druki zwarte
2023
Oblicza kultury dostępności. Księga Jubileuszowa Profesor Zofii Palak (red.) Prokopiak A., Wyd. EPISTEME Lublin, s. 1-303. (978-83-67843-05-8)
2020
Autonomia osób ze spektrum autyzmu, Wyd. UMCS Lublin, s. 1-268 (978-83-227-9428-9)
Osoba ze spektrum autyzmu w biegu życia, Wyd. UMCS Lublin, s. 1-408 (ISBN 978-83-227-9318-3)
2017
Uczeń z autyzmem, Wyd. UMCS Lublin 2017, s. 1-144 (ISBN 978-83-7784-987-3)
Autyzm i Rodzina (red.) Prokopiak A., Palak Z., Wyd. UMCS, Lublin, s. 1-271 (978-83-7784-935-4)
2016
Mój brat i nasz świat. Rzecz o autyzmie. (red) Prokopiak A., Wyd. PETIT, Lublin, s. 1-40 (ISBN 978-83-65133-16-8)
2014
Annales UMCS VOL. XXVII, 1 (red.) Palak Z., Prokopiak A., Wyd. UMCS, Lublin, s. 1-99 (ISSN 0867-2040)
Annales UMCS VOL. XXVII, 2 (red.) Palak Z., Prokopiak A., Wyd. UMCS, Lublin, s. 1-123 (ISSN 0867-2040)
Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (red.) A. Prokopiak, Fraszka Edukacyjna i Fundacja Alpha, Warszawa Lublin 2014, s. 1-139, (ISBN 978-83-63766-20-7)2013 Terapia więzi i dialogu. Koncepcja Hanny Olechnowicz (red.) A. Prokopiak, PETIT na zlecenie Fundacji Alpha, Lublin 2013, s. 1-176, (ISBN 978-83-6144-793)2012 2012
Postawy osób znaczących wobec seksualności młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym Akapit Lublin 2012, s. 1-347 (ISBN 978-83-896162-4-1).2011 Rozwijamy skrzydła (red.) A. Prokopiak. Fundacja Alpha, Lublin 2011, s. 1-78, (ISBN 978-83-896161-7-3)
artykuły
2024
Prokopiak A., Pasternak J., Gosztyła T. (2024) Personality factors and post-traumatic growth in fathers of children with autism spectrum disorders. Forum Pedagogiczne, 2024, vol. 14, nr 1, s.285–299. DOI:10.21697/fp.2024.1.22
2023
Prokopiak A. (2023). Autonomy and Coping with Stress in Persons with ASD. Forum Pedagogiczne, 2023, vol. 13, nr 2, s.335-347. DOI:10.21697/fp.2023.2.24
Valentini M., Teloni L., Prokopiak A. (2023). Play and dance therapy: a review of theories, techniques and didactic methodologies for the motor recovery of children with disabilities, F1000Research, 2023, s.1-11, Numer artykułu:12:878. DOI:10.12688/f1000research.133918.1
Autonomy of people with autism spectrum disorder. CNS 2022; 58 (4): 21-31.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wsparcie rodzin kierowane do dzieci z trudnościami społecznymi i komunikacyjnymi, w tym do dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Prokopiak A., W: Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci i wsparcie rodzin / Walkiewicz-Krutak Małgorzata (red.), 2023, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, s.368-383, ISBN 978-83-67721-41-7
Gotowość nauczycieli placówek oświatowych zgromadzonych w ramach Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Świdniku do wspierania rozwoju edukacji włączającej [w:] Oblicza kultury dostępności. Księga Jubileuszowa Profesor Zofii Palak (red.) Prokopiak A., Wyd. EPISTEME Lublin, s. 253-272. Współautorstwo Zdzisław Kazanowski, Elżbieta Krupa.
2022
Metoda Rytmu Serca Kelly Hunter w pracy teatralnej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Szkoła specjalna SS 2022; LXXXIII (1): 47-55.
2021
Autism in extreme models of understanding disability [w:] Constructivist Foundations 17(1), s. 58-60.
Robot-Assisted Autism Therapy (RAAT). Criteria and Types of Experiments Using Anthropomorphic and Zoomorphic Robots. Review of the Research [w:] Sensors 21(11), 3720. Współautorstwo Barbara Szymona, Marcin Maciejewski, Robert karpiński, Kamil Jonak, Elżbieta Radzikowska-Büchner, Konrad Niderla.
