Temat IV. Kongresu Politologii w Lublinie w dniach 18-20 września 2018 roku
Proponowany temat Kongresu w Lublinie jest w zamyśle próbą koncentracji na podstawowych, „tradycyjnych” kategoriach politologicznych jakimi są państwo i władza, ale z uwzględnieniem dynamiki i zmienności, nowych jakościowo cech otoczenia społecznego, w którym państwo funkcjonuje. Chodzi o zmiany na poziomie wnętrza państwa, ale i na poziomie systemu międzynarodowego.
Celem poznawczym Kongresu jest analiza sprzężeń między państwem i dynamicznie zmieniającym się jego otoczeniem. Z jednej strony, przedmiotem analizy jest zmiana wewnętrznych i zewnętrznych warunków funkcjonowania państwa i sprawowania władzy, a z drugiej, adaptacja państwa na poziomie jego wnętrza i systemu międzynarodowego – lub jej brak - do zmienionej i dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
Aspiracją organizatorów Kongresu jest, aby jego wartość poznawcza nie została ograniczona do analizy sfery rzeczywistości, lecz aby została uwzględniona sfera badania państwa w warunkach dynamicznych zmian rzeczywistości, istniejących tu wyzwań teoretycznych i metodologicznych. Założenie to ma istotne konsekwencje dla porządkowania struktury tematu kongresu, zgłaszanych paneli. Proponowane jest wyodrębnienie części „ontologicznej” i części „epistemologicznej”. Proponujemy, aby część „ontologiczna” składała się z trzech „filarów”: „filar” I. – Uwarunkowania zmiany środowiska państwa; filar II. – Państwo jako podmiot polityki wewnętrznej w czasach zmiany; „filar” III. – Państwo jako podmiot stosunków międzynarodowych w czasach zmiany. Część „epistemologiczna” to „filar” IV. – Badanie państwa w czasach zmiany.
W 2018 roku będziemy obchodzili 100-ną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Fakt ten znajdzie odzwierciedlenie w organizacji Kongresu. Planowane są dwie sesje plenarne. Pierwsza z nich będzie nosiła tytuł: „Państwo w czasach zmiany”. Inspirację dla drugiej sesji plenarnej tworzy 100-na rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Jej roboczy tytuł to „100 lat państwowości Polski Odrodzonej. Bilans historycznego doświadczenia”. Informujemy także, że w roku 2018 Wydział Politologii UMCS obchodzi 25-tą rocznicę utworzenia.
Proponowana struktura tematu kongresu – cztery „filary”
W celu możliwej inspiracji zgłaszania tematów paneli, ich uporządkowania i spójności z tematem Kongresu, poniżej przedstawiamy nasze rozumienie zakresu tematyki poszczególnych „filarów”. Nie wyklucza ono autorskich propozycji, dla których jedynym ograniczeniem jest temat Kongresu.
Ontologia |
Epistemologia |
||
Filar I. Uwarunkowania zmiany środowiska państwa
|
Filar II. Państwo jako podmiot polityki wewnętrznej w czasach zmiany |
Filar III. Państwo jako podmiot stosunków międzynarodowych w czasach zmiany |
Filar IV. Badanie państwa w czasach zmiany |
1) Uwarunkowania na poziomie państwa; |
1) Instytucje; |
1) Polityka zagraniczna; |
1) Zmiana jako przedmiot badań; |
Szczegółowe informacje na temat zasad zgłaszania paneli tematycznych znajdują się w zakładce Rejestracja.
Filar I. Uwarunkowania zmiany środowiska państwa
Celem „filaru” I. jest identyfikacja i analiza zmiennych warunkujących funkcjonowanie współczesnych państw, tworzących ich środowisko, także to o nowych jakościowo cechach. Zakładamy więc, że państwo istnieje w środowisku „sił” dynamicznie nań oddziałujących, zmieniających warunki jego funkcjonowania. Dla celów analitycznych rozróżniamy siły na poziomie wnętrza państwa i na poziomie systemu międzynarodowego, pamiętając o ich wzajemnym „nakładaniu się” i warunkowaniu.
Na poziomie państwa proponujemy koncentrację m. in. na następujących uwarunkowaniach:
- zmiana struktur społecznych i preferowanych wartości oraz ich konsekwencje dla procesów wyborczych i liberalnej demokracji;
- udział nowoczesnych technologii i internetu w tworzeniu nowych elit politycznych;
- wpływ innowacji i nowych technologii na zmiany procesów podejmowania decyzji;
- wpływ rozwoju nowych technologii informacyjnych na pozycję obywatela w państwie – dylemat omnipotencji państwa i ochrony prywatności;
- wpływ sieci społecznościowych i nowych ruchów politycznych na zmiany funkcjonowania systemu politycznego;
- zmiana roli państwa w procesach rozwoju gospodarczego;
- wpływ zmian ekonomicznych czynników wzrostu gospodarczego na strukturę społeczną państwa;
- wpływ zmian demograficznych na politykę państw;
- wpływ procesów urbanizacji na zmiany funkcjonowania państw;
- odkrywanie czynnika tożsamości narodowej i dylemat tożsamość narodowa czy tożsamość różnorodna;
- czynnik konfliktów wewnętrznych w państwach.
