Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W okresie od 1 kwietnia 2022 roku do 30 września 2023 roku realizowany jest projekt Rozwój nowoczesnego modelu dydaktyki opierający się na doświadczeniach Uniwersytetu Bifröst (Islandia) oraz Wydziału Ekonomicznego UMCS (Polska). Projekt jest finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 oraz ze środków krajowych, w ramach Programu Edukacja, komponentu II – Mobilność w szkolnictwie wyższym. Jego głównym celem jest podniesienie poziomu kształcenia oraz usprawnienie obsługi administracyjnej studentów. Dzięki przeprowadzonym warsztatom i szkoleniom, uczestnicy projektu mogą pozyskać cenne informacje na temat dobrych praktyk stosowanych w obu uczelniach.
W ramach tej inicjatywy prodziekana ds. jakości kształcenia Wydziału Ekonomicznego, dr Anna Tatarczak, oraz przedstawicielki i przedstawiciele wykładowców (dr Aneta Karasek, dr Anna Matras-Bolibok, dr Jarosław Banaś, dr Sergiusz Kuczyński, dr Łukasz Wiechetek) oraz przedstawicielki administracji wydziałowej (mgr Bogumiła Brzuchala, mgr Agnieszka Gryglicka, mgr Beata Kozłowska, mgr Monika Nóżka) w dniach 18 – 21 września 2023 roku uczestniczyli w wyjeździe studyjnym do Uniwersytetu Bifröst w Islandii. Agenda spotkań jest zaprezentowana w Tabeli 1.
Tabela 1. Agenda spotkań
Date |
Teachers |
Administration Staff |
18.09.2023 |
Welcome coffee with the Vice Rector and International Coordinator. Overview of Bifröst layout of studies: Lecture and discussion on distance learning: Bifröst layout of studies. Teachers' perspective. |
Welcome coffee with the Vice Rector and International Coordinator. Overview of Bifröst layout of studies: Lecture and discussion on distance learning: Bifröst layout of studies. Administration's perspective. |
19.09.2023 |
Technical support for teachers in distance learning. Teachers' perspective. Interactive workshops in: 1. Canvas LMS 2. Canvas add-ins 3. Inspera and Bifrost’s system of assessment. 4. Camtasia and Bifröst vision of lecturing. |
Technical support for administration staff in distance learning. Administration's perspective. Interactive workshops in: 1. Canvas LMS 2. Canvas add-ins 3. Inspera and Bifrost’s system of assessment. 4. Camtasia and Bifröst vision of lecturing. |
20.09.2023 |
Personal support in digital learning: Lecture and discussion on student support in a digital environment, how to map out inactive students. How can universities prevent student dropout? The role of teachers. |
Personal support in digital learning: Lecture and discussion on student support in a digital environment, how to map out inactive students. How can universities prevent student dropout? The role of administration. |
21.09.2023 |
Bifröst quality system: Lecture with our quality director on The Bifröst University Quality System, frame of reference and how to meet requirements on external and internal evaluation of universities. How do universities ensure quality in teaching? How about in online teaching? Teachers' perspective. Farewell lunch. |
Bifröst quality system: Lecture with our quality director on The Bifröst University Quality System, frame of reference and how to meet requirements on external and internal evaluation of universities. How do universities ensure quality in teaching? How about in online teaching? Administration’s perspective. Farewell lunch. |
W pierwszym dniu naszej wizyty, mieliśmy przyjemność uczestniczyć w ważnym spotkaniu z przedstawicielami Uniwersytetu Bifröst. Spotkanie to odbyło się w obecności wicerektora Uniwersytetu Bifröst, dr. Stefana Wendta, oraz dr. Heiðy Vigdís Sigfúsdóttir, która pełni funkcję koordynatorki wymiany międzynarodowej na tej uczelni. Wicerektor Wendt zaprezentował szeroką ofertę edukacyjną Uniwersytetu Bifröst, a także przedstawił zasady jego funkcjonowania. To była cenna okazja, aby uzyskać głębsze zrozumienie struktury i celów tej renomowanej uczelni. Pierwszy dzień naszej wizyty zakończyła prezentacja Leifura Finnbogasona, który pełni funkcję kierownika ds. egzaminowania na Uniwersytecie Bifröst. W trakcie swojej prezentacji omówił on organizację egzaminów i zaliczeń, jak również szczegółowo przedstawił współpracę uczelni z regionalnymi ośrodkami egzaminacyjnymi w największych miastach Islandii. Ten obszar działalności uczelni odgrywa istotną rolę w zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia i sprawiedliwego procesu oceniania studentów. Prezentacja pana Finnbogasona dostarczyła nam cennych informacji na ten temat oraz ułatwiła zrozumienie procesu egzaminacyjnego na Uniwersytecie Bifröst.
