KATEDRA DZENNIKARSTWA
INSTYTUT NAUK O KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ I MEDIACH
UNIWERSYTET MARII CURIE-SKŁODOWSKIEJ W LUBLINIE
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
LUBLIN, 18-19 KWIETNIA 2024 r.
PRZEWODNICZĄCE KONFERENCJI:
prof. dr hab. Iwona Hofman
dr hab., prof. UMCS Danuta Kępa-Figura
Zainicjowana w 2008 roku seria konferencyjna „Współczesne Media” pomyślana została jako forum konsolidującego się środowiska badaczy mediów. Jako taka niewątpliwie przyczyniła się do powstania i wzmocnienia dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach i szerzej do rozwoju badań nad mediami. W przekonaniu, że uprawianie nauki jest procesem wymagającym ciągłej, systematycznej wymiany myśli, zapraszamy do udziału w piętnastej ogólnopolskiej konferencji naukowej z cyklu „Współczesne Media”, organizowanej przez Katedrę Dziennikarstwa Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach. Nasze spotkanie odbędzie się 18-19 kwietnia 2023 roku w formie stacjonarnej, w Lublinie.
Proponujemy, aby „Współczesne Media” 15 połączyły nas w refleksji dotyczącej specyficznego wyróżnika mediów XXI wieku, funkcjonujących w ostrym cieniu internetu. Hasłem konferencji „Współczesne media. Nadawca – odbiorca – użytkownik” chciałybyśmy zaprosić Państwa do prezentacji badań dotyczących ról odgrywanych przez strony współczesnej komunikacji medialnej i do dyskusji nad wynikami tych badań. Wybrałyśmy ten temat, bo uważamy, że patrząc na media przez pryzmat ról komunikacyjnych nadawcy-odbiorcy-użytkownika, możemy lepiej zrozumieć teraźniejszość mediów, w których relacje nadawczo-odbiorcze opierają się już nie tylko na modelu udziału w komunikacji nazwanym przez Zbigniewa Bauera paktem faktograficznym, lecz także na modelu, który Danuta Kępa-Figura określiła jako pakt o uczestnictwie. Liczymy także na sformułowanie prognoz dotyczących przyszłości mediów: mediów nadawców, mediów odbiorców, mediów użytkowników.
Mamy nadzieję, że zgłoszone referaty pozwolą na pokazanie relacji nadawczo-odbiorczych obowiązujących w mediach różnego typu – z uwzględnieniem odmienności ich nośników, ich sytuacji instytucjonalnej, obowiązującego w nich modelu programowego i finansowego. Przy czym za istotne szczegółowe zagadnienia konferencji uważamy m.in.:
kwestie wielopoziomowości nadawania i odbioru;
relacje między rolami nadawcy, odbiorcy a rolą użytkownika mediów;
powiązanie ról komunikacyjnych z genologicznym wymiarem komunikacji medialnej;
rozpoznanie powiązania ról pełnionych przez uczestników komunikacji medialnej ze wszystkimi wymiarami funkcjonowania mediów: strukturalnym, pragmatycznym, stylistycznym i poznawczym;
rozwój rynku profesji medialnych;
polityczne i komercyjne uwarunkowania determinujące funkcjonowanie ról nadawczo-odbiorczych;
technologiczne uwarunkowania determinujące funkcjonowanie ról nadawczo-odbiorczych (np. w komunikacji z wykorzystaniem botów i algorytmów).
Zgłoszenia przyjmujemy za pośrednictwem strony internetowej konferencji Współczesne Media - Konferencja - Wydział Politologii UMCS - Strona główna UMCSdo 10 lutego 2024 r. W razie potrzeby mogą Państwo porozumiewać się z nami, korzystając z poczty elektronicznej wspolczesnemedia@umcs.pl W ramach opłaty konferencyjnej, która wynosi 600 zł (dla członków Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej 540zł), zapewniamy publikację tekstów zaakceptowanych przez recenzenta w monografii wydanej przez Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz materiały konferencyjne, obiad i uroczystą kolację 18 kwietnia oraz obiad 19 kwietnia.