Badamy abiotyczne czynniki środowiska – cyfrowe laboratorium przyrodnicze – pracownicy Wydziału Biologii i Biotechnologii UMCS pod kierunkiem dr Ewy Gajuś-Lankamer, prof. ucz. (UMCS)
W trakcie zajęć uczestnicy poznają czynniki abiotyczne środowiska i ich wpływ na funkcjonowanie organizmów. Wykorzystując cyfrowe przenośne laboratoria przyrodnicze (labdiski), samodzielnie przeprowadzą pomiary jasności światła, ciśnienia atmosferycznego, temperatury i wilgotności powietrzaorazpoziomu hałasu w różnych miejscach. Na podstawie uzyskanych wyników dokonają oceny jakości środowiska. Wydarzenie kierowane do dzieci z klas 4–6 [45 min.].
Czy każda woda jest dobra do picia? Laboratorium w walizce – pracownicy Wydziału Biologii i Biotechnologii UMCS pod kierunkiem dr Anny Marii Wójcik, prof. ucz. (UMCS)
W trakcie zajęć uczestnicy poznają właściwości i funkcje wody w przyrodzie i dla człowieka. Wykorzystując minilaboratoria do badania środowiska (ecolabboxy) porównają parametry i właściwości wody pochodzącej z różnych środowisk. Określą poziomy fosforanów, azotanów, amoniaku w badanej wodzie oraz i pH i twardość. Ocenią także zdatność wody do picia. Wydarzenie kierowane do dzieci z klas 4–6 [45 min.].
e-Edytorstwo na usługach ekologii – dr Beata Jarosz (UMCS)
Warsztaty służą rozwijaniu wiedzy z zakresu ekologii oraz doskonaleniu kompetencji cyfrowych. Podczas zajęć uczestnicy uzyskają informacje dotyczące istoty oraz zasad tworzenia animacji, nauczą się obsługiwać narzędzia udostępnione na platformie Canva i samodzielnie przygotują materiał audiowizualny na temat 10 zasad życia w stylu „eko”. Warsztaty kierowane do młodzieży licealnej, studentów i osób dorosłych [120 min.].
Grzyby to nie tylko żywność! – pracownicy Wydziału Biologii i Biotechnologii UMCS: dr hab. Adrian Wiater, dr Kamila Wlizło, dr Artur Nowak, mgr Mateusz Kutyła, mgr Katarzyna Próchniak
Warsztaty mają na celu poszerzanie wiedzy na temat wykorzystania grzybów przez człowieka w różnych gałęziach gospodarki. Grzyby to nie tylko żywność, ale również źródło wielu substancji znajdujących zastosowanie w medycynie, farmacji czy przemyśle chemicznym. Uczestnicy warsztatów przeprowadzą doświadczenia, w których użyją różnych grzybowych metabolitów i zapoznają się z ich praktycznym wykorzystaniem, np. enzymów w proszku do prania. Wydarzenie kierowane do dzieci z klas 4–8 [120 min.].
Moja planeta Eko – członkowie studenckiego Koła Naukowego Pedagogów Opiekuńczych UMCS
Warsztaty dla dzieci mające na celu poszerzenie wiedzy na temat znaczenia i wartości bycia „eko”. Głównym zadaniem będzie stworzenie Planety Eko i spędzenie na niej jednego dnia, wymyślenie sposobów na utrzymanie na niej harmonii i czystości, określenie zasad funkcjonowania mieszkańców i form spędzania czasu wolnego. Dzieci poznają zagrożenia związane z brakiem odpowiedzialności i zaniedbaniami wobec Planety, którą udało się uratować od katastrofy. Dzięki temu dowiedzą się, jak ważne jest dla naszej egzystencji dbanie o nasz Dom – Ziemię. Podczas warsztatów zostaną wykorzystane różnego rodzaju techniki plastyczne. Wydarzenie kierowane do dzieci z klas 1–3 [90 min.].
Od grzybni do kłębka, czyli kolorowa biotechnologia dla zielonej planety – pracownicy Wydziału Biologii i Biotechnologii UMCS pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Jarosz-Wilkołazkiej (UMCS)
Co to są enzymy? Co to enzymy grzybowe? Czy grzyby można tylko jeść? Czy grzyby można hodować w probówce? Czy grzyby mogą produkować barwniki? Na te i wiele innych pytań znajdziemy odpowiedź podczas warsztatów. Każdy uczestnik będzie mógł wytworzyć bardzo kolorowy barwnik za pomocą enzymu grzybowego oraz biomasy grzybów. Będzie mógł także zabarwić wełnę barwnikiem przez siebie wytworzonym. I na pewno będzie mógł się poczuć prawdziwym badaczem, biotechnologiem, który bezbarwny płyn zamienia w bajecznie kolorowy roztwór. A przy okazji dowie się, że w ten sposób może pomóc chronić przyrodę i planetę. Wydarzenie kierowane do dzieci z klas 1–6 [120 min.].
Pszczele tajemnice – mgr Marcin Sudziński (CSK), dr hab. Aneta Ptaszyńska, prof. ucz. (UMCS), dr Anna Rysiak (UMCS)
Zajęcia obejmują wizytę w pasiece na dachu Centrum Spotkania Kultur, wizytę w pracowni pszczelarskiej (zapoznanie z warsztatem pracy pszczelarza), prezentację multimedialną w Sali Pszczelarskiej, zajęcia z przetwarzania wosku pszczelego (świeca, maść woskowo-olejowa). Następnie uczestnicy przejdą na Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, gdzie m.in. wezmą udział w zajęciach w laboratorium na Wydziale Biologii i Biotechnologii. Wydarzenie kierowane do dzieci z klas 4–8 [180 min.].
Rośliny oraz zanieczyszczenie środowiska a układ nerwowy człowieka – członkowie Studenckiego Koła Naukowego Neurobiologów UMCS
Warsztaty mają na celu zapoznanie dzieci z budową i funkcjonowaniem układu nerwowego człowieka. Uczestnicy zobaczą naukowe modele czaszki oraz mózgu i dowiedzą się o wpływie niektórych roślin na ludzki układ nerwowy. Będą mogli też przetestować na sobie wpływ tych roślin, korzystając z ziół przygotowanych przez członków Koła Neurobiologów. Omówiony zostanie również wpływ zanieczyszczenia środowiska na układ nerwowy człowieka [45 min.].
Z symbiozą na TY, czyli o dobroczynnym wpływie bakterii brodawkowych na wzrost roślin – członkowie Studenckiego Koła Naukowego Mikrobiologów „Bakcyl” UMCS
Bakterie brodawkowe żyją w symbiozie z roślinami motylkowatymi, jak koniczyna, bób czy groszek, i warsztaty mają na celu przybliżenie wiedzy o takich bakteriach. W programie przewidziane są zarówno rozmaite działania, np. izolacja bakterii brodawkowych, barwienie gramem, preparatyka mikroskopowa, jak i krótkie prezentacje na temat wpływu bakterii brodawkowych na środowisko. Wydarzenie kierowane do dzieci z klas 4–8 [120 min.].