Na poziomie środowiska międzynarodowego proponujemy m. in. koncentrację na następujących uwarunkowaniach:
- czynnik zmiany globalnego układu sił;
- czynnik procesów globalizacji;
- czynnik procesów transnarodowych;
- czynnik zmian klimatu i zagrożeń ekologicznych;
- czynnik zmian zagrożeń bezpieczeństwa międzynarodowego;
- czynnik technologiczny i cyberprzestrzeni;
- czynnik migracji międzynarodowych;
- czynnik procesów multilateralizacji i instytucjonalizacji.
Filar II. Państwo jako podmiot polityki wewnętrznej w czasach zmiany
Celem „filaru” II. jest analiza państwa jako instytucji i właściwego mu systemu politycznego w warunkach zmian otoczenia, w którym funkcjonuje. Uporządkowaniu dyskusji ma służyć sugerowana koncentracja na: instytucjach, normach, wartościach oraz działaniach państwa, także w sensie polityk szczegółowych. Mając na uwadze postępującą złożoność tego obszaru analizy, ale i dążenie do całościowego ujęcia, sugerujemy wyodrębnienie, specyficzną autonomizację pięciu obszarów: system polityczny, administracja publiczna z samorządem terytorialnym, integracja europejska i studia europejskie, myśl polityczna, komunikacja społeczna.
W zakresie systemu politycznego sugerujemy koncentrację na następującej tematyce:
- instytucje w czasie zmiany - organy władzy, podmioty systemów politycznych, mechanizmy i rozwiązania instytucjonalne; ujęcia strukturalne i funkcjonalne w zakresie m. in. problematyki administracji wyborczej, alternacji władzy, autonomii politycznej, decentralizacji, demokracji, demokracji bezpośredniej, gabinetów rządowych, głowy państwa, konstytucji, konstytucjonalizmu, prawa wyborczego, organizacji pozarządowych, parlamentów, parlamentaryzmu, partii politycznych i systemów partyjnych, podziału władzy, praworządności, reżimów politycznych, rozliczalności horyzontalnej i wertykalnej, sądownictwa konstytucyjnego, sił zbrojnych, systemu organów państwowych, systemu rządów, systemów wyborczych, władzy wykonawczej, źródeł prawa;
- działania - alternacja polityczna (sukcesja polityczna), legitymizacja, komunikacja polityczna, wybory (wybory europejskie, wybory parlamentarne, wybory prezydenckie, wybory samorządowe), partycypacja społeczna, frekwencja wyborcza, zrzeszanie się obywateli, polityki publiczne.
W zakresie administracji publicznej i samorządu terytorialnego sugerujemy koncentrację na następującej tematyce:
- instytucje - instytucjonalna infrastruktura administracji publicznej; nowe formy instytucjonalne w administracji publicznej (np. agencje, partnerstwa); zdolności adaptacyjne instytucji (w tym ich wrażliwość na procesy globalizacji i europeizacji oraz będące ich efektem przejście od tradycyjnego rządzenia (government) do współrządzenia (governance); podatność instytucji na innowacje; zmiany w administracji publicznej np. samorządzie terytorialnym w państwach Europy Środkowej i Wschodniej;
- normy - transformacja norm prawnych (zmiany w procesie rekrutacji do służby cywilnej, wybory do JST i zmiany w lokalnym prawie wyborczym, transformacja kompetencji organów administracji rządowej i lokalnej, relacje między organami administracji publicznej); dostosowywanie funkcjonowania administracji publicznej do wymogów UE (np. poszczególnych polityk lokalnych);
- wartości - aksjologiczne i normatywne podstawy funkcjonowania administracji publicznej (potrzeby społeczne; zasady konstytucyjne np. pomocniczość, decentralizacji, państwa prawa; misja AP; zasady etyczne w służbie cywilnej); kształtowanie wizerunku administracji publicznej;
- działania - podejmowane w sferze wewnętrznej - decentralizacja zadań, planowanie polityk publicznych, instrumenty realizacji tych polityk, rezultaty i ewaluacja polityk publicznych; funkcje administracji publicznej; nadzór i kontrola instytucjonalna; podejmowane w sferze zewnętrznej – relacje z otoczeniem sub-narodowym/sub-państwowym np. gospodarczym, społecznym i politycznym; problem rozdziału polityki i administracji; społeczeństwo obywatelskie – partycypacja społeczna i deliberacja; nowe metody zaangażowania obywateli w proces decyzyjny; relacje z otoczeniem ponadnarodowym (UE) i międzynarodowym (wpływy globalne).
