Milan Lesiak i Sławomir Bobowski (red.), Między filmem i teatrem, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 405-416.
  18. Pietrzak W., Ohia M. 2012, Wszystko o tym, dlaczego nie ma rasy (rozmowa), w: W. Pietrzak, M. Pietrzak-Uszyńska (red.), W stronę równości. Wybór tekstów poświęconych polityce równościowej. Wrocław Fundacja Grejpfrut, s. 267-281.
  19. Ohia M., 2011, Społeczne wykluczenie poprzez kategoryzację rasową. Test porównawczy tekstów z “The Independent” i “Gazety Wyborczej”, “Słowo Młodych”, 1/(16)-2/(17) i 3/(18) - 4/(19) s. 5-18.
  20. Ohia M., 2010, Расистские структуры (на примере случаев Фестона и Веслава), w: Дискурс в академической перспективе: материалы Междунар. круглого стола, 3-5 апреля 2009 г., Минск, Беларусь / под общ. ред. И. Ухвановой-Шмыговой и М. Сарновского. – Минск : БГУ, s. 131-136.

   Publikacje dydaktyczne i popularne, raporty:

  1. Ohia-Nowak M.A., Nguyen Vu, Thuc Linh, 2024. Dekolonizacja muzeów: https://www.pah.org.pl/dekolonizacja-muzeow/
  2. Ohia-Nowak M. 2023, Rasizm, w: M. Branka, D. Cieślikowska (red.) Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Wyd. II, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Stowarzyszenie Willa Decjusza, Warszawa-Kraków, s. 124-128.
  3. Ohia-Nowak M. 2023. Dlaczego rasizm dotyczy dyskryminacji osób wyłącznie niebiałych? Polska Akcja Humanitarna: https://www.pah.org.pl/dlaczego-rasizm-dotyczy-dyskryminacji-wylacznie-osob-nie-bialych/
  4. Ohia-Nowak M. 2023, Jak komunikować się inkluzywnie? Osoby transpłciowe, interpłciowe i niebinarne, "Głos Pedagogiczny" 6 (141), s. 28-31.
  5. Ohia-Nowak M. 2023, Rekomendacje działań na rzecz przeciwdziałania dyskryminacji wobec osób pochodzenia afrykańskiego. Fundacja "Afryka Inaczej": https://afryka.org/rekomendacje-dzialan-na-rzecz-przeciwdzialania-dyskryminacji-osob-pochodzenia-afrykanskiego/
  6. Ohia-Nowak M., 2022 Komunikacja inkluzywna w klasie zróżnicowanej narodowościowo i religijnie, „Głos Pedagogiczny” 11(2022), s. 18-22.
  7. Ohia-Nowak M., 2022, Nasze czarne życia, w: Afryka po polsku. Osoby pochodzenia afrykańskiego w Polsce. Polki i Polacy o Afryce i jej mieszkańcach, Fundacja "Afryka Inaczej", Warszawa, s. 4-8: https://afryka.org/nowy-raport-afryki-inaczej-jak-polskie-media-portretuja-afryke-i-jej-mieszkancow/
  8. Ohia-Nowak M., tłumaczenie 2022, Jesteśmy zmianą, oryg. Change Sings by A. Gorman, Zygzaki Publishing House.
  9. Ohia-Nowak M., 2022, Czy rasizm to nie nasz problem?, “Personel Plus” nr 3(172), s. 72-75.
  10. Gober G., Ohia-Nowak M., 2022, Who makes the news? Poland Country Report, Global Media Monitoring Project 2020.
  11. Ohia-Nowak M., 2021, Język inkluzywny w organizaji, “Personel Plus” nr 12(169), s. 68-72.
  12. Ohia-Nowak M., Nowak P., 2020, Nie wszyscy Polacy są biali, czyli o czym nie śniło się Norwidowi, „Krytyka polityczna” 18.06.2020.
  13. Ohia-Nowak M., 2020, Rasizm bardziej w nas i wokół nas, Polska Akcja Humanitarna: https://www.pah.org.pl/app/uploads/2021/02/RASIZM-bardziej-w-nas-czy-wokol-nas.pdf
  14. Ohia-Nowak M., 2020, Adaptacja kulturowa w Polsce: zalety i wyzwania, Fundacja Ukraina, Wrocław.
  15. Ohia-Nowak M. 2019, Międzykulturowość w komunikacji ze studentami i studentkami zagranicznymi, „Migranci w polskim systemie edukacji: sukcesy i wyzwania. Biuletyn podsumowujący konferencję Eduforum for Unity of Migrants 2019”, Fundacja Ukraina, Wrocław.
  16. Ohia-Nowak M., Pankowska J. 2019, Pomocnik PAH. Trudne sytuacje w pracy edu katorów i edukatorek globalnych: Reagowanie na dyskryminujące słowa, Polska Akcja Humanitarna, Toruń.
  17. Ohia-Nowak M., Pankowska J. 2019, Pomocnik PAH. Trudne sytuacje w pracy edukatorów i edukatorek globalnych: Moderowanie dyskusji – zasady i wskazówki, Polska Akcja Humanitarna, Toruń.
  18. Ohia-Nowak M., Pankowska J. 2019, Pomocnik PAH. Trudne sytuacje w pracy edukatorów i edukatorek globalnych: Reagowanie na częste argumenty, Polska Akcja Humanitarna, Toruń.
  19. Ohia-Nowak M., Pankowska J. 2019, Pomocnik PAH. Trudne sytuacje w pracy edukatorów i edukatorek globalnych: Wyjaśnianie podstawowych pojęć edukacji globalnej, Polska Akcja Humanitarna, Toruń.
  20. Ohia-Nowak M., Kamińska-Sztark K., 2019, Edukacja międzykulturowa. Cykl scenariuszy lekcji dla klas VII–VIII, WCDN Wrocław.
  21. Ohia M., 2015, Wskazówki dla prowadzących warszaty z wielokulturowości, Warsztaty WrOpenUp. Edycja druga 2014/2015, Wrocław WrOpenUp.
  22. Ohia M., 2015, Similarities above Differences. «Opener» Workshop Framework, w: A. Kucharska (red.), Workshops Against Racism, Erasmus +; Edukacja Krytyczna Wrocław.

