Esta página utiliza cookies
Devido às definições do seu navegador e de forma a facilitar o funcionamento da página umcs.pl,os cookies foram instalados. Ao utilizar esta página aceita a utilização dos cookies. Pode alterar isto modificando as definições do seu navegador.
KONSULTACJE:
w formie stacjonarnej: piątek w godz. 13.00 - 14.00 w pok. 2.19
w formie on line: piątek w godz. 14.00 - 15.00 (po wcześniejszym umówieniu się)
DYŻUR W LABORATORIUM : środa 9.00 -13.00
Pracownik Instytutu Pedagogiki, Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS od 2013 roku (2013-2023 adiunkt w Katedrze Dydaktyki).
- od 2021 r. kierownik Laboratorium Badań nad Neuroedukacją
- od 2019 r. Koordynator Wydziałowego Zespołu ds. Wspóracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym (wcześniej od 2017 r. koordynator z Zakłądy Dydaktyki)
- w latach 2019-2023 kierownik powołanego przez Rektora Interdyscyplinarnego Zespołu B adawczego NeuroEDuLab
- w latach 2013-2020 opiekun Koła Naukowego Pedagogów i Aniamtorów Zabawy
Uzyskane nagrody (wybrane):
- 2024 r. nagroda Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiagnięcia w zakresie działań organizacyjnych
- 2022 r. międzynarodowa nagroda współautorska za projekt „Przedsiębiorcze Dzieciaki” (konkurs EEPA, kategoria: promowanie ducha przedsiębiorczości)
- nagrody Rektora UMCS w latach 2017, 2019, 2021, 2022 i 2023
Zrealizowane lub realizowane projekty:
- 2017 „Mój tajemniczy mózg” (konkurs MNiSW)
- 2015-2024 wyjazdy studyjne do Islandii (4), Norwegii (5), Włoch (1), Rumunii (1)
- 2019 „Wykorzystanie spektroskopii w bliskiej podczerwieni (NIRS) w neuropedagogice i neuropsychologii w zakresie profilaktyki i terapii wybranych chorób cywilizacyjnych oraz podniesienia jakości systemu edukacji. ” (dotacja MNiSW na kwotę 1200000 zł)
- 2021 „Zidentyfikowanie markerów zaburzeń rozwojowych u dzieci, widocznych w ilościowej analizie zapisu EEG. Aplikacja z normami, opracowanymi na podstawie statystycznej, ilościowej analizy 200 zapisów EEG” (dotacja ze środków unijnych)
- 2021-2023 "Neuromyth among Polish and Israel teacher" (międzynarodowy projekt badawczy polsko-izraelski)
- 2021-2022 „Zwiększenie możliwości badawczych urządzenia do spektroskopii w bliskiej podczerwieni (NIRS) ” (dotacja MNiSW na kwotę 1700000 zł)
- 2023-2025 „Wielomodułowe i wielostanowiskowe urządzenie do spektroskopii w bliskiej podczerwieni ” (dotacja MNiE na kwotę 1400000 zł)
Ukończone kursy specjlistyczne:
- Neuropsychologia kliniczna dziecka. Teoria i praktyka (dr hab. A. Borkowska, prof. UMCS)(75 godzin)
- Metody neuroobrazowania mózgu (dr T. Wolak, dr A. Pluta)
- Certyfikat ELMICO fNIRS w badaniach
- Certyfikat BIOMED EEG-Biofeedback I stopnia (45 godzin)
- Certyfikat BIOMED QEEG a EEG Biofeedback (20 godzin)
- certyfikowane szkolenie dla techników EEG w Ośrodku Kształcenia Medycznego AKSON (I i II stopień)
- certyfikowane szkolenie „Diagnostyka QEEG w zastosowaniu klinicznym” w Ośrodku Kształcenia Medycznego AKSON (35 godzin)
Dodatkowe informacje:
1. Współautor międzynarodowego projektu „Przedsiębiorcze Dzieciaki” oraz „Przedsiębiorcza Młodzież” (w ramach trwającej od 2017 r. aktywnej współpracy z Wydziałem Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin)
2. Przygotowanie we współpracy z Bankiem Millenium poradnika, dotyczącego edukacji z zakresu przedsiębiorczości dla przedszkolaków (https://www.bankmillennium.pl/o-banku/fundacja/wydarzenia/finansowy-elementarz-poradnik-dla-rodzicow/edukacja-finansowa-przedszkolakow)
3. Kilkuletnia,udokumentowana współraca z ponad 30 placówkami oświatowymi oraz przedstawicielami sektora gospodarczego (m.in. SKENDE, IKEA)
WYBRANE PUBLIKACJE NAUKOWE:
a) monografie:
Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Wyd. Difin.
