W trakcie Kongresu Edukatorów druku 3D odbywać się będą warsztaty prowadzone przez osoby aktywnie wykorzystujące techniki i technologie przyrostowe oraz urządzenia i narzędzia wykorzystywane w tworzeniu modeli 3D, jak również osoby wykorzystujące nowoczesne narzędzia i technologie informacyjne w procesie nauczania. Warsztaty będą odbywały się w czwartkowe i piątkowe przedpołudnie w blokach 1,5-godzinnych realizowanych równolegle w 12-30 osobowych grup. Poznaj nasze warsztaty |
|
Czwartek, 13.06.2024 |
|
Warsztat I, godz. 9:00 – 10:30 |
|
Karol Standzikowski | |
Rzeczywistość wirtualna Kreowanie komputerowo sztucznej rzeczywistości otwiera nowe możliwości przed branżą rozrywkową, ale również w procesie edukacji. Okulary VR wkroczyły do klas lekcyjnych, jako narzędzie uatrakcyjniające i ułatwiające proces uczenia się i nauczania. Wykorzystanie okularów VR w nauczaniu przedmiotowym jest pozytywnie (a wręcz entuzjastycznie) przyjmowane i oceniane przez uczniów. Dostępne są na rynku rozwiązania oferujące zasoby dedykowane wprost konkretnym przedmiotom szkolnym, ale potencjał VR może rozwijać również indywidualną kreatywność uczniów. Temu drugiemu aspektowi poświęcony zostanie warsztat. Warsztaty prowadzone będą z wykorzystaniem okularów wirtualnej rzeczywistości (VR), jako narzędzia umożliwiającego modelowanie 3D. Warsztat rozpocznie krótkie zapoznanie z podstawami technologii VR i przykładami jej zastosowania. W ramach warsztatu przeprowadzony będzie krótki instruktaż użytkowania okularów VR, a następnie uczestnicy zostaną zaproszeni do kształtowania umiejętności praktycznych. Uczestnicy będą przenosić się do wirtualnego świata i uczyć się poruszania oraz działania w tym środowisku. Po opanowaniu podstaw interakcji zaproszeni zostaną do wirtualnej przestrzeni projektowej, gdzie samodzielnie i/lub w ramach pracy zespołowej tworzyć będą modele przestrzenne oraz modyfikować je. W ramach warsztatu uczestnicy nabywać będą nie tylko wiedzę o narzędziach wirtualnej rzeczywistości, ale też zdobędą umiejętności praktycznego wykorzystania okularów VR w procesie tworzenia modeli 3D i interakcji z tymi modelami. |
|
|
|
Marek Gorgol | |
Projektowanie 3D dla edukacji i zabawy Dynamiczny rozwój technologii wykorzystujących druk 3D pozwala przypuszczać, że już w najbliższej przyszłości staną się one nieodłącznym elementem wielu aspektów naszego życia m.in. w takich gałęziach jak przemysł, medycyna, budownictwo czy rozrywka. Dotychczasowe doświadczenie pokazuje jednak, że świadomość tej prawdopodobnej rewolucji jest nadal niewielka, a opory i obawy przed zrobieniem pierwszego kroku w pracy z drukiem 3D są nadal wysokie. W trakcie warsztatu pokażemy, jak w prosty sposób można zacząć przygodę z modelowaniem 3D przy pomocy ogólnodostępnego oprogramowania, a także jak swoje projekty poprawiać, urozmaicać, rozwijać. Pokażemy także jak przygotowywać stworzone modele do druku 3D, z uwzględnieniem tego, na jakie parametry należy zwracać uwagę dla uzyskania satysfakcjonującego efektu końcowego. Warsztat jest przeznaczony zarówno dla tych, którzy właśnie zaczynają swoją przygodę z drukiem 3D , jak i dla osób korzystających już z technologii przyrostowych. |
|
Rys.1. Przykładowy model 3D. |
|
Agnieszka Halicka |
|
