Wykorzystanie spektroskopii w bliskiej podczerwieni (NIRS) w neuropedagogice i neuropsychologii w zakresie profilaktyki i terapii wybranych chorób cywilizacyjnych oraz podniesienia jakości systemu edukacji.

Projekt pod kierownictwem Pani dr Małgorzaty Chojak z Instytutu Pedagogiki UMCS otrzymał dotację celową na realizację inwestycji związanej z działalnością naukową. Projekt został sfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie umowy nr 7014/IA/SP/2019 . Inwestycja dotyczyła zakupu aparatury naukowo-badawczej.
Całkowita wartość kosztorysowa projektu wynosi: 1 200 000,00 zł
Środki dofinansowania z Ministerstwa Edukacji i Nauki: 1 188 000 zł
Okres realizacji projektu: rok 2019
Cel projektu:
W/w środki finansowe zostały w całości przeznaczone na zakup urządzenia badawczego do funkcjonalnej spektroskopii w bliskiej podczerwieni (fNIRS). Jest to nowoczesna i nieinwazyjna technologia, która mierzy aktywność hemodynamiczną mózgu (na zasadach podobnych do rezonansu magnetycznego). Jednocześnie nie wymaga unieruchomienia pacjenta, co pozwala na prowadzenie badań małych dzieci oraz dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi. Konstrukcja urządzenia pozwala także na jego mobilność i prowadzenie badań w naturalnych środowiskach życia dzieci czy dorosłych, a nie tylko w laboratorium. Dodatkowo najnowsze modele fNIRS umożliwiają analizę aktywności mózgu u kilku osób jednocześnie. Zakupione urządzenie jest najnowszą i jednocześnie jedyną tak rozbudowaną jednostką w Polsce.