Chojak, M. (2019). Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka - fakty i mity. Wyd. Difin.
Chojak M. (2016): Rodzice a gotowośc szkolna dzieci, Lublin: UMCS.
b) artykuły w czasopismach:
Chojak, M. (2024) Shaping Entrepreneurial Attitudes among Young Children on the Basis of the “Entrepreneurial Kids” International Project. Education Sciences, 14(1), 74. DOI: 10.3390/educsci14010074
Gawda, B., Chojak, M., Korniluk, A. (2024) SNSs use in Generation Z, emotional stimuli processing, and its neural correlates. Evidence from the functional near-infrared spectroscopy. Acta Neuropsychologica, 22(1), 35-54. DOI:10.5604/01.3001.0054.3420
Chojak, M., Gawron, A. (2023) Typ nośnika informacji a poziom rozumienia tekstu u osób dorosłych. HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 1(27), 109-130.
Chojak, M., Lewicka-Zelent, A., Gulip, M. (2023) Use of 2- and 5-Channel EEG for Screening Children for Markers of ADHD, ASD, Depression, Anxiety, and Developmental Dyslexia - A Pilot Study. Advances in Cognitive Psychology, 19(4), 95-105. DOI:10.5709/acp-0405-1
Czechowska-Bieluga, M., Stachyra-Sokulska, A., Różańśki, … Chojak, M. (2023) Samoskuteczność a prężność psychiczna osób zatrudnionych w administracji publicznej. Kontekst pracy zdalnej. Journal of Modern Science, 52(3), 314-336. DOI:10.13166/jms/173466
Chojak, M.,Schalom, M., Luria, E. (2022) True or False? The Effect of Neuromyths on Education in Israel. Current Research in Psychology and Behavioral Science, 3(6). DOI:10.54026/CRPBS/1063
Chojak M., Luria E, Shalom M. (2021) Neuromyths among Polish Teachers – Research Results and Practical Implications. Prima Educatione, 5, 115-131, DOI: 10.17951/pe/2021.5.115-131
Chojak M. (2020): Neuropedagogika wśród dyscyplin naukowych–próba doprecyzowania nazewnictwa. Studia Edukacyjne, 56, 369-384.
Chojak M. (2020): Edukacja oparta na neurofaktach–wstępna analiza nowego protokołu badawczego opartego na metodologii pedagogiki i medycyny, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(3), 23-40.
Chojak M. (2019): Neuropedagogika i edukacja alternatywna w oświacie XXI wieku. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37 (3), 151-160.
Chojak M. (2019): Recenzja książki: krzysztof j. Szmidt, ABC kreatywności. Kontynuacje, Difin, Warszawa 2019, ss. 394. Prima Educatione, 3, 143-146, DOI: 10.17951/pe/2019.3.143-146
Chojak M. (2019): Nowe technologie w diagnozie i pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych – inspiracje do badań naukowych. Edukacja-Technika-Informatyka, 10(1), 261-266
Chojak M. (2018): Zabawa jako warunek prawidłowego rozwoju dziecka i przygotowania studentów do zawodu nauczyciela–przykład dobrej praktyki. Lubelski Rocznik Pedaghogiczny, 36(1),
Chojak M. (2018). 'Neuropedagogy as a Scientific Discipline: Interdisciplinary Description of the Theoretical Basis for the Development of a Research Field'. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Science Index 140, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 12(8), 1084 - 1087. DOI: 10.5281/zenodo.1474341
Chojak M. (2018). Neuronalna strategia wykonywania czynności edukacyjnych na materiałach polisensorycznych oraz na tablecie u dzieci o różnym czasie kontaktu z mediami. Edukacja-Technika-Informatyka, 4(26), s. 218-223.
