Zaproszenie

KATEDRA DZENNIKARSTWA

INSTYTUT NAUK O KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ I MEDIACH

UNIWERSYTET MARII CURIE-SKŁODOWSKIEJ W LUBLINIE

OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA

 LUBLIN, 10-11 KWIETNIA 2025 r.

 

PRZEWODNICZĄCE KONFERENCJI: 

prof. dr hab. Iwona Hofman 

dr hab., prof. UMCS Danuta Kępa-Figura

 

Zapraszamy do udziału w szesnastej ogólnopolskiej konferencji naukowej z cyklu „Współczesne Media”, będącego środowiskową i badawczą wizytówką Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS. Konferencja, organizowana przez INoKSiM pod hasłem Współczesne media. Instytucje medialne i ich tekstowe reprezentacje, odbędzie się 10-11 kwietnia 2025 roku w Lublinie.

Tematem tegorocznej konferencji chcemy zwrócić uwagę na konieczność łączenia systemowego ujęcia mediów rozumianych jako instytucje z badaniami tekstowych wytworów tych instytucji. Przyjmując szerokie rozumienie tekstu jako multimodalnego kompleksu znaczącego, chcemy, aby nasze spotkanie pozwoliło na powiązanie właściwości tekstów medialnych ze specyfiką sygnujących je nadawców instytucjonalnych. Realizując tak zakreślony cel, zapraszamy Państwa do zaprezentowania zarówno tych badań, których punktem wyjścia jest obserwacja rzeczywistości instytucji medialnych, jak i takich (np. mediolingwistycznych), dla których drogą do zrozumienia (niekiedy zdemaskowania) właściwości tych instytucji jest analiza tekstów przez nie upublicznianych oraz dyskursów przez nie inicjowanych. Mamy zatem nadzieję na zgłoszenia referatów dotyczących zarówno samych instytucji medialnych:

- konsekwencji sposobu wyznaczania zakresu pojęcia instytucji medialnej;

- relacji między kryteriami decydującymi o wyróżnianiu poszczególnych kategorii instytucji medialnych a funkcjonowaniem systemów medialnych;

- specyfiki poszczególnych (polskich i zagranicznych) instytucji medialnych;

jak i związku między ideologicznym, politycznym, własnościowym, funkcjonalnym, tematycznym etc. profilem nadawcy instytucjonalnego a strukturalnymi, stylistycznymi, pragmatycznymi i poznawczymi  właściwościami jego tekstowych reprezentacji:

- ukształtowania tekstów poszczególnych nadawców medialnych (studiów przypadków i badań porównawczych oraz syntez pozwalających na odtworzenie zależności między specyfiką tekstu medialnego a profilem nadawcy instytucjonalnego upowszechniającego ten tekst);

- ukształtowania tekstów medialnych jako manifestacji udziału nadawcy osobowego (np. dziennikarza) w realizacji linii programowej nadawcy instytucjonalnego.

 

Zgłoszenia przyjmujemy za pośrednictwem strony internetowej konferencji Współczesne Media - Konferencja - Wydział Politologii UMCS - Strona główna UMCS do 10 lutego 2025 r. W razie potrzeby mogą Państwo porozumiewać się z nami, korzystając z poczty elektronicznej wspolczesnemedia@umcs.pl W ramach opłaty konferencyjnej, która wynosi 600 PLN (540 PLN dla członków Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej), zapewniamy publikację tekstów zaakceptowanych przez recenzenta w monografii wydanej przez Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, materiały konferencyjne, obiad i uroczystą kolację 10 kwietnia oraz obiad 11 kwietnia.