Koncepcja projektowania uniwersalnego w edukacji [w:] Szkoła Specjalna 1(307) 2021, s. 28-38. Współautorstwo Dorota Chimicz.
Rozwój społeczny a autonomia osób ze spektrum autyzmu. Forum Logopedy maj/czerwiec 2021 (43):60-65
2020
ABAS-3 and the PAC-1 in the Study of Adaptive Behaviour of Children and Adolescents with Deeper Intellectual Disabilities [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych Vol 2, No 31 (2020), s. 43-60. Współautorstwo Janusz Kirenko
ABAS-3 – an instrument for assessing adaptive skills in people with an intellectual disability [w:] Croatian Review of Rehabilitation Research Vol. 56 No. 2, 2020 s. 154-168. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.9 Współautorstwo Janusz Kirenko.
Diagnoza funkcji poznawczych u osób ze spektrum autyzmu – wybrane aspekty [w:] Osoba ze spektrum autyzmu w biegu życia, (red.) Prokopiak A., Wyd. UMCS Lublin, s. 111-138.
Rola wolontariatu rówieśniczego w okresie dojrzewania osób ze spektrum autyzmu [w:] Osoba ze spektrum autyzmu w biegu życia, (red.) Prokopiak A., Wyd. UMCS Lublin, s. 255-274.
2019
Radzenie sobie ze stresem a rozwój potraumatyczny rodziców dzieci ze spektrum autyzmu [w:] Edukacja – Technika – Informatyka nr specj. 1/2019 s. 46-52 współautorstwo Tomasz Gosztyła, Jacek Pasternak
Mediating role of Lack of support for the relationship between extraversion and sense of loneliness in Barents of children with autism spectrum dis order and Barents of children with intellectual disability [w:] Journal of PSYCHOPATHOLOGY 2(25)2019 s. 51-57 współautorstwo Tomasz Gosztyła
2018 Sekwencje sensoryczne jako forma pracy z osobami z autyzmem [w:] Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną (red.) Pawlak-Kindler A., Wyd. UMCS, s. 199-209
2017
Poczucie osamotnienia u rodziców dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu oraz dzieci z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Psychoterapia 3(182)2017 s. 81-92 współautorstwo Tomasz Gosztyła
Autyzm – przegląd definicji, etiologia, kryteria diagnostyczne [w:] Autyzm i Rodzina (red.) Prokopiak A., Palak Z., Wyd. UMCS, Lublin, s. 15-40.
2016
Towarzyszenie osobie z autyzmem w jej rozwoju emocjonalnym [w:] Roczniki Teologiczne, TOM LXXIII, s. 205-221.
Rozwój emocjonalny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w ujęciu Stanleya Greenspana [w:] Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej (red.) Palak Z., Wójcik M., Wyd. UMCS, s. 99-109.
Współpraca z rodziną w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka [w:] Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną (red.) Pawlak-Kindler A., Wyd. UMCS, s. 37-46.
Dźwięk w świecie osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [w:] Język muzyki dla osób (nie tylko) ze świata autyzmu. Studia - Refleksje – Doświadczenia (red.) Pazur B., Wydawnictwo Muzyczne POLIHYMNIA, s. 11-20.
2015
Dziecko z autyzmem jako partner dialogu [w:] Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem (red.) Kaczmarek B., Wojciechowska A., Impuls 2015, s. 79-85.
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem i ich rodzin [w:] Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i w praktyce (red.) Bujnowska A., Sidor-Piekarska B., Wyd. KUL 2015, s. 43-51.
2014
Wychowanie dziecka z autyzmem [w:] Annales UMCS VOL. XXVII, 2 (red.) Palak Z., Prokopiak A., Wyd UMCS. Lublin, s. 51-59.Niedyrektywność w terapii autyzmu [w:] Osoba ze stanami ze spektrum autyzmu. Możliwości aktywnego życia (red.) Kossewska J., Wyd. JAK, Kraków 2014, s. 87-96.Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na katechezie w szkole ogólnodostępnej [w:] Zeszyty Formacji Katechetów R. 14 (2014) Nr 4 (56), s. 61-68.Umysł, ciało, emocje i seksualność osoby z autyzmem (współautorstwo Parchomiuk M.) [w:] Społeczeństwo i Rodzina Nr 38 (1/2014), s. 10-22.Pozytywne wzorce uczenia się wobec zachowań trudnych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [w:] Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (red.) A. Prokopiak, Fraszka Edukacyjna i Fundacja Alpha, Warszawa Lublin 2014, s. 35-42. Uczeń z zespołem Aspergera – wiedza i opinie nauczycieli (współautorstwo Parchomiuk M.) [w:] Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Inny w przestrzeni społecznej. (red.) Jachimczak B., Pawelczak K., Wojciechowaka A.. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 221-235.