Animacja poklatkowa z wydrukami 3D Podczas zajęć uczestnicy będą pracować w grupach nad projektem stworzenia prostej animacji poklatkowej z wykorzystaniem wydruków 3D. Zaczniemy od omówienia możliwości bezpłatnej wersji aplikacji Stop Motion Studio. Uczestnicy warsztatów nauczą się zasad kadrowania, robienia zdjęć, edytowania materiału oraz eksportowania animacji jako pliku wideo. Na podstawie zainteresowań osób biorących udział w warsztacie zbierzemy pomysły na różne animacje poklatkowe z wykorzystaniem konkretnych wydruków 3D. Efektem naszych prac będą filmy przygotowane przez poszczególne grupy. Każdy uczestnik warsztatów wyjdzie z zajęć z praktycznymi umiejętnościami tworzenia animacji w oparciu o modele 3D. |
|
Czwartek, 13.06.2024 | |
Warsztat II, godz. 11:00 – 12:30 |
|
Marta Wysocka |
|
Sztuczna inteligencja - szansa czy zagrożenie? Zapraszam do dyskusji, która będzie miała na celu nie tylko zwiększenie świadomości na temat zagrożeń związanych rozwojem sztucznej inteligencji, ale także zachęcenie do refleksji nad naszymi codziennymi decyzjami cyfrowymi i ich długoterminowymi konsekwencjami. Celem warsztatu jest:
|
|
|
|
Edyta Borowicz-Czuchryta | |
Lekcja z drukiem 3D – warsztaty i prezentacje rozwiązań dydaktycznych Jeżeli poszukujesz odpowiedzi na pytanie w jaki sposób zaimportować druk 3D do naszej pracy z uczniami w klasie to ten warsztat jest dla Ciebie! Podczas spotkania zostaną zaprezentowane przykłady zastosowania wydruków 3D w przestrzeni sali lekcyjnej na różnych przedmiotach. Już na początku wspólnie poszukamy odpowiedzi na pytanie czy wydruk 3D jest dla każdego nauczyciela. Warsztat ma na celu zachęcenie do korzystania z wydruków 3D we współpracy z uczniami na różnych płaszczyznach. Co więcej, udowodnimy, że wydruki 3D nie są jednorazowego użytku. Te same modele mogą być wykorzystane w różnych przestrzeniach przedmiotowych. Dzięki temu każdy nauczyciel ma szansę być jeszcze bardziej inspirujący dla swoich uczniów. Ponadto, opowiemy o przygodzie literackiej w przestrzeni bibliotecznej. Wspólnie zadbajmy o to, aby szkoła stała się jak teatr, w którym wszystko może się zdarzyć. |
|
|
|
Paweł Łuciuk |
|
Generatory grafiki i obiektów 3D - alternatywa dla modelowania 3D. W ostatnich latach jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji. Codziennie publikowane są nowe modele, dzięki którym jesteśmy w stanie automatyzować coraz więcej zadań. Rewolucja AI wpływa także na branżę 3D. Powstają nowe narzędzia umożliwiające tworzenie modeli 3D bez konieczności nauki skomplikowanego oprogramowania. Na warsztatach uczestnicy nauczą się obsługi internetowych narzędzi do generowania modeli 3D oraz obrazów 2D. W trakcie zajęć wygenerują obrazy na podstawie szkicu i opisu tekstowego, a następnie stworzą z nich modele 3D, z których skonstruowana zostanie większa kompozycja przestrzenna. Uczestnicy poznają pakiet darmowych narzędzi AI, co umożliwi każdemu łatwe rozpoczęcie pracy z grafiką 3D. |
|
Piątek, 14.06.2024 |
|
Warsztat III, godz. 9:00 – 10:30 |
|
Anna Świć | |