W zakresie integracji europejskiej i studiów europejskich sugerujemy koncentrację na następującej tematyce:
- instytucje - europeizacja instytucji narodowych; dostosowanie do członkostwa w UE (reformy systemu politycznego, system zarządzania polityką europejską);
- normy - programy partii politycznych w zakresie polityki europejskiej; narodowe systemy wyborcze w wyborach do Parlamentu Europejskiego;
- wartości - opinia publiczna wobec integracji europejskiej; opinia publiczna wobec problemów związanych z integracją europejską, np. migracji;
- działania - rola problematyki europejskiej w wyborach parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich i wyborach do Parlamentu Europejskiego; rola problematyki europejskiej w wewnętrznym dyskursie politycznym.
W zakresie komunikacji społecznej sugerujemy koncentrację na następującej tematyce:
- instytucje i normy - transformacje systemów medialnych i polityki medialnej; prawo mediów i polityka medialna; relacje media – polityka; transformacje funkcji mediów w systemach demokratycznych i niedemokratycznych; demokracja medialna – medialna (de)legitymizacja elit politycznych; media a władza, reprezentacja, uczestnictwo; media w demokracji lokalnej;
- wartości - aksjologia komunikowania politycznego; etyczne aspekty praktyk komunikacyjnych w sferze publicznej; (re)prezentacja polityki przez media; medialny obraz (post)polityki – post-truth, fake news i fact-checkers;
- działania - komunikacja polityczna – perspektywy teoretyczne, podejścia badawcze i wyniki badań empirycznych; zmieniająca się natura relacji pomiędzy obywatelskością; zarządzaniem a komunikacją; efekty mediów a wiedza i partycypacja; zarządzanie informacją w mediach, wojny informacyjne; mediatyzacja polityki; długoterminowe procesy i zależności pomiędzy zmianami dotyczącymi mediów oraz zmianami dotyczącymi polityki – w jaki sposób te zmiany warunkują się wzajemnie; komunikacja polityczne on line; wyzwania technologiczne dla komunikacji politycznej; rola nowych mediów w komunikowaniu politycznym; opinia publiczna/sfera publiczna – kondycja i praktyki komunikacyjne; rola mediów w transformacji sfery publicznej; nowe media a partycypacja polityczna; polityczne public relations i marketing polityczny w kampaniach wyborczych ery nowych mediów; media w kampaniach wyborczych; cyfrowe źródła i technologie – szanse i wyzwania dla nowego dziennikarstwa; semiotyka polityki.
W zakresie myśli politycznej sugerujemy koncentrację na następującej tematyce:
- instytucje -podmioty myśli politycznej; obiekty badania myśli politycznej;
- normy - narodowe systemy polityczne w ujęciu historycznym i współczesnym; programy partii politycznych w zakresie polityki wewnętrznej i zewnętrznej państwa; dyskurs jako obszar komunikacji; dyskurs jako wiedza;
- wartości - wielkie narracje XX i XXI wieku; naczelne kategorie polityczne w warunkach trwania i zmiany systemu aksjologicznego; nowe nurty ideowe w procesie dekonstrukcji pojęć i struktur myślowych; kultura polityczna w procesie metamorfoz ideowych; restytucja tradycyjnych komponentów myślowych we współczesnych nurtach ideowych; niepodległość Polski: drogi do wolności politycznej, wizje suwerennego państwa, włączanie/wyłączanie Polski ze środowiska międzynarodowego; rewizja wyobrażeń o rzeczywistości politycznej w warunkach zmian światopoglądowych, tożsamościowych, kulturowych w Europie i Polsce XX i XXI wieku; czy kres „końca ideologii”;
- działania - globalne, regionalne i lokalne przepływy idei i poglądów; mediatyzacja myśli politycznej; modernizacja technik oddziaływania myśli politycznej.
Filar III. Państwo jako podmiot stosunków międzynarodowych wczasach zmiany
Celem „filaru” III. jest – z jednej strony – analiza państwa jako głównego podmiotu stosunków międzynarodowych ze szczególnym uwzględnieniem polityki zagranicznej. Z drugiej strony analiza dynamiki i zmienności organizacji i funkcjonowania systemu międzynarodowego, tworzącego środowisko funkcjonowania państwa. Ze względu na specyfikę i polityki zagranicznej i organizacji i funkcjonowania systemu międzynarodowego wyodrębniona zostanie analiza procesu integracji europejskiej.
