Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
autor tekstu: Jakub Wawer
Czwartek, 23 maja, był kolejnym dniem lubelskich warsztatów w ramach polsko-słowackiego projektu „Oral History on 100th Anniversary of Comenius University Polish Philology”.
Studenci z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej i Uniwersytetu Komeńskiego w Bratysławie wzięli udział w spotkaniu w Państwowym Muzeum na Majdanku w Lublinie. Poranne zajęcia odbyły się pod kierunkiem Łukasza Myszali. Pracownicy archiwum muzealnego opowiedzieli o zbiorach oraz o sposobach wykorzystywania ich w ekspozycjach, prezentując przykładowe nagrania audiowizualne i dźwiękowe. Uczestnicy projektu mogli dowiedzieć się nieco więcej także o praktycznej stronie rozmów z informatorami. Łukasz Myszala opowiedział o pożądanych cechach charakteru badacza pracującego w terenie oraz o specyfice spotkań ze świadkami i świadkiniami historii. Udzielił również wielu cennych wskazówek dotyczących sposobów przeprowadzania wywiadów oraz warunków, w jakich należy je realizować. Informacje te z pewnością okażą się niezwykle przydatne w trakcie drugiej, wrześniowej fazy projektu, w której zaplanowane są rozmowy o dziejach polonistyki na Uniwersytecie Komeńskiego w Bratysławie.
Po południu odbył się wykład prof. dr hab. Anny Pajdzińskiej, która opowiedziała o sposobach uobecniania się podmiotu w języku. Scharakteryzowała językowe wykładniki podmiotowości, na które studenci powinni zwracać szczególną uwagę w tekstach mówionych.
Ostatnimi zajęciami tego dnia było warsztatowe spotkanie podsumowujące dr hab. Joanny Szadury, prof. UMCS i mgr Bożeny Kotuły PhD. Były to zajęcia organizacyjne przygotowujące uczestników projektu do wrześniowego wyjazdu do stolicy Słowacji. Podczas tego spotkania uzyskali szczegółowe informacje dotyczące przebiegu dalszej części działań grantowych. Spotkanie to było swoistym podsumowaniem wiedzy zdobytej w trakcie licznych warsztatów i seminariów, dzięki której studenci będą mogli realizować drugi etap projektu.