Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W związku z publikacją nowej monografii naukowej dr hab. Anety Domagały, prof. UMCS, na ogólnopolskiej platformie Zmalujmy Razem (działającej pod patronatem Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego) ukazał się wywiad z Autorką, przeprowadzony przez red. Renatę Chodorowską. Książka pt. Trudności w pisaniu. Poziom graficzny pisma to kolejny tom prof. Anety Domagały wydany w Gdańsku w prestiżowej serii Logopedia XXI wieku (red. S. Milewski, E. Czaplewska; wydawnictwo Harmonia Universalis), tym razem poświęcony ocenie graficznej strony pisma i rozpoznawaniu trudności grafomotorycznych.
Monografia dedykowana jest dr hab. Urszuli Mireckiej, em. prof. UMCS, z którą Autorka wspólnie prowadziła wieloletnie badania empiryczne, co zaowocowało m.in. ponad czterdziestoma publikacjami naukowymi poświęconymi komunikacji pisemnej i jej zaburzeniom, współwystępującym często z zaburzeniami mowy. Najnowsza książka dopełnia tematycznie autorskie narzędzia diagnostyczne prof. A. Domagały i prof. U. Mireckiej przygotowane niegdyś w Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku (Profil sprawności grafomotorycznych – 2010, 2023, Skala oceny sprawności grafomotorycznych – 2017, 2023), wykorzystywane od lat przez specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów (Skala oceny sprawności grafomotorycznych posiada aktualnie Kartę Aplikacji Produktu o zasięgu międzynarodowym).
Monografia prof. A. Domagały zawiera wieloaspektową charakterystykę zjawisk dotyczących graficznej strony pisma, bardzo bogato ilustrowaną. Materiał egzemplifikacyjny pochodzi z badań empirycznych zrealizowanych w ramach projektu badawczego pt. Zaburzenia komunikacji pisemnej. »Profil sprawności grafomotorycznych« jako technika diagnozowania dzieci w wieku 7-13 lat. Rozwój grafomotoryki – ryzyko dysgrafii (MNSiW, projekt NN 106 1885 33) oraz z badań normalizacyjnych wykonanych przez Pracownię Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku w toku prac nad Skalą oceny sprawności grafomotorycznych (Domagała, Mirecka 2017), ponadto został wykorzystany materiał ilustracyjny pochodzący z własnej praktyki zawodowej Autorki w Pracowni Logopedycznej UMCS. W monografii przedstawiono propozycję sposobu oceny trudności grafomotorycznych z zastosowaniem nowo powstałej Karty ocenypoziomu graficznego pisma z rejestrem symptomów trudności grafomotorycznych. Narzędzie to zamieszczono w książce, a dodatkowo wydawnictwo Harmonia Universalis udostępnia je czytelnikom w wersji elektronicznej – w języku polskim oraz w języku ukraińskim i rosyjskim. Tłumaczenia narzędzia dokonały: dr hab. Agnieszka Dudek-Szumigaj (na język ukraiński) oraz dr hab. Jadwiga Kozłowska-Doda, prof. UMCS (na język rosyjski), naukowczynie z Katedry Językoznawstwa Słowiańskiego UMCS.
W marcu br. zaplanowano w Gdańsku Ogólnopolską Konferencję Naukową poświęconą trudnościom w czytaniu i pisaniu oraz ich uwarunkowaniom, połączoną z promocją monografii.
Prace nad rozwiązaniami praktycznymi w zakresie diagnozy trudności w pisaniu są kontynuowane przez prof. A. Domagałę w Katedrze Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego na Wydziale Filologicznym UMCS.
źródło: Wydział Filologiczny UMCS