Kreatywne wykorzystanie długopisów 3D, od płaskich modeli do przestrzennych Podczas warsztatów uczestnicy poznają sposób działania i możliwości jakie dają długopisy 3D w edukacji. W praktyczny sposób przekonają się, że długopis 3D to narzędzie, które nie tylko oswaja użytkowników z nowoczesnymi technologiami i podstawami druku 3D, ale daje moc możliwości podczas realizowania projektów edukacyjnych (o różnej tematyce i na różnych poziomach edukacyjnych), świetnie sprawdza się również na zajęciach realizowanych w nurcie STEAM. Na przykładzie wybranego zagadnienia uczestnicy warsztatów sprawdzą jak wykorzystać długopisy 3D dostosowując poziom trudności zadania do wieku i możliwości rozwojowych dzieci zaczynając od płaskich modeli, a kończąc na rozbudowanych modelach przestrzennych. Pracując z długopisami przekonają się, że to narzędzie to połączenie twórczej zabawy z nauką i rozwijaniem kreatywności. |
|
Agnieszka Pawlina | |
Od zdjęcia do modelu 3D – praktyczny warsztaty z wykorzystania fotogrametrii Postęp technologiczny stwarza możliwość generowania modeli 3D poprzez zastosowanie różnorodnych narzędzi. Należy do nich fotogrametria, którą wykorzystuje się w wielu dziedzinach, a coraz częściej również w archeologii. Celem warsztatów jest zaprezentowanie uczestnikom podstawowych zasad fotogrametrii oraz procesu tworzenia modeli 3D. Zdjęcia mogą być wykonane zarówno przy pomocy aparatów fotograficznych, jak i telefonów komórkowych, co sprawia, że ta metoda jest łatwa w zastosowaniu. Uczestnikom zostaną pokazane przykładowe modele tworzone w archeologii, przedstawiające zarówno małe, jak i duże obiekty. Jest to jedna z form cyfrowej wizualizacji i dokumentacji pozwalająca, także na wykonanie wydruków modeli. Część praktyczna spotkania opierać się będzie na wykonaniu serii zdjęć, a następnie zbudowaniu modelu 3D. Warsztaty skierowane są w szczególności dla osób początkujących, które chcą poznać korzyści z wykorzystania fotogrametrii, a także osób bardziej doświadczonych zainteresowanych tą tematyką. |
|
Bożena Zgardzińska | |
Akademia druku 3D - cięcie modeli i ich wydruk W Centrum Ecotech-Complex działa Laboratorium druku 3D, w którym projektowane oraz rozwijane są pomysły, które prowadzą do wytworzenia przestrzennych modeli 3D (rys. 1). Pełne wykorzystanie potencjału technologii addytywnych wyrasta z praktyki, zarówno w obszarze projektowania modeli 3D, jak również prawidłowego przygotowywania projektów do druku oraz właściwej obsługi drukarek 3D. W ramach warsztatu przeprowadzimy Uczestników przez proces przygotowania modeli do druku 3D oraz ich satysfakcjonujący wydruk. |
|
Rys.1. Zdjęcie z Laboratorium druku 3D. Warsztat obejmować będzie kilka etapów. Rozpoczniemy od zaprezentowania źródeł (nieodpłatnych) projektów modeli 3D, platform, stron www, najprostszych generatorów modeli 3D. Podpowiemy jak przeszukiwać te zasoby oraz na co zwracać uwagę wybierając projekty gotowych modeli 3D do druku. W drugiej części warsztatów przeprowadzimy praktyczny instruktaż cięcia modeli do wydruku na wybranych urządzeniach drukujących, zwracając uwagę na istotne parametry ustawień wydruku, najczęstsze błędy popełniane przy wyborze ustawień wydruku. Podzielimy się naszymi doświadczeniami i spostrzeżeniami w zakresie optymalizacji ustawień wydruku, z uwzględnieniem przewagi i ograniczeń wybranych modeli drukarek. W tej części warsztatów bazować będziemy na konkretnych przykładowych wydrukach dostępnych w Laboratorium. Finalnie Uczestnicy warsztatów przeniosą projekty modeli 3D przetłumaczone na język zrozumiały przez drukarki i wydrukują pobrane modele 3D, obserwując proces drukowania. Do udziału w warsztacie zapraszamy zarówno te osoby, które właśnie zaczynają swoją przygodę z drukiem 3D, jak i doświadczonych pasjonatów technologii przyrostowych. |
|