Kolejny dzień naszej wizyty w Islandii poświęcony był warsztatom, które koncentrowały się na organizacji oraz wsparciu technicznym procesu zdalnego nauczania na Uniwersytecie Bifröst. Spotkanie to prowadziła Ása Sigurlaug Harðardóttir, specjalistka ds. projektów nauczania, która dzieliła się swoim bogatym doświadczeniem w tej dziedzinie. Warsztaty były znaczącym elementem naszej wizyty, a ich celem było pozyskanie nowej wiedzy oraz zrozumienia kluczowych aspektów związanych z procesem nauczania na odległość. Podczas sesji warsztatowej uczestnicy mieli okazję zapoznać się z głównymi funkcjonalnościami oraz zastosowaniami oprogramowania, takiego jak Canvas LMS, Inspera i Camtasia. Zaprezentowane narzędzia są szeroko wykorzystywane na islandzkiej uczelni i stanowią integralną część procesu dydaktycznego. Prezentacja nowoczesnych narzędzi do nagrywania wykładów i szkoleń była szczególnie pouczająca, ponieważ wprowadziła nas w świat nowoczesnych technologii edukacyjnych, które mogą znacząco wpłynąć na jakość kształcenia. Warsztaty dostarczyły nam praktycznych umiejętności i wglądu w najnowsze rozwiązania stosowane w nauczaniu na Uniwersytecie Bifröst. Pozwoliły nam również zrozumieć, jakie wyzwania stawiane są przed uczelnią w procesie kształcenia na odległość oraz jakie innowacje są wprowadzane, aby sprostać tym wyzwaniom. Całość warsztatów była znaczącym wkładem w nasze zrozumienie funkcjonowania nowoczesnego modelu dydaktyki i możliwości technologicznych w procesie edukacyjnym.
W trzecim dniu nasza delegacja miała przyjemność uczestniczyć w spotkaniu, które odbyło się w siedzibie Uniwersytetu Bifröst w Reykjaviku. Spotkanie skupiło się na prezentacji przedstawionej przez panią Helgę Rós Einarsdóttir, ekspertkę ds. studenckich. W trakcie sesji omawiano różne aspekty związane z identyfikacją oraz motywacją studentów, zwłaszcza tych, którzy wykazują tendencje do nieaktywności. Ponadto, poruszono kwestie związane z zapobieganiem porzucaniu studiów przez studentów. Dyskusja była niezwykle wartościowa i dostarczyła nowych perspektyw oraz narzędzi, które mogą być użyteczne w kontekście poprawy jakości kształcenia na naszych uczelniach.
Ostatni etap naszego spotkania oraz cyklu warsztatów w Reykjaviku poświęcony był niezwykle istotnemu tematowi jakości kształcenia. W tej ważnej sesji głos zabrała Lydía Geirsdóttir, sprawująca funkcję kierowniczki ds. jakości kształcenia na Uniwersytecie Bifröst. Jej prezentacja stanowiła punkt centralny naszych obrad i wywołała żywą i merytoryczną dyskusję. Rozważano różnice i podobieństwa między systemem zapewnienia jakości kształcenia na Uniwersytecie Bifröst a tym działającym w Polsce. W szczególności skupiono się na metodach oraz zasadach przeprowadzania wewnętrznej i zewnętrznej kontroli jakości kształcenia w obu krajach. Po krótkiej przerwie mieliśmy przyjemność spotkać się z dr. Bjarnim Márem Magnússonem, dziekanem Wydziału Prawa Uniwersytetu Bifröst. W czasie tej sesji, dr. Magnússon przedstawił nam szczegółowo swoją jednostkę, strukturę studiów prawniczych oraz sposób, w jaki absolwenci tego wydziału funkcjonują na islandzkim rynku pracy. Był to również moment, w którym uczestnicy naszej delegacji mieli okazję zadawać liczne pytania i uzyskać cenne informacje z pierwszej ręki od eksperta w dziedzinie prawa na Islandii. Spotkanie dostarczyło nam cennego wglądu w kształtowanie się studiów prawniczych na islandzkiej uczelni oraz w ich wpływ na rynek pracy w kraju.