PROJEKTY BADAWCZE 

Wykonawczyni projektu. "Genealogie peryferyjnej białości. Polskie tożsamości w perspektywie teorii urasawiania". Grant nr 2020/37/B/HS2/03370, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki, Polska (2023-obecnie)

Ekspertka społecznościowa. "Decolonial Museology Recentered”. Uniwersytet Warszawski/Concordia University, Montreal (2021-obecnie)

Wynonawczyni projektu. "Modern Slavery and Financial Exclusion Risks for Men". United Nations University, Centre for Policy Research, Nowy Jork. Finansowanie: Organizacja Narodów Zjednoczonych. (2023)

Advisory Board Member. Managing Newsroom Diversity, Uniwersytet Warszawski. Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki, Polska (2021-2022)

PROJEKTY SPOŁECZNE

Liderka projektu. Szkoła Praktyki Antyrasistowskich. Koordynacja: Alliance for Black Justice in Poland, new visions, Centrum Instersekcjonalnej Sprawiedliwości w Polsce. Finansowanie: Rockefeller Brothers Fund/Echoing Green (2023-2024).
Wykonawczyni projektu. Afryka po polsku. Koordynacja: Fundacja Afryka Inaczej. Finansowanie: Aktywni Obywatele - Fundusz Narodowy, Polska (2021-2023)
Partnerstwo w projekcie. Generation Change, Koordynacja: Krytyka Polityczna. Finansowanie: Aktywni Obywatele - Fundusz Krajowy, Polska (2021-2023)
Trenerka. Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka. Jak zapobiegać przemocy i wykluczeniu w szkole? Koordynacja: Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Finansowanie: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy (2019-obecnie)
Wykonawczyni projektu. Narzędziownia antyrasitowska Koordynacja: Polska Organizacja na rzecz Migrantów i Migrantek POMOC, new visions. Finansowanie: Guerilla Foundation (2020-2022)
Ekspertka. Z troską o równość, Koordynacja: Fundacja RegenerAkcja. Finansowanie: Aktywni Obywatele - Fundusz Krajowy (2021-2023)

GRANTY, STYPENDIA I WYRÓŻNIENIA:

Obama Europe Leaders 2024-2025

Susan Treadwell Memorial Award 2024

Stypendium Fulbright Advanced Junior Research 2012-2013

Stypendium Prezydenta Wrocławia 2012-2013

Stypendium UC Berkeley Empowering Women of Color 2012

Stypendium Kapitał Ludzki UE 2011-2012

Grant Badawczy Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2012

Grant Badawczy PRELUDIUM Narodowe Centrum Nauki 2011-2013

Grant badawczy dla młodych badaczy Uniwersytetu Wrocławskiego 2011

Stypendium LLP Erasmus 2011-2012

Stypendium Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego 2010-2014

Stypendium The National Institute for Dutch Slavery and its Legacy 2010

Stypendium doktoranckie 2010-2014

I Nagroda za najlepszą pracę magisterską Fundacji Performa 2009


Ogłoszenia