Aktualna tematyka badawcza
- kompetencje psychospołeczne osób w różnych rolach społecznych i zawodowych;
- sprawiedliwość restytucyjna oraz mediacja w sprawach: karnych, nieletnich, rodzinnych, szkolnych;
- profilaktyka społeczna;
- resocjalizacja nieletnich;
- readaptacja społeczna osób pozbawionych wolności;
- funkcjonowanie członków społeczności szkolnych w zmieniających się warunkach społeczno-politycznych.
Doktoranci
Patrycja Linkiewicz
Wybrane korelaty kompetencji językowych młodzieży licealnej
Doktoraty: Monika Wiśniewska-Dejneka (doktorat Hiszpańsko-Polski), Ewa Trojanowska, Agnieszka Pytka, Sylwia Huczuk-Kapluk, Kazimierz Nosal, Joanna Rusinkiewicz, Robert Ćwikowski,
Projekty badawcze 2020-22:
1. Nowy Dialog– badania w zakresie kształcenia, szkolenia i zatrudnienia osób osadzonych POWR.02.20.00-000009/18 Priorytet II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.20 Wysokiej jakości dialog społeczny w zakresie dostosowania systemów edukacji i szkolenia do potrzeb rynku pracy, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (koordynator merytoryczny, autor raportu projektu, metodyk)
2. Nowa Szansa – POWR.02.20.00-00-0020/19 Priorytet II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.20 Wysokiej jakości dialog społeczny w zakresie dostosowania systemów edukacji i szkolenia do potrzeb rynku pracy, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (ekspert merytoryczny, autor raportu projektu, prelegent)
3. „Pilotaż programu wdrażającego ideę sprawiedliwości naprawczej na terenie Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Lublinie”. Zadanie nr 6: Badania, analizy, diagnoza i ich upowszechnianie – opracowanie raportów – cząstkowego i końcowego z realizacji projektu.” Dofinansowanie ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości. (ekspert merytoryczny, autor części raportu, prelegent)
Projekty dydaktyczne 2020-22:
1. Edukacja włączająca bez granic - Polska - Islandia (Iceland Lichtenstein Norway grants, Program Edukacja) (kierownik projektu)
2. Edukacja włączająca bez granic - Polska - Norwegia (Iceland Lichtenstein Norway grants, Program Edukacja) (kierownik projektu)
3. Projektowanie uniwersalne (NCBiR, Wiedza Edukacja Rozwój/ POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19) (partner w przygotowaniu wniosku, wykładowca)
4. Innowacyjne zasoby edukacyjne w kształceniu zdalnym (Konkurs wniosków 2020 Runda 1 KA2 - Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk. KA226 - Partnerstwa na rzecz gotowości do edukacji cyfrowej Erasmus+) (partner w przygotowaniu wniosku, kierownik merytoryczny ds. programów i materiałów szkoleniowych, mentor, wykładowca)
5. Doskonałość dydaktyczna uczelni - projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, 3.4 Zarządzanie w instytucjach szkolnictwa wyższego (parnter w przygotowaniu wniosku, prowadzenie superwizji)
Przykładowe zajęcia, które prowadzę: Techniki mediacyjne w edukacji, resocjalizacji i sądownictwie, Diagnostyka resocjalizacyjna, Seminarium dyplomowe, Mediacje cywilne
Współpraca naukowa
Współpracuję z badaczami z kraju i innych państw, z różnych ośrodków naukowych. Wiele inicjatyw podejmuję w kooperacji z pracownikami szkół na wszystkich szczeblach kształcenia, zakładów karnych, a także Ministerstwem Sprawiedliwości, Centralnym Zarządem Służby Więziennej oraz kuratorami sądowymi. Od wielu lat współpracuję z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób wykluczonych społecznych oraz rozwoju nauki a także z lokalnymi mediami.
Nagrody i wyróżnienia
- Nagroda Rektora Indywidualna 2010
- Nagroda Rektora Indywidualna 2016
- Nagroda Rektora Indywidualna Organizacyjna 2017
- Nagroda Rektora Indywidualna Organizacyjna 2018
- Nagroda Rektora Indywidualna 2023
- Nagroda Rektora Zespołowa Organizacyjna 2023
- Medal Komisji Edukacji Narodowej 2015
- Medal Brązowy za Długoletnią Służbę 2017
Najważniejsze publikacje (monografie)
Lewicka A., 2006, Rozwijanie empatii u studentów pedagogiki specjalnej, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 247.
Lewicka-Zelent A., 2010, Obniżanie poziomu przemocy i lęku młodzieży gimnazjalnej, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 130.
Lewicka A., Grudziewska E., 2010, Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 219.
Lewicka-Zelent A., Korona K., Lesiuk M., 2013, Psychospołeczne funkcjonowanie uczestników programu resocjalizacyjnego ,,Uwolnij swoje emocje. Uwolnij siebie”, Lublin, Wyd. EPISTEME, ss.168.
Lewicka-Zelent A., 2014, Analiza zasobów osobistych uczestników szkolnego warsztatu mediacyjnego, Opole, Wyd. SCRIPTORIUM, ss. 231.
Lewicka-Zelent A., 2014, Klimat szkół gimnazjalnych. Diagnoza weryfikacyjna programu "Mediacja w szkole", Opole, Wyd. SCRIPTORIUM, ss. 248.
Lewicka-Zelent A., 2015, Uwarunkowania gotowości nieletnich do zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 330.
Lewicka-Zelent A., 2017, Gotowość osób pozbawionych wolności do zadośćuczynienia osób, UMCS Lublin, ss. 279.
Lewicka-Zelent A., Klimczak W., Trojanowska E., 2020, Przemoc w rodzinie wobec kobiet z wyższym wykształceniem. Indywidualne studium przypadku, UMCS Lublin, ss. 180.
Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., 2020, Uwarunkowania poczucia własnej godności osób pozbawionych wolności, Wyd. APS Warszawa, ss. 174.