2013
Autyzm a odżywianie. O czym nauczyciel wiedzieć powinien? [w:] Lubelski Rocznik Pedagogiczny XXXII Wydanie Specjalne Problemy żywieniowe dzieci i młodzieży, red. Wiatrowska A. Bieganowska A., Witek A., Wyd. UMCS, Lublin, s. 100-118.Wsparcie osób z autyzmem w środowisku wychowawczym [w:] Kompetentne wspieranie osób z niepełnosprawnością, red. Sidor-Piekarska B., Wyd. KUL, Lublin, s. 11-33.Profesjonaliści wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną (współautorstwo Parchomiuk M.) [w:] Seksualność – niepełnosprawność – rzeczywistość, red. Kijak R., Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa, s. 196-207.Wsparcie środowiska wychowawczego osób ze spektrum autyzmu [w:] Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Nr 11/2013, s. 59-68.
2012
Funkcjonowanie seksualne osób ze spektrum autyzmu. [w:] Niepełnosprawność i rehabilitacja, 3/2012, s. 28-36.Wychowanie emocjonalno-seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. [w:] Niepełnosprawność i rehabilitacja, 3/2012, s. 96-109.
2011
Predyktory autyzmu u małych dzieci [w:] Rozwijamy skrzydła. Red A. Prokopiak. Fundacja Alpha, Lublin 2011 s. 8-23.Wychowanie seksualne osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym W: Rewalidacja 2(30)2011 KOMPENDIUM S. 41-52
2010
Spektrum autyzmu i seksualność W: Człowiek i autyzm. Red. J. Kocki, A. Kiciński. POLIHYMNIA Lublin 2010 s. 137-148.Podążanie za osobą z autyzmem. W: Człowiek i autyzm. Autyzm i Lubelszczyzna. Red. A. Kiciński. Lublin: Gaudium 2010 s. 43-51
2009
To moi są tacy, czy też ja nie umiem z nimi pracować? W: Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną – czy umiemy myśleć inaczej?. Red. J. Głodkowska, A. Giryński. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT Kraków s. 149-1522008 Komunikacja wspomagająca w klasie I dla dzieci z autyzmem. W: Biuletyn Stowarzyszenia „Mówić bez słów”. Red. E. Przebinda. 1(15)/2008 s. 7-8.
2007
Program organizacji kształcenia technicznego dla uczniów ze sprzężonymi niepełno sprawnościami w SOSW nr 2 w Lublinie. W: Rewalidacja 1(21)2007 CMPPP Warszawa s. 26-32.
2006
Wybrane zagadnienia dotyczące seksualności osób głębiej upośledzonych umysłowo. W: Rewalidacja 1(19)/2006 CMPPP Warszawa s.19-26.Wokół edukacji emocjonalno-seksualnej osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. W: Pedagogika Specjalna. Zeszyty naukowe. Tom II. Akademickie Wydawnictwo WSSP im. W. Pola Lublin s. 347-356.2005 Postawy nauczycieli wobec seksualności osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym. W: Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Red. J. Głodkowska, A. Giryński. APS Warszawa s.77-83.
2005
Wybrane problemy profilaktyki życia seksualnego osób za szczególnymi problemami edukacyjnymi. W: Rozwój osobowy a wybrane problemy profilaktyki. Red. M. Dyrdy, A. Świderski. STN Siedlce s. 135-144.
Recenzje
2016 Recenzja publikacji Attwood T., Hénault I., Dubin N., Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym, przekład Okuniewski J. Harmonia Uniwersalis, Gdańsk 2015 [w:] Szkoła Specjalna TOM LXXVII, 4/2016, s. 318-319
Recenzja publikacji Rogers S., Dawson G.: Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. Wspieranie komunikacji, uczenia się i rozwoju społecznego. Fundacja Rozwiązać Autyzm, Warszawa 2015 [w:] Szkoła Specjalna TOM LXXVII, 3/2016, s. 238-239