Chojak M. (2018). Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki, Edukacja Technika Informatyka, nr 1(23), s. 121-128. DOI 10.15584/eti.2018.1.15
Chojak M. (2016): Rodzice – partnerzy czy wrogowie polskiej edukacji?. Wychowanie w Rodzinie, 13 (1), 293-310
Chojak M. (2013): Rodzina e edukacja dzieci – Polska na tle innych krajów europejskich, "Kwartalnik Pedagogiczny", nr 4.
Chojak M. (2013): ABC współpracy z rodzicami w praktyce, „Bliżej Przedszkola”, nr 3.
c) rozdziały w monografiach:
Chojak M. (2021): Superwizja w placówkach oświatwych - możliwość czy konieczność (w:) A. Sordyl-Lipnicka, K. Wojtanowicz (red.) Superwizja w zawodach wsparcia społecznego, s.
Chojak M. (2017). Diagnoza socjoterapeutyczna dzieci w wieku przedszkolnym (w:) E. Grudziewska (red.) Diagnoza w socjoterapii, Wyd. DIFIN, s. 32-75.
Chojak M. (2016): Diagnoza neuropedagogiczna – próba nakreślenia założeń teoretycznych (w:) Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, s. 152-158.
Chojak M. (2016): A drawing as a technique of the diagnosis of the child's school situation (w:) M. Chepil, A. Żukowska, O. Karpenko (red.): In the sphere of education and artistic work, Drohobych, s. 69-79.
Chojak M. (2016): Nadmierny kontakt z mediami jako przyczyna zaburzeń rozwoju poznawczego dzieci kończących wychowanie przwdszkolne - raport z badań (w:) A. kamińska. P. Oleśniewicz (red.): Edukacja Jutra. Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole, Sosnowiec: Wyższa Szkoła HUMANITAS, s. 223-134.
Chojak M. (2015): Dziecko u progu szkoły w świetle ustawodastwa polskiego [w:] Oblicza gotowości szkolnej
Chojak M. (2015): Rozwijanie Kluczowych kompetencji u „dzieci sieci” w odniesieniu do najnowszych badań nad mózgiem (w:)J. Uszyńska-Jarmoc, K. Nadachewicz (red.): Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Praktyka edukacyjna, s. 117-130.
Chojak M. (2015): Nowe technologie w rozwój wybranych procesów poznawczych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (w:) K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.) Edukacja Jutra.
Chojak.M (2014): Neurodydaktyka – sposób na niepowodzenia współczesnej szkoły? (w:) K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.): Edukacja Jutra. Systemowe aspekty organizacji szkolnictwa w Polsce, s. 183-196.
Chojak M. (2013): Poziom gotowości szkolnej dzieci kończących wychowanie przedszkolne a postawy rodziców wobec ich edukacji [w:] K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja Jutra. Uwarunkowania współczesnej szkoły, Sosnowiec: Oficyna Wyd. HUMANITAS, s. 99-108.
------------------------------------------------------------------------------------------
DODATKOWE INFORMACJE:
- członek Brain Mind & Memory Institute (BMMI)
- członek The Society for functional Near Infared Spectroscopy (fNIRS)
- recenzent w czasopismach "Computers & Education" (lista A) i "Review Journal of Autism and Developmental Disorders" (lista A)
- ekspert w projektach Narodowego Centrum Badań i Rozwóju