W zakresie polityki zagranicznej państwa sugerujemy koncentrację na następującej tematyce: suwerenność państw w warunkach procesów integracyjnych; narodowe koncepcje integracji europejskiej; polityka zagraniczna Polski w czasach zmiany; dyplomacja w czasach zmiany – zmiana dyplomacji; polityka zagraniczna państw w czasach zmiany (unilaterallizm, bilateralizm, multilateralizm); wymiary współczesnej dyplomacji (dyplomacja energetyczna, publiczna, gospodarcza, naukowa); struktury współczesnej dyplomacji (grupy nieformalne); bezpieczeństwo w polityce zagranicznej państwa.
W zakresie organizacji i funkcjonowania systemu międzynarodowego sugerujemy koncentrację na następujących tematach: państwo wobec procesów globalizacji; państwo wobec wyzwań globalnych; państwo a procesy integracji dezintegracji czyli fragmegracji; koalicje międzypaństwowe; państwa i obywatele wobec globalnych przepływów informacji – fake news, post-truth, cyberataki; „neokolonizacja’ technologiczna; państwo wobec nowych mechanizmów sterowania środowiskiem międzynarodowym; państwo w procesach global governance; relacje państw z podmiotami niepaństwowymi; rywalizacja i współpraca państw w Europie Wschodniej.
W zakresie integracji europejskiej i związanych z tym studiów europejskich sugerujemy koncentrację na następującej tematyce:
- polityka zagraniczna - narodowe koncepcje integracji europejskiej; suwerenność w warunkach procesów integracyjnych; stanowiska państw w zakresie głównych problemów integracji europejskiej (reform traktatowych, wieloletnich ram finansowych, polityki energetycznej, Partnerstwa Wschodniego, migracji);
- organizacja i funkcjonowanie systemu międzynarodowego - rzeczywista pozycja państwa w głównych instytucjach UE – Rada Europejska, Rada, Parlament Europejski, Komisja Europejska; koalicje międzypaństwowe w UE; wpływowe grupy państw (np. Grupa Wyszehradzka, "Grupa Przyjaciół Spójności", płatnicy netto, beneficjenci netto, państwa strefy euro).
Filar IV. Badanie państwa w czasach zmiany
Celem „filaru” IV. jest analiza warstwy epistemologicznej państwa w czasach zmiany, a więc koncentracja na procesie badawczym, a nie tylko na dynamice i zmienności rzeczywistości społecznej i funkcjonowania państwa w tym środowisku. Sugerujemy, aby przedmiotem szczególnego zainteresowania uczynić: 1) tendencje zmiany przedmiotu badań politologicznych w warunkach zmiany rzeczywistości; 2) użyteczność teorii i konstrukcji analitycznych w warunkach zmiany; 3) metodologię badania państw w czasach zmiany.
- Tendencje zmiany przedmiotu badań państwa w czasach zmiany - badania dynamiki, kierunków i zakresu zmian państwa; dylematy, koncepcje i dyskusje wokół pojęć związanych z państwem w procesie zmian jak: adaptacja polityczna, deficyt demokracji, stabilizacja i destabilizacja, dewolucja, dezintegracja polityczna, ewolucja polityczna, hybrydalność instytucji i systemów politycznych, kryzys polityczny, legitymizacja i delegitymizacja, nowe partie polityczne, nowe ruchy polityczne, postpolityka, procesy polityczne, reforma polityczna (polityka reform), rewolucja, transformacja systemowa (tranzycja, zastąpienie, przemieszczenie, implozja polityczna), zmiana systemów partyjnych, zmiana partycypacji politycznej.
- Teorie i konstrukcje analityczne badania państwa w czasach zmiany - badania zmiany państwa i jego instytucji z perspektywy m.in. teorii modernizacji, teorii rozwoju politycznego, teorii demokracji (demokratyzacji), teorii tranzytologii, teorii normatywizmu, teorii neoinstytucjonalizmu, teorii racjonalnego wyboru (teorii wyboru publicznego, teorii gier), teorii behawioryzmu, teorii krytycznej, itp.; współczesne koncepcje państwa; dylemat nowoczesności i ponowoczesności w funkcjonowaniu państwa.
- Metodologia badania państwa w czasach zmiany - metody i techniki badawcze (tradycje i innowacje) w zakresie badań zmian państwa w kontekście m.in. zmian: instytucji politycznych (oraz relacji pomiędzy nimi), funkcji państwa, podmiotów systemu politycznego, jakości demokracji, partycypacji politycznej, komunikacji politycznej, marketingu politycznego, mediatyzacji polityki, bezpieczeństwa narodowego; badania zmiany państwa i jego elementów w świetle m.in. takich „narzędzi” badawczych jak: analiza systemowa, analiza narracji politycznych, komparatystka polityczna, metoda decyzyjna, metody historyczne, metody statystyczne, metody socjologiczne.